Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 3008


Anbefalte innlegg

Har kjørt rundt i 3 år med en skandale av en bil. Automatkassa er så elendig at man får følelsen av nakkesleng hver gang den girer mellom første og tredje gir. Men det værste er vinteregenskapene på faenskapen, er det litt våt snø er det mulig å spole seg fast på flatmark. Bare det å stå på rødt lys gjør at det blir svetteringer under armene i uvissheten om bilen kommer seg videre. I oppoverbakker på 4-felt motorvei er det krabbefeltet som må benyttes. Jeg tror det er verdens værste bil. Hvertfall som selges i et industriland.

Det eneste positive jeg har å si om jævelskapen er at det har to hemmelige rom i gulvet på baksetene. Der går det an å legge tilsammen 50 bokser løssnus på vei hjem for å hamstre bacon og brusbokser i Sverige.

Terningkast 1! Det beste man kan bruke denne bilen til er å sette seg inn i hvis det lyner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne må jo ha en herlig automatisk manuellgirkasse. Kjennetegnes med at man henger i setebeltet og dingler med huet hver gang de girer.

Disse løser ut clutchen med en gang drivhjulene begynner å spinne så på vinterstid kan man oppleve å stå fast på flatmark. Med en gang clutchen begynner å gripe så løser den ut igjen fordi man får en liten hjulspinn ved igangsetting. 

Det samme skjer opp bakker fordi man fikk hjulspinn på et eller annet hjul, clutchen løser plutselig ut og man mister all drivkraft. Da er man ofte stuck i en bad loop og det er bare å rygge ned å prøve igjen.

Man må ofte ta rennafart og slippe gassen opp bakken. Man må utvikle teknikker og metoder for å unngå hjulspinn. 

Du kan prøve å skru av antispinn, men det er ikke alle som har mulighet for dette. Napp sikring til ABS o.l.

Det kan ellers høres ut som at du har et problem med giringen hvis den skipper andre gir og det kan helt klart forværre situasjonen. Mye kan løses og ting kan sikkert bli bedre med en kalibrering av girshalting og clutchaktuator, kanskje noen deler må byttes, men fortsatt en elendig girkasse og vinterbil. 

Hvis jeg skulle gitt denne girkassa et terningkast så hadde jeg driti hånda full og slengt det på bordet. Der har du terningkastet mitt.

Lenke til kommentar

Hadde en 308 som slet med kraftig rykk fra 4. til 3. gir på automatkassa. Det fikset de med en softwareupdate tror jeg. Var heller ikke fornøyd med bilen. Intervallet på registerreimbytte er også latterlig, byttet på 40 000 km. 17k tok de for det, uten å gi beskjed om hva det ville koste på forhånd. Siste Peugeot jeg har eid, det er sikkert. 

Lenke til kommentar
On 6/11/2022 at 4:31 PM, Powertrainer said:

Fikk flashback til 205'en og 307'en på nittitallet. Er mest sannsynlig de verste bilene jeg noensinne har kjørt. Kjørekomforten var grei men de regelrett rydde fra hverandre.

307 fantes ikke på 90-tallet, antar det var en 306? Svigers hadde en gammel 307SW som vi lånte mens vi ventet på ny bil en gang. Fin komfort og langt bedre å kjøre enn Toyota Avensis (siste utgave) og Prius. Men med gåen termostat og heller ikke fungerende A/C ble det ned med vinduene og varmen på fullt ved køkjøring i tunnel. Fungerende A/C hadde forsåvidt ikke gjort noen forskjell i det tilfellet. 

Fikk faktisk også dratt båten vår (1 tonn med henger) opp en lang, bratt grusvei. Det hadde jeg ikke trodd. Bilen lever fortsatt som en nødbil nr. 2 hos svigers.

Lenke til kommentar
liehen skrev (3 timer siden):

307 fantes ikke på 90-tallet, antar det var en 306? Svigers hadde en gammel 307SW som vi lånte mens vi ventet på ny bil en gang. Fin komfort og langt bedre å kjøre enn Toyota Avensis (siste utgave) og Prius. Men med gåen termostat og heller ikke fungerende A/C ble det ned med vinduene og varmen på fullt ved køkjøring i tunnel. Fungerende A/C hadde forsåvidt ikke gjort noen forskjell i det tilfellet. 

Fikk faktisk også dratt båten vår (1 tonn med henger) opp en lang, bratt grusvei. Det hadde jeg ikke trodd. Bilen lever fortsatt som en nødbil nr. 2 hos svigers.

Du har helt rett, var en 306👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...