Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (10 timer siden):

Jeg har hatt Cardo PackTalk Black (Har den enda, men jeg bruker den ikke lenger) og jeg hadde en Packtalk 9 før denne. Denne sluttet og virke når jeg kjørte i regnvær. Utrolig irriterende talestyring som ikke funket i det hele tatt hvis man kjørte over 80km/t. 

Har en kompis som hadde mid tier Cardo til seg og junior, de endte opp med å heve kjøp på grunn av vanninntrengning, håper Edge som er toppmodellen nå er av bedre kvalitet.

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (10 timer siden):

Jeg har Packtalk (slim modellen)

Overlegen alle andre intercom modeller.
Kunne vært litt mer futt i høytalerne for musikk, men absolutt akseptabelt.

Funker utrolig bra og sømløst sammen med andre som også har packtalk.

Jeg gikk for Packtalk Edge på grunn av god omtale for funksjonaliteten og lydkvalitet, spent på om den innfrir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har vi vært to runder i kjøregård, men jeg har nok klart å rote på meg en runde til...

Første gang gikk alt fint og jeg fikk skrøyt av kjørelærer. Runde to var for å vise at jeg behersket alt fra første runde. Men her ble det bare rot. Jeg var nok svekket av dårlig søvn og regn.

Kontrollert bråbrems gikk greit.

Unnamanøver gikk bra.

Brems i sving gikk bra.

Sikksakk i krypfart og snuoperasjon inni sånn firkant var faktisk null stress. *Bank i bordet*

Å foreta jevn sving gjennom en kurve, derimot... Skulle nesten tro at dette gikk automatisk, men her var det mye å pirke på. Ble bare tull. Jeg satt og korrigerte hele veien og endte med å sende kjegler veggimellom. Kjørelærer var ikke så veldig imponert.

På veien hjem møtte vi tett trafikk, og da skulle vi flette oss gjennom køen. Jeg var livredd og var overbevist om at alle var ute etter å kverke meg. Kjørte som en tosk og stresset med korrekt plassering. Men vi kom oss gjennom det.

Må bare prøve å senke skuldrene og puste med magen. Går nok bedre neste gang!

I dag er det to uker til oppkjøring.

Neste uke blir det litt hektisk med straffetime, banekjøring og langkjøring, fordelt utover 3 dager.

Endret av Javisst
Lenke til kommentar
Javisst skrev (20 minutter siden):

Å foreta jevn sving gjennom en kurve, derimot... Skulle nesten tro at dette gikk automatisk, men her var det mye å pirke på. Ble bare tull. Jeg satt og korrigerte hele veien og endte med å sende kjegler veggimellom. Kjørelærer var ikke så veldig imponert.

Du har helt sikkert fått tilbakemelding på hva du evt gjorde feil av kjørelærer, men jeg kan tenke meg dette er pga blikkbruk. Blikket skal opp og langt frem! Høres ut som du stirrer rett ned foran fremhjulet :)

Lykke til med oppkjøring, det går nok fint!

Lenke til kommentar
Javisst skrev (13 timer siden):

Neste uke blir det litt hektisk med straffetime, banekjøring og langkjøring, fordelt utover 3 dager.

Prøv å slappe av (lettere sagt enn gjort ja) og kose deg. Ha det moro! Ikke ta det så tungt. Det er MC-kjøring = GØY! 😊

Lenke til kommentar
Javisst skrev (15 timer siden):

Unnamanøver gikk bra.

Denne slet jeg veldig med. Klarte rett og slett ikke å stole nok på sykkelen jeg kjørte. 

 

Javisst skrev (15 timer siden):

Sikksakk i krypfart og snuoperasjon inni sånn firkant var faktisk null stress. *Bank i bordet*

Denne fikk jeg beskjed av kjørelæreren at skulle gjøres så sakte som overhode mulig, og da var den litt vanskelig. Sensor da etter alt var bestått at det ikke var nødvendig å gjøre det så seint som jeg gjorde. Det er visstnok ikke formålet. Dette er ganske mange år siden nå, så ting kan være endret. Men få en oppklaring i det om du ligger i grenseland. 

 

Javisst skrev (15 timer siden):

foreta jevn sving gjennom en kurve, derimot... Skulle nesten tro at dette gikk automatisk, men her var det mye å pirke på. Ble bare tull. Jeg satt og korrigerte hele veien og endte med å sende kjegler veggimellom. Kjørelærer var ikke så veldig imponert

Hvilken sykkel kjører du? Jeg opplever fet samme når sykkelen er ekstremt lett. Den blir rett og slett litt nervøs. Når sykkelen er litt tyngre så synes jeg det er lettere å foreta en jevn sving. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (18 minutter siden):

Sikksakk i krypfart og snuoperasjon inni sånn firkant var faktisk null stress. *Bank i bordet*

Sykkelen jeg hadde på kjøreskole var vanskelig å håndtere på denne øvelsen der. Trodde jeg slet skikkelig helt til jeg tok min egen og testet. Da gikk det lett som en lek. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med kjøreskolene er at syklene dem kjører ikke passer alle og noen sykler er nærmest umulig og klare krypkjøringstesten med som fersking. Jeg tenker da på de kjøreskolene som bruker små cruisere som er ganske brede og lange. 

Kjøreskolene som oftest nakensykler som passer best de med A4 kropp. Er man stor eller liten (spesielt førstnevnte) så kan disse nakensyklene være pain in the ass å kjøre. 

Jeg gjorde litt research før jeg valgte kjøreskole og fant først ut hvilke sykler dem brukte før jeg bestemte meg. For det viktigste er at sykkelen passer DEG og at den er god og kjøre. Spesielt under opplæringen.

 

Lenke til kommentar

Så skal det også nevnes at man står fritt til å bruke egen eller lånt sykkel når som helst under opplæring, så hvis man har en synke tilgjengelig så kan det være et fint alternativ. Jeg gjorde avtale med kjørelæreren at han stakk innom meg på vei til kjøregården, så kunne vi også øve på andre ting på veien. 

Sikkert ikke en løsning for alle, men ville nevne det.

Lenke til kommentar

Har du noen å kjøre sammen med? Så du kan øvelsekjøre uten å betale for det?

Mengdetrening løser det meste. Å komme seg dit at alle kontrollene av motorsykkelen sitter sånn i kroppen at man ikke tenker over det -  er dyrt å gjøre kun med betalte timer

Lenke til kommentar
Patek skrev (På 9.4.2024 den 6:43 PM):

Blikket skal opp og langt frem! Høres ut som du stirrer rett ned foran fremhjulet :)

Lykke til med oppkjøring, det går nok fint!

Ja, fikk mye tilbakemelding om feil blikkbruk. Jeg fokuserte for mye på å ikke treffe kjeglene, og siden man kjører mot det man fokuserer på så... ;)

Takk for det! Ja, satser på å komme meg gjennom det!

Sjørøver skrev (10 timer siden):

Hvilken sykkel kjører du? Jeg opplever fet samme når sykkelen er ekstremt lett. Den blir rett og slett litt nervøs. Når sykkelen er litt tyngre så synes jeg det er lettere å foreta en jevn sving. 

Kawasaki Z650. Ja, den er mer responsiv enn sofaen på to hjul som jeg har stående hjemme.

Bjerknez skrev (9 timer siden):

Kjøreskolene som oftest nakensykler som passer best de med A4 kropp. Er man stor eller liten (spesielt førstnevnte) så kan disse nakensyklene være pain in the ass å kjøre. 

Ja, og dette er noe jeg kan slite litt med, da sykkelen er for liten. Jeg har for lite plass til beina, og får krampe i hoftene. Det går fint med dobbeltimene, men på langkjøring må jeg bruke min egen sykkel.

bzzlink skrev (4 timer siden):

Har du noen å kjøre sammen med? Så du kan øvelsekjøre uten å betale for det?

Ja, jeg får luftet meg litt en gang i blant. Jeg har heldigvis et folketomt industriområde noen hundre meter fra meg, der jeg farter rundt på kryss og tvers. Har øvd meg mye på krypkjøring og generell manøvrering i sakte fart. Dette har ihvertfall vært gull verdt i kjøregården! 👍

Men det ordner seg dette! Kjenner at det så smått nærmer seg oppkjøring, så nervene begynner å melde seg. Må bare holde hodet kaldt, så går det nok bra. :)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg besto oppkjøring! 😁

Dette blir gøy! Var og hentet sykkelen min på veien tilbake fra trafikkstasjonen og til jobb. Skal farte rundt nå i ettermiddag tenkte jeg. Den første turen alene var helt magisk.

Jeg ble faktisk litt overrasket over at jeg sto. Jeg har hele veien slitt med kjøregården, og jeg måtte ha hele to dobbeltimer ekstra for å beherske det sånn noenlunde. Til tross for dette, så klarte jeg allikevel å sende avgårde en kjegle under unnamanøver.

Fikk også kjeft av sensor pga dårlig planlegging under motorveikjøring. Jeg valgte å legge meg bak saktegående lastebiler, fremfor å benytte meg av venstre felt og fyke forbi. Jeg aner ikke hvorfor jeg gjorde dette, men sensor likte det svært dårlig. Ellers så syntes han at jeg kjørte bra, og valgte å gi meg en bestått.

Jeg er glad for dette, men er samtidig skuffet over innsatsen min. Men, men! Nå er det ihvertfall unnagjort! 😃

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Gratulerer! :) 

Nå er det bare å nyte, samt ta til seg det sensor påpekte. 

Personlig ser jeg ikke problemet med å ligge bak et vogntog på motorvei hvis man har god avstand med tanke på at man skal få med seg hva som skjer rundt. Det som derimot er enda værre er å ligge med vogntog bak seg. 

Men mitt motto er hele tiden og komme meg frem og vekk fra annen trafikk så langt det lar seg gjøre og innenfor rimelighetens grenser. 

Tryggere å se trafikken forsvinne bak meg enn å se den hope seg opp bak meg. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Gratulerer! Bra timing nå med serfitikat til sesongstart.

Når man tar igjen trafikk så er det fordi dem kjører saktere enn deg, hørte jeg en trafikkskolelærer si en gang.

Etter Juni i fjor da tre lastebiler var i kjedekollisjon på E6 unngår jeg å ligge bak og foran lastebil og buss hvis jeg kan unngå det.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (16 minutter siden):

Gratulerer! Da har du fått lisens til å fortsette opplæringen på egenhånd. For tro meg min venn, du er laaangt fra utlært. ☺️

Utlært bli man aldri.

Jeg treffer daglig på MC folk i trafikken som er usikre. Som regel folk som typisk kjører en tur på kiosken 4 ganger i året og pendler litt på jobb. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...