Gå til innhold

Her er PlayStations konkurrent til Xbox Game Pass


Anbefalte innlegg

Iki skrev:
Noiz skrev (5 timer siden):

Her tar du jo utgangspunkt i at folk skal spille det samme spillet i et år.

Jeg tar utgangspunkt i at den gjennomsnittlige "gameren" kjøper et spill per år, og under ti spill i levetiden til en konsoll. (6-7 år)

Samt at den gjennomsnittlige spilleren ikke laster ned gratisspill. 

Er ikke warzone gratis? Føler alle spiller/spilte det på konsoll. Fortnite har vel fortsatt en ganske stor brukerbase og det er nok et par spill til som mange spiller eller spilte som er gratis på konsoll.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noiz skrev (2 timer siden):

 Den "Gjennomsnittlige" gameren du snakker om som kjøper 1 singleplayer spill og spiller det gjennom heile året er nok godt oppdiktet.

Det er det som kommer frem i alle undersøkelser rundt temaet.

At du spiller mye betyr ikke at alle 3,1 milliarder spillere spiller like mye...

Gjennomsnittlig spiller man som sagt 1 time i døgnet.

Om man tar dette som standard, og ser for seg at den gjennomsnittlige spiller ikke er spesielt flink til å spille, så kan vi se litt på tiden det vil ta dem å spille gjennom 1 enkelt spill, 1 gang.

PlayStation og xbox spill vil ta ca 1-2 måneder.

Nintendo spill vil ta en del kortere tid.

Lenke til kommentar
Eddie_Peddie skrev (35 minutter siden):

Er ikke warzone gratis? Føler alle spiller/spilte det på konsoll. Fortnite har vel fortsatt en ganske stor brukerbase og det er nok et par spill til som mange spiller eller spilte som er gratis på konsoll.

Joda, begge er gratis, men setter man opp antall som spiller begge:

Warzone rundt 500.000.

Fortnite rundt 10 millioner.

Så får man da 10-11 millioner spillere.

Mens det er 3,1 milliarder som spiller spill, skal man tro statistikk. 

 

Et litt verre problem når det kommer til å holde statistikk over online spill er at man kan telle hvor mange ulike brukere som har registret seg, og da kan jo en enkelt registrerer seg flere ganger.

Lenke til kommentar

Er ikke en veldig stor andel av disse mobilbrukere? Hvor mange spiller på konsoll/pc? 

Uansett. Synes sammenligningen blir tullete. abo tjenester er vel hovedsaklig laget og egnet for de som spiller mye. Gjennomsnittlig gamepass/psnow bruker spiller nok mer og fler spill enn en gjennomsnittlig spiller. Og får derfor en annen verdi fra de forskjellige abonnentene enn hva en gjennomsnittlig spiller gjør. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
43 minutes ago, barezell said:

Er ikke en veldig stor andel av disse mobilbrukere? Hvor mange spiller på konsoll/pc? 

Uansett. Synes sammenligningen blir tullete. abo tjenester er vel hovedsaklig laget og egnet for de som spiller mye. Gjennomsnittlig gamepass/psnow bruker spiller nok mer og fler spill enn en gjennomsnittlig spiller. Og får derfor en annen verdi fra de forskjellige abonnentene enn hva en gjennomsnittlig spiller gjør. 

Trenger ikkje mate det meir nå, trollet har fått nok mat di siste 2 dagene 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Noiz skrev (13 timer siden):

Det er jo et heilt idiotisk argument, menmen. Stort sett for 90% av gamere, så går du i minus om du kjøper spill til full pris vs GamePass. Den "Gjennomsnittlige" gameren du snakker om som kjøper 1 singleplayer spill og spiller det gjennom heile året er nok godt oppdiktet.

Det er faktisk ikke oppdiktet, men grovt mistolket og misbrukt statistikk. Statistikken sier at det er solgt 9,6 spill per solgte PS4. PS4 kom i 2013, som er 9 år siden, og dermed ca 1 spill i året.

MEN... Dette er en tøvete måte å tolke statistikken på. For det første er det mange som har kjøpt PS4 for å bruke som Blu-rayspiller eller mediasenter. For det andre er det nok mange som har kjøpt mer enn én PS4, og disse trenger ikke kjøpe spillene på nytt i tillegg. For det tredje inkluderer ikke denne statistikken gratisspill, som hver eneste måned er de mest nedlastede spillene ifølge topplistene i Playstation Store. I tillegg til dette har man en ganske stor andel brukere som kun kjøper FIFA og/eller COD, og disse vil trekke gjennomsnittet kraftig ned.

MEN... Jeg mistenker du selv tar GRUNDIG feil om du tror 90% av gamere tjener på å ha Gamepass. Om man tenker rent logisk på det, så ville ikke Gamepass ha vært en greie om ikke utviklerne tror det hadde lønt seg for DEM. I tillegg til tidligere nevnte COD/FIFA/Fortnite/Minecraft/NHL/NBA-gamere (som det er MANGE av), så er det de færreste som har tid til spesielt mye mer enn 1-2 timer gaming per dag, i snitt. Faktisk viser statistikk at den gjennomsnittlige gamer spiller ca 8,5 timer i uka, som er såvidt over 1 time per dag. Dette gir deg 30 timer i måneden. Det gjennomsnittlige singleplayerspillet utgitt de siste 10 årene tar ifølge HowLongToBeat ca 25 timer å fullføre. I tillegg til dette har man utallige multiplayerspill som tar betydelig lengre enn det igjen. Du sammenligner også kun med fullprisspill, men jeg tror en stor andel av gamere kjøper spillene på tilbud.

Konklusjonen (min i alle fall) er at hver enkelt selv må se på om de finner en verdi i å velge Gamepass/PS+Premium eller om de bør holde seg til mer tradisjonell kjøping.
 

Tåka skrev (38 minutter siden):

Rart de ikke kan "1" tjeneste for alt?? må absolutt ha flere forskjellige og det samma tullet driver Microsoft med Gamepass, Gold, osv forskjellige abbo.

Er valgmuligheter noe negativt plutselig? Om jeg kun ønsker å spille spillene mine online, men ikke trenger tilgjengelige gratis spill, skal jeg bli tvunget til å betale for sistnevnte? Jeg hadde skjønt frustrasjonen om modellene tilbydde forskjellige ting man mistet om man valgte en annen modell, men her er det jo snakk om "bra", "bedre" og "best".

Selv Netflix har jo flere forskjellige modeller, avhengig av strømmekvalitet og antall samtidige skjermer, f.eks. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barezell skrev (3 timer siden):

Er ikke en veldig stor andel av disse mobilbrukere? Hvor mange spiller på konsoll/pc? 

Ca. 680 millioner på konsoll. 

Ca. 1,75 milliarder pc-spillere. 

Det er selvfølgelig folk som spiller på begge, og folk som i tillegg spiller på mobil.

barezell skrev (3 timer siden):

Uansett. Synes sammenligningen blir tullete. abo tjenester er vel hovedsaklig laget og egnet for de som spiller mye. Gjennomsnittlig gamepass/psnow bruker spiller nok mer og fler spill enn en gjennomsnittlig spiller. Og får derfor en annen verdi fra de forskjellige abonnentene enn hva en gjennomsnittlig spiller gjør. 

Men spiller de flere nye AAA spill, eller spiller dem eldre spill i tjenesten?

Det er det viktige.

Om folk med gamepass kun spiller de nyeste, dag 1, spillene, hvor mange av dem spiller de? Og hvor stor verdi har tjenesten da?

 

Hva gjelder hvor mange spill de spiller.

Ifølge Microsoft er det snakk om ca 40% flere spill enn en gjennomsnittlig spiller. 

Som da blir 10 spill mot 7, etter 7 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Håvard skrev:
Knetten82x skrev (57 minutter siden):
XtaZ skrev (3 timer siden):

For noe søppel 🤣

Project Spartacus ble visst ikke noen konkurrent til GamePass allikevel.

Gamepass slår ikke dette. 🤣

Hvorfor ikke?

Se ikke si sitt svar.🙂
Lenke til kommentar
Knetten82x skrev:
Håvard skrev:
Knetten82x skrev (57 minutter siden):
XtaZ skrev (3 timer siden):

For noe søppel 🤣

Project Spartacus ble visst ikke noen konkurrent til GamePass allikevel.

Gamepass slår ikke dette. 🤣

Hvorfor ikke?

Se ikke si sitt svar.🙂
"Se ike sitt svar til deg sku det stå;) "
Lenke til kommentar
Iki skrev:
barezell skrev (3 timer siden):

Er ikke en veldig stor andel av disse mobilbrukere? Hvor mange spiller på konsoll/pc? 

Ca. 680 millioner på konsoll. 

Ca. 1,75 milliarder pc-spillere. 

Det er selvfølgelig folk som spiller på begge, og folk som i tillegg spiller på mobil.

barezell skrev (3 timer siden):

Uansett. Synes sammenligningen blir tullete. abo tjenester er vel hovedsaklig laget og egnet for de som spiller mye. Gjennomsnittlig gamepass/psnow bruker spiller nok mer og fler spill enn en gjennomsnittlig spiller. Og får derfor en annen verdi fra de forskjellige abonnentene enn hva en gjennomsnittlig spiller gjør. 

Men spiller de flere nye AAA spill, eller spiller dem eldre spill i tjenesten?

Det er det viktige.

Om folk med gamepass kun spiller de nyeste, dag 1, spillene, hvor mange av dem spiller de? Og hvor stor verdi har tjenesten da?

 

Hva gjelder hvor mange spill de spiller.

Ifølge Microsoft er det snakk om ca 40% flere spill enn en gjennomsnittlig spiller. 

Som da blir 10 spill mot 7, etter 7 år.

Selv spiller jeg Forza Horizon 5 of halo infinite fra gamepass for øyeblikket av dag 1 spill. Spiller også Marvel Avengers som ble tilgjengelig. Det er de jeg spiller for øyeblikket. Og litt two points hospital.
Lenke til kommentar
Iki skrev (På 30.3.2022 den 14.24):

Jeg tar utgangspunkt i at den gjennomsnittlige "gameren" kjøper et spill per år, og under ti spill i levetiden til en konsoll. (6-7 år)

Samt at den gjennomsnittlige spilleren ikke laster ned gratisspill. 

Snittforbruket per gamer i USA i 2018 var $218 per år. På verdensbasis var det $55 per år. Så det er forskjeller på markedene. 

Ser man på PS4 og alle spill solgt i årene 2014 til og med 2019 og deler på antall konsoller så blir tallet 1.85 spill per år per bruker.

Tall jeg har sett viser at Xboxbrukere i snitt bruker 25% mer på spill og innhold enn PS spillere (2018), som da vil bety ca 2,3 spill per år.

Så om målet var å si slike tjenester ikke lønner seg fordi folk kjøper bare ett spill per år, så har jeg ikke funnet tall som støtter din påstand. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (28 minutter siden):

Ser man på PS4 og alle spill solgt i årene 2014 til og med 2019 og deler på antall konsoller så blir tallet 1.85 spill per år per bruker.

Tallet du kommer med:

1,577 milliarder spill solgt.

(Ikke AAA spill)

Som da blir flest spill solgt noensinne på en konsollgenerasjon. 

Med 117 millioner solgte PS4.

(Som putter PS4 37 millioner enheter ferre en konsollen som ligger på andreplass i antall solgte spill)

1,577b / 117m = 13,4.

PS4 kom ut i november 2013.

8,5 år.

1,6 spill per år.

 

Likevel har dette null å si for diskusjonen, da du nevner at folk bruker ca $55 per år.

Gamepass koster minimum (altså laveste nivå, ikke ultimate) $120 per år.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Iki said:

Tallet du kommer med:

1,577 milliarder spill solgt.

(Ikke AAA spill)

Som da blir flest spill solgt noensinne på en konsollgenerasjon. 

Med 117 millioner solgte PS4.

(Som putter PS4 37 millioner enheter ferre en konsollen som ligger på andreplass i antall solgte spill)

1,577b / 117m = 13,4.

PS4 kom ut i november 2013.

8,5 år.

1,6 spill per år.

 

Likevel har dette null å si for diskusjonen, da du nevner at folk bruker ca $55 per år.

Gamepass koster minimum (altså laveste nivå, ikke ultimate) $120 per år.

Jeg vil tro at snittforbruket per spiller i Norge ligger nærmere USA enn verden sett under ett, altså 218$ per år for tre år siden. Det vil altså for den amerikanske og norske gjennomsnittsspiller lønne seg å abonnere på en spilltjeneste, og særlig for de 50% som bruker mer enn gjennomsnittet. 

Jeg vet i hvert fall at det lønner seg for meg, jeg spiller betraktelig flere enn 1,6 spill i året.

Alt dette gitt at tallene Serpentbane oppgir stemmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Grimbeorn skrev (1 time siden):

Jeg vil tro at snittforbruket per spiller i Norge ligger nærmere USA enn verden sett under ett, altså 218$ per år for tre år siden.

Fra en amerikansk undersøkelse kommer følgende tall:

"Roughly 3 in 10 gamers said they spend more than $100 annually on video games and consoles. About a fifth of gamers are spending that sum on accessories and in-game purchases, though pluralities spend $50 or less on those gaming items during the course of the year. "

https://morningconsult.com/2021/11/08/console-pc-gamer-profile/

 

Denne påstår $84 per år:

https://www.statista.com/statistics/1200127/frequency-purchases-us-adults-video-games-coronavirus/#:~:text=According to an April 2021,on additional in-game content.

 

Finner ikke $218 etter noen google søk, men det kan godt hende noen i USA brukte så mye.

Virker å være ganske forskjellige resultater i undersøkelsene.

Lenke til kommentar
Grimbeorn skrev (3 timer siden):

Jeg vil tro at snittforbruket per spiller i Norge ligger nærmere USA enn verden sett under ett, altså 218$ per år for tre år siden. Det vil altså for den amerikanske og norske gjennomsnittsspiller lønne seg å abonnere på en spilltjeneste, og særlig for de 50% som bruker mer enn gjennomsnittet. 

Jeg vet i hvert fall at det lønner seg for meg, jeg spiller betraktelig flere enn 1,6 spill i året.

Alt dette gitt at tallene Serpentbane oppgir stemmer.

 

Iki skrev (3 timer siden):

Tallet du kommer med:

1,577 milliarder spill solgt.

(Ikke AAA spill)

Som da blir flest spill solgt noensinne på en konsollgenerasjon. 

Med 117 millioner solgte PS4.

(Som putter PS4 37 millioner enheter ferre en konsollen som ligger på andreplass i antall solgte spill)

1,577b / 117m = 13,4.

PS4 kom ut i november 2013.

8,5 år.

1,6 spill per år.

 

Likevel har dette null å si for diskusjonen, da du nevner at folk bruker ca $55 per år.

Gamepass koster minimum (altså laveste nivå, ikke ultimate) $120 per år.

Var kanskje litt uklar her, dette er beløpet gamere bruker totalt, i snitt, inklusive alt, ikke bare spillkjøp. Men, poenget er at det er store geografiske/demografiske forskjeller, og dette vil også gjenspeile seg på spill. 

Tallene for spill gjaldt i følge artikkelen jeg leste fra november 2013 til januar 2020, så 6 år og i overkant av 2mnd. Og der vil også fordelingen med stor sannsynlighet gjenspeile forskjellene vi ser i totalforbruk. 

På en annen side, Gamepass har vist nok fått kjempemottakelse i land som Brasil, men da som ren streaming-tjeneste. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Noiz skrev (16 timer siden):

Det er jo et heilt idiotisk argument, menmen. Stort sett for 90% av gamere, så går du i minus om du kjøper spill til full pris vs GamePass. Den "Gjennomsnittlige" gameren du snakker om som kjøper 1 singleplayer spill og spiller det gjennom heile året er nok godt oppdiktet.

Jeg er helt uenig. Jeg har flere single player spill jeg har kjøpt og så solgt igjen på FINN.no. Ellers motsatt, jeg har fått de til god pris på FINN.no brukt. Et brukt spill er like bra som et nytt spill.

Det spørsmålet du må stille deg: Hvorfor ønsker Microsoft, Sony og alt av software-selskap å få deg over på abonnementsløsninger? Grunnen til at de lanserer dette er at de vil tjene mer penger, ikke mindre. SaaS(Software as a Service) er veldig i vinden for tiden og er måten for selskap å skaffe seg trygge, gode inntekter som ligger over det de har i dag. De kommer til å tjene mer på det, ikke mindre. For oss forbrukere betyr det at vi i gjennomsnitt må betale mer. Men siden alle betaler det samme, vil noen få mer for pengene, men flere vil få mindre for pengene.

Og et lite hjertesukk fra min side; du vil aldri eie noe. Sier du opp abonnementet har du ingenting.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Grimbeorn skrev (12 timer siden):

Jeg vil tro at snittforbruket per spiller i Norge ligger nærmere USA enn verden sett under ett, altså 218$ per år for tre år siden. Det vil altså for den amerikanske og norske gjennomsnittsspiller lønne seg å abonnere på en spilltjeneste, og særlig for de 50% som bruker mer enn gjennomsnittet. 

Jeg vet i hvert fall at det lønner seg for meg, jeg spiller betraktelig flere enn 1,6 spill i året.

Alt dette gitt at tallene Serpentbane oppgir stemmer.

Dersom du tror at Microsoft gjør dette for å tjene mindre penger så tar du feil :)

Jeg kan garantere deg at det er dyrere i snitt med abonnementsløsninger vs dagens situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev:
Grimbeorn skrev (12 timer siden):

Jeg vil tro at snittforbruket per spiller i Norge ligger nærmere USA enn verden sett under ett, altså 218$ per år for tre år siden. Det vil altså for den amerikanske og norske gjennomsnittsspiller lønne seg å abonnere på en spilltjeneste, og særlig for de 50% som bruker mer enn gjennomsnittet. 

Jeg vet i hvert fall at det lønner seg for meg, jeg spiller betraktelig flere enn 1,6 spill i året.

Alt dette gitt at tallene Serpentbane oppgir stemmer.

Dersom du tror at Microsoft gjør dette for å tjene mindre penger så tar du feil :)

Jeg kan garantere deg at det er dyrere i snitt med abonnementsløsninger vs dagens situasjon.

Jeg skjønner jo selvsagt at selskapene gjør dette for å tjene penger. Men for meg personlig, som ikke er så opptatt av å eie spill, så er dette en god løsning. Jeg sparer penger på dette i forhold til hva jeg brukte på spill før.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (12 timer siden):

Den siste her ser ut til å gjelde "in-game purchases" og ikke på spill i seg selv.

Uansett har det ikke så mye å si om den "gjennomsnittlige gamer" tjener på dette eller ikke. Tror de fleste vil være i stand til å forstå når de sparer på det, og når de ikke gjør det. Verken Microsoft eller Sony har uttalt at de vil slutte å selge spill på konvensjonell måte - så hvis det er veien å gå for "folk flest", så får de bare fortsette med det.


Selv sparer jeg en god del på Game Pass, og tjenesten har latt meg oppdage en god del spill jeg ellers aldri ville rørt. Tunic er siste eksempel der, storkoser meg med det for tiden.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...