Gå til innhold

Snart slutt på snurrende OS-disk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja - hva skal man egentlig mene om dette. I store trekk er det jo snakk om en monopolist som ønsker å gjøre endringer i markedet.

Fordelene er jo åpenbare - man blir trolig å høre mindre fra brukere som opplever treghet i systemet. Altså positiv PR til MS.

På den andre siden, hvis denne implementeringa innføres så er det jo også innføring av hardware-krav som gjør at mange brukere tvinges til å erstatte hardware for å få mulighet til å benytte W11, altså mer el-søppel.

Hvorvidt det får folk til å gå over til andre OS gjenstår å se.

Lenke til kommentar

Jeg synes det ville vært greit om Windows 11 krevde SSD - alt for mange OEMer har lurt utdatert hardware på ukyndige forbrukere. Motivasjonen er også grei å forstå - Windows vil oppfattes som mye treigere av de som blir lurt på denne måten fordi Windows er det eneste som leveres med spinnedisk. Men det er noe snodig å komme med dette etter disse maskinene akkurat har blitt oppgradert til Windows 11. 

Gjelder kun ferdigbygde maskiner, ja. Makes more sense.

Endret av tommyb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
23 hours ago, geir__hk said:

På den andre siden, hvis denne implementeringa innføres så er det jo også innføring av hardware-krav som gjør at mange brukere tvinges til å erstatte hardware for å få mulighet til å benytte W11, altså mer el-søppel.

Hvorvidt det får folk til å gå over til andre OS gjenstår å se.

Mange? Det er kanskje markeder der det fortsatt selges en del maskiner med bare harddisk. Men etter hvert må det da begynne å bli et svært "begrenset" problem på en måte. I hvert fall i store deler av verden, er det få av de maskinene som er solgt med prosessorer/TPM ny nok til å offisielt støtte Windows 11, som har vært levert med snurredisk.

Videre her er det vel snakk om maskiner som skal være "sertifisert", ikke at det nødvendigvis er et krav for at installasjonen skal kunne gjøres. Her kan man i større grad også unngå at folk blir "lurt", ettersom de ikke er klar over hvor mye tregere en maskin med snurredisk i praksis er.

 

Lenke til kommentar
22 hours ago, Svein M said:

Windows 10 og 11 blir vel en ganske treg opplevelse om det kjøres fra snurredisk. Bør vel heller kjøre Linux om en ønsker å kjøre på slik hardware.

Strengt tatt synes jeg ikke Linux nødvendigvis hjelper der heller, med mindre man ikke har et ganske så begrenset bruksområde. Man skal huske at det er over 10 år siden SSD-er begynte å bli ganske så vanlig hvis man styrte unna de aller billigste pc-ene.

 

Lenke til kommentar

Dette burde ikke være et problem i Norge, hvor man like gjerne slenger i begge deler der man kan, eventuelt betaler seg opp for større SSD. Og et tredje alternativ er å ha ekstern lagring. Er det i det hele tatt mulig å få kjøpt en PC i Norge nå, som ikke har en SSD som boot-drive? Og om det er, er disse umulig å bytte disk på selv, eller hvor mye mer koster samme versjon med den minste SSD'en?

Men  det som fort glemmes her, er at ikke alle land har en generelt godt inntektsnivå som Norge, og det vil fort bety enda mindre brukbare PCer, for å klare å holde prisen så lav at nok folk har/tar seg råd. Og i mange tilfeller blir det myndigheter og lokale bedrifter som må bla opp, noe ikke alle av disse helt klarer.

Jeg ser at MS gjerne vil spare kostnadene, og få mer fornøyde brukere, men helt ærlig bør ikke produsentene av OS være de som kommanderer produsentene her, selv om det trekker ned ytelsen og derved opplevelsen. Klar over at det er litt tve-egget synspunkt, med tanke på hvordan det har vært med innføring av USB-versjoner og andre typer tilkoblinger (Friewire og Thunderbolt kommer fort i minnet).

Men det er viktigere at det er gode opplysninger om hva PC har og ikke har, av opplysninger om konfigurasjon. F.eks. ville det vært bedre om man måtte opplyse om at "Denne PC'en leveres med HD istedet for SSD,, noe som gir lavere ytelse".

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Men  det som fort glemmes her, er at ikke alle land har en generelt godt inntektsnivå som Norge, og det vil fort bety enda mindre brukbare PCer, for å klare å holde prisen så lav at nok folk har/tar seg råd. Og i mange tilfeller blir det myndigheter og lokale bedrifter som må bla opp, noe ikke alle av disse helt klarer.

Nå er ikke prisforskjellen nødvendigvis spesielt stor mellom en harddisk og SSD, selv om riktignok kost per gigabyte er noe høyere. Hadde det ikke vært for "brikkekrisen" hadde nok prosforskjellen kanskje også vært enda mindre.

Med ellers synkende etterspørsel i store deler av markedet etter f.eks. 2,5"-harddisker til bærbare, kan det også tenkes at prisene her kan gå opp ettersom de store volumfordelene ikke er der. 

Ser man på prisjekt.no for hva som selges til retail, er det omtrent samme pris for en 500 GB SSD som en 500GB HDD...

Quote

Jeg ser at MS gjerne vil spare kostnadene, og få mer fornøyde brukere, men helt ærlig bør ikke produsentene av OS være de som kommanderer produsentene her, selv om det trekker ned ytelsen og derved opplevelsen. Klar over at det er litt tve-egget synspunkt, med tanke på hvordan det har vært med innføring av USB-versjoner og andre typer tilkoblinger (Friewire og Thunderbolt kommer fort i minnet).

Men det er viktigere at det er gode opplysninger om hva PC har og ikke har, av opplysninger om konfigurasjon. F.eks. ville det vært bedre om man måtte opplyse om at "Denne PC'en leveres med HD istedet for SSD,, noe som gir lavere ytelse".

Noen må ta lead her og stille krav. Naturligvis har MS også til hensikt at deres produkt skal fungere bra. Nå kan man her fortsette å produsere ikke-sertifiserte PC-er. 

Dette ser man også på en del andre områder. F.eks. Google sine krav til produsentene av Android-mobiler blir strengere og strengere, for at man spesielt i en del markedet skal få et minimum av kvalitet/ytelse/funksjonalitet/sikkerhet som forbindes med Android-telefoner. Google sin sertifisering er i utgangspunktet nødvendig for at man skal kunne kjøre med Google sine tjenester på telefonen. Dvs man kan lage en usertifisert Android-telefon der Android ASOP er grunnlaget, men får ikke da Googles egne tjenester med mindre ikke det "hackes til"....

Et videre eksempel kan også være Netflix, som vel også har sertifisering av telefoner og TV-er der appen skal kunne kjøres. 

For PC-er blir det i praksis to-tre aktører som kan stille krav videre til produsentene: Intel, Microsoft og tildels AMD.

 

 

Lenke til kommentar
NULL skrev (3 minutter siden):

Nå er ikke prisforskjellen nødvendigvis spesielt stor mellom en harddisk og SSD, selv om riktignok kost per gigabyte er noe høyere. Hadde det ikke vært for "brikkekrisen" hadde nok prosforskjellen kanskje også vært enda mindre.

Med ellers synkende etterspørsel i store deler av markedet etter f.eks. 2,5"-harddisker til bærbare, kan det også tenkes at prisene her kan gå opp ettersom de store volumfordelene ikke er der. 

Ser man på prisjekt.no for hva som selges til retail, er det omtrent samme pris for en 500 GB SSD som en 500GB HDD...

Noen må ta lead her og stille krav. Naturligvis har MS også til hensikt at deres produkt skal fungere bra. Nå kan man her fortsette å produsere ikke-sertifiserte PC-er. 

Dette ser man også på en del andre områder. F.eks. Google sine krav til produsentene av Android-mobiler blir strengere og strengere, for at man spesielt i en del markedet skal få et minimum av kvalitet/ytelse/funksjonalitet/sikkerhet som forbindes med Android-telefoner. Google sin sertifisering er i utgangspunktet nødvendig for at man skal kunne kjøre med Google sine tjenester på telefonen. Dvs man kan lage en usertifisert Android-telefon der Android ASOP er grunnlaget, men får ikke da Googles egne tjenester med mindre ikke det "hackes til"....

Et videre eksempel kan også være Netflix, som vel også har sertifisering av telefoner og TV-er der appen skal kunne kjøres. 

For PC-er blir det i praksis to-tre aktører som kan stille krav videre til produsentene: Intel, Microsoft og tildels AMD.

Nå er riktignok endel HW-priser greit priset i Norge, men det er fremdeles ikke representativt for hva det koster i andre deler av verden. Vi kjøper mye SSD,og får derfor greie priser på dette, mens HDD's kjøpes det langt mindre av. Det prisbildet kan se en god del anderledes i andre land, der HDD's nok brukes mer.

Skal man få et reelt prisbilde på dette, måtte man sett på prisen i f.eks. Kina eller Taiwan f.eks. siden prisene er nærmere hva produksjonskosten er. Da tror jeg vi fått et annet bilde på dette. Faktisk kan man lære mye om hvilket prispåslag enkelte produsenter tillater seg, om man sammenligner med markeder som de nevnt.

Selvsagt er det anderledes med der en SW-produsent skal levere til et stort antall HW-produsenter og OEM's, sammenlignet med produsenter som f.eks. har både HW og SW-biten selv, eler for produsenter som kan mer eller mindre utelukkende sikte seg inn på premiumkunder. Og kanskje ønsker MS seg dette. Men de har i lang tid vært den man så på for å kunne levere maskinvare til, selv om man ikke nødvendigvis ville betale for å få sertifisert produktene sine hos dem.

OM MS nå skal gå til det skritt å fjerne støtten helt, så er det altså en ganske viktig steg i en helt annen retning. Det tross alt ikke en noen smågutt som her tar et steg litt vel tidlig. I mine øyne.

Lenke til kommentar

"Microsoft på sin side har uttalt til Tom's Hardware at de ikke ønsker å kommentere saken."

Les: "Vi har ingen gode argumenter for å presse igjennom dette" eller "Vi vil ikke fortelle hvorfor vi presser igjennom dette, for grunnen vil være upopulær"...

Likte Microsoft og hvordan de fremstod som et firma som tidligere var fornøyd med og konsentrerte seg om å være en "grunnmur" for annen programvare. Jeg opplever at Microsoft nå i større og større grad skal tvinge på folk funksjonalitet som folk ikke trenger, ikke ønsker, eller hvor andre har (mye) bedre programvare enn Microsoft! Som når nettleseren til Microsoft skal tvinges på folk fordi det ikke er mange nok for Microsoft som ønsker å bruke deres, da skal folk tvinges til å ha deres nettleser som standard, og det skal være så vanskelig som mulig å velge noe annet som er bedre i stedet!!!

OneDrive skal også presses på folk med pålogging på OS'et og backup!

OS'et skal lesses ned med Crapware som det atpåtil i utgangspunktet ikke går å fjerne! Og fjerner man Crapware'en fra Microsoft så blir man gjerne påtvunget den samme Crapware'en neste gang det kommer en større oppdatering!

Ønsker man ikke å nedgradere fra Windows 7 til Windows 10 så skulle man lokkes, lures eller presses til det!!! Det er gått LANGT over streken når man måtte installere et program for å få slutt på presset fra Microsoft om nedgraderingen! Svare fra Microsoft ppå kritikken var etter lang tid at de "kanskje" hadde gått for langt...!

Ønsker man ikke oppdateringer på grunn av faren for instabilitet det medfører så skal man nå tvinges til det! Passer det ikke med en oppdatering så vet Microsoft bedre enn deg omkring det og skal tvinge igjennom oppdateringen! Selv om dette er noe forbedret så er elementene omkring tvang fra Microsoft sin side fortsatt alt for store paralellt med at testingen av oppdateringene før de blir sluppet blir dårligere!

Hardware-kravene fra Microsoft omkring Windows 11 beviser i det minste uten enhver tvil at de ikke bryr seg om miljøet m.t.p. allt det unødvendige elektroniske avfallet kravene vil skape!

og så videre... 😡🤬

Lenke til kommentar

Synes det er litt merkelig at folk skal hakke så mye på MS for kravene på W11, når "ingen" klager over at Apple stadig dropper relativt ny maskinvare fra sine nye OS versjoner. Et selskap som har full kontroll på alle software, driver og hw-konfigurasjoner på så godt som alt unntatt det som blugges til med USB. 

Windows har hele tiden gitt ekstremt god legacystøtte, båte mtp oppgraderingsmululigheter, støttet programvare og støttet maskinvare. Når W10 kom ut installerte jeg det uten problemer på maskiner fra 2004, og de fleste driverne fungerte til og med. 

Men, legacystøtte fører også med seg noen utfordringer, og de må på ett eller annet tidspunkt også sette krav til sikkerhet. TPM gir noen forbedringer her, og MS ønsker å tvinge på plass dette.

Selv om MS ikke snakker så høyt om det, kanskje fordi de ikke vil Intel skal saksøkes fordi folk ikke får oppgradert, så er det noe som heter Spectre og Meltdown, alvorlige HW-sårbarheter som MS ikke kan patche forbi. De kan gjøre en del, men ikke fikse problemet, og det gpr da ut over ytelse. De kan gjøre litt mer, men det vil da etter sigende ødelegge mye legacyfunksjonalitet. Ved å droppe en del maskinvare slipper MS å patche seg til dårligere ytelse i W11. 

Enn så lenge er det ikke kommet krav om SSD så vidt jeg forstår. At MS ønsker at OEM-er bruker SSD betyr ikke at de må gjøre det, før MS setter det som et krav. Men det bedrer naturligvis brukeropplevelsen, i en verden der folk gjerne kjøper en PC de blir misfornøyde med til 4000 kr, og så ser lyset etter å ha kjøpt en Mac til 13000. Ohoi så mye kjappere det ble.

Ok, er nok ikke hovedårsaken, det er mange grunner, men Windows sammenlignes med andre ting, og gjerne mobiler og nettbrett. Og, tro det eller ei, dette må MS ta hensyn til. Da hjelper det lite at folk har billig 1TB lagring, når iPad'en med 64GB er raskere. Det er opplevelsen folk bryr seg om. MS kan ikke sikte på å bare levere dingsen folk lagrer bildene sine på. 

Endret av Serpentbane
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@Serpentbane jeg er windowsbruker gjennom mange år, har snust på Linux og trykket nok på mac til at jeg ikke synes de fremstår som et valg. Spesielt det med endel valg som du nevner, som ikke helt frister for å gi etter.

Men jeg har og sett hvordan Microsoft bl.a. har prøvd å gjøre livet surt for Netscape som "eide" internettopplevelsen gjennom sin Navigator. Og det samme forsøket på å overta browsingen til brukerne via Internet Exsplorer og nå Edge, fremfor bl.a. Opera, Chrome og Firefox. OG også på annen programvare.

Jeg er helt med på det @Gjest MKII skriver i innlegget over deg. Dette er slik MS har holdt på lenge. Så selv om MS er førstevalget mitt på PC-frontene, og Android er mitt valg på mobilfronten, så fortjener faktisk MS litt tyn for dette synet. Grunnen til at Apple ikke nevnes med ord, selv om jeg implisitt nevnte de uten å skrive navnet til selskapet i innlegget, er at de i lang tid har frontet det motsatte av hva MS tilsynelatende har stått for.

Apple har i svært mange år nå stått for å være en HW-leverandør som leverer SW til egen HW, og derfor ikke selger eller tillater andre å bruke dems OS. Mens MS sitt syn på seg selv, var at de er en SW-leverandør som tilfeldigvis også leverer noe HW, og med mus, tastatur etc i første omgang. Surface-produktene er, så vidt jeg vet, første gang MS faktisk har levert HW til å kjøre på egen SW, og som ikke hadde i seg allslags Freeware og trialware som andre kom med, for å presse ned prisen på maskinene.  Software som i mange tilfeller førte til tregere maskiner og stadig tøffere HW-krav, og derved behov for oppgradere. 

Vi som bygger/bygde PCer selv, og installerte OSet "clean" for slikt søppel, har sannsynligvis tjent på dette i form av faktisk bedre ytelse og mindre problemer, i tillegg til at vi i større grad visste å behandle produktene, og ha et slags fokus på å prøve å unngå programmer vi ikke ønsket å ha på maskinen, og å hente dette fra (tilsynelatende) sikrere kilder enn folk som klikket ok og ja på alt mulig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Vi som bygger/bygde PCer selv, og installerte OSet "clean" for slikt søppel, har sannsynligvis tjent på dette i form av faktisk bedre ytelse og mindre problemer, i tillegg til at vi i større grad visste å behandle produktene, og ha et slags fokus på å prøve å unngå programmer vi ikke ønsket å ha på maskinen, og å hente dette fra (tilsynelatende) sikrere kilder enn folk som klikket ok og ja på alt mulig.

Men det skyldes jo at det er et helt marked der ute av ymse programvareleverandører som gjerne kjøper seg inn (les. forhåndsinstallert på pc) hos større PC-leverandører og tjener antakelig store summer på at førstegangsbrukere heller betaler lisenspenger når programmet maser om at prøveperioden er i ferd med å utgå, istedet for å se etter alternativer.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (8 minutter siden):

Men det skyldes jo at det er et helt marked der ute av ymse programvareleverandører som gjerne kjøper seg inn (les. forhåndsinstallert på pc) hos større PC-leverandører og tjener antakelig store summer på at førstegangsbrukere heller betaler lisenspenger når programmet maser om at prøveperioden er i ferd med å utgå, istedet for å se etter alternativer.

Jeg skrev bare hvorfor PC-produsentene ønsket å forsøple sine produkter med slikt, ikke hvorfor disse produsentene var/er villige til å betale for å slippe inn på maskinene. Og at MS sine Surface-produkter kom uten slikt.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

@Serpentbane jeg er windowsbruker gjennom mange år, har snust på Linux og trykket nok på mac til at jeg ikke synes de fremstår som et valg. Spesielt det med endel valg som du nevner, som ikke helt frister for å gi etter.

Men jeg har og sett hvordan Microsoft bl.a. har prøvd å gjøre livet surt for Netscape som "eide" internettopplevelsen gjennom sin Navigator. Og det samme forsøket på å overta browsingen til brukerne via Internet Exsplorer og nå Edge, fremfor bl.a. Opera, Chrome og Firefox. OG også på annen programvare.

Jeg er helt med på det @Gjest MKII skriver i innlegget over deg. Dette er slik MS har holdt på lenge. Så selv om MS er førstevalget mitt på PC-frontene, og Android er mitt valg på mobilfronten, så fortjener faktisk MS litt tyn for dette synet. Grunnen til at Apple ikke nevnes med ord, selv om jeg implisitt nevnte de uten å skrive navnet til selskapet i innlegget, er at de i lang tid har frontet det motsatte av hva MS tilsynelatende har stått for.

Apple har i svært mange år nå stått for å være en HW-leverandør som leverer SW til egen HW, og derfor ikke selger eller tillater andre å bruke dems OS. Mens MS sitt syn på seg selv, var at de er en SW-leverandør som tilfeldigvis også leverer noe HW, og med mus, tastatur etc i første omgang. Surface-produktene er, så vidt jeg vet, første gang MS faktisk har levert HW til å kjøre på egen SW, og som ikke hadde i seg allslags Freeware og trialware som andre kom med, for å presse ned prisen på maskinene.  Software som i mange tilfeller førte til tregere maskiner og stadig tøffere HW-krav, og derved behov for oppgradere. 

Vi som bygger/bygde PCer selv, og installerte OSet "clean" for slikt søppel, har sannsynligvis tjent på dette i form av faktisk bedre ytelse og mindre problemer, i tillegg til at vi i større grad visste å behandle produktene, og ha et slags fokus på å prøve å unngå programmer vi ikke ønsket å ha på maskinen, og å hente dette fra (tilsynelatende) sikrere kilder enn folk som klikket ok og ja på alt mulig.

Jeg er enig i at det er sånn MS har holdt på lenge, men skal man se på historien så må man også se på den nyere historien, og ikke bare gnege om det negative. Og, så må man også sammenligne med hva nå disse alternativene folk flest bruker er og har blitt. 

MS har vært gjennom store endringer, og ja de er fremdeles en kommersiell aktør som driver butikk, la oss ikke være aive. Men, på mange måter har de gjort mange snuoperasjoner bort fra sitt gamle jeg. Noen villet, andre fordi markedet har presset dem inn på disse sporene. 

Men, resultatet er at om man ser på de store aktørene i markedet, så har på mange måter MS byttet plass med Apple og Google. 

Du nevner MS opptreden mot Netscape. Men Google gjorde mye av det samme med chrome.

https://www.theverge.com/2018/1/4/16805216/google-chrome-only-sites-internet-explorer-6-web-standards

Og, for ikke å snakke om at de i lang tid hadde ubrukt kode i YouTube som ikke påvirket Chrome, men som gjorde Edge tregere. Jeg kunne skrevet et lagt avsnitt om Google og dirty triks. Men la oss bare avslutte med det faktum at Edge overgår chrome med stor margin på personvern. 

Apple har vel blitt mer en programvarepusher, en markedsplass. Og, det er i mine øyne svært åpenbart at denne drives uten våre og utviklerenes interesser i forsetet. 

Av de tre store velger jeg MS forran de andre any time. 

Men, denne diskusjonen gikk vel mer på W11 og støtte for legacy-HW, og der har MS alltid levert bra. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (6 minutter siden):

Men, denne diskusjonen gikk vel mer på W11 og støtte for legacy-HW, og der har MS alltid levert bra. 

Ja, vi er helt enige i at her var og fremdeles er MS bortimot enerådende, dog delvis fordi mange leverandører av ymse HW ikke i det hele tatt orket å utvikle for annet enn MS. Det er en av grunnene til at jeg er Windowsbruker.

Var det Hardware som ikke ble støttet i nyere OS, så var det som regel fordi produsentene heller ville selge nytt, fremfor å støtte opp om gammel HW med å skrive om/kompilere drivere for bruk ed nyere Windows-versjoner.

Dog, MS har gjort sine knep for å hindre dual/multiboot, og som oftest må man først installere en Linux-versjon før man får kjørt Windows i et dual/multiboot, Så tweake bootloaderen til MS, for at denne skulle spille med, ihvertfall sist jeg holdt på med dette.

Derfor reagerer jeg litt når MS skal styre mot HW-krav vi vet at vanskeliggjør for de dårligst stilte brukerne, i de fattigste landene.

Lenke til kommentar

Kommersielle SSD-er kom helt på begynnelsen av 90-tallet. Hvis utfasing av snurrende lefser skjer, er det ikke for tidlig. Det finnes situasjoner hvor platelagring er bedre egnet, men systemdisk er ikke en av de. Første SSD daterer 1978 og første minnebaserte HDD-alternativ i 1976. Det er et spenn på 45 år før teknologien ser dagens lys til den blir påkrevd. Hva skal man si? "45 år er ikke så lenge, la oss gi det 45 år til."

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...