Gå til innhold

Norge har "tilrettelagt" for dab+, men


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hvertfall ingen problemer med å få opp en lang liste med kanaler på den innebygde DAB+ i min 2019 Nissan Leaf.

Hørte forøvrig i dag på både P4, NRK P1, NRK P2 og NRK P3 uten utfall der det innimellom skjer. (tror det var P2 som var på der).

Jeg er uansett overbevist om at det bare vil bli bedre og om ikke så er det enkelt med trådløs AndroidAuto og MinRadio appen som støtter knappene på rattet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
On 4/12/2022 at 4:43 PM, stamkunde said:

jeg vil si kvaliteten er særdeles dårlig. Er dab+ kun for byer og tettsteder? Hvorfor godtar nordmenn så dårlig kvalitet på radio?

Norkring som ikke eksiterer lenger, men har fått et nytt navn i Telenor har bygd ut DAB nettet i Norge. Som de gjorde med FM nettet.

Ikke tilrettelagt som du sier. Myndighetene ønsket et uavhengig radio nett. Akkurat som vi har uavhengige mobilnett, TV nett og det nye nødnettet. Det «riksdekkende» FM nettet ble vedtatt å bli slukket i Stortinget i 2011. Noe som ble gjort i 2017.

En oppgradering av eksisterende FM nett hadde blitt like dyrt som å bygge DAB nettet = 1 milliard, og man ville ikke få flere kanaler, et nett som brukte mye strøm og ville være mye mindre robust enn dagens DAB nett. 
1 FM sender=1 frekvens=1 kanal. Neste sender måtte ha en frekvens langt nok i fra den første senderen slik at de ikke kunne forstyrre hverandre. Så måtte man ta hensyn til de andre kanalene P2, P3 og etterhvert P4 og Radio Norge. Jeg leste en gang et sted at Nrk P1 rundt Oslogryta måtte bruke 22 sendere for å dekke Oslo med Østlandssendingen. 
Så måtte man langs grensa ta hensyn til svenske og finske FM sendere, på Sørlandet hensyn til danske FM sendere. Alle tunneler med FM dekning hadde en egen frekvens. Og til slutt alle lokalradioene som dukket opp over hele landet. Derfor ble det ikke mulig å få til flere «riksdekkende» kanaler enn 5. I andre europeiske land kunne flere storbyer ha mange FM kanaler mye tettere enn i Norge, men det var jo bare en=1 kanal. Samme i USA. Da jeg var i New York på 80 tallet, så var det vel minst 30-40 radiokanaler i New York.

I Oslo hadde vi 5-6 lokalradioer, pluss div. Nrk kanaler på FM. Klassisk, nyheter, MP3 og de vanlige. 
Med DAB fikk vi alle kanaler over hele Norge.

Fordi alle DAB sendere sender alle kanaler samtidig, fordelt på Nrk og Riks kanaler. Pluss lokale.

Hver eneste DAB sender bilen passerer sender alle kanalene samtidig. Bilen tar i mot sending fra flere sendere samtidig. Samt via refleksjoner. Alt blir sortert i radioen. 
Er noen DAB chiper bedre enn andre? Vet ikke. Er noen DAB radioer bedre enn andre. Helt klart, akkurat som det var forskjell på FM radioer. Dagens DAB og FM radioer oppdaterer seg selv på hvilke kanaler som er tilgjengelige der man kjører. 
Men allikevel trenger man å oppdatere sendelista jevnlig for å få med seg nye kanaler eller oppdateringer av vanlige kanaler.

Classic er en ny kanal som har dukket opp blant Metro sine kanaler. 
Til høsten er det 5 år siden siste FM region ble slukket. 
PS: Sverige klarte å utvide FM nettet sitt. Etter at Norge slukket sitt. Sverige er stort sett flatt, og de nye kanalene som drives av Bauer og Nent er langt fra riksdekkende, men der hvor det bor folk.

Endret av Kjell Olaf Winther
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, stamkunde said:

blir ikke særlig klok

Ikke vanskelig å forstå. Vi har fått et nytt, digitalt radionett, med dekning for Nrk sine kanaler på 99.3% og for de kommersielle ca. 90%.

Det analoge «riksdekkende» ble slukket regionvis for 5 år siden. DAB nettet for radio ble påbegynt i 1995, og var vel stort sett ferdig utbygd for 7-8 år siden. For å få inn radio på DAB må man ha en DAB radio i bilen eller hjemme. Som med all kommunikasjon gjennom lufta av lyd og bilde, må man ha en mottager med riktig antenne. En antenne som kan ta i mot digitale radiosignaler.

Som egentlig er en datakode. Akkurat som bakkesendt digital TV, din smarttelefon, parabol osv. 

Eller på en CD eller DVD eller Blu-ray. 
 

Ble du noe klokere nå?

 

PS: i USA har man hatt digital satelittradio i ca. 20 år. Hjemme og i bil. Ikke hørt noe om at folk  har hatt problemer med det.

Har DU problemer med dekning utenfor byer og tettsteder så har du et problem med ditt utstyr.

Tror du virkelig at Nrk og de kommersielle som leier sitt sendenett fra Norkring/Telenor ville betalt for noe som ikke funker over hele landet? 

 

Endret av Kjell Olaf Winther
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (1 time siden):

Ikke vanskelig å forstå. Vi har fått et nytt, digitalt radionett, med dekning for Nrk sine kanaler på 99.3% og for de kommersielle ca. 90%.

Det analoge «riksdekkende» ble slukket regionvis for 5 år siden. DAB nettet for radio ble påbegynt i 1995, og var vel stort sett ferdig utbygd for 7-8 år siden. For å få inn radio på DAB må man ha en DAB radio i bilen eller hjemme. Som med all kommunikasjon gjennom lufta av lyd og bilde, må man ha en mottager med riktig antenne. En antenne som kan ta i mot digitale radiosignaler.

Som egentlig er en datakode. Akkurat som bakkesendt digital TV, din smarttelefon, parabol osv. 

Eller på en CD eller DVD eller Blu-ray. 
 

Ble du noe klokere nå?

 

PS: i USA har man hatt digital satelittradio i ca. 20 år. Hjemme og i bil. Ikke hørt noe om at folk  har hatt problemer med det.

Har DU problemer med dekning utenfor byer og tettsteder så har du et problem med ditt utstyr.

Tror du virkelig at Nrk og de kommersielle som leier sitt sendenett fra Norkring/Telenor ville betalt for noe som ikke funker over hele landet? 

 

jeg har vanskelig med å forstå at det er utstyret, men ble oppmuntret av dem som har hatt samme utfordring, men til det sa mange at man skulle starte fra scratch med fabrikkinnstillingene og søke på nytt. Det er neste steg jeg skal gjøre. Men du får reise til troms og finnmark å sjekke om utstyret ditt virker, jeg har mine tvil. 

kjør til mindre strøk og jeg regner med du vil få en aha opplevelse.

Men særdeles positivt at USA har hatt i 20 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, stamkunde said:

regner med det er verdt det siden da har man garantert dekning hele tiden. 

 

Jeg skrev digital satellitt radio. Ettersom USA aldri har hatt et riksdekkende radiosystem som vi har i mange land i Europa, og at USA er altfor stort for et system som DAB. Det jobbes også med en digital variant for alle de tusenvis av lokale radiostasjoner som man har i USA. 

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (2 minutter siden):

Jeg skrev digital satellitt radio. Ettersom USA aldri har hatt et riksdekkende radiosystem som vi har i mange land i Europa, og at USA er altfor stort for et system som DAB. Det jobbes også med en digital variant for alle de tusenvis av lokale radiostasjoner som man har i USA. 

for meg hører det ut som verdensklasse. 

Her på berget har vi noe greier som ikke fungerer, og her legger staten ansvaret på andre.

Lenke til kommentar
1 hour ago, stamkunde said:

jeg har vanskelig med å forstå at det er utstyret, men ble oppmuntret av dem som har hatt samme utfordring, men til det sa mange at man skulle starte fra scratch med fabrikkinnstillingene og søke på nytt. Det er neste steg jeg skal gjøre. Men du får reise til troms og finnmark å sjekke om utstyret ditt virker, jeg har mine tvil. 

kjør til mindre strøk og jeg regner med du vil få en aha opplevelse.

Men særdeles positivt at USA har hatt i 20 år. 

Hvis du leser gjennom innleggene i denne tråden, så vil du se at mange har kjørt og kjører i Troms og Finnmark.

Jeg har vært på Drevsjø, Flåm, Elverum, Valdres, Fagernes over fjellet til Hallingdal, Numedal og Eggedal.

Notodden, Grimstad, Kristiansund over Dovre til Oppdal, Atlanterhavsveien, Trollstigen. E6 og riksvei 4. for å nevne noe.

Uten problemer.

Med Fredrikstad som utgangspunkt.  Mitsubishi ASX 2013 med fabrikkinnstallert radio.

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (Akkurat nå):

Hvis du leser gjennom innleggene i denne tråden, så vil du se at mange har kjørt og kjører i Troms og Finnmark.

Jeg har vært på Drevsjø, Flåm, Elverum, Valdres, Fagernes over fjellet til Hallingdal, Numedal og Eggedal.

Notodden, Grimstad, Kristiansund over Dovre til Oppdal, Atlanterhavsveien, Trollstigen. E6 og riksvei 4. for å nevne noe.

Uten problemer.

Med Fredrikstad som utgangspunkt

siste forsøk for min del handler om å slette tilbake til fabrikkinnstilling og på nytt søke, så får du nok svar på min konklusjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, stamkunde said:

for meg hører det ut som verdensklasse. 

Her på berget har vi noe greier som ikke fungerer, og her legger staten ansvaret på andre.

Litt for mye fjell i Norge, for å få til satellittradio som vil fungere i bil.

Her på berget har vi et radiosystem som fungerer hvis man har riktig utstyr, noe jeg har fått til siden 2013, og ganske brukbart fra 2002.

Staten ved Norkring har gjort jobben sin.

Du er ca. nummer 2-300 jeg har diskutert med de siste 5 år som ikke får det til, og som setter skylda på dekning.

Hvis jeg får det til, hva forteller det deg ?

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (2 minutter siden):

Staten ved Norkring har gjort jobben sin.

kan du forklare norkring hva det betyr?

som sagt det er min første inntrykk, det er ikke lenge siden jeg fikk innstallert det i bilen, og det er grunnen at jeg har vektlagt det i forumtråd for å få respons på det som er min erfaring, og hvilke erfaring andre besitter. 

Men jeg skal gjøre et siste forsøk ved å starte fra scratch med fabrikkinnstillinger på tiny C5.

jeg vet jo bare ved kjøkken dab+ som jeg har hjemme, og når jeg har forflytter meg, så fungerer jo ikke de samme frekvensene, kanskje det er det samme med bil versjon av dab+. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, stamkunde said:

les denne linken med kommentar lesning, interessant i seg selv, men får vel noe svar ut av det også, noen er faktisk ferske kommentarer

tiny c5 kommentarer fra folk rundt omkring i Norge

Ettersom Tiny har holdt på i ca. 10 år mrd sine DAB adaptere, så regner jeg med at de fungerer. Jeg hadde en Tiny (husker ikke hvilken) i min forrige bil, med antenne i vinduet, montert av Mitsubishi i Follo. 2012/2013. Den virket fint i Norge og på tur til Stockholm og København. Etter 10 år mrd en Blaupunkt DAB radio i min forrige bil, med antenne i vinduet, så var lyden, gjort om fra DAB til FM og så sendt til bilradioen ikke noe særlig. Jeg har også en ca. 10 år gammel Tiny M7 adapter med optisk utgang. Levert med en antenne som er en meter lang, og som er festet til en bokhylle. Loddrett, fordi en DAB antenne skal være loddrett. Den har fungert på 4 steder jeg har bodd de siste 10 år.

Det viktigste med en DAB radio er antennen. Hvis den ikke er riktig installert, så vil man ikke få god mottaging. 
Det er også mange ting i moderne biler som kan forstyrre mottak. Audi med frontrute som kan oppvarmes er en av disse.
Da må antenne plasseres et annet sted. Etter så mange år med diskutering av DAB, så ble det også nevnt her i denne tråden at visse steder i landet fungerer kun en utvendig antenne. Det finnes en antenne som kan festes med magnet gjennom frontruta. 
I en annen diskusjon fikk jeg en link til denne antenna, men kan ikke finne den.

Norkring er en del av Telenor, som har bygget DAB nettet. Før det, FM nettet. 
Telenor vet hva de holder på med. 
 

 

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (26 minutter siden):

Ettersom Tiny har holdt på i ca. 10 år mrd sine DAB adaptere, så regner jeg med at de fungerer. Jeg hadde en Tiny (husker ikke hvilken) i min forrige bil, med antenne i vinduet, montert av Mitsubishi i Follo. 2012/2013. Den virket fint i Norge og på tur til Stockholm og København. Etter 10 år mrd en Blaupunkt DAB radio i min forrige bil, med antenne i vinduet, så var lyden, gjort om fra DAB til FM og så sendt til bilradioen ikke noe særlig. Jeg har også en ca. 10 år gammel Tiny M7 adapter med optisk utgang. Levert med en antenne som er en meter lang, og som er festet til en bokhylle. Loddrett, fordi en DAB antenne skal være loddrett. Den har fungert på 4 steder jeg har bodd de siste 10 år.

Det viktigste med en DAB radio er antennen. Hvis den ikke er riktig installert, så vil man ikke få god mottaging. 
Det er også mange ting i moderne biler som kan forstyrre mottak. Audi med frontrute som kan oppvarmes er en av disse.
Da må antenne plasseres et annet sted. Etter så mange år med diskutering av DAB, så ble det også nevnt her i denne tråden at visse steder i landet fungerer kun en utvendig antenne. Det finnes en antenne som kan festes med magnet gjennom frontruta. 
I en annen diskusjon fikk jeg en link til denne antenna, men kan ikke finne den.

Norkring er en del av Telenor, som har bygget DAB nettet. Før det, FM nettet. 
Telenor vet hva de holder på med. 
 

 

Jeg har frontrute som kan oppvarmes. 

Så da er det årsaken. 

Må jeg bytte til anna antenne, men hva trenger jeg da?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, stamkunde said:

Jeg har frontrute som kan oppvarmes. 

Så da er det årsaken. 

Må jeg bytte til anna antenne, men hva trenger jeg da?

Da fant jeg antennen. Denne kan nok monteres flere steder, på et lite bakvindu….

https://www.altavbildeler.no/nb/nettbutikk/product/aab-aktiv-dab-dab-vindusantenne-m-utvendig-pisk-664742/?gclid=EAIaIQobChMIg4HNutr_9gIV05rVCh0YxAmlEAQYAyABEgJcbfD_BwE&fbclid=IwAR2GXo6mwliVdnc56xkJ3KiN1zNn-WpyLhoxCT1TNnjIeYyDM-argrsZU6w

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (6 timer siden):

hva med karosseri tilknytning? den andre må jo være direkte berørt til karosseri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...