Gå til innhold

AMD Zen 4 7000 serie.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Er det noe triks for å få dette til å starte opp? Smelte ihop nymaskina sånn hallveis i går (begrenset med tid som småbarnsfar) men får ikke noe liv på skjermen.

Hovedkortet lyser på CPU, så RAM, så VGA hvor den forblir i en 10 sekunder isj før den rebooter. Tar jeg ut en rambrikke skjer det samme bare bruker litt lengere tid.

Ingenting tilkoblet maskinen annet enn strøm og en m2 disk. Kun power knapp fra kabinett.

Ser på nettet at det tidligere på Ryzen har krevd bios updates for å få bootet, men anntok dette sku gå bra siden begge deler er helt ferskt? Eller?

Noen nevner og at minnetiming kan ta opptil 5 minutter?!? Så boot kan ta tid. Har ikke hatt tid til å teste å la den stå å reboote i 5 minutter så ikke fått sjekka det 😅

Skal finne tak i en bioshøytaler i dag å høre om den fyrer av noe feilkoder.

7600x, ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI, 32GB Vengance 5200MHz.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, xClaymanx said:

@Complexity

På Asus sine sider står det at alle bioser skal være validert mot 7600x, så det er nok ikke problemet.

image.png.0917f09e3a660df212bc4db2b51a467b.png

Takker for info! Trodde egentlig ikke det var det som va problemet heller men det ville vært en enkel fiks.

Ser forøvrig at det kan være lurt av meg å koble til lysene til kabinettet også da hovedkortet vistnok benytter dem og til å morse feilkoder.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Takker for info! Trodde egentlig ikke det var det som va problemet heller men det ville vært en enkel fiks.

Ser forøvrig at det kan være lurt av meg å koble til lysene til kabinettet også da hovedkortet vistnok benytter dem og til å morse feilkoder.

Prøv med kun en rambrokke i A2-slot først. Om det er kødd med ram eller dårlig kompabilitet kan det hjelpe.

Lenke til kommentar
Just now, Cowboystrekk said:

Prøv med kun en rambrokke i A2-slot først. Om det er kødd med ram eller dårlig kompabilitet kan det hjelpe.

Var det jeg rakk å teste i går. Og da skjedde det samme bare at det tok lengere tid. 

Men skal få testa litt mere senere i dag om resten av familien tillater det 😅 har ordnet bioshøytaler nå og en tube pasta i tilfelle jeg må prøve å ta ut å inn cpu'en. Dog tviler jeg på det har noe med det å gjøre. Ikke akkurat heksekunst å montere dem.

Lenke til kommentar

Oppdatering på problemet mitt:

Nappet ut M2 disken, ingen forskjell. 

Tok ut cpu å monterte den på nytt, ingen forsjell.

Stappet i en høytaler på hovedkortet men den var tyst..

Siste ting på listen var å prøve å flashe bios selv om det ikke skulle være nødvendig.

Men det var det! Fikk bilde på skjermen men en gang etterpå og driver nå å installerer windows.

Så gjerne prøv det først folkens om deres nye maskin ikke virker! Og takker for tips til feilsøking.

Fikk også brakettene fra noctua levert på døren i dag. Imponerende av dem å sende det så raskt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (1 time siden):

Vet ikke jeg. Er det dette budsjett byggerene venter på? Jeg anser meg selv som en budsjettbygger i AM5 sammenheng og jeg venter på en 7700x3D eller en 7800x3D. Noe annet er ganske uinteressant egentlig for mitt hovedbruksområde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Complexity said:

Oppdatering på problemet mitt:

Nappet ut M2 disken, ingen forskjell. 

Tok ut cpu å monterte den på nytt, ingen forsjell.

Stappet i en høytaler på hovedkortet men den var tyst..

Siste ting på listen var å prøve å flashe bios selv om det ikke skulle være nødvendig.

Men det var det! Fikk bilde på skjermen men en gang etterpå og driver nå å installerer windows.

Så gjerne prøv det først folkens om deres nye maskin ikke virker! Og takker for tips til feilsøking.

Fikk også brakettene fra noctua levert på døren i dag. Imponerende av dem å sende det så raskt.

Så bra at det ordnet seg. Har hørt om flere tilfeller av dette før. Derfor kjekt med hovedkort som kan flashes uten CPU i socket.

Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (7 timer siden):

Egentlig ikke siden billigste B650 hk koster 2700,- atm, mens Intels B660 går for 1300,-. Største ankepunktet mitt mot 7000 så langt er svindyre HK, selv budsjett B650 koster rundt 3k, det er håpløst!

Lenke til kommentar
Cappo skrev (6 timer siden):

Vet ikke jeg. Er det dette budsjett byggerene venter på? Jeg anser meg selv som en budsjettbygger i AM5 sammenheng og jeg venter på en 7700x3D eller en 7800x3D. Noe annet er ganske uinteressant egentlig for mitt hovedbruksområde.

Hva så om du mener det er uinteressant ? Både intel gen13 og standard Zen4 burde være totalt likegyldig for de som ønsker en ren gamer-cpu med v-cache. (5800x3d er fortsatt det best valget her)

Men akkurat nå er det flere som kjøper 13400, 13600k og 13700k (og lavere) fordi AMD ikke kan konkurrere på pris/ytelse i disse segmentene, det er her disse nye cpuene er tiltenkt.. Dette kommer til å øke konkurransen og senke prisen noe som er en bra ting for oss forbrukere, og da spesielt budsjett byggerene.

image.png.1d6a3396d6e2e2f97089614a36df8c80.png

Billigste b650 jeg kan finne koster 2500kr hos elkjøp, men det kan forhåpentligvis ses ut som om prisene er på tur nedover.

Endret av Ola Norman
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Litt åff-tåppikk her:

Dersom dere bestiller noe fra Proshop og det står på fjernlager, så forvente det trolig tar maks tid at det som Proshop da har satt som dager til forsendelse. Var bare Proshop som hadde RAMen jeg ville ha til 7700x som jeg har kjøpt, og det trolig over 1 uke å vente på RAMen. Tingene fra Komplett som ble bestilt og som var på lager, er klar til henting på Posten nå i dag....URK...tenkte bygge i helga men det er bare å glemme....SUKK

PS! Ja, det stod 2-4 dager til forsendelse hos Proshop, men jeg hadde da håpet på 2 dager før de sendte den, men det er bare å glemme ser det ut som. Uannsett hadde ikke klart det, da jeg bestilte på tirsdag...

Lenke til kommentar
7 minutes ago, JarleGutt said:

Litt åff-tåppikk her:

Dersom dere bestiller noe fra Proshop og det står på fjernlager, så forvente det trolig tar maks tid at det som Proshop da har satt som dager til forsendelse. Var bare Proshop som hadde RAMen jeg ville ha til 7700x som jeg har kjøpt, og det trolig over 1 uke å vente på RAMen. Tingene fra Komplett som ble bestilt og som var på lager, er klar til henting på Posten nå i dag....URK...tenkte bygge i helga men det er bare å glemme....SUKK

PS! Ja, det stod 2-4 dager til forsendelse hos Proshop, men jeg hadde da håpet på 2 dager før de sendte den, men det er bare å glemme ser det ut som. Uannsett hadde ikke klart det, da jeg bestilte på tirsdag...

grrr og nå ser det ut som om det blir enda senere....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...