Gå til innhold

EU i pilotfase med to egne sosiale medier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så bra at dette endelig kommer på plass. I gamle dager hadde vi institusjoner som NRK som var helt vesentlige aktører for å hjernevaske befolkninger og sørge for at folk kun skulle bry seg om de riktige sakene og ha de rintige meningene. Når NRK og lignende er bygget på gammeldagse prsinsipper er det viktig å få på plass nye platformer for å spre riktige holdninger og forme meningene til folk, sånn at man kan fortsette hjernvevaskingen av de neste generasjonene. Det blir spennende å se hvem som er dumme nok til å frivillig ta i bruk disse tjenestene for å la seg hjernevaske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Selvstendigsaas said:

Så bra at dette endelig kommer på plass. I gamle dager hadde vi institusjoner som NRK som var helt vesentlige aktører for å hjernevaske befolkninger og sørge for at folk kun skulle bry seg om de riktige sakene og ha de rintige meningene. Når NRK og lignende er bygget på gammeldagse prsinsipper er det viktig å få på plass nye platformer for å spre riktige holdninger og forme meningene til folk, sånn at man kan fortsette hjernvevaskingen av de neste generasjonene. Det blir spennende å se hvem som er dumme nok til å frivillig ta i bruk disse tjenestene for å la seg hjernevaske. 

Hvordan vet du at det er DU som sitter på sannheten, og alle andre er hjernevaska?

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at det er DU som sitter på sannheten, og alle andre er hjernevaska?

Jeg er også hjernevasket fordi jeg trodde på den norske staten, jeg trodde på alle løgnene jeg ble servert og jeg var hellig overbevist om et fritt og rettferdig samfunn. Jeg trodde staten brydde seg om mennesker. Så vokste jeg opp og opplevde hvordan staten behabdler folk, hvordan de lyver og hvordan de hele tiden gjør valg som ser ut til å ha gode intensjoner, men ender med noe helt annet enn det som var intensjonen og da bare pga "manglende kompetanse og uflaks" . Etterhvert begynte jeg å stille spørsmål ved hvor alle denne godtroen kom fra og det ble mer og tydelig hvordan jeg har vært et offer for hjernevasking fra jeg var et lite barn og opp igjennom livet. En hjernevaskin som har vært sterkt forankret i skolen og nrk på fritiden.

Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (3 timer siden):

Så bra at dette endelig kommer på plass. I gamle dager hadde vi institusjoner som NRK som var helt vesentlige aktører for å hjernevaske befolkninger og sørge for at folk kun skulle bry seg om de riktige sakene og ha de rintige meningene. Når NRK og lignende er bygget på gammeldagse prsinsipper er det viktig å få på plass nye platformer for å spre riktige holdninger og forme meningene til folk, sånn at man kan fortsette hjernvevaskingen av de neste generasjonene. Det blir spennende å se hvem som er dumme nok til å frivillig ta i bruk disse tjenestene for å la seg hjernevaske. 

Ta det med ro, de som ønsker å hjernevaske folk tyr ikke lenger til NRK. Ei heller denne nye plattformen. 

Det finnes nemlig sosiale nett som er bedre egnet. Og som vi vet at blir benyttet til det. 

Ett av disse nettene er nettopp YouTube! På grunn av algoritmene som ligger til grunn (de som bestemmer hvilke andre filmer du blir anbefalt å se etterpå), har det vist seg svært enkelt å hjernevaske folk her.

Flust av konspirasjonsteorier finner grobunn, og vokser seg usaklig store. Mange av de i og for seg uskyldige nok (f.eks. at det ikke finnes fugler - de er flyvende droner som overvåker oss, og lader seg opp ved å sitte på strømledningene), men enkelte av de er langt verre.

I tillegg vet vi at ulike statsapparat bruker sosiale medier heftig for å påvirke! 

Jeg tviler på at hverken NRK eller dette nye opplegget fra EU noen gang vil være i nærheten av like effektivt til manipulasjon, som YouTube, Facebook med flere allerede er i dag! 

(Og nei, eierne av YouTube har ingen interesse av å fikse problemet. De får solgt shitloads med annonser eller abonnement, og føler intet overordnet samfunnsansvar rundt problemet!)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (11 timer siden):

Ta det med ro, de som ønsker å hjernevaske folk tyr ikke lenger til NRK. Ei heller denne nye plattformen. 

Det finnes nemlig sosiale nett som er bedre egnet. Og som vi vet at blir benyttet til det. 

Ett av disse nettene er nettopp YouTube! På grunn av algoritmene som ligger til grunn (de som bestemmer hvilke andre filmer du blir anbefalt å se etterpå), har det vist seg svært enkelt å hjernevaske folk her.

Flust av konspirasjonsteorier finner grobunn, og vokser seg usaklig store. Mange av de i og for seg uskyldige nok (f.eks. at det ikke finnes fugler - de er flyvende droner som overvåker oss, og lader seg opp ved å sitte på strømledningene), men enkelte av de er langt verre.

I tillegg vet vi at ulike statsapparat bruker sosiale medier heftig for å påvirke! 

Jeg tviler på at hverken NRK eller dette nye opplegget fra EU noen gang vil være i nærheten av like effektivt til manipulasjon, som YouTube, Facebook med flere allerede er i dag! 

(Og nei, eierne av YouTube har ingen interesse av å fikse problemet. De får solgt shitloads med annonser eller abonnement, og føler intet overordnet samfunnsansvar rundt problemet!)

"Hjernevask" er jo et ganske ladet begrep som kan inkludere mye. Du skriver at "flust av konspirasjonsteorier finner grobunn", men betyr det at en konspirasjonsteori nødvendigvis må være et resultat av hjernevask?

For eksempel; operasjon Gladio ble avdekket på 1990-tallet og er godt dokumentert. NATO, CIA og MI6 gjennomførte falske-flagg angrep mot sivile i Europa i det som kan kalles en av de største politiske skandalene i vår tid. Der er likefullt en "konspirasjonsteori" pr. definisjon.

Det samme kan sies om initiativer som Operation Mockingbird og MKULTRA. Alle disse operasjonene ble gjennomført av myndigheter over flere tiår, mot befolkningen.

Begreper som propaganda og holdningskampanjer er en del av den politiske verktøykassa i liberale demokratier. Ed Bernays og Walter Lippmann skrev om nødvendigheten av å styre offentlig opinion allerede på begynnelsen av 1900-tallet. Disse prinsippene går igjen i statsfinansierte NRK, enten man stort sett er enig i hva som frontes eller ikke.

Så spørsmålet er kanskje ikke bare hvor stort rekkevidde en plattform kan ha, men i stor grad hvem som sitter med definisjonsmakten.  

Lenke til kommentar

Får ikke helt godfølelsen for det prosjektet her nei, eneste positive er at det er basert på open source. Minner mest om kommunisme for å være helt ærlig, men alltid bra med "konkurranse". EU er ikke akkurat banebrytende når det kommer til individuell frihet, og mistenker at det handler mest om å posisjonere seg iforhold til USA som har fått et kraftig overtak på WEB2. Heldigvis er WEB3 på vei, så la oss håpe at dette blir på individets premisser!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...