Javisst Skrevet 15. november Skrevet 15. november Jeg kjører så lenge det er isfrie veier. I fjor hadde jeg siste kjøretur lille julaften, og sesongstart i februar. Service og reparasjoner i januar. Varmeholker og LED-lys er gull verdt nå som kulda og mørket er kommet. Men jeg kjører på vanlige dekk, så jeg stikker som regel hodet ut døra for å se på føret før jeg tar avgårde med sykkelen. Ullbuff var ihvertfall gull verdt nå i sist uke da jeg kjørte i minusgrader, men vurderer balaklava for enda bedre isolasjon. Digger vinkekulturen blant mc-førere. Men de som farter rundt på GSA er ikke så voldsomme på vinkingen. De har gjerne nok med å holde balansen.
Gavekort Skrevet 15. november Skrevet 15. november (endret) Kjørte en ganske solid tur i går i 5 grader. Med ullgenser og superundertøy under kjøreklærne så klarer jeg meg ganske bra på bein og overkropp, men de tynne skinnhanskene mine gjør ikke jobben, så ble temmelig forfryst på fingrene. Kaldere temperaturer enn det er jeg ikke interessert i å kjøre i på sykkel med touringdekk. Javisst skrev (35 minutter siden): Digger vinkekulturen blant mc-førere. Men de som farter rundt på GSA er ikke så voldsomme på vinkingen. De har gjerne nok med å holde balansen. Av den lille erfaringen jeg har så er det for det meste eldre menn som pendler på scootere som er de minst flittige til å vinke. De som har en eller annen form for "entusiastkjøretøy" pleier å vinke med noen unntak uavhengig av type sykkel. Så er man jo av og til opptatt med kjøringen sin, så har tatt meg selv i å glemme å vinke til noen, uten at jeg mener noe vondt med det. Endret 15. november av Gavekort
bzzlink Skrevet 16. november Skrevet 16. november On 11/15/2025 at 2:32 PM, Javisst said: Jeg kjører så lenge det er isfrie veier. I fjor hadde jeg siste kjøretur lille julaften, og sesongstart i februar. Service og reparasjoner i januar. Varmeholker og LED-lys er gull verdt nå som kulda og mørket er kommet. Men jeg kjører på vanlige dekk, så jeg stikker som regel hodet ut døra for å se på føret før jeg tar avgårde med sykkelen. Ullbuff var ihvertfall gull verdt nå i sist uke da jeg kjørte i minusgrader, men vurderer balaklava for enda bedre isolasjon. Digger vinkekulturen blant mc-førere. Men de som farter rundt på GSA er ikke så voldsomme på vinkingen. De har gjerne nok med å holde balansen. Ullbalaklava parkdress og noen gode alpinhansker er gull verdt når det er kaldt. Hjelper mye med handguards for å ta av for den verste fartsvinden på fingrene også. 1
Sjørøver Skrevet 16. november Skrevet 16. november Gavekort skrev (På 12.10.2025 den 18.52): Takk! Blir oppkjøring fra Stavanger Trafikkstasjon. Gavekort skrev (På 9.11.2025 den 18.29): Noen her som fortsatt kjører? Synes det fortsatt går greit med temperatur og slikt her på vestlandet, men det begynner å bli lite dagslys. Syns å huske du var østlending? Grattis. Rekorden min er å kjøre til 9 desember. Hadde opphold fra 10 desember til 14. februar. Ganske samme klima som jæren. BMW boxer, fint å ikke ha kjede i det føret. Jeg kjørte fra Bergen til Stavanger en klar oktober natt med en duke 690 for en del år siden. Det var helt jævlig. Var en ispinne når jeg kom fram, selv om jeg hadde på meg det varmeste jeg eide på det tidspunktet. Bømlafjordtunellen var ubehaglig varm, med sine 8 grader.
Gavekort Skrevet torsdag kl 20:14 Skrevet torsdag kl 20:14 Sjørøver skrev (På 16.11.2025 den 20.16): Syns å huske du var østlending? Grattis. Rekorden min er å kjøre til 9 desember. Hadde opphold fra 10 desember til 14. februar. Ganske samme klima som jæren. BMW boxer, fint å ikke ha kjede i det føret. Jeg kjørte fra Bergen til Stavanger en klar oktober natt med en duke 690 for en del år siden. Det var helt jævlig. Var en ispinne når jeg kom fram, selv om jeg hadde på meg det varmeste jeg eide på det tidspunktet. Bømlafjordtunellen var ubehaglig varm, med sine 8 grader. Bor litt over alt. Men takk for det! Kjøpte meg varmeholker (AliExpress spesial), så da tror jeg at jeg skal overleve på de dagene med over 5 grader. Blir forøvrig også ny sykkel snart, men kommer tilbake til det når ting er i boks.
Sjørøver Skrevet fredag kl 08:23 Skrevet fredag kl 08:23 Gavekort skrev (12 timer siden): Kjøpte meg varmeholker (AliExpress spesial), så da tror jeg at jeg skal overleve på de dagene med over 5 grader Vær obs på at det åpner membranen på mange hansker, så du blir våt. Egen erfaring er at det hjelper mye med skikkelig tette hansker og vindavisere/velte beskyttelse på styret hjelper veldig mye det også. Vær obs på kjedet nå når det saltes. Scooter er egentlig optimalt når det er kaldt. Vespa gts står på ønskelisten.
Gavekort Skrevet fredag kl 08:36 Skrevet fredag kl 08:36 Sjørøver skrev (7 minutter siden): Vær obs på at det åpner membranen på mange hansker, så du blir våt. Egen erfaring er at det hjelper mye med skikkelig tette hansker og vindavisere/velte beskyttelse på styret hjelper veldig mye det også. Vær obs på kjedet nå når det saltes. Scooter er egentlig optimalt når det er kaldt. Vespa gts står på ønskelisten. Takk for tips. Vinterhansker står også på listen min. Nå har jeg bare skinnhansker med minimalt med foring. Angående salting så prøver jeg å unngå slikt føre uansett, som er grunnen til at målet mitt er nedre temperatur på 5-10 grader.
Gavekort Skrevet fredag kl 22:09 Skrevet fredag kl 22:09 Kjøpte meg voksensykkel i dag. Blir en lang vinter å vente... 2 1
Ruskepus Skrevet fredag kl 22:19 Skrevet fredag kl 22:19 Det der er ingen Vespa... Gratulerer! Hvor stor og hvor gammel? Og ja det er lenge å vente til april/mai. Jeg selv har en Honda 750x DCT. Kjør med vett! 1
Gavekort Skrevet fredag kl 22:34 Skrevet fredag kl 22:34 Ruskepus skrev (14 minutter siden): Det der er ingen Vespa... Gratulerer! Hvor stor og hvor gammel? Og ja det er lenge å vente til april/mai. Jeg selv har en Honda 750x DCT. Kjør med vett! Italiensk i hvert fall... 2017 Ducati Monster 821.
RookieNO Skrevet fredag kl 22:53 Skrevet fredag kl 22:53 Har alltid vært svak for Ducatiene! Prøvekjørte Ducatien til en kompis, litt eldre modell, husker ikke hvilken, men på by/krypkjøring så var det som å sitte på en berg og dalbane når du blir dratt opp bakken... *KLUNK KLUNK KLUNK*. Helt jævlig
Gavekort Skrevet fredag kl 23:25 Skrevet fredag kl 23:25 RookieNO skrev (30 minutter siden): Har alltid vært svak for Ducatiene! Prøvekjørte Ducatien til en kompis, litt eldre modell, husker ikke hvilken, men på by/krypkjøring så var det som å sitte på en berg og dalbane når du blir dratt opp bakken... *KLUNK KLUNK KLUNK*. Helt jævlig Ja merket også at man må bruke kløtsj og gass ganske aktivt for å ha nok turtall. Men jeg har bare kjørt to-synlindrede motorsykler, så er ganske vandt til det.
Leo_ Skrevet søndag kl 01:46 Skrevet søndag kl 01:46 Jeg er på min femte v-twin, ingen med tørrclutch enda. Junior har hatt sin første sesong på 125 v-twin og med litt flaks får han øvelseskjørt 650 v-twin før han fyller 17 😊
Sjørøver Skrevet søndag kl 05:36 Skrevet søndag kl 05:36 Gavekort skrev (På 21.11.2025 den 23.34): Italiensk i hvert fall... 2017 Ducati Monster 821. Godt valg det. 90 graders V er kult og behagelig å kjøre. Har hatt lyst på ducati lenge. Service intervaller og det lokale ducati verkstedet har gjort at jeg har klart meg uten. Synes scrambleren er skikkelig kul, så klarte å overtale en kamerat til å kjøpe en. 😜 Husker jeg kappkjørte litt med en 749 for mange år siden. Det gikk så jævlig bra at jeg begynte å mistenke at det har noe galt med egen. Men han hadde satt i en 1198 motor etter den originale motor ble omgjort tilen granat på kald banedag i Spania. Kunne veldig gjerne tenkt meg å feriert i Spania med sykkel når det er for kaldt i Norge.
Gavekort Skrevet søndag kl 09:29 Skrevet søndag kl 09:29 Sjørøver skrev (3 timer siden): Godt valg det. 90 graders V er kult og behagelig å kjøre. Har hatt lyst på ducati lenge. Service intervaller og det lokale ducati verkstedet har gjort at jeg har klart meg uten. Synes scrambleren er skikkelig kul, så klarte å overtale en kamerat til å kjøpe en. 😜 Husker jeg kappkjørte litt med en 749 for mange år siden. Det gikk så jævlig bra at jeg begynte å mistenke at det har noe galt med egen. Men han hadde satt i en 1198 motor etter den originale motor ble omgjort tilen granat på kald banedag i Spania. Kunne veldig gjerne tenkt meg å feriert i Spania med sykkel når det er for kaldt i Norge. Testastretta-motorene er ikke så ille. De må inn hver 30K, og forrige eier har allerede gjort den dyre jobben, som er å bytte regreimer, så trenger ikke å tenke så voldsomt på service frem til 60K. (Forutenom årlig standard oljeservice, som jeg fikser selv) Skulle gjerne dratt sørover med sykkelen jeg også. Inntil videre så blir det bare å kikke på den, og kanskje snike den ut noen dager om det er gode temperaturer og saltet har blitt vasket vekk fra veiene.
bzzlink Skrevet søndag kl 11:32 Skrevet søndag kl 11:32 1 hour ago, Gavekort said: Testastretta-motorene er ikke så ille. De må inn hver 30K, og forrige eier har allerede gjort den dyre jobben, som er å bytte regreimer, så trenger ikke å tenke så voldsomt på service frem til 60K. (Forutenom årlig standard oljeservice, som jeg fikser selv) Skulle gjerne dratt sørover med sykkelen jeg også. Inntil videre så blir det bare å kikke på den, og kanskje snike den ut noen dager om det er gode temperaturer og saltet har blitt vasket vekk fra veiene. Gratulerer! Ducati er noe helt spesielt. Det gjør noe med maskiner når det er italienske ingeniører som vinner diskusjonene og ikke økonomer. For å sitere et annet italiensk merke: «Without heart - we would only be machines» «En motorsykkel skal ha slank midje, så det er bare twin som gjelder. Den skal ha deilig lyd, så da er det bare twin som gjelder.» «- Men, da blir jo stemplene store, slik at vi ikke klarer å få ut nok turtall?» «Hold my Peroni» 1 1
b-real Skrevet søndag kl 20:14 Skrevet søndag kl 20:14 8 hours ago, bzzlink said: Gratulerer! Ducati er noe helt spesielt. Det gjør noe med maskiner når det er italienske ingeniører som vinner diskusjonene og ikke økonomer. For å sitere et annet italiensk merke: «Without heart - we would only be machines» «En motorsykkel skal ha slank midje, så det er bare twin som gjelder. Den skal ha deilig lyd, så da er det bare twin som gjelder.» «- Men, da blir jo stemplene store, slik at vi ikke klarer å få ut nok turtall?» «Hold my Peroni»
Gavekort Skrevet søndag kl 20:53 Skrevet søndag kl 20:53 Desmodromo-løftere er en løsning på et problem som strengt tatt ikke finnes lenger med moderne ventilfjører. Men det er uansett kult, og det er jo litt av sjarmen med Ducati. 2
bzzlink Skrevet mandag kl 00:31 Skrevet mandag kl 00:31 4 hours ago, b-real said: V2 er fortsatt bedre i min bok De måtte vel bytte til slutt for å holde følge med de andre i moto GP. Dette er peak motorsykkel for meg, 1
Hanhijnn Skrevet mandag kl 06:54 Skrevet mandag kl 06:54 Gavekort skrev (På 21.11.2025 den 23.09): Kjøpte meg voksensykkel i dag. Blir en lang vinter å vente... Grattis! Grom sak det der ja! 👍 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå