Gå til innhold

Vare levert, selger kansellerte salget


Anbefalte innlegg

For en god stund siden bestilte jeg en dyr switch til en hyggelig pris fra en nettbutikk. Orderen gikk igjennom, og varen ble sendt. Etter et par dager fikk jeg mail av selger, som sier varen var feilpriset, og salget kansellert. Pakken er også tilbakekalt av Postnord, og pengene tilbakeført på kredittkortet. Etter en lang stund med mange fallerte forsøk av Postnord på å levere pakken tilbake, endte den til slutt på min dør.

Fra mitt ståsted:

  • Orderen gikk gjennom
  • Varen ble sendt
  • Pengene ble trukket ved kjøpstidspunkt
  • Varen kom frem

Fra selgers ståsted:

  • Varen var feilpriset
  • Salget ble kansellert
  • Pengene tilbakeført
  • Har ingen vare

 

Er det noen som har vært i en tilsvarende situasjon, og hva ble utfallet?

Noen som mener hva utfallet burde bli?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selgers argument her er vel at varen var åpenbart feilpriset.

Men vil ikke dette uansett bortfalle når varen ble både betalt og levert? Slik § 45 sier, lenket til av poster over, så vil vel det være punktet som sier at selger ikke kan heve på tross av åpenbar feilprising? 

Ser at mange av slike konflikter står på at begge sider hevder å ha retten på sin side, men kanskje glemmer hvilken rekkefølge ting har skjedd i og ikke minst hvor langt i prosessen kjøpet har kommet. Dersom selger ikke oppdager at salget var en feil før kjøper har mottatt produktet, må det da være bare å innse tapet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...