Gå til innhold

Du må bytte blybatteriet for å få Volkswagens nye programvare


Anbefalte innlegg

Olasa skrev (1 time siden):

Nå har ikke jeg hatt ID4 i mer enn 3 måneder, og lurer litt på om dette batteribyttet vil gjelde nesten nye biler også.

Men en ting jeg mislikte litt da jeg mottok bilen er at 12V batteriet er blybatteri av gammel type, i motsetning til bilens hovedbatteri.

Det skal også bli interesant å få vite mer om muligheten til parkeringsautomatikk. Ser at for Tesla 3 eiere må det betales ekstra for hver lille detalj av ekstra funksjoner uteom det som er helt basis. Hos Volkswagen er det foreløpig lite ekstra som tilbys, bortsett fra en pakke "entertainment" som det er umulig å få greie på hva består av.

Tesla har brukt blybatteri frem til forrige "batch", så det er nok dessverre de facto standard å bruke et blybatteri. Men man kan jo spørre seg hvorfor det må være et ekstern batteri, og ikke bare fores rett fra hovedbatteriet, slik at det blir en mindre del, og sannsynligvis andre tilleggsfordeler av å bare ha ett batteri å forholde seg til. Burde ikke være noe problem å dedikere en viss del av batteriet til det som trengs for å komme igang, og ellers brukes resten av batteriet til å gi energi til de deler som trenger slikt.

Når det gjelder det siste du skriver,  så lurer jeg på hvilken kilde du har til den infoen, for det er jo så feil som det går an å få det. Du bør ta deg en ny sjekk på henholdsvis Tesla og VW sine sider over tilvalg.

På Tesla finner du i hovedsak bare valg på noen svært få ting, da det meste er standard og inkludert. Skal du ha LR eller P-utgaven, eller RWD-utgaven om det er TM3 du skal ha. Ellers er det stort sett bare farge på bilen, standardfelger eller de mer fancy felgene, vinterdekk med/uten pigg og standardfelger eller oppgraderte felger, EAP og/eller FSD.

Hengerfeste må etterbestilles, for TM3 så må du kontakte Tesla etter bestilling for å få det lagt til. Ellers er det selvsagt mulig å kjøpe masse tjafs fra Teslashop som du selvsagt kan velge i tillegg, men er helt og holdent ting som ikke gjør noe med funksjonaliteten til bilen.

Med ett unntak. Boosterpack for de som vil ha mer effekt på sin LR, men av ymse grunner ikke kunne/ville velge P-utgaven. Tror ikke engang den er tilgjengelig for TM3 RWD.

Noen flere valg er det om man skal ha TMS/TMX, men fremdeles langt mindre enn hos de Europeiske bilmerkene.

På VW må du, som med tyske/Europeiske biler generelt, gjøre masse valg, og ofte vil visse valg utelukke andre valg, uten at det er noe klar årsak til hvorfor man ikke kan ha begge deler. Dessuten, de har stadig ting du kan aktivere i ettertid, mot ekstrabetaling. 

Skal du ha ledlys, så er det ekstra. Skal du atpåtil ha adaptive lys, så er det ettpar pakker/varianter av det, og noen pakker kan bestilles i bilen i ettertid, så egentlig har du betalt for HW allerede, men må betale ekstra for å få gleden av alt den HW'en kan tilby.

Skal du ha varme i baksetene, så må du enten velge riktig pakke, eller endog riktig versjon, da pakken ikke nødvendigvis finnes med det tilvalget på billigste versjon.

Nei, du har bommet fullstendig på den kritikken, og satt Tesla der du burde skrevet VW, og motsatt. Og om du fremdeles mener du har sag rett, så kom gjerne med eksempler på hva du mener slags valg du må ta, eller "InAppPurchases" der du må inn å kjøpe tillegg.

Selvsagt er det mange ting som man skulle hatt mulighet til å velge hos Tesla, men så er det og mange som setter pris på denne typen "simplicity", der du slipper å måtte ta masse valg, som normalt sett koster masse ekstra.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Snowleopard said:

Men man kan jo spørre seg hvorfor det må være et ekstern batteri, og ikke bare fores rett fra hovedbatteriet, slik at det blir en mindre del, og sannsynligvis andre tilleggsfordeler av å bare ha ett batteri å forholde seg til. Burde ikke være noe problem å dedikere en viss del av batteriet til det som trengs for å komme igang, og ellers brukes resten av batteriet til å gi energi til de deler som trenger slikt.

Det er dels av sikkerhetsgrunner og dels praktiske. Høyspentbatteriet bør isoleres helt fra bilens systemer når bilen er inaktiv slik at det er færest mulig punkter spenningsatt med høy spenning og lav impedans. (I.e. punkter som om de kortsluttes kan gi opphav til brann eller personskade) Da må man ha en annen energikilde som forsyner systemet som lukker kontaktorene til hovedbatteriet slik at det igjen kan forsyne strøm til bilens systemer.

Videre rent praktisk vil en regulator som genererer lav spenning fra 4-800V ha en hel del lekkasjestrøm, så å bruke en slik kontinuerlig til å forsyne noen få mA som bilen trenger i standby (for å lytte etter keyfob, holde compute elementer i standby og vedlikeholde standby nettkoplinger) vil ha et uforholdsmessig stort energitap. Det er bedre å bruke den periodisk til å lade opp et sekundært batteri på lavere spenning.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Selvsagt er det mange ting som man skulle hatt mulighet til å velge hos Tesla, men så er det og mange som setter pris på denne typen "simplicity", der du slipper å måtte ta masse valg, som normalt sett koster masse ekstra.

Skulle jo vært sånn på alle andre områder i samfunnet også. Klær for eksempel. Utrolig mye å velge mellom og bli forvirret av. Eller møbler, det burde jo bare vært mulig å få sofa i enten kritthvit eller svart plast. Det ville sikkert Tesla-eiere vært fornøyd med slik at stua kunne vært akkurat like koslig som inne i bilen.

Det er ikke første gang at mangelen på tilpasningsmuligheter som alle andre bilkjøpere tar som en selvfølge, blir trukket frem som en stor fordel for Tesla.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snowleopard said:

Tesla har brukt blybatteri frem til forrige "batch", så det er nok dessverre de facto standard å bruke et blybatteri. Men man kan jo spørre seg hvorfor det må være et ekstern batteri, og ikke bare fores rett fra hovedbatteriet, slik at det blir en mindre del, og sannsynligvis andre tilleggsfordeler av å bare ha ett batteri å forholde seg til. Burde ikke være noe problem å dedikere en viss del av batteriet til det som trengs for å komme igang, og ellers brukes resten av batteriet til å gi energi til de deler som trenger slikt.

 

Som jeg nevnte tidligere var det slik de designet Tesla Roadster. Brukte noen celler i hovedbatteriet til å levere 12V.

Men det viste seg å ha noen problemer, da BMS slet med balanseringen av cellene når noen ble brukt mye mere enn andre. Også er det jo sikkerhetsaspektet som er nevnt her at man f.eks vil koble bort batteriet i en ulykke men fortsatt kunne ha nødblinken aktiv.

Biler har jo gjerne en pyrosikring eller tilsvarende som går av ved en ulykke kobler bort hele batteriet.

Var faktisk en lignende løsning på en Ford Sierra jeg eide. En liten bryter i bagasjerommet som detekterte harde "dunk" og koblet bort strømmen til bensinpumpa. Man ble kjent med denne om man hadde subwoofer i bagasjerommet da bassen kunne trigge den.

Men håper flere går over til vedlikeholdsfrie Lithiumceller og at man snart er ferdig med blybatterier.

Å fortsette med 12V er også ganske tåpelig. 48V er vel en mere passende spenning som krever tynnere kabler. Vi ser nok en overgang til noe slikt etterhvert.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

LiFePo4-batterier kan erstatte blybatterier direkte uten spenningsomforming. 2 LiFePo4-celler erstatter 3 Pb-celler. Eneste man må ha ekstra er litt balanseringselektronikk og beskyttelse. Noe som ofte er innebygd i batteriene og virker uavhengiog av ladesystemet til bilen. Hadde dette i motorsykkelen min (1991 mod).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Skulle jo vært sånn på alle andre områder i samfunnet også. Klær for eksempel. Utrolig mye å velge mellom og bli forvirret av. Eller møbler, det burde jo bare vært mulig å få sofa i enten kritthvit eller svart plast. Det ville sikkert Tesla-eiere vært fornøyd med slik at stua kunne vært akkurat like koslig som inne i bilen.

Det er ikke første gang at mangelen på tilpasningsmuligheter som alle andre bilkjøpere tar som en selvfølge, blir trukket frem som en stor fordel for Tesla.

Det er jo mange produsenter som selger bare noen få typer sofaer, i et veldig begrenset antall farger og stoffer. Eksklusivitet og høye priser er gjerne gjengangeren der.

Så har du andre som er modulbasert, og fåes i et stort antall farger og stoffer. Det gir valgfrihet, men er ikke nødvendigvis noe indikasjon på at det er kvalitet som er første pri.

Så hva man ønsker, er selvsagt opp til en selv, og ikke minst lommeboka. Jeg kan sette pris på begge tilnærmingene.

Forøvrig, skreddersøm med uante mengder valg har man jo bilmerker som Rolls Royce og Bentley for, for å ta et eksempel. Men de satser altså ikke på masseproduksjon, så det er ikke bilene du oftest treffer på. Verken VW ID.3/ID.4 eller TM3/TMY er myntet mot disse kjøperne.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 timer siden):

Det er dels av sikkerhetsgrunner og dels praktiske. Høyspentbatteriet bør isoleres helt fra bilens systemer når bilen er inaktiv slik at det er færest mulig punkter spenningsatt med høy spenning og lav impedans. (I.e. punkter som om de kortsluttes kan gi opphav til brann eller personskade) Da må man ha en annen energikilde som forsyner systemet som lukker kontaktorene til hovedbatteriet slik at det igjen kan forsyne strøm til bilens systemer.

Videre rent praktisk vil en regulator som genererer lav spenning fra 4-800V ha en hel del lekkasjestrøm, så å bruke en slik kontinuerlig til å forsyne noen få mA som bilen trenger i standby (for å lytte etter keyfob, holde compute elementer i standby og vedlikeholde standby nettkoplinger) vil ha et uforholdsmessig stort energitap. Det er bedre å bruke den periodisk til å lade opp et sekundært batteri på lavere spenning.

Jeg ser argumentene, men som jeg antydet, dette er ikke uløselig problemstilling. Man kan bygge den samme separasjonen inni batteripakken, ved å rett og slett bygge den som to enheter i samme casingen. Ville ikke vært første produkt som kan gjøre flere ting. Det største problemet er jo at det er billig og lett å fremdeles gjøre seg avhengig av et eksternt startbatteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Ikkje lag dette til nok ein Tesla-tråd då. Det er greit å diskutere korleis Tesla har handtert 12V-utfordringane, men når de byrjar på valg av farge på interiør så er de langt utanfor emnets tema.

Forsåvidt helt enig. Jeg bare korrigerte innlegget jeg svarte på, ved å fortelle at det er helt feil at det er Tesla som kommer med så mange valgmuligheter. Det stemmer jo overhode ikke. Og bortimot intet i forhold til europeiske bilmerker.

Dog, interessant nok så blir de rett etter klaget på at de har for få valg. Så det bare beviser det jeg har sagt lenge at uansett hva Tesla faktisk gjør, så kan de bli beskyldt både for å gjøre for mye og for lite, selv om minst en av de, om ikke begge, beviselig er feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Snowleopard said:

Jeg ser argumentene, men som jeg antydet, dette er ikke uløselig problemstilling. Man kan bygge den samme separasjonen inni batteripakken, ved å rett og slett bygge den som to enheter i samme casingen. Ville ikke vært første produkt som kan gjøre flere ting. Det største problemet er jo at det er billig og lett å fremdeles gjøre seg avhengig av et eksternt startbatteri.

Jeg ser ikke at det endrer noe annet enn å gjøre det vanskeligere å reparere. Du må fortsatt ha samme separasjon av spenningsbussene og samme lade og kontrollmekanismer for å kople inn høyspentbatteriet og å ladde lavspentbatteriet. Og feiler det med denne konstruksjonen må du inn i batterikassa for å bytte 12V modulen.

2 hours ago, Complexity said:

Å fortsette med 12V er også ganske tåpelig. 48V er vel en mere passende spenning som krever tynnere kabler. Vi ser nok en overgang til noe slikt etterhvert.

På elbiler ser jeg liten grunn til å gå til høyere spenning på lavspentbussen. Det burde ikke være mer enn noen hundre mA til noen få Amp som drar av den bussen. Man har jo ikke en startmotor eller mild hybridmotor som tenderer til å være motivasjonen til å gå til 48V.

Større belastninger utover motor som varme, lys og lyd (!) kan reguleres direkte av høyspentbussen siden de bare brukes når bilen er aktiv og kontaktorene kan være lukket.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, sverreb said:

Større belastninger utover motor som varme, lys og lyd (!) kan reguleres direkte av høyspentbussen siden de bare brukes når bilen er aktiv og kontaktorene kan være lukket.

Varmeapparatet er det eneste i min bil utenom hovedmotorene som bruker 400V, og det er noe tykke orange og sansynligvis dyre kabler som går til dette. Tipper det ikke er ønskelig å ha slike kaber over alt.

Noen biler bruker jo 800V og da er det enda skumlere å ha kabler med dette over alt.

Lys, lyd, motorer (setejustering, vinduesheiser, bakluke, viskere, vifter, pumper etc), varmetråder, setervarmer og sikkert flere ting ville bare hatt fordeler med å kunne gå på høyere spenning enn 12V, men 400V er litt overkill.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Varmeapparatet er det eneste i min bil utenom hovedmotorene som bruker 400V, og det er noe tykke orange og sansynligvis dyre kabler som går til dette. Tipper det ikke er ønskelig å ha slike kaber over alt.

Noen biler bruker jo 800V og da er det enda skumlere å ha kabler med dette over alt.

Lys, lyd, motorer (setejustering, vinduesheiser, bakluke, viskere, vifter, pumper etc), varmetråder, setervarmer og sikkert flere ting ville bare hatt fordeler med å kunne gå på høyere spenning enn 12V, men 400V er litt overkill.

Ingen ting i veien for å regulere ned spenningen et annet sted enn der den brukes. Heller ingenting i veien for å ha mindre kontaktorer for auxillerære laster.

Det viktige er at en 400/800V input DCDC konverter ikke bør gå hele tiden for å forsyne små laster. siden alt over ca 30-40V krever noe mer komplekse regulatorer som trekker mer quiscient energi. 

Motorer kan nok ha glede av mer spenning, men elektronikk vil gjerne da bare kreve mer nedregulering.

 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
18 hours ago, Dubious said:

Om bilen er under 5 år, og batteriet må byttes for oppdatering av bilen så går vel det på garantien?

Batteribytte er en del av en større serviceoperasjon VW skal utføre for å gjøre ID-bilene helt OTA-kompatible. Noen av "hjernene" i bilen er ikke mulig å oppdatere trådløst og det er noe av det de skal fikse. Samtidig har de hatt problemer med utlading av 12V batteriene, både fordi en del av bilene ble levert med delvis ødelagte batterier, men og fordi de ser at den nye batteritypen passer bedre til formålet.

Når denne servicen er gjort og bilene har fått 2.4, kan bilene oppdateres til 3.0 helt trådløst.

Skoda Enyaq skal gjennom samme prosess i høst en eller annen gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...