Gå til innhold

Norge trenger Nato og EU


Anbefalte innlegg

Pallehysa skrev (2 minutter siden):

Jøss. Det var eit langt innlegg som egentlig ikkje besvarte det eg spurte om. For all del. Støtter at EU og Nato bør stå meir på egne bein, istadenfor å belage oss på USA fremover. Men det besvarer vel strengt tatt ikkje spørsmålene mine?

Jeg mener at jeg har svart på det i den forstand at hvis EU får en sterkere rolle i forsvaret av Europa, noe svært mye kan tyde på vil skje, vil NATO komme mer i bakgrunnen og EU mer i forgrunnen, og uten medlemskap har vi ikke den innflytelse vi burde ha. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, FrihetensRegn said:

Vi bør heller gjøre som Sveits - sørge for et mest mulig selvstendig, nøytralt og fritt land som ikke aksepterer å bli dratt i noen enkel retning av stormaktene.

Og bygge opp eit forsvar som er ei truverdig hindring for ein motstander utan hjelp utanfrå.

Lenke til kommentar
3 hours ago, FrihetensRegn said:

Vi bør heller gjøre som Sveits - sørge for et mest mulig selvstendig, nøytralt og fritt land som ikke aksepterer å bli dratt i noen enkel retning av stormaktene.

Og du tror det holder?

Sveits er etter min vurdering militær-strategisk av null interesse pga sin beliggenhet i verden - en liten prikk midt på fastlandet uten kystlinje. Den har meg bekjent ikke naturressurser av betydning. Med andre ord de har ikke noe særlig som en aggressor er interessert i og er neppe særlig i veien dersom aggressoren skal krige i de traktene ellers - Hitler gjorde jo det.

Så får du tenke litt over hvorfor Danmark/Norge var de første landene (samtidig med Frankrike) Hitler angrep/invaderte etter Polen.

https://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II

Endret av trikola
lagt til noen linker og annen småtteri
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Makkverk kan du være selv. TU skal utøve sunn samfunnskritikk og politisk påvirkning til vår felles interesse, gjerne med teknisk forståelse og vinkling. Forsvars-materiell og strategi er et av TUs viktige temaer. At sunn samfunnsdebatt tråkker på noen bonde-tær og raddis-tær av og til får man bare tåle der det er berettiget. I den situasjonen Europa er oppe i nå er det godt berettiget. Det er bare å svelge den stoltheten internt og heller stå samlet mot eksterne onde krefter.

Hvorfor skal de det? Denne 'artiklen' gir intet av teknisk forståelse eller vinkling. Og hvem definerer hva som er vår felles interesse?

Burde de da ha en artikel hver gang det er en krig/konflikt om at vi bør være med i EU, og fortsatt med i NATO? 

Hvis jeg har lyst på leser innlegg (som det er det dette er) om Ukraina krigen, eller andre konflikter. Så hadde jeg gått til VG, DB, Aftenposten, etc. 

På TUMedia sitt side om TU.no (https://www.tumedia.no/merkevarer/tu-no) står det bare at "nettsted for ny teknologi og norsk teknologibransjen"

E liker også herse teknikken din :) hvis man ikke vil ha politisk leserinnlegg (uten noe teknisk tillegg) om Ukraina i TU, så har man "bonde-tær", og "må svelge stoltheten". Hva blir neste, kalle folk Russland-sympatør, fordi man vil ha noe teknisk i Teknisk Ukeblad? 

Lenke til kommentar
trikola skrev (2 timer siden):

Og du tror det holder?

Sveits er etter min vurdering militær-strategisk av null interesse pga sin beliggenhet i verden - en liten prikk midt på fastlandet uten kystlinje. Den har meg bekjent ikke naturressurser av betydning. Med andre ord de har ikke noe særlig som en aggressor er interessert i og er neppe særlig i veien dersom aggressoren skal krige i de traktene ellers - Hitler gjorde jo det.

Så får du tenke litt over hvorfor Danmark/Norge var de første landene (samtidig med Frankrike) Hitler angrep/invaderte etter Polen.

https://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II

Du tenker nok litt gammeldags, en av årsakene til at Putin vil ha Ukraina er at det er verdens 4. største eksportør av hvetemel, og at Ukraina var Sovjetunionens våpensmie og har en god del avansert teknologi som Russland er/var avhengig av, bl.a. gassturbiner o.l.

Putin og hans medløpere skal jo ha en "administrasjonsavgift" av det meste som skjer, så å få utvide territoriet med 44 mill. innbyggere og masse landbruk og interessant industri er jo ikke å kimse av. Og med Putins selvbilde vil jeg ikke utelukke at han allerede føler at Sveits allerede tilhører han. Et land med et av de høyeste GDP pr. capita må jo være den ultimate våte drøm for Putin. 

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Et par innlegg er fjernet grunnet personfokus.
Fokuser på tema i tråden og ikke person. 

Kommentarer på moderering tas på PM til meg eller i en tråd under tilbakemedlinger. 

/mod

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...