Gå til innhold

Ukrainske flyktninger i Norge


Anbefalte innlegg

Når krigen mellom Ukraina og Russland brøt ut for alvor har folk flyktet fra landet. I skrivende øyeblikk har FN estimert at over 1,2 millioner har flyktet ut av Ukraina i løpet av den siste uka. Det er stort sett kvinner, barn under 18 år og eldre menn over 60 år som flykter. Dette gir en enorm belastning på nabolandene Polen, Slovenia, Ungarn, Moldova og Romania. Disse flyktningene må nødvendigvis fordeles ut over Europa, derav noen til Norge. Norge utgjør en prosent av Europas befolkning (ca 550 millioner eks Russland, Ukraina og Hviterussland). Hvis flyktningene fordeles etter folketall (som sånn omtrentlig korrelerer med hjelpekapasitet), så må Norge regne med å måtte motta en prosent av flyktningene. For øyeblikket utgjør prosenten rundt 12 000 flyktninger, men denne prosenten øker med rundt 2000 personer per dag. Dersom flyktningene fordeles på kommunene etter folketall må vi regne med at:

  • Kommuner med 10 000 innbyggere må ta i mot ca 22 av de som har flyktet allerede og ca 4 nye hver dag
  • Kommuner med 20 000 innbyggere må ta i mot ca 44 av de som har flyktet allerede og ca 8 nye hver dag
  • Kommuner med 50 000 innbyggere må ta i mot ca 110 av de som har flyktet allerede og ca 20 nye hver dag
  • Kommuner med 100 000 innbyggere må ta i mot ca 220 av de som har flyktet allerede og ca 40 nye hver dag

Dette krever en massiv oppgradering av mottaksapparatet. Det trengs både flyktningemottak og andre steder å bo, transport, folk som kan hjelpe de å bearbeide traumer, materielle ting osv. Det koker ned til penger og folk. Vi må hjelpe til så godt vi kan. Kommunene må få i gang hjelpeapparatet i løpet av dager, ikke måneder. Flere flyktningemottak må opprettes øyeblikkelig, det er ikke tid til langtekkelig nybygging, så eksisterende bygg må taes i bruk. Mange kommuner eier bygg som ikke er i bruk av ulike grunner og som kan duge som midlertidig innkvartering.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde øke oppholdstiden for å få statsborgerskap fra 5 år til 10, slik at det harmoniserer med det danske regelverket.

Dette kommer til å bli en fullstendig katastrofe for det siste som er igjen av norsk velferd.

Mistenker sterkt at Polen kun kommer til bli brukt som en transittland.

Har selv brukt de siste 100000kr til kjøpe dollar, men kronen kan styre seg på kort sikt hvis regjeringen velger å finansiere innvandringen med oljepenger.

For dem som var redd for at boligprisene skulle synke, vel det kommer ikke til å skje. Er vel heller de som skal inn som kommer til å få en enda større  utfordring. 

Hilsen mr.  upopulær 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tja, enig i det med oppholdstid før statsborgerskap. Det bør hele tiden være et klart premiss at flyktningene er på besøk, under vår beskyttelse. Det er hele hensikten med flyktningene-statusen og begrepet. Når deres eget land, som deres kultur er basert på, blir trygt og beboelig igjen så er det selvsagt at flyktningene skal være forberedt på å reise hjem. At Norge spanderer både kost, losji og mye annet på de besøkende utfordrer begrepet besøkende. Det går lydløst over i gråsonen gratispassasjer. Har man f.eks norske besøkende i sitt eget hjem så regner de fleste det som besøk opp til kanskje noen få uker, men varer det i måneder så begynner det å bli drøyt mye gratispassasjer og gå inn i gråsonen mot hybelleie. Poenget er egentlig bare det at vi bør forvente at flyktninger etter hvert bør få jobbe for sin egen mat og husly. Vi skal ikke være urimelige, men heller ikke la oss utnytte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, bruker-540634 said:

Burde øke oppholdstiden for å få statsborgerskap fra 5 år til 10, slik at det harmoniserer med det danske regelverket.

Dette kommer til å bli en fullstendig katastrofe for det siste som er igjen av norsk velferd.

Mistenker sterkt at Polen kun kommer til bli brukt som en transittland.

Har selv brukt de siste 100000kr til kjøpe dollar, men kronen kan styre seg på kort sikt hvis regjeringen velger å finansiere innvandringen med oljepenger.

For dem som var redd for at boligprisene skulle synke, vel det kommer ikke til å skje. Er vel heller de som skal inn som kommer til å få en enda større  utfordring. 

Hilsen mr.  upopulær 

 

Det danske regelverket er en skam og ikke et demokrati verdig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (3 timer siden):

Burde øke oppholdstiden for å få statsborgerskap fra 5 år til 10, slik at det harmoniserer med det danske regelverket.

Nå har jeg ikke satt meg inn i Dansk lov men jeg synes det burde være todelt; slik at man kan få statsborgerskap etter fem år med minst 80% stilling eller etter antall inntektskroner skattet til norsk stat hvert år (og minst fem år).
For de som ikke oppfyller disse kravene så kan man godt sette opp til 10 for min del.

Lenke til kommentar

Jeg mener at vi nå må gi midlertidig beskyttelse til Ukrainere. Flyktingpolitikken vi har hatt i Norge frem til nå har vært særs dårlig. 

Nå tror jeg ikke at vi får like store problemer med ukrainske flyktninger som vi har hatt/har når det gjelder enkelte flyktinggrupper (når det gjelder kriminalitet og sosialstønad). 

Når det kommer til retten å få statsborgerskap så er jeg enig at det må bli mer lik slik flere land i Europa har det., men det mener jeg er en diskusjon for en annen gang. 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (21 minutter siden):

Det som har vært særs dårlig med flyktningepolitikken vi har hatt i Norge frem til nå er at vi har latt rasistene få alt for mye innflytelse over debatten. Norsk innvandringspolitikk er også en skam.

Hvilke rasister er dette?

Nei, er ei heller omvendt. Vi har i Norge over lang tid tatt inn flere flyktninger enn vi har hatt kapasitet til. Dette har vært en ulempe både for de som har ankommet, og for de som allerede bor i landet.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Mr.Duklain said:

Hvilke rasister er dette?

Nei, er ei heller omvendt. Vi har i Norge over lang tid tatt inn flere flyktninger enn vi har hatt kapasitet til. Dette har vært en ulempe både for de som har ankommet, og for de som allerede bor i landet.  

Vås. Vi har kapasitet til å ta imot mange flere enn vi gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (22 timer siden):

Norge har jo i lengre tid nå tatt inn svært få. Vi har uten tvil kapasitet til å ta inn langt, langt flere. Og det skal vi nå også gjøre.

Nei, Norge har tatt inn færre de siste par årene pga korona, før det tok vi inn flere. 

Det har i hvertfall siden 90-tallet vært mange. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Simen1 said:

Når krigen mellom Ukraina og Russland brøt ut for alvor har folk flyktet fra landet. I skrivende øyeblikk har FN estimert at over 1,2 millioner har flyktet ut av Ukraina i løpet av den siste uka. Det er stort sett kvinner, barn under 18 år og eldre menn over 60 år som flykter. Dette gir en enorm belastning på nabolandene Polen, Slovenia, Ungarn, Moldova og Romania. Disse flyktningene må nødvendigvis fordeles ut over Europa, derav noen til Norge. Norge utgjør en prosent av Europas befolkning (ca 550 millioner eks Russland, Ukraina og Hviterussland). Hvis flyktningene fordeles etter folketall (som sånn omtrentlig korrelerer med hjelpekapasitet), så må Norge regne med å måtte motta en prosent av flyktningene. For øyeblikket utgjør prosenten rundt 12 000 flyktninger, men denne prosenten øker med rundt 2000 personer per dag. Dersom flyktningene fordeles på kommunene etter folketall må vi regne med at:

  • Kommuner med 10 000 innbyggere må ta i mot ca 22 av de som har flyktet allerede og ca 4 nye hver dag
  • Kommuner med 20 000 innbyggere må ta i mot ca 44 av de som har flyktet allerede og ca 8 nye hver dag
  • Kommuner med 50 000 innbyggere må ta i mot ca 110 av de som har flyktet allerede og ca 20 nye hver dag
  • Kommuner med 100 000 innbyggere må ta i mot ca 220 av de som har flyktet allerede og ca 40 nye hver dag

Dette krever en massiv oppgradering av mottaksapparatet. Det trengs både flyktningemottak og andre steder å bo, transport, folk som kan hjelpe de å bearbeide traumer, materielle ting osv. Det koker ned til penger og folk. Vi må hjelpe til så godt vi kan. Kommunene må få i gang hjelpeapparatet i løpet av dager, ikke måneder. Flere flyktningemottak må opprettes øyeblikkelig, det er ikke tid til langtekkelig nybygging, så eksisterende bygg må taes i bruk. Mange kommuner eier bygg som ikke er i bruk av ulike grunner og som kan duge som midlertidig innkvartering.

Det spørs om Norge er det smarteste lande å flykte til. Jeg kan levende se for meg store flyktningestrømmer fra Norge i nær fremtid. Vi grenser til Russland som har store lagre av atomvåpen like ved grensen og nylig trakk Jonas Gahr Støre Norge indirekte inn i krigen mot Russland ved å gå til det skritt å utstyre Ukraina med norske våpen som skal brukes mot russerne.

Skulle dette eskalere blir Norge klemt inne i en stormaktskrig og hvor hele skandinavia vil bli svært viktig for begge parter. Det vil handle om å være først eller ødelegge nasjonene slik at de ikke kan brukes strategisk av den andre part. Såkalt brent jord taktikk. I 1980 hadde NATO en øvelse hvor de slapp en “atombombe” over Tromsø for å hindre russerne å ta området I bruk.

Skulle dette utvikle seg til en atomkrig vil vi uansett være av de første land som blir offer for verdens farligste våpen, og vi eier ikke beskyttelse mot dette slik USA og Russland har.

Det forsvarsløse folket

Norge i dag tilfluktsrom med plass til rundt 2,5 millioner mennesker. Det vil si at det er plass til under halvparten av Norges befolkning, og mange av disse tilfluktsrommene er i dårlig forfatning.

Det finnes ikke noe planverk for klargjøring og drift, ei heller personell for å gjøre jobben. Det er ikke bygget nye tilfluktsrom siden 1996. Dette betyr at store fortettingsområder i byer som Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim er helt uten tilfluktsrom.

«Å sørge for innbyggernes sikkerhet er en av statens viktigste oppgaver», står det først på Regjeringens nettside om den nye samfunnssikkerhetsmeldingen[v]

«Hvis en stat mislykkes med å beskytte innbyggerne, har den mistet sin legitimitet» - Anne-Margrete Bollmann, Stabsoffiser i Luftforsvaret og tidligere distriktssjef i Sivilforsvaret

Personlig tror jeg de massive sanksjonene mot Russland ville tvunget Russland ut av Ukraine etterhvert, og derfor skulle man heller ha fått regjeringen der i sikkerhet, for så å ikke yte en motstand som sakte men sikkert vil knuse Ukraina. De har ikke sjans mot den enorme slagkraften til Russland og ved å da utstyre Ukraina med våpen vil forlenge krigen, skape flere flyktningestrømmer og Ukraina vil likevel bli knust, og det kan eskalere.

Det finnes noe som heter at det er bedre å være en lydig hund enn en død løve, og det handler om å vinne tid.

 

Endret av Kaitlin
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Kaitlin said:

Personlig tror jeg de massive sanksjonene mot Russland ville tvunget Russland ut av Ukraine etterhvert, og derfor skulle man heller ha fått regjeringen der i sikkerhet, for så å ikke yte en motstand som sakte men sikkert vil knuse Ukraina. De har ikke sjans mot den enorme slagkraften til Russland og ved å da utstyre Ukraina med våpen vil forlenge krigen, skape flere flyktningestrømmer og Ukraina vil likevel bli knust, og det kan eskalere.

Jeg vet ikke hvilke enorm slagkraft du snakker om. Den har de hvertfall ikke vist i Ukraina.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
18 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Jeg vet ikke hvilke enorm slagkraft du snakker om. Den har de hvertfall ikke vist i Ukraina.

Hvor mange russiske soldater, tanks, artilleri og annet befinner seg inne i Ukraina? De omringer hovedstaden og har tatt en rekke byer. Dette utgjør en brøkdel av den russiske hæren og de kan sende inn tropper i det uendelige. Det er bare et tidsspørsmål.

I tillegg sendes raketter fra både Russland og Hviterussland.

Sanksjoner vi ikke har sett maken til vil på ett eller annet tidspunkt tvinge Russland ut og stadig flere Russere tar til motmæle mot Putin. Han er på en måte også i krig med sitt eget folk. hvor lenge kan det vare?

Nesten 7.000 russiske forskere og akademikere hadde torsdag undertegnet et åpent brev til president Vladimir Putin i protest mot krigføringen i Ukraina.

Russland vil bli et U-land om dette fortsetter, så kanskje burde man brukt en annen taktikk. Kanskje ville det vært klokt å si at Ukraina ikke ville få NATO medlemskap mot andre sikkerhetsgarantier?

 

Endret av Kaitlin
Lenke til kommentar

Hørte at det for det meste var kvinner og barn som har flyktet (kanskje som følge av «Martial Law»?) i motsetning til tidligere flyktningstrømmer hvor det i hovedsak var menn.

 

Jeg er for å ta imot flyktningene, men lurer på om vi har kapasitet? Boligprisene i Oslo og omegn er allerede på høyt nivå, blir enda verre dersom kommunen skal på banen med boligkjøp.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge tar i bruk direktivet "kollektiv beskyttelse" for Ukraina flyktninger, dvs. de får en rask behandling og får oppholdstillatelse med mulighet for permanent oppholdstillatelsen hvis konflikten varer i flere år fremover. Så avhengig av hvordan konflikten utvikler seg så vil nok en andel velge å returnere.
Ukrainerne som reiser til Norge er flyktninger. Kvinner, barn og eldre, som er en sterk kontrast til økonomiske migranter som står for brorparten av asylsøkerne de siste tiårene.
Det er klart at ukrainske menn blir værende av egen fri vilje eller blir tvunget til å tjenestegjøre i forsvaret av landet, så det påvirker demografien til de som ankommer Norge.

Jeg er positiv til flyktningene som kommer, de trenger beskyttelse og hvis konflikten drar ut i tid og de velger å bli så tror jeg de er motiverte til å skape seg et nytt liv i Norge, men jeg tror de aller fleste ønsker å returnere til sine hjem hvis det er mulig.
Men en ting er sikkert, de kommer til å få det tøft i tiden fremover, de er trygge i Norge men de har venner og familie i hjemlandet som lider.

Endret av Uderzo
skriveleif
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Raude skrev (2 timer siden):

Jeg er for å ta imot flyktningene, men lurer på om vi har kapasitet? Boligprisene i Oslo og omegn er allerede på høyt nivå, blir enda verre dersom kommunen skal på banen med boligkjøp.

Vi har ikke kapasitet stående og vente på flyktninger. Kapasiteten er noe som må etableres raskt og da gjelder det å ta i bruk kommunale bygg som står tomme. Det står en en hel del skoler, barnehager, forsamlingshus og boliger tomme ute i distriktene og mye av det er kommunens eiendom. Folk må man også skrape sammen så man får gitt de et verdig tilbud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...