Gå til innhold

AMD Zen 4 7000 serie.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
TheKims skrev (2 timer siden):

Noen som vet grunnen til at 7800X3D har lavere boost enn 7700X? De andre X3D modellene har lik boost som X modellene.

Kan det være at man bare kan nå max boost på den ene CCDen som ikke har 3D Cache?

Det er fordi 7900x3D og 7950x3D har 2 CCDs hvor den ene har vCache mens den andre har en "vanlig" høy frekvens CCD i tillegg. 7800x3D har kun 1 CCD med vCache.

Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (10 timer siden):

Imens man venter på noe nytt og spennende har man tweaket litt videre på oppsettet man allerede har :)

Zen4 memory controller at maximum efficiency @ 6600MT/s CL28 = ~93GB/s

Image

Naiz! Spent på hva neste gen takler, stort hopp mellom Intel og AMD nå når mange med Intel greier over 8000, mens svært få på AMD kommer over 6400. Første gen Zen slet ofte med mer enn 3200 i starten, mens etter x antall agesaer greier noen svært få 3600. Kanskje 7000+ blir mulig på Zen 5?

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (1 time siden):

Store spørsmålet er hva fmax på x3d CCD er.. 

På 5800x3d hadde man også PBO CO tilgjengelig med rette programmet, men man kunne "kun oppnå" at cpuen aldri throttla ned ifra allcore fmax på 4450mhz.. (så lenge man holdt temperaturen i sjakk)

Worstcase så kommer man aldri over 5ghz på Zen4 x3d CCD'n, selv om man setter aldri så mye negativ CO verdier, om ikke fmax kan økes..

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (36 minutter siden):

På 5800x3d hadde man også PBO CO tilgjengelig med rette programmet, men man kunne "kun oppnå" at cpuen aldri throttla ned ifra allcore fmax på 4450mhz.. (så lenge man holdt temperaturen i sjakk)

Så vidt jeg vet så ble CO eksponert i BIOS med AGESA for 5800X3D.

Lenke til kommentar
20 hours ago, Nizzen said:

Jeg gleder meg til å teste! Var liksom noe som manglet på 7950x...

Nå blir det spennende om 7950x3d blir nerfet på noe vis, eller om det er 7800x3d som "må" kjøpes for ren gaming.

Om 7950x3d med tunet ram blir raskere enn 13900"ks" med 8000mhz+ tunet ram, så bytter jeg ut den ene maskina til AMD cpu igjen. Akkurat nå er det 3x Intel gaming maskiner i hus. Kasta ut 7950x  til fordel for enda en 13900k.

Neste gang du skal 'kaste' ut en ca 5 mnder gammel PC, så har jeg en adresse du heller kan sende den til 🤣

Lenke til kommentar
4 minutes ago, scuderia said:

haha 

 

sist jeg sjekket økte faktisk andelen win10 kontra 11..  Typisk MS.. annenhver windows er tragisk. 

 

W11 er jo første Windows hvor vi får skikkelig utbytte for de flotte hdr skjermene og kortene våre. Ser meg ihvertfall ikke tilbake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, scuderia said:

haha 

 

sist jeg sjekket økte faktisk andelen win10 kontra 11..  Typisk MS.. annenhver windows er tragisk. 

 

Legger de "features" til i win 10 nå eller bare 11? Kanskje bare "security" oppdateringer som kommer til win 10?

Jeg har ingen problemer med ytelse eller noe annet i win 11, så ser ingen grunn for å kjøre win 10 nå lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Nizzen said:

Legger de "features" til i win 10 nå eller bare 11? Kanskje bare "security" oppdateringer som kommer til win 10? [...]

De kommer med "feature updates" en gang i året (til win10), mener jeg

EDIT: Men kan godt tenkes at det blir i praksis prioritert bort til fordel for win11

Endret av Slaps
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...