Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Murring i leilighet


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bruker "vibrasjon" i tråden da problemet er fremdeles et mysterium. Så si altid kjenner jeg en murring/vibrasjon føttene og i setet når jeg sitter i en stol i leiligheten. Det samme oppstår når jeg legger meg i sofaen eller i sengen. Det er også en lyd som følger med denne murringen og for meg høres det ut som noe elektrisk eller strømning. Det føles som en slags lydforplantning fra en elektrisk maskin og duringen er ikke høy i decibel, men mer en svak bakgrunnslyd.

Murringen forsvinner straks jeg løfter føttene fra gulvet, men ikke "murrelyden"
Jeg kan ikke kjenne murring i håndflaten når jeg plasserer den mot gulvet. Jeg kan høre at det er aktivitet i gulvet, men har utfordringer med å knytte det til murring og eller lyd. Det kan være eller det kan ikke være det. Min forståelse for lyd/bølger/fysikk er noe naiv for øyeblikket, men forsøker å forstå.

Jeg er leietaker og har ikke helt "kontroll" på overbygg/superstruktur så en privat undersøking er utfordrende.
Utleier har vært meget behjelpelig så langt, men så lenge dem ikke kan merke dette så blir diskusjonen utfordrende.
Fastlegen min foreslår at kroppen kan være noe sensitivt til lyder, men ønsker ikke å utale seg noe om miljø og har henvist meg til kommune/adminstrasjon som igjen henviser meg til fastlege igjen :) Jeg skal til en ny fastlege og vil forsøke å følge opp problemet.
Foreløpig har legen sagt at jeg nesten må velge selv om det er medisinsk eller et fysisk/miljøproblem.

Huset og leiligheten er bygd i 2017 og sto klart i 2018 og har både moderne vannbåren i nesten alle gulv og lokalt ventilasjonsanlegg.
Det er to like utleieleiligheter/løsninger til huset og jeg bor i 2. etage. Jeg flyttet inn i desember 2021

Den forrige leiliheten (eldre trehus i sentrum/liten by) hadde lignende problem spesiellt da jeg la meg i sengen / kroppen har kontakt med seng/møbel så starter murringen.
Jeg mistenkte den gang at det var en uttreksvifte i først etasje i bygningen eller et gammelt sikringsskap som stod ute i fellesgangen.

Er det noen som har noen erfaring eller forslag til hva dette kan være? Alt er lov å svare ;)

Takker

tanda

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg tenkte på; er om det er en bilvei i nærheten? Vibrasjonen kan komme fra bakken. Jeg har selv opplevd slike vibrasjoner når det har vært anleggsarbeid i nærheten. Men også da jeg har bodd nær en hovedvei - så har jeg merket det hver gang det kjører tungtransport forbi. 

Er derimot vibrasjonen helt konstant 24/7 - blir det noe annet .

Jeg hadde nok forsøkt litt ymse. Blant annet å ta hovedsikringen på huset for å se om det gjør susen. 

Eller du kan ta en vibrasjonsmåling. 
https://www.nexconsult.no/vibrasjonsmaling/

Eller kan det være noe så enkelt som trykkforskjell pga manglende ventilasjon. Er alle ventilasjonsluker og slikt åpne? Føler du at dørene "smeller" litt? Er det noe forskjell dersom du har vinduet åpent? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei og takk for tilbakemelding.

Det er et stykke til motorvei og lyden/murringen kjennes ikke som ut som bil/bilvei.

Murringen er 24/7. Jeg er ikke sikker på om det er innbilning ennå, men lyd/murring oppleves sterkere når det har er/har vært kaldt ute.

Jeg har forsøkt å ta ut kontakten på ventilasjonsanlegg og kjøleskap lolkalt i leiligheten, men jeg opplever da fremdeles murring/lyd.

Akkurat nå så tror jeg det kan komme fra gulvet, men det kan kanskje være alt mulig.
Det er vel noe medisinsk som kan spille inn her også, men jeg opplever det sterkt som fysisk.

Takker for lenken til vibrasjonsmåling. Det er en av tingen jeg spurt om kommuenen har ressurser eller veiledning, men foreløpig så virker det ikke det som dem forstår dette som noe miljøproblem.
Dette er jo så privat en kan ha det så jeg streber etter å holde evt. kostnadder lave som mulig.

Ventilasjonssluser skal være åpne og riktige, men jeg har ikke noen referanser til hva det helt innebærer da lokale ventilasjonsanlegg er ikke noe jeg så kjent med for å være ærlig.

Et forslag har vært at kroppen reagerer på vannbåren varme i gulvet og en eller annen slags strømning. Er slikt mulig å måle?

Igjen, takk for innspill og tips

tanda

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Det er vel antagelig forplantning av vibrasjoner fra en vifte, eller mulig det er litt luft i vannrør for vannbåren varme i gulv? Hvis du har lokalt ventilasjonsanlegg, type villavent, kan det være at skapet er skrudd rett på bæresystem uten vibrasjonsdempere? Det kan resultere i vibrasjonslyd/murring i store deler av byggverket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom dette er noko du opplever heile tida så må det være noko som står på heile tida. Så det er nok ikkje bilveg eller naboen som har på vaskemaskina for då ville du kjent dette berre på bestemte tidspunkt.
Av den grunn er det lett å mistenke ventilasjonsanlegget, vannbåren varme eller liknande.
Kan det være at ein av naboane dine har varmepumpe og at det er utedelen på varmepumpa som står og lagar vibrasjonar?

Dersom det er fysisk vibrasjon i golvet så burde du ikkje merke så mykje av det når du ligg i senga eller på sofaen ettersom polstring og fjøring vil dempe vibrasjonar. Korleis kjennes det ut om du legger deg på eit hardt golv? Forsvinner vibrasjonane/murringa om du legg ei dyne eller noko anna mjukt på golvet og deretter legg deg ned?

Utanom det fysiske så er det fristande å mistenke at det kan være noko psykisk ettersom du også opplevde det same i den førre leilegheita som var eit heilt anna bygg. Eg tenker då av typen fantom-vibrering eller ein slags form for tinnitus? Der er ikkje alle som opplever tinnitus som hyling/piping, enkelte opplever det som ein konstant summing.
Eventuelt at du høyrer/merker lydar frå kroppen som pust og blodomløp når du ligg eller sitt heilt i ro og slappar av?
Ein måte å teste dette på er å aktivt lytte etter slike vibrasjonar når du er på andre stadar der du kan slappe av i stillheit. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, newman221 said:

Det er vel antagelig forplantning av vibrasjoner fra en vifte, eller mulig det er litt luft i vannrør for vannbåren varme i gulv? Hvis du har lokalt ventilasjonsanlegg, type villavent, kan det være at skapet er skrudd rett på bæresystem uten vibrasjonsdempere? Det kan resultere i vibrasjonslyd/murring i store deler av byggverket. 

Ja.Når alt kommer til alt så er det noe slik jeg ogås foreløpig tror er kilden(e).
Jeg har forsøkt å trekke ut stikkontakt på kjøle/kombiskap og eller lokalt ventilasjon/aggregat for testing uten at det har løst problemene. Det kan være noe lyd i kombiskapet lokalt i leilighet og det er noen refleksjoner, men det som kjennes ut som kommer utenfra er mer direkte plagsomt her.
Som nevnt så er jeg leietaker her og jeg har noe begrenset tilgang til omgivelsene for øyeblikket. Videre har jeg altid vært leietaker og er også noe begrenset i direkte kunskap om strukturer rundt meg osv.
Det er en helt lik leilighet/løsning under min leilighet som er aktiv og jeg har en avtale med gårdeier og utleier om å teste å ta bort strømmen i den leiligheten straks det er mulig. Det blir spennede å se da ;)

Halvparten av problemet er kanskje medisinsk, men jeg har vært borti slike ting høyt og lavt tidligere og da funnet kilden og hvor løsningen er av type "stramme en skrue" så jeg er fremedeles fanatisk overoptimist her ;)

Redigert: Jeg vil sjekke dette med vibrasjonsdemping

Takker

Endret av tanda
Lenke til kommentar
4 hours ago, vidor said:

Det TS sier kan minne om både vibrasjoner og elektrisitet. Er nok smart å leie inn noen til å sjekke dette.

Det å ta sikringene er jo en enkel test du kan gjøre selv og prøve å isolere kurs og så undersøke hva som er på den.

Det kjennes og høres ut som strømming, men jeg klarer ikke helt å bestemme for øyeblikket om det hørbare er elektrisitet eller vann eller metal eller plast osv. eller noe annet.

Redigert: Jeg venter på å gå gjennom leiligheten i esasjen under. Jeg har testet å ta ut strømmen på ventilasjon/aggregat og kjøle/kombisakp lokalt i leilgheten uten at det gjorde at problemet forsvant.

Takker

Endret av tanda
Lenke til kommentar
3 hours ago, Trene Arnholdt said:

Kjøleskap?

Mulig.
Det er et kjøle/kombiskap plassert i en åpen stue- og kjøkken løsning.
Jeg har forsøkt å ta ut stikkontakten på skapet for testing uten at det ser ut til å fikse dette problemet.
Det er en tilsvarende leilighet/løsning rett under min og jeg venter på en ta-bort-strøm-test når det er mulig.

Men du verden som disse kombiskapene lager lyd(er). Det er ikke høye lyder nødvendigvis. Jeg vet ikke om det er viftene i interiøret i kjøle-/fryseskap eller kompressoren, men noe sender konstant lydbølger som treffer platen i bunnen til eksteriøret av skapet.
Dette lager en lav syngelyd fra planten og denne syngelyden er spesiellt merkbar når det er roligere i omgivelsene.
Jeg dyttet noen skumgummibiter midt under for å supportere platen og det reduserte denne syngingen.

 

Lenke til kommentar

Du skriver at du har gjort alt unntatt å koble ut gulvvarmen.
Så da er det en stor sjanse for at det er gulvvarmen som er problemet.

 

Vi har en sånn museskremmer på hytta, men det er kun min søster som hører pipelyden.
Den taes da ut når de er på hytta.

Jeg hører brumming fra varmepumpen på utsiden når jeg ligger med hodet på puta, men ikke ellers.
Har kjøpt gummiklosser, men ikke funnet tid til å plassere de mellom seng og gulv.
Ble mindre brumming etter at jeg fikk meg ny pute, som er mer luftig, så er nok kanskje derfor jeg ikke har satt på klossene.

Lenke til kommentar
3 hours ago, The Avatar said:

Ettersom dette er noko du opplever heile tida så må det være noko som står på heile tida. Så det er nok ikkje bilveg eller naboen som har på vaskemaskina for då ville du kjent dette berre på bestemte tidspunkt.
Av den grunn er det lett å mistenke ventilasjonsanlegget, vannbåren varme eller liknande.
Kan det være at ein av naboane dine har varmepumpe og at det er utedelen på varmepumpa som står og lagar vibrasjonar?

Dersom det er fysisk vibrasjon i golvet så burde du ikkje merke så mykje av det når du ligg i senga eller på sofaen ettersom polstring og fjøring vil dempe vibrasjonar. Korleis kjennes det ut om du legger deg på eit hardt golv? Forsvinner vibrasjonane/murringa om du legg ei dyne eller noko anna mjukt på golvet og deretter legg deg ned?

Utanom det fysiske så er det fristande å mistenke at det kan være noko psykisk ettersom du også opplevde det same i den førre leilegheita som var eit heilt anna bygg. Eg tenker då av typen fantom-vibrering eller ein slags form for tinnitus? Der er ikkje alle som opplever tinnitus som hyling/piping, enkelte opplever det som ein konstant summing.
Eventuelt at du høyrer/merker lydar frå kroppen som pust og blodomløp når du ligg eller sitt heilt i ro og slappar av?
Ein måte å teste dette på er å aktivt lytte etter slike vibrasjonar når du er på andre stadar der du kan slappe av i stillheit. 

Støy fra trafikk er utelukket, jeg er sikker på at jeg ville gjenkjent det, men en skal aldri si aldri.
Det er 24/7, men jeg tror at lyden og murringen avtar når tempraturen stiger. Dette oppleves som noe mer på avstand nå i forhold til tidligere i vinter.
Utfordrende å si om det er noe kroppslig som spiller inn her for øyeblikket.

Dette med opplevelse av murring seng/sofa er intressant. Jeg kan ikke merke vibrasjon/murring når jeg plasserer håndflaten min mot gulv eller vegg osv.
Seng og sofa er typiske. Treben med rammer og mye stoff/polstring som jeg vil tro ikke er spesiellt lydførende.
PC-stolen er også av tøy-materialer og mykere type plast osv.

Det virker som straks jeg er i kontakt med et møbel så merkes svak murring. Først og fremst i føttene, men også i settet når jeg sitter i en pc-/stolen..
Som nevnt så forsvinner murringen når jeg løfter føttene opp fra gulvet.

Jeg har for øyeblikket ikke testet ordentlig å ligge direkte mot gulvet.

Jeg har "medisinsk rulleblad" som gjør det sansynelig at jeg kan være ekstra var på enkelte typer lyder.
Fastlegen har så langt sagt at en kan nesten velge om det er meidsinsk eller noe i miljø.
Personlig så har jeg fikset lignene, men enklere saker før så jeg forsøker å komme til bunns med dette først.
Jeg tror ikke det kan være fantom-vibrering da jeg ikke helt gjenkjnner beskrivelsene, men vil forsøke å ha det i bakhodet.

Jeg har ikke merket dette problemet når jeg har vært besøk i andre hus/bygg så langt. I hvertfall ikke denne opplevelsen av murring.
Jeg har ikke forsøkt å overnatte i andre bygg ennå.

Takker

Lenke til kommentar
27 minutes ago, RRhoads said:

Det første jeg tenkte på var luft i det vannbårne varmeanlegget

Vet du hva slags type lydproblemer kan oppstå i slike moderne vannbåren gulvvarme?
Jeg er evig leietaker og har kanskje derfor ikke så mye direkte erfaring med byggkomponenter osv.

Jeg har tidligere vært borte i blant annet surkling i eldre rørsystemer.
Det jeg opplever nå er mer som en slags jevn strømming, tror jeg. Det er utfordrende å si hva slags type energi og eller materiale for øyeblikket.  Det kan høres ut som luft i rør, men igjen jeg er for øyeblikket ikke sikker.
Jeg har en dialog med utleier/gårdeier og dem er behjelpelige så langt det går, men da dem merker problemet jeg beskriver i leiligheten  så det går noe sakte. For øyeblikket tror jeg det kommer på utsiden av leiligheten/interiøret.

Takker

 

 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Dubious said:

Du skriver at du har gjort alt unntatt å koble ut gulvvarmen.
Så da er det en stor sjanse for at det er gulvvarmen som er problemet.

 

Vi har en sånn museskremmer på hytta, men det er kun min søster som hører pipelyden.
Den taes da ut når de er på hytta.

Jeg hører brumming fra varmepumpen på utsiden når jeg ligger med hodet på puta, men ikke ellers.
Har kjøpt gummiklosser, men ikke funnet tid til å plassere de mellom seng og gulv.
Ble mindre brumming etter at jeg fikk meg ny pute, som er mer luftig, så er nok kanskje derfor jeg ikke har satt på klossene.

Intressant.
Jeg er i dag leietaker av leilighet/del av et hus og har for øyeblikket ikke oversikten over hvordan det vannbårene varmeanlegget er satt opp.
Da jeg så langt altid vært leietaker så har jeg kanskje noe begrenset erfaring med hus/bygg og alt som følger med.
Bobakgrunn før dette ble oppdager er gammelt trehus og eldre bygårder i Oslo.

Jeg forstår at ventilasjonsanlegget er 100% lokalt. Da det er to så å si like leiligheter/løsninger plassert over hverandre og jeg bor i 2. etasje så har jeg så langt fokusert på ventilasjon/aggregat med kanskje lydforplanting fra leiligheten under.
Mulig jeg har vært noe ensporet i denne forklaringen og kan forsøke å høre med utleier/gårdeier om å koble ut gulvvarmen.
Jeg forstår det som at anlegget av en type som er noe tregt i forhold til effektendring.

Gårdeier testet å være i leiligheten alene et par timer for en stund tilbake og dem reagerte kraftig på støy fra multimedia høytaleren som var koblet til PC/laptoppen min.
PC-en sto i dvale og spilte ikke noe lyd osv. og jeg hadde aldri lagt merke til det det de 2 - 3 årene jeg har hatt dem.
Da jeg plasserte en av høytalerene helt opp til det ene øret mitt så hørte jeg flere høyfrekvente viserelle elektriske lyder inne i høytraleren.
Det er desverre ikke dem som er problemet her, men det er intressant hvor forskskjellige en kan være i hørslen.

Det med pute/madrass og lignende høres ut som hva jeg opplever og det er intressant at puter og madrasser kan ta i mot og føre lyder/brumming eller hva som foregår der.

Takker

Lenke til kommentar
16 hours ago, tanda said:

Dette lager en lav syngelyd fra planten og denne syngelyden er spesiellt merkbar når det er roligere i omgivelsene.
Jeg dyttet noen skumgummibiter midt under for å supportere platen og det reduserte denne syngingen.

Skumgummi under kjøleskapet? Vær litt forsiktig så du ikke blokkerer for lufting til kompressoren. De fleste innebygde kjøleskap henter luft under i front og varm luft stiger opp bak kjøleskapet. Om du blokkerer tilluftspalten må kompressoren jobbe enda hardere og det blir mer støy 

Lenke til kommentar
5 hours ago, newman221 said:

Skumgummi under kjøleskapet? Vær litt forsiktig så du ikke blokkerer for lufting til kompressoren. De fleste innebygde kjøleskap henter luft under i front og varm luft stiger opp bak kjøleskapet. Om du blokkerer tilluftspalten må kompressoren jobbe enda hardere og det blir mer støy 

Jeg forstår den. I dette skapet så får maskineriet luft fra åpning nederst på baksiden av skapet.
Vedlagt illustrasjonfoto viser tilnærmet lik løsning som skapet i leiligheten.
Metalplaten jeg peker til er platen under/bunnen/gulvet til skapets eksteriør. Jeg regner med at denne platen ikke har så mye funksjon annet en et enkelt skille mellom skap og rom/gulv. Oppsamling ved eventuell lekasje, kanskje?

 

koeleskab_reparatoer.jpg

Endret av tanda
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
tanda skrev (På 22.5.2022 den 22.18):

Hei

Jeg bruker "vibrasjon" i tråden da problemet er fremdeles et mysterium. Så si altid kjenner jeg en murring/vibrasjon føttene og i setet når jeg sitter i en stol i leiligheten. Det samme oppstår når jeg legger meg i sofaen eller i sengen. Det er også en lyd som følger med denne murringen og for meg høres det ut som noe elektrisk eller strømning. Det føles som en slags lydforplantning fra en elektrisk maskin og duringen er ikke høy i decibel, men mer en svak bakgrunnslyd.

Murringen forsvinner straks jeg løfter føttene fra gulvet, men ikke "murrelyden"
Jeg kan ikke kjenne murring i håndflaten når jeg plasserer den mot gulvet. Jeg kan høre at det er aktivitet i gulvet, men har utfordringer med å knytte det til murring og eller lyd. Det kan være eller det kan ikke være det. Min forståelse for lyd/bølger/fysikk er noe naiv for øyeblikket, men forsøker å forstå.

Jeg er leietaker og har ikke helt "kontroll" på overbygg/superstruktur så en privat undersøking er utfordrende.
Utleier har vært meget behjelpelig så langt, men så lenge dem ikke kan merke dette så blir diskusjonen utfordrende.
Fastlegen min foreslår at kroppen kan være noe sensitivt til lyder, men ønsker ikke å utale seg noe om miljø og har henvist meg til kommune/adminstrasjon som igjen henviser meg til fastlege igjen :) Jeg skal til en ny fastlege og vil forsøke å følge opp problemet.
Foreløpig har legen sagt at jeg nesten må velge selv om det er medisinsk eller et fysisk/miljøproblem.

Huset og leiligheten er bygd i 2017 og sto klart i 2018 og har både moderne vannbåren i nesten alle gulv og lokalt ventilasjonsanlegg.
Det er to like utleieleiligheter/løsninger til huset og jeg bor i 2. etage. Jeg flyttet inn i desember 2021

Den forrige leiliheten (eldre trehus i sentrum/liten by) hadde lignende problem spesiellt da jeg la meg i sengen / kroppen har kontakt med seng/møbel så starter murringen.
Jeg mistenkte den gang at det var en uttreksvifte i først etasje i bygningen eller et gammelt sikringsskap som stod ute i fellesgangen.

Er det noen som har noen erfaring eller forslag til hva dette kan være? Alt er lov å svare ;)

Takker

tanda

 

 

Hei.

Er problenet du beskriver løst; og hva var det som forårsaket det?

Leser med stor interesse innlegget ditt; og du beskriver så godt det samme problemet min nabo og jeg opplever. Nybygg m. 27 leiligheter oppført i 2015, innflyttet 2016. Er iflg Styret bare våre to leiligheter som opplever dette problemet som er svært ubehagelig. Det durer, sildrer og suser i rør, som en motordur, vibrasjoner; føler til tider «trykk» i hodet. Av og til «klirrer» glassene i skapet på stua. Mistenker at det kan være noe m rørene for fjernvarmen, men teknikerne fra Eidsiva mente at det var det ikke…de mente det var vannpumpa. Det er forsøkt å slå av vannpumpa; men lyden var fortsatt der. Rørlegger/-e har også forsøkt å finne ut av hva som forårsaker uvesenet uten hell. Vi som har denne forferdelige lyden som for oss føles som psykisk tortur har loggført tidspunkt lyden oppstår…den  varierer i styrke….

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
M.G. skrev (På 21.3.2023 den 6.55):

Hei.

Er problenet du beskriver løst; og hva var det som forårsaket det?

Leser med stor interesse innlegget ditt; og du beskriver så godt det samme problemet min nabo og jeg opplever. Nybygg m. 27 leiligheter oppført i 2015, innflyttet 2016. Er iflg Styret bare våre to leiligheter som opplever dette problemet som er svært ubehagelig. Det durer, sildrer og suser i rør, som en motordur, vibrasjoner; føler til tider «trykk» i hodet. Av og til «klirrer» glassene i skapet på stua. Mistenker at det kan være noe m rørene for fjernvarmen, men teknikerne fra Eidsiva mente at det var det ikke…de mente det var vannpumpa. Det er forsøkt å slå av vannpumpa; men lyden var fortsatt der. Rørlegger/-e har også forsøkt å finne ut av hva som forårsaker uvesenet uten hell. Vi som har denne forferdelige lyden som for oss føles som psykisk tortur har loggført tidspunkt lyden oppstår…den  varierer i styrke….

Takknemlig for svar.

Hei

Jeg mener jeg er noe på vei. Jeg kan ikke si noe om andres situasjon. Slik jeg ser det for øyeblikket er blir det for komplekst.

Å leie inn en erfaren akustikker, aller helst byggakustikker som har kjennskap til "norske bygg" hadde vært det idelle, men byggakustikere er vanskeligere å finne, desverre.

En stor del av problemet i min situasjon kan se ut til å komme fra det vannbårene gulvvarmesystemet. Jeg tror også hørslen min plukker opp noe mer av lavere frekvenser / bass. Sistnevnte er foreløpig gjetting. I følge ØNH er hørslen min som forventet i min situasjon eller dem har foreløpig ikke funnet noe uvanelig. Det skal sies at jeg har otosklerosis (abnormal benvekst i mellomøret) og har hatt en operasjon hvor ekstra brusk/ben ble fjernet.  Jeg måtte også bytte ut stigbøylen med en protese i den forbindelse. Det er vanlig, sies det. 
Jeg har ikke diskutert dette ordenlig ennå med audiolog og eller ØNH. Jeg er på vei. Det er mulig det spiller noen rolle her, men foreløpig så har vi ikke funnet noe ennå.

Det er foreløpig mange tråder på en gang, desverre, men jeg kan forsøke hva jeg har funnet.

Jeg leier hva jeg kaller en typisk garasjeleilighet.
På grunnplanet er det en bilgarasje, et roterom og et teknisk rom på grunnplan og en "standard" leilighet i andre.
Det teknsiske rommet huser blant annet pumpene til varmesystemet. 
En sirkulasjonspumpe og et skap med en vann-til-vann varmepumpe.
Pumpene her lager noe lyd og dette skaper en haug med all mulig akustiske fenomener i rommene nede i garasjen. 
Det klanger og det er frekvenser/underfrekvenser som "pulser" og det endrer seg alt ettersom hvor en står i rommene og hvilken vei ørene peker osv. Noe skikkelig akustisk griseri, men så er det jo bare en garasje hvor en skjeldent oppholder seg.

Det er blant annet en konstant subtil resonans i bilgarasjen og kilden ser ut til å være skilleveggen mellom det tekniske rommet og bilgarasjen.
Energien fra pumpene "hamrer" på veggen eller overføres via rørstruktur.
Skilleveggen er skillevegg og inneholder ingen termisk isolasjon. Det er stort sett bare luft mellom plantene og veggen fungerer nesten som en høytaler membran og sender lyd/trykkbølger ut i bilgarasjen.
Bilgarasjen er tom og da er det ofte fritt frem for klanger.

Mye av energien fra systemet eller "kassa" under presses opp i leiligheten, tror jeg.

Jeg har begynt å forsøke å dempe og diffuserer alt "virrvarret" i garasjen med akkustiske paneler og hjemmelaget håndklær og det har gjort situasjonen noe bedre. 
Butikkløsninger og profesjonell konsultasjon har ikke jeg råd til for øyeblikket og utleier merker ikke noe sier dem så jeg forsøker å fikse det selv med lesing, youtube, prøving, feiling, testing osv.

Det er også to motorer til den elektriske garasjeporten som inneholder mottakere for fjernkontrollen.
Disse er plassert 10 - 15 centimeter fra taket og har noe dur som "hamrer" mot taket og kommer opp i gulvet i leiligheten. Det merkes best om kvelden. 
Det tok noe tid før jeg la merke til dette da lyden fra skilleveggen overlappet dem. Jeg visste heller ikke at dem hadde noe vibrasjon i det hele tatt samt at dem her over meg. 
Jeg merket det når jeg spaserte og var rett under disse boksene en kveld.

Dette er en kortversjon og det blir kanskje for spesifikt og "litt alle veier" på en gang.

Hvis det er mulig så burde dere ta dere en tur ut og rundt i bygget sammen og forsøke å finne hvor det er teknsike apparater som ventiler, vifter, pumper og lignende. 
Som nevnt så tror jeg problemet ligger mer i byggstrukturen rundt apparatene. 
Hvis en ikke har bra lytteutstyr så anbefales å forsøke mer om kveldene, kanskje. En lytter kanskje bedre når det mer mørkt.

Kort fortalt så komme mye av mitt problem fra dårlig akustikk og kanskje en eller annen hørselsituasjon.

Det kan selvfølgelig være noe helt annet også. Ingenting overrasker meg når det gjelder dette.

Det er bare å spørre her hvis noe kan diskuteres mer. 

t.

@M.G.

 

 

Endret av tanda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...