Gå til innhold

Hvilken VPN tilbyder er det beste?


Anbefalte innlegg

Begrepet "beste" blir jo fra øynene som ser da.

Har sett noen anbefale mange gode navn. Og en vet jo aldri helt hvordan ting behandles bak.

NordVPN har jo røttene sine i Panama.

En kan jo med sikkerhet si at i forhold til korrupsjon så er jo Panama ganske rødmalt. https://www.transparency.org/en/cpi/2021

Selv om de har fordeler av å snike under radaren på 5-eyes, om de da ikke er gjennomkorrupte uansett?

https://cybernews.com/resources/5-eyes-9-eyes-14-eyes-countries/

Hvordan skal en tenke om google-treff. Når f.eks. ExpressVPN blir hyllet som det aller beste, skal en tro på det, eller er det også kjøpt og betalt google-treff eller kjøpt og betalt review nettside?

Jeg har jo ikke planer om å gjøre "store stygge ting". Men, som noen sier så gir det jo visse geo-muligheter og en bidrar til fellesskapet slik at NSA og GSHQ må installere enda kraftigere serverparker og evt. få seg enda flere quantum computers for å bryne seg på bitstørrelsene.

Mange av innleggene til denne karen er jo aktuelle om emnet:

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker fast VPN, og på ganske heftige nedlastinger. Jeg har de siste tre årene hatt 2 ulike tilbydere, mest pga de har blitt anbefalt av andre, jeg har rabattkoder tilgjengelig, de har funksjonene jeg ønsker og de har ingen åpenbare red flags mtp å dele trafikkdata.

PrivateVPN hadde jeg først. Grei support, svært gode priser med rabattkodene, men litt buggy app til MacOS og begrenset hastighet (rundt 100-120 mbit/s).

Så skiftet jeg til TorGuard etter det første abm gikk ut. Det er jeg mye mer fornøyd med. Koster litt mer, men med 50% rabattkode endte jeg opp på standard-planen for USD30 i året(+ MVA). Fåt full utnyttelse av 200mbit-linja mi, appene fungerer knirkefritt og alt har egentlig bare vært fryd og gammen.

Litt av filosofien min har egentlig vært at jo større selskapet er, jo mindre stoler jeg på de. Kan godt være noen av de store også er til å stole på, men flere av de har blitt kjøpt opp av mer eller mindre lugubre selskap som garantert har lyst å høste data.

Hva skal du bruke VPN-en til?

Lenke til kommentar

Hiver meg på med spørsmål om erfaring med Norton VPN. De har ikke så raske linjer, men tilbyr de egnede IPer til å se TV fra BBC i England og svensk TV? Altså å se innhold kun beregnet for de landene, her i Norge.

Synd man ikke får testet ut ulike VPN uten å måtte dra betalkortet først. Kjipt å betale og deretter styre med å si opp innen frist på prøveperiode.

Er gnien på kronene, da økonomien er lav. Trolig blir det kun for å se noe et par måneder via utvalget fra BBC. Hastighet spiller ingen rolle. Testet med helt betalingsfrie VPN, det fungerer ikke.

Bruker ingen betal streamingtjenester.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 minutter siden):

Hiver meg på med spørsmål om erfaring med Norton VPN. De har ikke så raske linjer, men tilbyr de egnede IPer til å se TV fra BBC i England og svensk TV? Altså å se innhold kun beregnet for de landene, her i Norge.

Jeg ville styrt unna alt fra Norton. Hvis det "kun" (eller hovedsakelig) er streaming du skal bruke til så kan jeg anbefale PrivateVPN. Pengene tilbake etter 30 dager hvis du ikke er fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, G said:

Hvordan skal en tenke om google-treff. Når f.eks. ExpressVPN blir hyllet som det aller beste, skal en tro på det, eller er det også kjøpt og betalt google-treff eller kjøpt og betalt review nettside?

Bare legger denne her jeg... :)
https://restoreprivacy.com/kape-technologies-owns-expressvpn-cyberghost-pia-zenmate-vpn-review-sites/

Selv har jeg brukt Mullvad i lang tid, aldri hatt noen problemer med de. 
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

VPN er i hovedsak beregnet på å kryptere trafikk. Det betyr at tilbyderne ofte har begrenset med IP-adresser, og at de ikke bytter så ofte.

Dette igjen betyr at strømmetjenester med regionsperrer forholdsvis enkelt kan sperre for IP-adresser som tilhører VPN-selskapene.

VPN kan være et alternativ for å komme seg rundt diverse geo-sperrer på nett, og det er som oftest veldig enkelt å bytte "lokasjon", ved å bytte server osv.

Et annet alternativ er SmartDNS. Slike tjenester krypterer ikke all trafikk. De gir ingen sikkerhet ved nedlastning, og er ikke en VPN.
Hver gang en adresse på nett besøkes, så slås navnet opp i DNS, som returnerer en IP-adresse.
Ved SmartDNS så har DNS-serveren filtre som oppdager når man forsøker å besøke strømmetjenester, og kun trafikk som går til disse sendes gjennom proxier for å omgå geo-sperrer. 

Disse tjenestene er bedre egnet til å omgå geo-sperrer. De bytter IP-adresser ofte, og passer på at innholdet fra strømmetjenestene er tilgjengelig osv. samtidig som man ikke sender all trafikk kryptert gjennom en VPN, slik at det ikke blir noen redusert hastighet.

Enkelte selskaper tilbyr begge deler, VPN med mulighet til å slå på SmartDNS for å omgå geo-sperrer.

SmartDNS har mange fordeler, en av de er at man kan sette opp forskjellige regioner for forskjellige tjenester :

smartdns.jpg


Når det kommer til VPN-tilbydere, så er det ikke nødvendigvis slik at bare de ligger i et land som ikke er med i 5-eyes, 9-eyes osv. så er det sikkert.

PureVPN, basert på de Britiske Jomfruøyer, har i årevis hevdet at de ikke fører logger, og at deres tjeneste er helt anonym.
Det har likevel vært flere kjente saker hvor PureVPN har utlevert logger til FBI, som har ført til straffeforfølgelse, slik at de lyver rett og slett om at de ikke fører logger, å ser ut til å villig vekk utlevere disse når de mottar rettsordre.

På den andre siden er det PIA, en av de største VPN-tilbyderne, som er basert i USA, med servere i et 5-eyes land.

PIA har ved flere anledninger blitt bedt om å utlevere data og logger, også i alvorlige saker med bombetrusler, stalking osv., noe de enten har nektet, eller i flere saker kun hevdet at de ikke har logger eller annen data om sine brukere, annet enn e-post adresser og i enkelte tilfeller betalingsinformasjon, noe som ikke kan knytte brukere til gitte IP-adresser.
PIA er en av få selskaper som har bevist at de, selv om de er i USA, ikke leverer ut logger, ettersom de ikke har noen, og ikke har data som knytter brukere til IP-adresser.

Er man svært opptatt av sikkerhet, så er det enkelt å opprette en anonym e-post adresse, og så å si alle VPN-tilbydere aksepterer betaling i kryptovaluta, også PIA.

ExpressVPN, ProtonVPN, NordVPN og flere andre selskaper har så vidt jeg vet heller ingen kjente tilfeller av at de har utlevert sine kunder, så de må vel anses trygge.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (17 minutter siden):

Jeg bruker Mullvad, de er svensk og tilbyr blant annet betaling via crypto.


Mullvad er vel trolig den eneste tjenesten som også aksepterer kontant betaling 😎

De lagrer ingen e-post adresser, ingen passord, ingen logger, og det genereres et nummer man kan bruke for å sende kontanter til Mullvad i en konvolutt, slik at ingenting kan spores, eventuelt kan man betale med kryptovaluta.

Mullvad tar i mot andre betalinger også, men anbefaler kundene å enten betale cash eller med krypto.


Sverige har hatt en del problemer etter at de innførte datalagringsdirektiv som gjør at nærmest all data skal lagres, også den som kommer fra Norge. De store selskapene, som Telia, leverer ut data over en lav sko til myndigheter i flere land, så i Sverige bør man absolutt benytte VPN (noe man bør alle steder dog).

Selskaper som Bahnhof, som er en av de større bredbåndsleverandørene som også i årevis har fokusert på sikkerhet for kundene, valgte å innføre VPN for alle sine kunder, for å omgå datalagringsdirektivet, på den måten har de ingen oversikt over hvilke IP-adresser kundene benytter utad, og derfor ingenting å utlevere til diverse myndigheter.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Zarbon said:

Bare legger denne her jeg... :)
https://restoreprivacy.com/kape-technologies-owns-expressvpn-cyberghost-pia-zenmate-vpn-review-sites/

Selv har jeg brukt Mullvad i lang tid, aldri hatt noen problemer med de. 
 

Jeg har vel kun hatt en runde NordVPN før, og er nokså nybegynner. Fant jo hint om at Mullvad var noe mer anonym. Altså ikke fordi jeg på død og liv må ha det anonymt, men at alle slike annonserte fordeler høyner scoren.

Siden jeg startet NordVPN fra mobiltelefon og siden også satte en laptop med NordVPN en stund etterpå, så var dette mest fordi folk mente at det er en ok VPN, men også fordi mobilapp gjør oppkobling til en lek.

NordVPN utløpte vel for meg i 2018 tror jeg. Så har blitt en 3-4 år uten VPN til nå.

Når du står med mobilen i hånd og ønsker å registrere et abonnement, så fant jeg ut at Mullvad virket for krøkkete å sette opp på en slik enhet. For mye hodebry. Er noen år siden nå, men synes å erindre behovet for å skrive noen kodelinjer eller hva en skal kalle det. Det orket jeg ikke tanken på der og da fra mobil. Slikt tar tid og krever litt grundighet. Når en vil ha det opp å gå uten å stresse for mye, sånn sett.

Mullvad er jo i Stockholm. Kanskje ikke det verste landet å la trafikk flyte via, men når folk synes det er drøyt at "all" norske trafikken stort sett flyter via Sverige ut i verden ... så er kanskje heller ikke de helt trygge. En vil jo aldri bli helt 100 % trygg på VPN likevel.

Nå har jeg funnet ut at ExpressVPN er sabla dyre, ca. 1000 kroner i året uten rabatter. Og de har kun et 3 mnd. introtilbud og ExpressVPN ser ikke ut til å ha noen store tanker om langtidskundeforhold. Når jeg ser noen skrive at de har eierskap i så mange andre VPN-aktører så forstår jeg jo at de kan holde på slik. Fordi da vil jo den som spretter mellom tilbudene fanges inn igjen for en viss prosentandel.

Fant ut at de har hovedkvarter i British Virgin Islands (Virgin Islands) og er britisk. Så kan hende at de er underlagt GSHQ for alt jeg vet.

 

@Nimrad jeg er ikke en direkte gjerrigknark, men en del økonomibevisst. Hva skal jeg liksom med et dyrt VPN dersom bruken av det er liten eksempelvis? Tankene mine om VPN nå er til litt bruk innen gaming for å ha fleksibel IP å kunne skifte ut. Vil like å kunne ha det på router som OpenVPN eller Wireguard.

Ser ut som om at min router er hakket før å skulle få seg custom firmware fra Merlin og sånn sett kunne åpne for Wireguard som hevdes å gi 4x bedre hastighet og kun være laget på ca. 3700 kodelinjer. Det går jo ofte noen måneder før slik firmware kommer seg fra alfa/beta til utrulling da. Har Asus RT-AX55 (ikke den mye eldre AX55U)

Damn, ser ut som det nærmer seg. Litt usikker på om RT-AX55 er støttet enda, men så en beta som hevdet det. Denne er jo Final nå i går:

https://www.asuswrt-merlin.net/changelog

Fordelen med AX55 er at den koster kr 800 noen steder. Er eier nå med 2 av disse boksene og har allerede fått satt opp den via DMZ til gaming og filmtitting. Mangler kun VPN-abonnementet og oppsettet av det.

fiber > modem (bridge) > RT-AX55 med DMZ på MAC-adresse til neste > RT-AX55 til gamingbruk og filmtitting (Det er planen)

2. Utover det så kan det jo være greit å bruke på åpne WiFi-nettverk ombord på offentlig transport, hoteller og whatnot via VPN-app på mobil og/eller laptop.

3. Ellers så har jeg irritert meg grønn på at vi i Norge ikke får tilgang til engelske undertekster på enkelte engelskspråklige filmer. Dette må Netflix og andre slutte med å ha regionsperrer / geo blocking for. Jeg har altså klart meg uten det amerikanske filmbiblioteket fordi jeg kun ser litt på film og serier som avkobling framfor å være noen storbruker. Da blir det av og til mindre viktig hva utvalget er, bare det er noe nytt nå og da å få se. Men abonnerer en først på VPN for godt så vil en helt klart prøve seg på amerikanske filmbiblioteket. 1 - 0 til meg som forbruker over filmmafiaen. Og det hovedsaklig fordi de ikke gadd gi engelske undertekster til oss nordmenn.

Står med dilemmaet at en ønsker at bredbåndet ikke strupes for mye heller av VPN. Men, båndbreddebruken langsiktig vil nok ikke være storbruker. VPN er ikke helt gratis.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

@Nimrad jeg er ikke en direkte gjerrigknark, men en del økonomibevisst. Hva skal jeg liksom med et dyrt VPN dersom bruken av det er liten eksempelvis? Tankene mine om VPN nå er til litt bruk innen gaming for å ha fleksibel IP å kunne skifte ut. Vil like å kunne ha det på router som OpenVPN eller Wireguard.

Ser ut som om at min router er hakket før å skulle få seg custom firmware fra Merlin og sånn sett kunne åpne for Wireguard som hevdes å gi 4x bedre hastighet og kun være laget på ca. 3700 kodelinjer. Det går jo ofte noen måneder før slik firmware kommer seg fra alfa/beta til utrulling da. Har Asus RT-AX55 (ikke den mye eldre AX55U)

Da bør du hvertfall undersøke mulighetene for WireGuard/OpenVPN. Jeg bruker Wireguard på serveren og det er merkbart bedre. Betraktelig mindre ressurskrevende. Men WireGuard er ikke noe du lett kan skifte server med. Det funker med at du oppretter en config-fil som du legger inn i klienten din.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Nimrad said:

Da bør du hvertfall undersøke mulighetene for WireGuard/OpenVPN. Jeg bruker Wireguard på serveren og det er merkbart bedre. Betraktelig mindre ressurskrevende. Men WireGuard er ikke noe du lett kan skifte server med. Det funker med at du oppretter en config-fil som du legger inn i klienten din.

Så da må en sitte med en folder av wireguard-"profiler" å skifte med for å skifte server, og før en får skiftet server så må en laste disse inn via USB minnepenn til sin router, elns.?

Lenke til kommentar
G skrev (31 minutter siden):

Dukket opp en innføring ift. å velge VPN eller ikke på youtube som virket nokså riktig (tror jeg):

Det kunne aldri falt meg inn å koble meg til et åpent eller offentlig nettverk uten å bruke VPN. Ja, mange nettsider bruker nå HTTPS, men det er fortsatt mye trafikk som går ukryptert, og det finnes metoder for å overvåke trafikk som tilsynelatende er kryptert. Jeg stoler derfor aldri på nettverk jeg ikke har full kontroll på selv.

Når det gjelder VPN-tilbyder bruker jeg Mullvad, som enkelte har nevnt før meg, da de har en fastpris for alle, uten bindingstid, og heller ikke bruker enorme summer på reklame og «anmeldelser». NordVPN, for å nevne ett eksempel, har stadig lokketilbud med veldig korte frister, og bruker store summer på reklame og betalte anmeldelser. Jeg brukte NordVPN tidligere, men stoler nå mer på Mullvad.

Lenke til kommentar

Ja, dersom eierne bak ExpressVPN har et så frynsete rykte med reklameutnytting av brukerne, så kan jeg nesten ikke tenke meg at de frivillig ønsker å tilby de sikreste og beste løsningene. Han i video burde kanskje heller ha sagt at https er bedre enn ingenting. Du har sikkert rett Runar.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (13 minutter siden):

Han i video burde kanskje heller ha sagt at https er bedre enn ingenting.

Nettopp, HTTPS er absolutt bedre enn ingenting og sitter man hjemme i sofaen holder det i massevis. Men som sagt, det er flere grunner til å bruke VPN enn å skjule informasjon fra ISP-er eller for å omgå regionalsperrer. Du bør definere hvorfor du ønsker en VPN/hva du skal bruke den til før du finner riktig tilbyder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette temaet har vært diskutert flere ganger før, blant annet i denne tråden: https://www.diskusjon.no/topic/1882853-vpn-jungelen/

Mange sluker blindt reklamene fra vpn-tilbyderne om at de er helt anonyme, det finnes ingen logger o.s.v
Gjentatte ganger ser man at dette ikke stemmer i praksis.

Hvem stoler man mest på?
Altibox/Telenor, eller noen 20 åringer som driver en vpn-tjeneste fra garasjen til onkelen sin?

Før man skal finne den beste tilbyderen, så bør sette seg ned for å tenke igjennom hva man faktisk ønsker å beskytte seg mot.

 

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (3 timer siden):

Hvem stoler man mest på?
Altibox/Telenor, eller noen 20 åringer som driver en vpn-tjeneste fra garasjen til onkelen sin?


20-åringer som driver en VPN-tjeneste ... hver dag, hele uken, hele året.

Telenor og andre norske operatører er pålagt å lagre, og enkelte ganger levere ut informasjon, både til norsk politi, utenlandsk politi, og private aktører, som advokatfirmaer som driver utpressing osv.

https://www.digi.no/artikler/norske-nettleverandorer-palagt-a-utlevere-fildelere/430859

De fleste seriøse VPN-tilbydere leverer ikke en gang ut informasjon når de stevnes for retten av FBI, det er dette de lever av.

Lenke til kommentar

"De fleste".

Problemet er for mannen i gata å vite hvem man kan stole på, og hvem man ikke kan stole på.
Det er mange eksempler på vpn-tjenester som ikke logger... som viser seg å logge litt alikevel:

https://www.theregister.com/2020/07/17/ufo_vpn_database
https://www.digi.no/artikler/mye-brukt-vpn-tjeneste-stengt-av-politiet/504845

Igjen, dette er vanskelig for den enkelte å vurdere.
Personlig er jeg svært skeptisk til å sende min internett-trafikk gjennom en eller annen utenlandsk vpn-provider jeg vet lite om.
Da stoler jeg mye mer på norske ISP'er

 

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (6 minutter siden):

Det er mange eksempler på vpn-tjenester som ikke logger... som viser seg å logge litt alikevel:


En tjeneste ingen har hørt om, og en VPN-tilbyder som drev med ulovlig aktivitet som ble stoppet av FBI, er neppe gode eksempler på seriøse selskaper som driver med dette.

Igjen, Nord, PIA, Express m.fl.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...