Gå til innhold

Hvor mye av pizzaen bør man spise?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden du spør på den måten antar jeg du er redd for å spise for mye pga ønske om å regulere vekt? Under denne forutsetningen kan f.eks den mengden av den pizzaen som tilsvarer ca 500-600 kcal være en grei pekepinn.

Er man svært aktiv og har en høyt energiforbruk trenger det vektmessig ikke å by på noen problemer å spise vesentlig mer enn det.

Hvis det er et spørsmål om sunnhet og ikke bare vekt så kommer det jo helt an på ingrediensene. Ferdigpizza og take-away pizza inneholder ofte mye usunt fett og salt. Da er det jo uansett greit å begrense mengde og/eller frekvens. 

Lenke til kommentar

Ja virkelig imponerende, i mitt tilfelle er det gjerne to hele pizzaer med ekstra ost på så jeg skjønner ikke problemstillingen. Har det vært noe helserelatert så har man jo gjerne ikke spist pizza til middag i det hele tatt. Skal man ut på tur etterpå kan man jo med fordel "jazze" inn på litt, men ikke for mye på en gang for da blir man slapp og stinn.

Lenke til kommentar
Trøtt type skrev (På 11.4.2022 den 16.25):

Ok, hvis man har en pizza som er mer enn det man trenger til middag, hvor mye av den bør man egentlig spise?

Halvparten? x gram?

men er poenget ditt å spise så mye som mulig av pizzaen, regulere vekt eller dele med andre? Føler jeg trenger mer informasjon før jeg uttaler meg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Powertrainer skrev (2 timer siden):

Jo det har noe å si, de fleste som har en relativ sunn livsstil trenger en dag i uken med unntakstilstand. Den gode gamle lørdagen er ikke å kimse av og bør aldri undervurderes på noen som helst slags måte.

Men hvorfor spise seg fysisk uvel?

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (På 15.4.2022 den 19.47):

Er det derimot på en lørdag så kan man jo spise seg nærmest fysisk uvel uten at man trenger å ha dårlig samvittighet.

Skrev du. Jeg er helt enig i at man kan godt kose seg en gang i uka (tenker 80/20 selv), dog, må det ikke nødvendig være akkurat en spesifikk dag i uka, og spise seg uvel høres ikke så veldig positivt ut. Spise uten dårlig samvittighet burde man jo gjøre så klart uansett, det kan jeg være helt enig i. Et anstrengt sunt kosthold er jo heller ikke bra.

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (3 minutter siden):

Skrev du. Jeg er helt enig i at man kan godt kose seg en gang i uka (tenker 80/20 selv), dog, må det ikke nødvendig være akkurat en spesifikk dag i uka, og spise seg uvel høres ikke så veldig positivt ut. Spise uten dårlig samvittighet burde man jo gjøre så klart uansett, det kan jeg være helt enig i. Et anstrengt sunt kosthold er jo heller ikke bra.

Vet hva jeg skrev og jeg skriver jo at man kan gjøre det men det betyr jo ikke at man behøver å gjøre det🙂. Men skulle man nå finne på å havne i den situasjonen på en lørdag som for mange er en unntaksdag sånn rent  kostholdsmessig så trenger man ikke å ha dårlig samvittighet for det. Unntakstilstand er unntakstilstand😄

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...