Gå til innhold

AMD Zen 4 7000 serie.


Jarmo

Anbefalte innlegg

On 12/13/2022 at 10:56 AM, leifeinar said:

Nok av folk med 42cm radiator, med13gen intel@400w+ som bruker kveldene på subtimings 😀

Nei, gi meg AMD og ECO mode.

Kan fortelle at min 13900k kjører 6ghz all core og trekker 135w i Battlefield 2042. 8400mhz c34 ddr5. Er vel nede i under 100W ved 5.7ghz.  Bare så du ikke tror på ALT du leser på reddit ;)

Lettere å justere noen timings enn å flashe bios :p

På Asus hovedkort har vi XMP tweaked setting. Man velger denne i stedet for vanlig XMP. Da er det bare å sette i gang å game. F.eks bruke 7600mhz ddr5 med XMP tweaked setting. 

 

7950x måtte desverre forlate åstedet, fordi den var for dårlig i forhold til prisen. Rett og slett elendig. Blir å teste 3d modellen når den kommer. 

Endret av Nizzen
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
54 minutes ago, leifeinar said:

Fyret bare opp litt, godt du har svar 🙂 hva syns du 7950x ryker på?

 

 

Den ryker på at den ikke kan kjøre på så raskt minne. Latency bli også for høy. Så lenge det er nok cache, så er ytelsen bra. I mange spill så er det ikke nok, og min fps blir mye lavere enn den burde være. Akkurat som forige generasjon. 

AMD ble for grådige med 7 serien gitt...

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (22 minutter siden):

Hvorfor tror du det der var safemode ?

Du tar feil både der og hvor mange ganger mange jeg måtte "rebenche latency"...  korrekt svar er 2 ganger. (åpna faktisk aida etter jeg hadde kjørt x4 x265 benchen ferdig)

Men litt morro at manglende forståelse med å tune AMD platformer skinner sånn igjennom.. Rett på beskyldninger når man ikke klarer matche resultat selv 🤣

Spør heller om tips neste gang :)

image.png

image.png

Intel fanboys vet du, tsk tsk.... 😂🙈

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (6 timer siden):

Den ryker på at den ikke kan kjøre på så raskt minne. Latency bli også for høy. Så lenge det er nok cache, så er ytelsen bra. I mange spill så er det ikke nok, og min fps blir mye lavere enn den burde være. Akkurat som forige generasjon. 

AMD ble for grådige med 7 serien gitt...

Latency spiller liten rolle i mange av de nyere spillene, generelt er D4 klart bedre på latency enn D5, men ytterst sjelden D4 vinner da den massive BW-forskjellen kompenserer :)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (21 timer siden):

https://videocardz.com/newz/aorus-b650e-tachyon-motherboard-appears-designed-for-extreme-amd-ryzen-7000-overclocking

Kanskje kommer man lenger med ram OC på dette? :) Tipper det kan stå seg noen generasjoner :)

Gene har jo ingen tydelige fordeler over andre 4 DIMM, så ikke regn med at Gigabyte gjør noe bedre med Tachyon.

Flaskehalsen er AGESA dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (3 timer siden):

Gene har jo ingen tydelige fordeler over andre 4 DIMM, så ikke regn med at Gigabyte gjør noe bedre med Tachyon.

Flaskehalsen er AGESA dessverre.

Vi får se, kanskje ikke på Zen 4, men tipper det kan hjelpe for Zen 5. Så og si alt av HK som brøt 2000fclk barrieren på Zen 3 uten WHEA19 var 2dimm, samt fikk Cezanne opp i 2200fclk+.

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (3 timer siden):

Vi får se, kanskje ikke på Zen 4, men tipper det kan hjelpe for Zen 5. Så og si alt av HK som brøt 2000fclk barrieren på Zen 3 uten WHEA19 var 2dimm, samt fikk Cezanne opp i 2200fclk+.

 

De eneste som påsto at de ikke fikk WHEA19 feil på Zen 3 var folk som ikke visste hvordan de fremprovoserte dem eller kjørte elendige minnetiminger. Jeg kunne fint benche 2000 MHz FCLK på et B550-F Strix med en 5800X, men dess strammere minnetimingene var dess oftere dukket WHEA19 opp (nesten som om mengden data hadde noe å si på stabiliteten).

Cezanne kjørte fint på 2500 FCLK med Gigabyte 4 DIMM hovedkort også.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (11 timer siden):

 

De eneste som påsto at de ikke fikk WHEA19 feil på Zen 3 var folk som ikke visste hvordan de fremprovoserte dem eller kjørte elendige minnetiminger. Jeg kunne fint benche 2000 MHz FCLK på et B550-F Strix med en 5800X, men dess strammere minnetimingene var dess oftere dukket WHEA19 opp (nesten som om mengden data hadde noe å si på stabiliteten).

Cezanne kjørte fint på 2500 FCLK med Gigabyte 4 DIMM hovedkort også.

Uenig med deg der ang WHEA19, om du har fulgt med litt på overclock.net ser du at endel av oss fint kjører WHEA19-fritt på 2000fclk, men de aller fleste av oss har 1 CCD og 2dimm HK. Hos enkelte som får sporadiske WHEA19 kan eks høyere VDDP fikse det. Jeg kjørte 4000 cl16 gmd off 1t i nesten et år uten WHEA19, men bytta til 3800 da jeg kunne redusere SOC, IOD, VDD18 en hel del som gav meg litt høyere klokkeboost pga strømbudsjett, mrn jeg mista ca 2% fps i flere spill med 3800 vs 4000. Y-cruncher, linpack som jeg har kjørt mye etc mister skalering over 3800, men du får fremdeles gevinst i spill som liker BW. Hva har jeg gjort feil for ikke å greie å få frem WHEA19?

4dimm kan kjøre fhøy fclk, men det ser ut som det statistisk sett er enklere på 2dimm.

Lenke til kommentar

Hva får egentlig folk her i Cinebench R23 med 7950x? Mener bestemt å huske at flere her inne postet noen resultater, men klarer ikke å finne dem igjen.

Har akkurat snekret sammen en rigg med 7950x, og etter det lille jeg har funnet ut på nettet, ligger resultatene mine en god del over gjennomsnittet i Cinebench. Har jeg for en gangs skyld har vært heldig i det berømte silisium-lotteriet? :D

 

Uten navn.jpg

Uten navn2.jpg

Endret av Splitter
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (9 timer siden):

Uenig med deg der ang WHEA19, om du har fulgt med litt på overclock.net ser du at endel av oss fint kjører WHEA19-fritt på 2000fclk, men de aller fleste av oss har 1 CCD og 2dimm HK. Hos enkelte som får sporadiske WHEA19 kan eks høyere VDDP fikse det. Jeg kjørte 4000 cl16 gmd off 1t i nesten et år uten WHEA19, men bytta til 3800 da jeg kunne redusere SOC, IOD, VDD18 en hel del som gav meg litt høyere klokkeboost pga strømbudsjett, mrn jeg mista ca 2% fps i flere spill med 3800 vs 4000. Y-cruncher, linpack som jeg har kjørt mye etc mister skalering over 3800, men du får fremdeles gevinst i spill som liker BW. Hva har jeg gjort feil for ikke å greie å få frem WHEA19?

 

Du har ikke kjørt aggressive nok timinger, du kan redusere frekvensen feilene oppstår på ved å justere spenninger, men det er umulig å fjerne dem fullstendig siden hele virkemåten til FCLK > 1900 MHz er fundementalt ustabil. Linpack, 7-zip, y-cruncher, SuperPI, og PYPrime skalerer forbi 1900 MHz FCLK uten problemer, du må bare finne riktig kombinasjon av spenninger for å stabilisere ytelsen for den spesifikke benchmarken, din chip, og temperaturene du kjører på.

 

Splitter skrev (5 timer siden):

Hva får egentlig folk her i Cinebench R23 med 7950x? Mener bestemt å huske at flere her inne postet noen resultater, men klarer ikke å finne dem igjen.

Har akkurat snekret sammen en rigg med 7950x, og etter det lille jeg har funnet ut på nettet, ligger resultatene mine en god del over gjennomsnittet i Cinebench. Har jeg for en gangs skyld har vært heldig i det berømte silisium-lotteriet? :D

 

Uten navn.jpg

Uten navn2.jpg

 

Jeg klarte 32000 med en 7900X: https://hwbot.org/submission/5118515_arni90_cinebench___r23_multi_core_with_benchmate_ryzen_9_7900x_32065_cb

Hvis du åpner vinduet, kan du kanskje få din 7950X opp nærmere 42000. Manuell klokkefrekvens er bedre for Cinebench enn Precision Boost 2, og skaleringen over 1.40V VCore er elendig med vanlig kjøling.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (52 minutter siden):

 

Du har ikke kjørt aggressive nok timinger, du kan redusere frekvensen feilene oppstår på ved å justere spenninger, men det er umulig å fjerne dem fullstendig siden hele virkemåten til FCLK > 1900 MHz er fundementalt ustabil. Linpack, 7-zip, y-cruncher, SuperPI, og PYPrime skalerer forbi 1900 MHz FCLK uten problemer, du må bare finne riktig kombinasjon av spenninger for å stabilisere ytelsen for den spesifikke benchmarken, din chip, og temperaturene du kjører på.

 

 

Jeg klarte 32000 med en 7900X: https://hwbot.org/submission/5118515_arni90_cinebench___r23_multi_core_with_benchmate_ryzen_9_7900x_32065_cb

Hvis du åpner vinduet, kan du kanskje få din 7950X opp nærmere 42000. Manuell klokkefrekvens er bedre for Cinebench enn Precision Boost 2, og skaleringen over 1.40V VCore er elendig med vanlig kjøling.

Når brikkene ikke greier tightere enn 4000cl15 flat 264 RFC @ 1.54v uten å overopphete blir det hypotetisk og de selv da ikke får WHEA19. Mulig 4000cl13 kunne gitt det, men det får jeg aldri vite. Har snakka med flere som har 0 WHEA19 over 2000fclk, men stort sett alle har 2dimm og 1 ccd. Jeg tror fremdeles ikke du har rett all den tid jeg ikke har hatt en slik feil på 1.5år med alt fra 3800cl14 til 4133cl16 og subs så tight som du får det. Du får nesten vise noe dokumentasjon på påstanden din om at 'alle' får WHEA19 over 1900fclk om de gjør det 'rett', evt sende meg en test for å få dem frem, jrg har mye bedre binna brikker nå som kjører 3800cl14 [email protected] 1t med tighte subs ;)

Når jeg snakker skalering mener jeg konsekvent skalering, om jeg finner innstillinger som er bedre i en bench, men taper i en annen anser jeg det som bortkasta. Alle spill jeg har testa skalerer fint etter 1900fclk, mens linpack, y-cruncher får identisk skåre hos meg, men har sett noen som får dem til å skalere. 

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (12 timer siden):

Når brikkene ikke greier tightere enn 4000cl15 flat 264 RFC @ 1.54v uten å overopphete blir det hypotetisk og de selv da ikke får WHEA19. Mulig 4000cl13 kunne gitt det, men det får jeg aldri vite. Har snakka med flere som har 0 WHEA19 over 2000fclk, men stort sett alle har 2dimm og 1 ccd. Jeg tror fremdeles ikke du har rett all den tid jeg ikke har hatt en slik feil på 1.5år med alt fra 3800cl14 til 4133cl16 og subs så tight som du får det. Du får nesten vise noe dokumentasjon på påstanden din om at 'alle' får WHEA19 over 1900fclk om de gjør det 'rett', evt sende meg en test for å få dem frem, jrg har mye bedre binna brikker nå som kjører 3800cl14 [email protected] 1t med tighte subs ;)

Når jeg snakker skalering mener jeg konsekvent skalering, om jeg finner innstillinger som er bedre i en bench, men taper i en annen anser jeg det som bortkasta. Alle spill jeg har testa skalerer fint etter 1900fclk, mens linpack, y-cruncher får identisk skåre hos meg, men har sett noen som får dem til å skalere. 

 

Sjekket du event viewer, eller HWiNFO for WHEA? HWiNFO vil ikke alltid vise WHEA.

Grunnen til at jeg er skeptisk til at 2 DIMM forbedret ting på Zen 3 er at det var aldri minnekontrolleren som hadde problemer. Det er lett å påvise ved å holde minnet nede på 3200 JEDEC, og øke FCLK til du begynner å se WHEA-feil.

Skalering i alle tester samtidig forsvinner når du øker FCLK forbi 1900 MHz, du må finne riktig spenningskombinasjon for å se y-cruncher kjøre raskere, mens SuperPI er mindre sensitivt.

Overoppheting fikser du med vifte.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (23 minutter siden):

 

Sjekket du event viewer, eller HWiNFO for WHEA? HWiNFO vil ikke alltid vise WHEA.

Grunnen til at jeg er skeptisk til at 2 DIMM forbedret ting på Zen 3 er at det var aldri minnekontrolleren som hadde problemer. Det er lett å påvise ved å holde minnet nede på 3200 JEDEC, og øke FCLK til du begynner å se WHEA-feil.

Skalering i alle tester samtidig forsvinner når du øker FCLK forbi 1900 MHz, du må finne riktig spenningskombinasjon for å se y-cruncher kjøre raskere, mens SuperPI er mindre sensitivt.

Overoppheting fikser du med vifte.

Ja, i.l.a 1.5år er det 0 rapporterte WHEA19 i event viewer. Du kan få screenshot av meg ;) Jeg kan endel om ram-tweaking, ikke like mye som deg, men kjørte igår 4000cl15 flatt med RC 40, 264 RFC  og alt annet så lavt det går, kjørte mange runder linpack, spilte etc og fortsatt 0 WHEA19. Kjørte den forrige rammen på tight 4000cl16 i et år uten problemer. Jeg har opplevd WHEA19 en gang på agesa 1.1.0.0 på 3800 da jeg kjørte spenninger på auto og fikk VDDP på 1.1v, men aldri med agesa 1.2.0.0 og VDDP på max 1v. Jeg snakka med flere på overclock.net, bl.a Veii (delte meninger om han) og de mener kompleksiteten i 4dimm og 2ccd øker risk for WHEA19. 

Når det er sagt er det sjelden lønnt å kjøre over 3800 med mindre du bare spiller og tåler litt støy da så og si alle må øke VDD18 for å få god skalering i linpack, y-cruncher etc, men den øker temp under last kraftig. Jeg vil heller ha mindre støy enn 2-3% mer fps når jeg er CPU-bound, noe som sjelden skjer med 3060ti.

For 3800:

1.06v SOC

0.98v IOD

0.8v CCD pg VDDP

1.6v VDD18

4000:

1.11v SOC

1.04v IOD

0.84v CCD pg VDDP

1.6v VDD18 gir 2-3% lavere skåre i linpack, men 1-2% bedre i SOTTR. 1.88v VDD18gir lik skåre i linpack og 2-3% bedre SOTTR, men ig 5-10C høyere temp under last.

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (20 timer siden):

Jeg klarte 32000 med en 7900X: https://hwbot.org/submission/5118515_arni90_cinebench___r23_multi_core_with_benchmate_ryzen_9_7900x_32065_cb

Hvis du åpner vinduet, kan du kanskje få din 7950X opp nærmere 42000. Manuell klokkefrekvens er bedre for Cinebench enn Precision Boost 2, og skaleringen over 1.40V VCore er elendig med vanlig kjøling.

32000 med 7900x var jo voldsomt bra. Forhåpentligvis har jeg litt mer ytelse å gå på etter at jeg får finjustert litt. Foreløpig har jeg bare testet for å sjekke om maskinen er stabil. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...