Gå til innhold

Bøter er ti ganger så høye i Norge. Vi liker verdensrekorder!


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
The Avatar skrev (1 minutt siden):

Fordi det fungerer. At Norge topper både statistikken for størst bøter og for færrast trafikkdrepte gir grunn til å tru at det er ein samanheng.
Ser du på landa som har lavare bøtesatsar enn oss så ser du også at dei har fleire trafikkdrepte per million innbyggarar.

Er du 100% sikker på at høye bøter er hele årsaken til "lykken"? Hvorfor har ikke mange andre oppdaget det dah?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dart skrev (3 minutter siden):

Hvorfor blir høye bøter forsvart? Er det ikke skadefryd? En helt ekte fryd.

Her er vi nok himmelvidt forskjellige. Du ser det som skadefryd, andre er ikke i de tanker i det hele tatt.

Nå smiler jeg litt, for du er flink til å fyre opp bak tastaturet. Det kan være artig å sjekke hvordan folk reagerer på drøye innspill, slik du gjør. Skulle du mot formodning være dønn ekte seriøs på det med skadefryd, da vil jeg ikke humre godt sammen med deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De kunne ha innført bøter som heller gjør prosentregning av inntekt og formue. Da skal man også de de rikeste oppføre seg litt bedre i trafikken. 
 

Ser ofte biler fra de mest velstående drive stygg kjøring. Men det er vel ekstra status å hevde de kan ta seg råd til bøter. 

Endret av anon_83104
  • Liker 2
Lenke til kommentar

...bare betal boten, og i stedet for å unnskylde deg og klage på høye satser -- gå i deg selv og vurder om du har et genuint behov for å bryte fartsgrensene og få bøter.

Organisert deg gjerne i kampen for å øke fartsgrensene, og/eller å forbedre veiene, og/eller å forbedre veisikkerheten på andre måter enn fartsgrenser.

Fart dreper.
Og det er ikke nødvendigvis den som bryter fartsgrensen som gjør noe 'galt' -- det er likevel den som bryter fartsgrensen som gjør at folk blir skadet grovere enn nødvendig.
Du kan ikke bestemme at ingen skal løpe over veien fra et skogholt mens du kjører for fort. Bremselengden og folk til fots, og i biler, sine vurderinger er basert på normal fart.
Du kan ikke bestemme at det ikke står noen biler i en krok på siden av veien som tar en U-sving, igjen, fordi de ville hatt tid om folk fulgte fartsgrensen.

Og det er ikke skadefryd å ønske å aldri se døde mennesker lemlestet av trafikk.
Jeg har barn, og har flere ganger måtte vært vitne til at barna mine var tidels sekunder unna døden på grunn av folk som ikke respekterer fartsgrenser og røde lys.

Når en lastebil kjører fortere for å forsøke å rekke et lys, og ikke greier å stoppe -- mens barnet mitt står og venter på grønt lys, og jeg står på feil side av veien og SER hva som er i ferd med å skje, og traileren stopper halveis over fotgjengerovergangen, mens barnet mitt står sjokkert centimeter foran lastebilen... 
Når biler holder 70 i 50-sonen og ikke evner å stoppe på en landevei, må velge mellom kollisjon eller å benytte seg av grøften, og bare såvidt unngår å treffe barnet vårt som gikk på den siden av veien i grøften for å unngå kollisjon.

Vi har ekstremt god veisikkerhet i Norge.
Men folk er ikke flinke nok til å respektere bremselengde eller tilpasse farten sin forholdene -- eller tenke fornuftig angående kjøring.

Ideellt sett så burde det vært betydelig mye flere fartsmålinger og kontroller -- slik at folk ikke blir så overrasket når de blir tatt.
Det kan gjerne også være trinnvis, forutsatt at det blir langt flere målinger -- og mildere om du ikke har blitt tatt i fartskontroll de siste ~5 år.
Bøtenivået på å ikke blinke ut av rundkjøringen og andre mindre forseelser trenger dog ikke være så høyt.

Men for fartssynder ser jeg ingen unnskyldning.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
plankeby skrev (20 minutter siden):

Det kan være artig å sjekke hvordan folk reagerer på drøye innspill, slik du gjør.

Gutten i eventyret ropte at kongen gikk naken. Det var også en drøy påstand.

Vi er lært opp til å tåle ganske mye av krav og drøye skatter og avgifter. Vi er lært opp til å mene at høye bøter er det som har gjort trafikken sikker. En erfaren og oppmerksom sjåfør med egne observasjoner og en del erfaring vet at det ikke er tilfelle. Det som teller er opplæring og holdninger, at vi har utdannelse og vett til å forstå hva som er sikkerhet og hvorfor noe er sikkert eller ikke.

Jeg er ikke flink, men kan la bilen stå i garasjen en dag når føret er for farlig å kjøre på. Når føret er farlig da er det ikke bare en selv det står på, man kan bli lettere kjørt i hjel av andre. Selv til fots må man se og vurdere, ikke hoppe ut i gata og evt la andre ivareta ens egen sikkerhet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
plankeby skrev (29 minutter siden):

Skulle du mot formodning være dønn ekte seriøs på det med skadefryd, da vil jeg ikke humre godt sammen med deg. 

Spør politiet : Hvordan reagerer f eks en familie i en bil når far blir tatt i fartskontroll og får bot? Jo - hvis det er to tenåringer baki, så ler de så tårene triller. Kona ved siden smiler litt med.  Skadefryd. 

Ofte stiller lokale seg opp et stykke unna for å se hvem som blir tatt. Er det noen de kjenner så ler de. Noen klapper. Ofte må noen jages vekk.

En lokalpolitiker der jeg bodde før ville ha 30-sone i sin vei. Det ble virkelighet etter et par år. Den første som ble tatt i 55 kmt var han selv. Hva var reaksjonen? Jo - massiv skadefryd og latterliggjøring i lang tid.

Lenke til kommentar
Dart skrev (7 minutter siden):

Vi er lært opp til å mene at høye bøter er det som har gjort trafikken sikker.

Det har ingenting å si om det er bøter eller ikke som har gjort trafikken sikker, det er uansett helt uakseptabelt å kjøre som en idiot og sette andre menneskers liv i fare, og gjør man det så fortjener man en streng straff, en ting er sikkert lavere fart er tryggere. Om folk faktisk holder fartsgrensene pga  de høye bøtene så gjør de åpenbart en nytte, for fart og grisekjøring dreper å ikke bare grisekjørerne selv dessverre.   

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg savner et forslag: at bøtene kunne øke hver gang. 

Begynne med 500 kr og øke med 500 for hver overtredelse, samt at prikkene kommer en for hver gang. En uheldig dag vil ikke føre til en akutt ruinering.

En vei jeg kjører veldig ofte til det største butikksenteret 15 km unna har denne rekkefølgen på fartsgrensene:

40-60-80-70-50-60-80-50-30-40-50-40-30-50-60-50 og så er jeg framme. Jeg bruker adaptiv fartsholder to strekninger på ca 2 km hver. Det er ikke til å unngå at jeg bryter reglene mist to ganger og generelt alt for sakte i snitt. Det jeg vil formidle med det er at mennesker er ikke så knakende gode på multitasking.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
skaftetryne32 skrev (22 minutter siden):

.. uakseptabelt .... idiot ..  sette andre menneskers liv i fare ... fortjener ... streng straff ... grisekjøring dreper ....  

Ja det er ord som får tomler opp. Men snakker man om menneskelighet og samarbeid, omtanke osv, så er det tomler ned. Det er det jeg kaller burlesk eller bombastisk. Ingen ønsker å bli behandlet slik, og det fins et ord som sier at det man selv ønsker å få - det bør man gi andre. Kanskje derfor det aldri blir helt fredelig - over alt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
sverreb skrev (1 time siden):

Du fremstiller deg selv unødig tåpelig ved din bruk av utheving av ladede ord og utrykk.

Tåpelig? Du er ikke her for å ha det hyggelig men for personangrep.

Lenke til kommentar
Dart skrev (22 minutter siden):

Ja det er ord som får tomler opp. Men snakker man om menneskelighet og samarbeid, omtanke osv, så er det tomler ned. Det er det jeg kaller burlesk eller bombastisk. Ingen ønsker å bli behandlet slik, og det fins et ord som sier at det man selv ønsker å få - det bør man gi andre. Kanskje derfor det aldri blir helt fredelig - over alt.

Bare hold deg til fartsgrensa, det er så enkelt. 

 

Dart skrev (29 minutter siden):

Det er ikke til å unngå at jeg bryter reglene mist to ganger

Det er meget enkelt å unngå, det du sier er at du med viten og vilje bryter trafikkreglene, det går som regel greit gjør det ikke ? For du er jo en erfaren og oppmerksom sjåfør så da er det greit og bryte trafikkreglene ? Svaret er nei, du er ikke unik, du er en helt vanlig trafikant som resten av oss, som sagt det går som regel greit, men du er langt ifra den første til og tenke sånn som plutselig er blitt en barnedrapsmann eller kanskje bare lemlestet en stakkar, det er ikke komplisert og holde fartsgrensen, og mener du det er det så er det på tide og levere inn sertifikatet. 

Dart skrev (1 time siden):

En erfaren og oppmerksom sjåfør med egne observasjoner og en del erfaring vet at det ikke er tilfelle.

 

Dart skrev (32 minutter siden):

som sier at det man selv ønsker å få - det bør man gi andre.

Akkurat, gi meg trygghet i trafikken, i gjengjeld så får du det samme, og i tillegg får du ikke en fantastisk høy bot. Det er en vinn vinn situasjon sånn jeg ser det.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, FrihetensRegn said:

Alle bøter i Norge burde gå på prosent av inntekt eller formue istedenfor et flatt beløp. Samme med avgifter. Det er ikke rettferdig av staten å ta 7 000 kr i bot for mobilbruk i bil da det er en halv månedslønn for en minstepensjonist mens det er lummerusk for en mangemillionær.

Dette forklares med hva Norge handler om egentlig.

Statens anliggende er "Rikes Sikkerhet". Ikke "Rikets Sikkerhet", som bæ- bæ folket tror...

Endret av Slakter Hansen
Lenke til kommentar
Dart skrev (3 timer siden):

Kjøre 20 km over grensa:

I Tyskland:  Tilsvarende 800 kr, Litauen tilsv 200 kr.

I Norge .......   Tilsvarende ca en halv månedsutbetaling for en minstepensjonist. Som allerede ligger langt under EUs fattigdomsgrense. Det kan koste et eldre ektepar en hel sommerferie. Det var 80 km grense, plutselig ble det 60 rundt en sving før et kryss. 

(...)

Derfor spør jeg:  HVORFOR? Og hvordan er det blitt slik?  Hva vil vi oppnå, hvis det ikke er skatteinnkreving?

Spørsmålet er lett å besvare. Typisk norsk.

Jeg hater å si det men den norske mentalitet er egentlig så ikke så veldig raus, overbærende, liberal sammenlignet med andre kulturer. På godt og vondt. Og på absurd. Nettopp når det gjelder disse vanvittige traffikbøtene  ville jeg sagt_ "på absurd" :-). FULLSTENDIG utenfor enhver forholdsmessighet. Helt hinsides.

På mange sett kan en del av den typisk norske mentalitet fremstå som nokså smålig, nærmest trangsynt og det stikk motsatte av liberal og raus.

Det skylles antakelig den tidligere religiøse protestantiske bakgrunnen som var ekstremt sånn alvorspreget, lystfornektende, armodsomfavnende (salig de fattige...),  også tidligere preget av stor nød og elendighet i Norden som ofte gjorde det til et spørsmål om liv og død at folk overholdt reglene. Sånn som at mange ikke burde produsere barn utenfor ekteskap - uekte barn.

Dette skyldtes ikke bare en nevrotisk seksualfiendtlig religion men også det faktumet at barn utenfor ekteskap som oftest rett og slett var dømt til å sulte i hjel - uten mannlig forsørger av familien.

Så det som er typisk norsk på en måte det er en urokkelig overbevisning om at det RIKTIGE, GODE, RETTE for det første finnes og for det andre på død og liv SKAL gjennomtvinges. Kvinner skulle ikke få uekte barn - og ble derfor jaget av gårde, nei rettere sagt bokstavelig jaget "fra gården" om så skjedde likevel. Likeså fikk samene fratatt barnene sine og gitt til fremmede for at de ikke skulle vokse opp som halvville, men skulle "siviliseres", "fornorskes" - altså bli til noe formentlig "ordentlig" og "skikkelig".

Av antakelig samme grunn var Norge ett av de aller siste landene som sluttet med den forbryterske lobotomi - siden behandlingen jo virket så godt for å tvinge frem et mer høvelig opptreden, en mindre vanskelig atferd. Om folkene ellers var ødelagt det var ikke så nøye.

Og nå vet du hvorfor også trafikkbøtene er så innmari sykelig høye i Norge: Den "riktige" oppførselen i trafikken skal på død og liv tvinges frem. "Zero tolerance". Typisk norsk.

Som skrevet oppe: På godt og vondt.

På en måte er det jo veldig ofte en god tanke som ligger bak.

Det er bare det at livet ikke er sort-hvitt, men har mange gråtoner, at det vanligvis ikke finnes den ene "STREKEN" som klinkende klart skiller mellom grønt og rødt, men at tingene i livet er i en glidende overgang.

Det kan eksempelvis være MYE, MYE, MYE farligere å kjøre i tillatt maks-hastighet en mørk, isglatt vintersdag enn det å kjøre så muselite som bare 10 kilometer over fartsgrensen en varm, lys sommerdag på en bein, jevn, tørr, bred og folketom vei.

Likevel så får den førstnevnte sjåføren ingen som helst bot (om ikke det skjer noe iallfall), mens den sistnevnte må regne med at "purken" ligger på lur i ødemarken for å "TA" og å "flå" han.

Det er bare sånn Norge er.

Men igjen: Det har også sine gode sider.

Lenke til kommentar
Norolf skrev (5 minutter siden):

Likevel så får den førstnevnte sjåføren ingen som helst bot (om ikke det skjer noe iallfall),

Det er nå sånn at en skal kjøre etter forholdene, og de fleste som kjører for fort blir ikke tatt, om det ikke skjer noe da, sånn sett er vi alle likestilt, det er ikke mye trafikkpoliti i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter prater om skadefryd. Mulig det ligger litt i oss.

Om du har familie med barn og brått ser barna dine eller dama di bli drept av en bilist, eller du selv bli hardt skadet resten av livet. Bilisten har 100% klar skyld i meget grov uaktsomhet. Bilfører får så kun en advarsel og ikke noe mer. Ville det vært greit?

For å dra det lenger, om alle kriminelle handlinger og vold ikke ga konsekvens fra samfunnet, hvor hadde vi vært?

Så.. Ja, folk har oftest aksept for at å sette andres liv og helse i fare ikke er greit og dermed bøtlegges. Mulig det er litt skadefryd bak, i såfall er vel dette et universelt tema i det meste av verden. 

Vi har alltid en andel egosentriske i samfunnet som driter lang vei i andre, og driter i om man ødelegger andres liv.

Dette var til trådstarters gjentatte fokus på skadefryd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

et du sier er at du med viten og vilje bryter trafikkreglene

Nei det jeg egentlig skriver at det ikke er til å unngå - selv om jeg er lommekjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...