Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Murring i leilighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ProphetSe7en skrev (6 timer siden):

Er det ikke bare å koble av all strøm i hele huset for å se om problemet er der fortsatt?

Er problemer vekke så begynne en å skru på en og en kurs i huset frem til problemet oppstår. Da skal en vel kunne lokalisere hva som er grunn til disse lydene/vibrasjonene.

Ja. Det er steg 1.

Ta av hovedsikringen først hvis mulig. 

Det kan fort bli noe mer utfordrende i forskjellige "boenhetsystemer" som bygård, rekkehus.
I mitt tilfelle (2. etasje/leilighet i garasjesystem) hvor hovedsikringen til eindommen var et sted.

For øyeblikket og med mindre det dreier seg om hørselproblem(er) så tror jeg mye av dette ofte kommer fra kilder som har lavfrekvenser og eller infrafrekvenser fra kilde(r).
Mange har sikkert opplevd tøyvaskemaskinen, spesiellt under sentrifugering med llave frekvenser. Selv med demping under maskinen kan det merkes "flere rom" unna. Dette er bare 20 minutter og de felste tåler det, men et eksempel som kanskje mange kjenner igjen og som kan gi et hint om hvordan "ut av boksen" byggstrukturer kan oppføre seg. For dem som bor i gater i byer så har en kanskje merket avfallsbilen. Igjen det er mange faktorer som materialer, struktur, eventuell etterbehandling og ikke minst observatør som finnes i mange varianter og komplekser. 
Det er noe annet når kilden er vitale aggregater og pumper som går _24/7_ og systemene ikke har ekstra vibrasjon/lydbehandling. Maskiner kan være "stillegående" redusert sett men vibrasjon kan gå videre der ingen trodde det var mulig :)

Jeg har lest at noen kan få dette inn i huset via slike trafokretsbokser og høyspentledninger flere titalls meter unna.

 

 

 

Endret av tanda
Lenke til kommentar

En annen ting jeg merker akkurat nå er '50Hz hummen' fra varmepumpen eller varmeskapet. Det synger med lav styrke i byggstrukturen kan det virke som, og jeg tror det også er harmoniske svingninger i lydbildet også.

50Hz kan være svingningen fra vekselstrømmen eller kraftlinjefrekvens?

Eksempel (en må kanskje skru opp volumet):

https://szynalski.com/tone#50,v0.05

 

 

 

 

 

 

Endret av tanda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...