Gå til innhold

AMD Zen 4 7000 serie.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Dragonlove said:

Har du enablet CSM i bios? Og satt sata til Ahci?

AHCI er satt, altså ikke RAID.

CSM undermeny valg er grået ut, kan ikke gjøre noe med det punktet i BIOS.

Koblet til SATA 1 så langt jeg skjønner, øverste/ytterste plugg i øverste rad av SATA kontakter.

Endret av JarleGutt
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

installer en annen disk å installer windows på den, så plugger du i den gamle disken å henter ut det du trenger.

Kan vel uansett bli krøll å boote en disk fra en helt annen maskin med tanke på drivere å slikt.

Skal fungere det, Windows finner nye drivere.

Usikker på om det blir lett å hente ut filer fra en disk med Windows på da den vil være kryptert, kan være det går greitt om man vet passord og slikt, men har prøvd det engang tidligere på en Os disk som jeg ikke visste passord og brukernavn på, var ikke rett frem og få ut filene.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Dragonlove said:

Skal fungere det, Windows finner nye drivere.

Usikker på om det blir lett å hente ut filer fra en disk med Windows på da den vil være kryptert, kan være det går greitt om man vet passord og slikt, men har prøvd det engang tidligere på en Os disk som jeg ikke visste passord og brukernavn på, var ikke rett frem og få ut filene.

Om man bruker samme Windows konto på den nye er det vel greit?
Har tilgang til alle filene på min gamle windows 10 SSD iallefall, selv om jeg kjørte clean install av Windows 11 på nymaskina.

Men bruker samme Windows konto som før.

Ang det med drivere så kan det funke ja - men det kan også bli total krøll. Har testa det før og endt opp med maskin som bare boota til bluescreen, men samme disk i en annen maskin gikk greit.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

Om man bruker samme windows konto på den nye er det vel greit?
Har tilgang til alle filene på min gamle windows 10 SSD iallefall, selv om jeg kjørte clean install av windows 11 på nymaskina.

Men bruker samme Windows konto som før.

Ok, så du kan gå inn på gamle disken, feks på det som lå på ditt skrivebord på brukeren der og ha full tilgang til alle filer?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, JarleGutt said:

Ok, så du kan gå inn på gamle disken, feks på det som lå på ditt skrivebord på brukeren der og ha full tilgang til alle filer?

Jada har tilgang til alt.

Første gang man åpner users mappa må man gokjenne en slik admin prompt eneste.

Har og 2 SSD disker jeg kjørte software raid på, som jeg tømte før jeg flytta dem over da jeg anntok raid kom til å bli korrupt.

Men neida, de er enda i raid på nymaskina. Merkelig hvordan det funker men kjekt å vite.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (1 minutt siden):

Noe så rart, ville ALDRI ha gjettet på at dette skulle ha noe å si!

Ok, så dedikert GPU og deretter gå inn i CSM og gjøre hva?

Aktivere CSM og sette Sata mode til Ahci.

Men det er sikkert like greitt å installere Windows på Nvme disk først for så å hente ut det på den disken etterpå.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
On 10/31/2022 at 5:03 PM, Dragonlove said:

Aktivere CSM og sette Sata mode til Ahci.

Men det er sikkert like greitt å installere Windows på Nvme disk først for så å hente ut det på den disken etterpå.

Måtte prøve flere ganger før jeg akkurat fant riktige kombinasjoer av settings for CSM og UEFI etc, fikk det til etter nesten å gitt opp. Kopierer nå ut styr fra gamle SSDen, før jeg setter inn NVME SSDen og installerer på nytt.

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (18 minutter siden):

Den er bra, men av den laveste modellene jeg ville valgt. Ville ikke gått lavere i modeller.

Nei, ville ikke gått noe lavere selv, men må jo si at jeg syns det har blitt veldig stiv pris på komponenter... Derfor er jeg litt fristet av disse bundlene Komplett har på tilbud nå, men er jo ikke akkurat det heftigste de har bundla sammen.

https://www.komplett.no/product/1220385/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/komplett-upgrade-9-plus-7900x-combo-2

https://www.komplett.no/product/1220390/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/komplett-upgrade-9-plus-7950x-combo-2#
 

Lenke til kommentar
Just now, 6u4rdi4n said:

Nei, ville ikke gått noe lavere selv, men må jo si at jeg syns det har blitt veldig stiv pris på komponenter... Derfor er jeg litt fristet av disse bundlene Komplett har på tilbud nå, men er jo ikke akkurat det heftigste de har bundla sammen.

https://www.komplett.no/product/1220385/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/komplett-upgrade-9-plus-7900x-combo-2

https://www.komplett.no/product/1220390/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/komplett-upgrade-9-plus-7950x-combo-2#
 

Zen 4 er jo overpriset, så det er en grunn for at komplett.no prøver å selge det i pakker med middels komponenter :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...