Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det noe å si? 5 drepte i 2024, tallet er så lite at det ikke kvalifiserer til noen form for statistikk. 5 av 90 kjørte lett MC, vi kan vri statistikken til at lett MC er det tryggeste kjøretøyet også... Selvfølgelig er alle mer enn 0 for mye.... bla bla bla... Det må da gå an å stikke fingern LITT i jorda og ta tak i REELLE problem, ikke problem som nesten er avrundingsfeil. Av disse 90, sett opp mot 5 på lett MC, 4 drepte var på SPARKESYKKEL, 6 var på TRÅSYKKEL. Jeg mener fremdeles at SKREKKÅRET 2024 med hele FEM drepte... er storm i et vannglass. 

Skal vi ha en mening - Nei, skal JEG ha en mening om lett MC (og det har jeg...) så er det å ha fokus på holdninger og utstyr, ikke å ha fokus på å forby. JEG hjalp min 16 år gamle sønn med å ta førerkort A1 mye fordi det ikke var realistisk å forlange full skinnrigg med ryggskinne ++ på moped i 45km/t. Han kjører nå Varadero 125, ALLTID med samme kvalitet utstyr som jeg kjører SV1000 i, fullt skinnutstyr, ryggskinne, skikkelige hansker skikkelige sko osv. MOBIL I LOMMA. Vi kjører MOTORSYKKEL begge to, det er knaggen jeg henger det på. JEG mener det er bedre odds med gode holdninger og skikkelig utstyr på på lett MC enn baris i 45km/t i 80-sona. Lær de unge å TENKE, ta del i livene deres, bli med dem på veien, ikke bare ukritisk forby ting. Det er i alle fallmin mening om saken.

  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
46 minutes ago, Leo_ said:

Har det noe å si? 5 drepte i 2024, tallet er så lite at det ikke kvalifiserer til noen form for statistikk. 5 av 90 kjørte lett MC, vi kan vri statistikken til at lett MC er det tryggeste kjøretøyet også... Selvfølgelig er alle mer enn 0 for mye.... bla bla bla... Det må da gå an å stikke fingern LITT i jorda og ta tak i REELLE problem, ikke problem som nesten er avrundingsfeil. Av disse 90, sett opp mot 5 på lett MC, 4 drepte var på SPARKESYKKEL, 6 var på TRÅSYKKEL. Jeg mener fremdeles at SKREKKÅRET 2024 med hele FEM drepte... er storm i et vannglass. 

Skal vi ha en mening - Nei, skal JEG ha en mening om lett MC (og det har jeg...) så er det å ha fokus på holdninger og utstyr, ikke å ha fokus på å forby. JEG hjalp min 16 år gamle sønn med å ta førerkort A1 mye fordi det ikke var realistisk å forlange full skinnrigg med ryggskinne ++ på moped i 45km/t. Han kjører nå Varadero 125, ALLTID med samme kvalitet utstyr som jeg kjører SV1000 i, fullt skinnutstyr, ryggskinne, skikkelige hansker skikkelige sko osv. MOBIL I LOMMA. Vi kjører MOTORSYKKEL begge to, det er knaggen jeg henger det på. JEG mener det er bedre odds med gode holdninger og skikkelig utstyr på på lett MC enn baris i 45km/t i 80-sona. Lær de unge å TENKE, ta del i livene deres, bli med dem på veien, ikke bare ukritisk forby ting. Det er i alle fallmin mening om saken.

Når det gjelder trafikkulykker i Norge er det jo snakk om "storm i vannglass" uansett. Du snakker om et land som har et enormt fokus på trafikksikkerhet,mens antall som f.eks tar sitt eget liv i økende grad "ikke er så nøye" Så om man skal tenke som myndighetene så er jo 5 trafikkdrepte på lett MC totalt uakseptabelt,og direkte hårreisende med sin 0 visjon.

Du virker som en dreven MC entusiast som kan lære din sønn både sikkerhet og kjøreteknikker. Det er jo bare et fåtall som har denne goden. At han også valgte en Varadero er jo også noe du gjerne hadde en finger med i spillet på. Dette er jo en riktignok god sykkel,så er jo ikke toppfarten så vanvittig i forhold til de som kjøper de aller nyeste syklene,som nærmest er plombert til 15hk. For ikke å snakke om de som fortsatt får tak i en 2 takter,som jo går nærmere 200 km/t en 110ish som en Varadero.

Når det er snakk om Baris i 45 km/t på moped,så kommer jeg fra et sted der de kjører lett mc i shorts og tskjorte med crocs eller slippers,så dette er ikke noe de lærer eller ikke på opplæringen. Det de lærer der går inn det ene øret og ut det andre den dagen de kjører for seg selv. Å da snakker jeg ikke ALLE,som gjerne din sønn,men mange! 

Men når det er sagt,så synes jeg det er langt mer ille med de som foreslår at så lenge man har klasse B,så skal man få kunne kjøre lett MC også,slik som i EU. Altså det vurderes seriøst at Mette på 29 år som har hatt bil lappen i 10 år,og som aldri har satt sine ben på en moped engang,skal få tilgang i trafikken på en 2 hjuling som enkelt går 100+ km/t forstår det er beleilig for mange altså. Men jeg ser ikke logikken. Da er 16 åringen med dedikert opplæring tross alt mye bedre.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Selvsagt var det min idé å velge Varadero, jeg tror ikke det finnes en 125 som er i nærheten av Varadero med tanke på touringegenskaper. Varaderoen er absolutt ikke den raskeste MEN jeg tror ikke det spiller en stor rolle hvor fort sykkelen går, ytelsen på sykkelen er (etter min mening) ikke det som utgjør forskjellen mellom kos og livstruende skade. I de aller fleste tilfellene (selvsagt ikke alle) er det fire hovedfaktorer: Holdninger, teknisk tilstand, utstyr og utenforliggende faktorer vi ikke får gjort noe med, holdninger er uten tvil det viktigste. Har dere sett facebook-videoen fra Statens vegvesen? "skap din egen sikkerhet osv". Kanskje appelerer Varadero 125 til en mer fornuftig bruk enn andre 125, den skal jeg være med på.

Jeg tror jeg har utypt mine holdninger og hva jeg etter beste evne overfører til min sønn og jeg er fast bestemt på at dette er nøkkelen til å redusere antall alvorlige ulykker.  I MIN verden er det snakk om en 16-åring på 125, som får kjøre A2 som 18-åring og tung MC som 20-åring. Jeg er 100% overbevist om at MIN sønn er tryggere på en 125 enn på moped eller tråsykkel, men jeg erkjenner at dette ikke nødvendigvis gjelder andres sønner og døtre, men det er også der sakens kjerne ligger. Jeg skulle ønske vi rakk mer, men vi fikk inn 2000km øvelseskjøring. Det som får pappahjertet til å dunke litt ekstra er at selv om junior nå kan dra ivei på egenhånd så vil han enda veldig gjerne kjøre tur med fattern. Jeg er overbevist om at nøkkelen til å tippe oddsene uansett om kandidaten er 16 eller 18 år er deltakelse fra foresatte. Ikke nødvendigvis PÅ veien selv om det er det beste, men det å ha et nært forhold fra den unge lovende blir født til en selv dør, at vi som foresatte aktivt tar ansvar for våre barns oppvekst, lærdom og holdninger. Dette er et komplekst tema, der erkjenner jeg, men jeg mener dette gjelder de aller fleste "farlige" temaer. Her i huset har vi flere "farlige" ting, motorsykler, sinte biler, skytevåpen, rattkjelker og skarpe kniver med mere, dette er ting junior har fått traktere under oppsyn og SAMMEN med pappa, og det er der jeg mener nøkkelen likker - SAMMEN. Skulle vi redde liv med å FORBY tror jeg vi på forumet med forbud i prioritert rekkefølge ikke vil leve lenge nok til å se effekten av å øke aldersgrensen for førerkort klasse A1.

Endret av Leo_
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Statistisk sett er moped ca. 5 ganger tryggere. Selv om det nok er delvis på grunn av hvilken gruppe mennesker som tiltrekkes hvilke kjøretøy. Faktumet er at lett-MC er massivt overrepresentert i MC-ulykker, så om man synes at det går feil vei så er det der jeg ville begynt. Gi heller ungdommen mopeder som går i 60 og A-traktor.

Man må også få med seg at absolutte dødstall har to problemer: Det første er at det ikke tar for seg hvor mange som kjører hvilket type kjøretøy (mange flere som kjører tung MC), og det andre er at det ikke tar for seg hardt skadde, som er varig invaliditet. Om jeg ikke tar feil så tar drukning for seg permanent hjerneskade, mens på MC så kaller vi det "hardt skadde", der "drepte" ikke er før man er stokk stein dau og i grava.

Lett MC er ca. 2,5 ganger farligere enn tung MC om man ser på personkilometer. Om man også kompenserer for eldre førere på lett MC så tror jeg risiko for å sende poden ut på lett MC er enda mer enn 2,5 ganger. Det er kanskje verdt å tenke på når man kjører tung MC og kjenner litt på hvor sårbar man er. Og selvsagt så er dette bare generell statistikk, så det er helt ok å stole på at sine egne tenåringer kjører forsvarlig og trygt. Fart og uaktsomhet er svært avgjørende.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Skrevet

Har sett the long way round og long way down nå med Obi Wan skuespilleren. Ganske ok underholdning. Fikk meg til å kikke litt på finn, selvfølgelig. Ser at ktm 790 er blitt nesten gratis. 🤔🤔🤔

 

Serien kan sees hos Apple TV. 

  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Sjørøver said:

Har sett the long way round og long way down nå med Obi Wan skuespilleren. Ganske ok underholdning. Fikk meg til å kikke litt på finn, selvfølgelig. Ser at ktm 790 er blitt nesten gratis. 🤔🤔🤔

 

Serien kan sees hos Apple TV. 

Ja koste meg med de seriene jeg også, men den med elektriske Harleyer er ikke helt på samme nivå.

Det finnes også helt fantastisk innhold på YouTube av folk som faktisk kjører verden rundt, uten samme crew og oppfølging og fallback, men trikset er å finne de som har god produksjonsverdi også. 

Jeg er stor fan av Ryan F9. Han er talspersonen til en Kanadisk motorsykkel butikk. De tester motorsykler og motorsykkelutstyr, men det er sinnsykt bra underholdning.

De har nå laget Fast Way Round. - Jorda rundt på 17 dager på motorsykkel.

Filmen kommer ut senere i år, men noen glimt kan sees i denne review videoen av Ducati Multistrada som han brukte på turen. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

For Adventure-kjøring verden rundt så vil jeg varmt anbefale å følge Itchy boots på YouTube. Men begynn med sesong 1. Er vel 8 sesonger til nå... Pluss endel diverse mellom sesongene.

  • Liker 2
Skrevet
12 minutes ago, Hanhijnn said:

For Adventure-kjøring verden rundt så vil jeg varmt anbefale å følge Itchy boots på YouTube. Men begynn med sesong 1. Er vel 8 sesonger til nå... Pluss endel diverse mellom sesongene.

Tiltredes. Hun er skikkelig flink. Jeg har begynt å lese boka hennes nå, og startet fra sesong 1, da får man enda litt mer backstory på hva som skjer på turen, som ikke er med i YouTube episodene. 

 

  • Liker 2
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (4 timer siden):

men den med elektriske Harleyer er ikke helt på samme nivå.

Jeg begynte på den i går. Merker umiddelbart at det handler mye om produktplassering. Synes også det er et ganske stort hopp i tid. Synes det er litt vel merkelig at de ventet så lenge med neste. Tom for penger?

bzzlink skrev (4 timer siden):

 Jeg er stor fan av Ryan F9. Han er talspersonen til en Kanadisk motorsykkel butikk. De tester motorsykler og motorsykkelutstyr, men det er sinnsykt bra underholdning.

De har nå laget Fast Way Round. - Jorda rundt på 17 dager på motorsykkel.

Filmen kommer ut senere i år, men noen glimt kan sees i denne review videoen av Ducati Multistrada som han brukte på turen. 

 

Det må jo bli kult. Har sett på Team Bachstad litt også, men det blir for boomer aktig for meg. Noe annet å anbefale?

Hanhijnn skrev (3 timer siden):

For Adventure-kjøring verden rundt så vil jeg varmt anbefale å følge Itchy boots på YouTube. Men begynn med sesong 1. Er vel 8 sesonger til nå... Pluss endel diverse mellom sesongene.

Det som slo meg veldig med Long way seriene var at det er bedre kvalitet på youtube i dag, uten at de er et team. Det er så utrolig imponerede hva folk klarer å levere.

Endret av Sjørøver
Skrevet
Sjørøver skrev (25 minutter siden):

Det som slo meg veldig med Long way seriene var at det er bedre kvalitet på youtube i dag, uten at de er et team. Det er så utrolig imponerede hva folk klarer å levere.

Helt enig! Jeg fulgte også nøye med på Long Way seriene. Gleder meg til å se den nye.

Skrevet (endret)

Ser nå på long way up, er på episode 3. Er det bare en serie med lade problemer hele veien opp? Gud så kjedelig. 

 

En annen ting jeg har lagt merke til, alpinestars er ikke så populært lenger. Når jeg begynte å kjøre mc for sånn cirka tjue år siden var det overalt. Det var det grommeste. Nå er det kjent for dårlig kvalitet etter de byttet produlsjonsland. Den eneste mc butikken som selger de i nærheten anbefalte meg andre merker i stedet. 😬

Endret av Sjørøver
Skrevet
Sjørøver skrev (9 minutter siden):

Ser nå på long way up, er på episode 3. Er det bare en serie med lade problemer hele veien opp? Gud så kjedelig. 

Tenkte at jeg skulle stå over den ja.

Skrevet

Det er greit når de kommer seg over værste ladeproblemene, Chile og området der ser bare...AMAZING ut, en virkelig bucketlist å kjøre sykkel på.

  • Liker 2
Skrevet
Hanhijnn skrev (8 timer siden):

Tenkte at jeg skulle stå over den ja.

Tror jeg er over kneiken nå. De starter i snøvær og minus 17 grader om natta. Ting vil ikke lade og rekkevidden er hundre kilometer sånn ca. Det går jo som det går. 

 

Fokuset er helt annerledes. Det er lite fokus på antall dager brukt og kilometer igjen. De gjør ingen heftige sprinter med flere hundre kilometer per dag. Det er nok mye pga Charlie sin ulykke og dårlige ben. Men også pga materiellet. Claudio kjører på en slags harley, han må nok etterstrammes når han kommer frem. 

 

Ser at de på siste serien sin ikke har med Claudio og noen andre fra teamet. 

  • Liker 1
Skrevet

Artig at det dukket opp en MC tråd i oversiketen min! 🙂 Mange flotte sykler her, men hvis jeg skal velge en favoritt er det Triumph som gjelder.

Hadde en del sykler i min ungdom, som nok for mange kan virke litt lenge siden. Den siste var Yamaha V-Max 1200. Så ble jeg samboer og ble papp, så da ble det litt mindre farting 😉

Den råeste sykkelen jeg har kjørt var eid av en tysk kollega, en Münch Mammut 2000. Den kom vel først ut i 2000 og hadde en 2 liters bilmotor med turbo og intercooler. Hadde sabla lyst på en den gangen, men familielivet satte en stopper for det dessverre.

Ser nå at det faktisk finnes en del brukte versjoner av den sykkelen, men det er vel ikke å anbefale å kjøpe en 20 år gammel sykkel vil jeg tro, annet enn for å sette den i garasjen og beundre den innimellom?

Münch Mammut 2000

 

 

 

  • Liker 1
Skrevet
trn100 skrev (15 timer siden):

Ser nå at det faktisk finnes en del brukte versjoner av den sykkelen, men det er vel ikke å anbefale å kjøpe en 20 år gammel sykkel vil jeg tro, annet enn for å sette den i garasjen og beundre den innimellom?

Jeg synes litt av det som er gøy med MC er mekking, så lenge det er på egne premisser. Men nå vet jeg ikke hvor lett det er å skaffe deler til noe så eksotisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...