Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjører så lenge det er isfrie veier. I fjor hadde jeg siste kjøretur lille julaften, og sesongstart i februar. Service og reparasjoner i januar. Varmeholker og LED-lys er gull verdt nå som kulda og mørket er kommet. Men jeg kjører på vanlige dekk, så jeg stikker som regel hodet ut døra for å se på føret før jeg tar avgårde med sykkelen.

Ullbuff var ihvertfall gull verdt nå i sist uke da jeg kjørte i minusgrader, men vurderer balaklava for enda bedre isolasjon.

Digger vinkekulturen blant mc-førere. Men de som farter rundt på GSA er ikke så voldsomme på vinkingen. De har gjerne nok med å holde balansen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kjørte en ganske solid tur i går i 5 grader. Med ullgenser og superundertøy under kjøreklærne så klarer jeg meg ganske bra på bein og overkropp, men de tynne skinnhanskene mine gjør ikke jobben, så ble temmelig forfryst på fingrene. Kaldere temperaturer enn det er jeg ikke interessert i å kjøre i på sykkel med touringdekk.

Javisst skrev (35 minutter siden):

Digger vinkekulturen blant mc-førere. Men de som farter rundt på GSA er ikke så voldsomme på vinkingen. De har gjerne nok med å holde balansen.

Av den lille erfaringen jeg har så er det for det meste eldre menn som pendler på scootere som er de minst flittige til å vinke. De som har en eller annen form for "entusiastkjøretøy" pleier å vinke med noen unntak uavhengig av type sykkel.

Så er man jo av og til opptatt med kjøringen sin, så har tatt meg selv i å glemme å vinke til noen, uten at jeg mener noe vondt med det.

Endret av Gavekort
Skrevet
On 11/15/2025 at 2:32 PM, Javisst said:

Jeg kjører så lenge det er isfrie veier. I fjor hadde jeg siste kjøretur lille julaften, og sesongstart i februar. Service og reparasjoner i januar. Varmeholker og LED-lys er gull verdt nå som kulda og mørket er kommet. Men jeg kjører på vanlige dekk, så jeg stikker som regel hodet ut døra for å se på føret før jeg tar avgårde med sykkelen.

Ullbuff var ihvertfall gull verdt nå i sist uke da jeg kjørte i minusgrader, men vurderer balaklava for enda bedre isolasjon.

Digger vinkekulturen blant mc-førere. Men de som farter rundt på GSA er ikke så voldsomme på vinkingen. De har gjerne nok med å holde balansen.

Ullbalaklava parkdress og noen gode alpinhansker er gull verdt når det er kaldt. Hjelper mye med handguards for å ta av for den verste fartsvinden på fingrene også. 
 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Gavekort skrev (På 12.10.2025 den 18.52):

Takk! Blir oppkjøring fra Stavanger Trafikkstasjon.

 

Gavekort skrev (På 9.11.2025 den 18.29):

Noen her som fortsatt kjører? Synes det fortsatt går greit med temperatur og slikt her på vestlandet, men det begynner å bli lite dagslys.

Syns å huske du var østlending? Grattis. Rekorden min er å kjøre til 9 desember. Hadde opphold fra 10 desember til 14. februar. Ganske samme klima som jæren. BMW boxer, fint å ikke ha kjede i det føret. Jeg kjørte fra Bergen til Stavanger en klar oktober natt med en duke 690 for en del år siden. Det var helt jævlig. Var en ispinne når jeg kom fram, selv om jeg hadde på meg det varmeste jeg eide på det tidspunktet. Bømlafjordtunellen var ubehaglig varm, med sine 8 grader.

Skrevet
Sjørøver skrev (På 16.11.2025 den 20.16):

 

Syns å huske du var østlending? Grattis. Rekorden min er å kjøre til 9 desember. Hadde opphold fra 10 desember til 14. februar. Ganske samme klima som jæren. BMW boxer, fint å ikke ha kjede i det føret. Jeg kjørte fra Bergen til Stavanger en klar oktober natt med en duke 690 for en del år siden. Det var helt jævlig. Var en ispinne når jeg kom fram, selv om jeg hadde på meg det varmeste jeg eide på det tidspunktet. Bømlafjordtunellen var ubehaglig varm, med sine 8 grader.

Bor litt over alt. Men takk for det!

Kjøpte meg varmeholker (AliExpress spesial), så da tror jeg at jeg skal overleve på de dagene med over 5 grader.

Blir forøvrig også ny sykkel snart, men kommer tilbake til det når ting er i boks.

Skrevet
Gavekort skrev (12 timer siden):

Kjøpte meg varmeholker (AliExpress spesial), så da tror jeg at jeg skal overleve på de dagene med over 5 grader

Vær obs på at det åpner membranen på mange hansker, så du blir våt. Egen erfaring er at det hjelper mye med skikkelig tette hansker og vindavisere/velte beskyttelse på styret hjelper veldig mye det også. Vær obs på kjedet nå når det saltes. Scooter er egentlig optimalt når det er kaldt. Vespa gts står på ønskelisten. 

Skrevet
Sjørøver skrev (7 minutter siden):

Vær obs på at det åpner membranen på mange hansker, så du blir våt. Egen erfaring er at det hjelper mye med skikkelig tette hansker og vindavisere/velte beskyttelse på styret hjelper veldig mye det også. Vær obs på kjedet nå når det saltes. Scooter er egentlig optimalt når det er kaldt. Vespa gts står på ønskelisten. 

Takk for tips. Vinterhansker står også på listen min. Nå har jeg bare skinnhansker med minimalt med foring.

Angående salting så prøver jeg å unngå slikt føre uansett, som er grunnen til at målet mitt er nedre temperatur på 5-10 grader.

 

Skrevet

Det der er ingen Vespa...

Gratulerer! Hvor stor og hvor gammel?

Og ja det er lenge å vente til april/mai. Jeg selv har en Honda 750x DCT.

Kjør med vett!

  • Liker 1
Skrevet
Ruskepus skrev (14 minutter siden):

Det der er ingen Vespa...

Gratulerer! Hvor stor og hvor gammel?

Og ja det er lenge å vente til april/mai. Jeg selv har en Honda 750x DCT.

Kjør med vett!

Italiensk i hvert fall... 2017 Ducati Monster 821.

Skrevet

Har alltid vært svak for Ducatiene! Prøvekjørte Ducatien til en kompis, litt eldre modell, husker ikke hvilken, men på by/krypkjøring så var det som å sitte på en berg og dalbane når du blir dratt opp bakken... *KLUNK KLUNK KLUNK*. Helt jævlig :D

Skrevet
RookieNO skrev (30 minutter siden):

Har alltid vært svak for Ducatiene! Prøvekjørte Ducatien til en kompis, litt eldre modell, husker ikke hvilken, men på by/krypkjøring så var det som å sitte på en berg og dalbane når du blir dratt opp bakken... *KLUNK KLUNK KLUNK*. Helt jævlig :D

Ja merket også at man må bruke kløtsj og gass ganske aktivt for å ha nok turtall. Men jeg har bare kjørt to-synlindrede motorsykler, så er ganske vandt til det.

Skrevet

Jeg er på min femte v-twin, ingen med tørrclutch enda. Junior har hatt sin første sesong på 125 v-twin og med litt flaks får han øvelseskjørt 650 v-twin før han fyller 17 😊

Skrevet
Gavekort skrev (På 21.11.2025 den 23.34):

Italiensk i hvert fall... 2017 Ducati Monster 821.

Godt valg det. 90 graders V er kult og behagelig å kjøre. Har hatt lyst på ducati lenge. Service intervaller og det lokale ducati verkstedet har gjort at jeg har klart meg uten. Synes scrambleren er skikkelig kul, så klarte å overtale en kamerat til å kjøpe en. 😜

Husker jeg kappkjørte litt med en 749 for mange år siden. Det gikk så jævlig bra at jeg begynte å mistenke at det har noe galt med egen. Men han hadde satt i en 1198 motor etter den originale motor ble omgjort tilen granat på kald banedag i Spania. Kunne veldig gjerne tenkt meg å feriert i Spania med sykkel når det er for kaldt i Norge. 

Skrevet
Sjørøver skrev (3 timer siden):

Godt valg det. 90 graders V er kult og behagelig å kjøre. Har hatt lyst på ducati lenge. Service intervaller og det lokale ducati verkstedet har gjort at jeg har klart meg uten. Synes scrambleren er skikkelig kul, så klarte å overtale en kamerat til å kjøpe en. 😜

Husker jeg kappkjørte litt med en 749 for mange år siden. Det gikk så jævlig bra at jeg begynte å mistenke at det har noe galt med egen. Men han hadde satt i en 1198 motor etter den originale motor ble omgjort tilen granat på kald banedag i Spania. Kunne veldig gjerne tenkt meg å feriert i Spania med sykkel når det er for kaldt i Norge. 

Testastretta-motorene er ikke så ille. De må inn hver 30K, og forrige eier har allerede gjort den dyre jobben, som er å bytte regreimer, så trenger ikke å tenke så voldsomt på service frem til 60K. (Forutenom årlig standard oljeservice, som jeg fikser selv)

Skulle gjerne dratt sørover med sykkelen jeg også. Inntil videre så blir det bare å kikke på den, og kanskje snike den ut noen dager om det er gode temperaturer og saltet har blitt vasket vekk fra veiene.

Skrevet
1 hour ago, Gavekort said:

Testastretta-motorene er ikke så ille. De må inn hver 30K, og forrige eier har allerede gjort den dyre jobben, som er å bytte regreimer, så trenger ikke å tenke så voldsomt på service frem til 60K. (Forutenom årlig standard oljeservice, som jeg fikser selv)

Skulle gjerne dratt sørover med sykkelen jeg også. Inntil videre så blir det bare å kikke på den, og kanskje snike den ut noen dager om det er gode temperaturer og saltet har blitt vasket vekk fra veiene.

Gratulerer! Ducati er noe helt spesielt. Det gjør noe med maskiner når det er italienske ingeniører som vinner diskusjonene og ikke økonomer.

For å sitere et annet italiensk merke: «Without heart - we would only be machines»

«En motorsykkel skal ha slank midje, så det er bare twin som gjelder. Den skal ha deilig lyd, så da er det bare twin som gjelder.»

«- Men, da blir jo stemplene store, slik at vi ikke klarer å få ut nok turtall?»

«Hold my Peroni» 

 

IMG_1690.jpeg

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
8 hours ago, bzzlink said:

Gratulerer! Ducati er noe helt spesielt. Det gjør noe med maskiner når det er italienske ingeniører som vinner diskusjonene og ikke økonomer.

For å sitere et annet italiensk merke: «Without heart - we would only be machines»

«En motorsykkel skal ha slank midje, så det er bare twin som gjelder. Den skal ha deilig lyd, så da er det bare twin som gjelder.»

«- Men, da blir jo stemplene store, slik at vi ikke klarer å få ut nok turtall?»

«Hold my Peroni» 

 

IMG_1690.jpeg

 

Skrevet

Desmodromo-løftere er en løsning på et problem som strengt tatt ikke finnes lenger med moderne ventilfjører. Men det er uansett kult, og det er jo litt av sjarmen med Ducati.

  • Liker 2
Skrevet
4 hours ago, b-real said:

 

V2 er fortsatt bedre i min bok :) 

De måtte vel bytte til slutt for å holde følge med de andre i moto GP.

Dette er peak motorsykkel for meg,

 

 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...