Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Serpentbane skrev (4 timer siden):

Virker som denne offensiven muligens kommer nå. Det er vanskelig å få oversikt, men om Ukraina har klart å bygge store nok styrker med utstyr samtidig som vi vet Russland har trukket stadig flere og kanskje for mange, opp mot de aktive kampene lenger nordøst og ikke klarer å ommobilisere fort nok, så kan det være Ukraina klarer å slå hull på Russernes linjer her. Særlig om de kommer forbi Kherson. Krysser fingrene. 

Dette vil i såfall være gode nyheter. Det vil gi respektive moral Boost og knekk, og en Russisk ommobilisering vil lette trykket andre steder.

Jeg tror fremdeles det vil være mer hensiktsmessig å presse østover og isolere Krim inntil videre. 

Men det kan også være en mindre offensiv som har til hensikt å presse mot elva og utkanten av Kherson også. 

 

Den russiske angrepskraften er oppbrukt. Det er ikke lenge snakk om en "ventet offensiv" som sett i Izium-Lyman fronten hvor russerne nå prøver med stadige mindre og mindre spydspissavdelinger å avansere mot øst langs elven nord for Slovjansk, mens likende styrker bare rykket fram og tilbake i Popasnaområdet. De aktive frontavsnittene blir mindre og mindre i Donbass, de ukrainske motangrepene så ut til å ha fått russerne til å konsentrere de aktive styrker i Severodonetskområdet hvor det er observert syriskarabiske menn, og dermed blir det for mange trøtte avdelinger annetsteds, som må holde stand.

Muligheter for en fullstendig erobring av Severodonetsk-fremspringet synes å være utenfor rekkevidde for de russiske offiserene som kan ha realisert at det eneste som kan oppnås, er å når Slovjansk fra nordvest på sørbredden av elven og sikre Severodonetskområdet samt de søndre områdene nordøst for Popasna. Russiske styrker som var tidlig satt inn i motoffensiven i Kharkivfronten, har funnet seg bundet av mindre effektive ukrainske motangrep, og Iziumregionen er stadig underlagt artilleriangrep. Nå sitter de med massevis av utbrukte panserkjøretøyer og artilleri, nedslitte forsyningsvogner, utmattede og demoraliserte menn som trenger R&R mer enn før etter fem måneders deployering helt siden januar-februar. Og på toppen sitter de med massevis av våpen og utstyr som de ikke har reservedeler og menn for, i tillegg til de man hadde fra før. De er jo gitt ansvaret for å bygge opp en ny hær, noe de ikke er kapabelt til, på restene av sin hær.

Intensiteten var for mye, de russiske offiserene i dag er i ferd med å realisere at de har begått samme feil som Brusilov og Zjukov. Det blir ikke færre granater, angrepene blir ikke mindre intensiv - men kraften er borte. Selv hvis fremspringet evakueres av ukrainerne som sannsynlig nå har større tap enn russerne, har man kommet ut for en av hærenes svøpe gjennom århundrene; kollektiv utmattelse som er lik fatal som nederlag. Selv hvis reservepersonell kom til, selv hvis en mobilisering skjer, er skaden hendt. I høsten 1915 var russerne slått ut av Polen, og en merkbar utmattelse oppsto. Så da Brusilovoffensiven og andre offensiver feilet i 1916, var dette slutten på det russiske tsarimperiet.

Fra Khersonfronten og Z-fronten er det interessant å notere seg at ukrainske tropper "klemt seg på" russerne og deretter var i stand til å dirigere sine angrepene med stor effektivitet, simpelt fordi det ikke er mulig å grave seg ned. Mye av grunnen er fuktigmark med mye grunnvann som ved tørke kan raskt utløse ustabil løsmasse. Og Insuletselven er nå så lav, at ukrainerne ikke trenger pongtongbroer. I Z-fronten har ukrainerne avansert opptil en mil i retningen mot Tokmak, dette tyder på at russerne hadde konsentrerte sine aktive frontstyrker øst for Huljajpole-området fram til Donetskfronten.

Ukrainerne har sikret sine vinninger med et unntak på sørbredden av Insuletselven, som dermed trakk til seg betydelige styrker og overstrukket det russiske forsvaret. Siden hadde de avansert på begge sider av M14-vegen og nådd Kyselivkaområdet bare 15 km fra Kherson by, samtidig som de bryter ned flankesikringene i sørvest, der mye bokstavelig talt svever i den løse luften. I nordøst ligger Oleksandrivka, den er nøkkelen til hele Khersonfronten. Dessverre er ukrainerne opptil 25 km fra byen. Men hvis den falt, er det ikke mulig for russerne å holde stand langs Dnepr.

Tidspunktet for å vinne en veldig viktig symbolsk seier har kommet; ukrainerne må overbevise Vesten og sitt egne folk om at krigen kan vinnes. Den russiske angrepskraften er oppbrukt, de sitter med mange menn og mye våpen - men viljen er ved å forsvinne. Ukrainerne har utholdt det verste, trolig har de nå et tap på 25,000 døde og skadede i de siste tre uker, og kommer sannsynlig til å miste 10,000 andre - men de kan ha klart det.

De neste tre uker er dermed avgjørende.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vi fått noe analyser siste måned på hvordan befolkningen i Donbas egentlig ser på krigen og hvilken side man ønsker skal ha styringen her? Altså allerede før fascistene invaderte 24. februar hørte man reportasjer der befolkningen sa de mest ga en god f i hvem som styrte, bare det ble fred. Nå er det kamper døgnet rundt, i full skala, pro-russerne i Donbas, har fått med seg kompisene sine fra Drittland, men de trenger langt ifra representere snittet av hva befolkningen ønsker. De kan like godt bare være Donbas' ekstremister.

Lenke til kommentar
JK22 skrev (39 minutter siden):

De neste tre uker er dermed avgjørende.

Ser det hevdes at PhZ 2000 vil bli levert 'rundt' 22 juni og da er vel både mannskap til de opplært og også for rakettbatteriene, så de vil vel få disse noenlunde på samme tid. Tar litt tid å få det til fronten, men denne forsterkningen vil nok også være litt mentalt svekkende/forsterkende, alt etter hvilken side man er på :) 

Edit: Samtidig syns jeg det er alt for tidlig å si at kraften har gått ut av Ruzzerne, for de tar fortsatt land og det er mulig at de har roet ned litt for å hvile.

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar

Et viktig pekefinger; entusiasmen hos de russiske militære er på nedgang; det kan ses at felttegnene som de karakteriske Z-tegnene ikke lenge opprettholdes; disse slites ut til ingenting, overmales eller fjernes i slutten. Det blir færre og færre kjøretøyer med store synlige Z-tegn på slagmarken. Dette tyder på at den russiske kampmoralen har trolig fått seg et knekk; fra Severodonetskområdet har det vært sett at tsjetsjenere og ikke-russiske leiesoldater er mer synlig enn før.

For ukrainske soldater og disses talefolk og de vestlige eksperter har glemt noe viktig; selv om ukrainsk artilleri avfyrer en granat for hver tiende - er 6,000 skudd per dag ikke lite, mye høyere enn gjennomsnittlig - og dette sannsynlig tar ikke med "mindre kalibre" på 85mm til 125mm. Der har Ukraina enorme mengder i kontrast til 122mm og 152mm. De russiske styrkene utsettes for lik høy intensiv massebombing som de ukrainske styrkene. I fakta; russisk ild rettes mot tettbebygde lokaliteter og lette identifiserte lokaliteter som høyder mens ukrainsk ild rettes mot feltstillinger og feltanlegg opptil 10 km i dybde. Hvis påkjenningen på de moralske motiverte soldater er så stor at desertering kan skje, er det ikke mindre på soldater som generelt er dårlig behandlet, hvor desertering allerede er et problem.

85mm, 100mm og 122mm som 125mm skyts rettes mot russiske stillinger mens 122mm, 152mm og 203mm (der har ukrainerne ikke for lite ammunisjon) rettes dypere inn i russernes rekker. Og på nær hold er bombekastere fra 82mm til 120mm tatt i bruk. Man har sett at ukrainerne ser ut til å realisere at de må sette fronstyrkene under konstant beskytning, og på mange pick-ups som lasteplankjøretøyer montres det nå rakettsylindre og sværkalibrerte luftvernskyts fra 37mm til 100mm.

HIMARS/M270 er helt sikkert nå i Vest-Ukraina eller Polen, sammen med et ukjent antall M109 og FH70 skyts, og flere L/52 skyts er også underveis. Pzh2000 skulle ha vært der for lenge siden. Og på amerikansk hold er det ikke sett noe om åpning av ammunisjonslagrene og levering av logistiske kjøretøyer så langt. I det minst har Macron realisert at Ukraina må vinne viktige seire, og vil helt sikkert øke støtten.

Putin tror han er på god vei mot å vinne, og på en måte har han rett, for faren er ikke over - men han har ikke ennå innsett en viktig lekse som Napoleon hadde lært; en trøtt hær kan ikke vinne en krig. Og den russiske hæren er blitt for trøtt. Kryssermissilangrepene går nedover. Artilleriforbruk sprengte alle rammer, men gjør krigen statisk.

En trøtt motstander gjør feil. Entusiasmen er på vei nedover;  all snakk om langvarig strid og en blodig fremtid er veldig demoralisert i seg selv, da soldatene vil realisere at deres skjebne er forseglet; 60,000 ukrainske og 80,000 russiske soldater er drept og skadet - de risikere å bli nestemann.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (22 minutter siden):

Ser det hevdes at PhZ 2000 vil bli levert 'rundt' 22 juni og da er vel både mannskap til de opplært og også for rakettbatteriene, så de vil vel få disse noenlunde på samme tid. Tar litt tid å få det til fronten, men denne forsterkningen vil nok også være litt mentalt svekkende/forsterkende, alt etter hvilken side man er på :) 

Edit: Samtidig syns jeg det er alt for tidlig å si at kraften har gått ut av Ruzzerne, for de tar fortsatt land og det er mulig at de har roet ned litt for å hvile.

Det er ikke "alt for tidlig", jeg snakket om den krigsstrategiske kraften - taktiske vinninger vil fremdeles skjer, hele fremspringet kan erobres; men krigens utfallet har blitt endret.

Den russiske hæren har sprukket, nå er det bare krampeanstrengelsene tilbake hvor offiserene er nødt til å bygge opp alt på nytt i dekning av kamphandlingene. Som jeg tidlig har satt, det er voksende tegn på tap av entusiasmen på russisk hold.

De neste tre uker er derfor svært viktig, for en trøtt hær over tid vil merkes av sin utmattelse fremfor fra dag til dag.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (4 minutter siden):

Et viktig pekefinger; entusiasmen hos de russiske militære er på nedgang; det kan ses at felttegnene som de karakteriske Z-tegnene ikke lenge opprettholdes; disse slites ut til ingenting, overmales eller fjernes i slutten. Det blir færre og færre kjøretøyer med store synlige Z-tegn på slagmarken. Dette tyder på at den russiske kampmoralen har trolig fått seg et knekk;
...
Pzh2000 skulle ha vært der for lenge siden.

Er det ikke mer det at de håper på at Ukraina nøler med å avfyre når de ikke ser at det er Ruzzisk kjøretøy så tydelig - den nølingen kan gi de tid de ellers ikke ville fått?
Det er ikke noe vits i at PzH2000 skulle ha vært der for lenge siden, for så lenge man ikke har folk til å betjene de så vil det si at det bare er risiko for å miste de.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (1 minutt siden):

Er det ikke mer det at de håper på at Ukraina nøler med å avfyre når de ikke ser at det er Ruzzisk kjøretøy så tydelig - den nølingen kan gi de tid de ellers ikke ville fått?
Det er ikke noe vits i at PzH2000 skulle ha vært der for lenge siden, for så lenge man ikke har folk til å betjene de så vil det si at det bare er risiko for å miste de.

Det vil ikke hjelpe; det er ikke en bevegelseskrig i Donbass, ukrainerne og russerne har lært seg hvordan å gjenkjenne kjøretøyene fra begge sider etter flere måneder. Dessuten vet man at feltutstyret slites ned dag for dag, og felttegnene er ofte det første tegnet på redusert kapasitet. Allerede for flere årtusener hadde man lært hvordan å vurdere fiendehærens tilstand ved å studere felttegnene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men dette blir jo bare en stillingskrig hvis det du sa tidligere stemmer - at Ukraina har satt inn styrkene som de har trent, altså tidligere enn de ville, for å klare å holde Donbass.
Jeg tror ikke dette er tilfelle - Jeg vet UA omdisponerte styrker og vil også tro de har satt inn litt av de som ble trent, men at de har ganske mye styrker klare(samt snart klare) fortsatt som de kan sette inn. De venter på utstyr og våpen.

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (Akkurat nå):

Men dette blir jo bare en stillingskrig hvis det du sa tidligere stemmer - at Ukraina har satt inn styrkene som de har trent, altså tidligere enn de ville, for å klare å holde Donbass.
Jeg tror ikke dette er tilfelle - Jeg vet UA omdisponerte styrker og vil også tro de har satt inn litt av de som ble trent, men at de har ganske mye styrker klare fortsatt som de kan sette inn. De venter på utstyr og våpen.

Aktuelt; ukrainerne har satt inn styrker tidligere enn de vil og dermed er større motoffensiver ikke realistisk med det første, men denne tidsutsettelsen kan i slutten være mer verdifull enn ventet, for med tapet av den russiske kraften betyr det at russerne vil deretter være defensivt anlagt for å kunne fortsette avansement på mer strammere frontavsnitt. Dette kan frigjøre store ukrainske styrker i tillegg til reservestyrkene i Dnipro-Poltava området.

Det er for tidlig. Altfor tidlig. Men jeg tror nå at krigen har nådde høydepunktet den 10. juni 2022. Selv hvis Putin skulle mobilisere, selv hvis Lukasjenko skulle gå inn i krigen - selv hvis fremspringet faller - har Ukrainas sjanser for å vinne i den mørkeste situasjonen, blitt større. De ukrainske soldatene må bare holde ut for de neste tre uker i Donbass, selv om de må ut av fremspringet før eller senere - og selv om 10,000 kommer til å bli drept og skadet.

De ukrainske generalene måtte betale en mye høyere pris enn de hadde sett for seg, og som kan få dem til å tape krigen, men de kan syne muligheter som er ved å åpenbare seg.

De trenger bare å gripe dette.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (4 minutter siden):

Men jeg tror nå at krigen har nådde høydepunktet den 10. juni 2022.

Det kan være noe i at det påstås at general Dvornikov fikk i oppdrag å ta Severodonetsk til 10 juni - at nå har de gjort alt for å klare det, men misslyktes. De har holdt på nå i mnd og satset skikkelig, men ennå ikke klart det - det må jo være skikkelig de-motiverende. Samtidig vet de at UA får mer og bedre våpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, D0vendyret said:

Samtidig vet de at UA får mer og bedre våpen.

Dette minner ikke rent lite om 2.vk før lend lease kom skikkelig i gang. De hadde noen store seire tyskerne før de materielt kollapset mot en motstander som fikk stadig flere og bedre våpen etter hvert som tiden gikk.

Mitt stalltips er at det samme vil skje her også. Det vil ikke bli mindre våpen som flyter inn til Ukrainerne, heller tvert om. Himars systemene vil bli et enormt problem for russerne, siden de aldri kan bli i statiske stillinger for lenge av gangen. Da blir de tatt ut relativt raskt. Det vil føre til mindre artilleri angrep mot Ukrainerne siden de er nødt til å forflytte seg hele tiden.

Samtidig har økonomien i russland et vindu på 6 måneder hvor selskap som har trukket seg ut er nødt til å lønne tidligere ansatte. Hva som vil skje etter dette stiller jeg store spørsmål rundt. De har ikke akkurat en fungerende velferdsstat der, og her er det duket for sosial uro uten sidestykke når folk står uten lønn i enorme antall.

Endret av Gibblay
Lenke til kommentar

Er dette riktig tror dere? Jeg har ingen peiling, men hvordan i all verden klarer de å se at dette er en T-90A?

Gibblay skrev (9 minutter siden):

Himars systemene vil bli et enormt problem for russerne, siden de aldri kan bli i statiske stillinger for lenge av gangen. Da blir de tatt ut relativt raskt.

Det samme gjelder for PhZ2000 og "Cobra". Resultatet blir nok slik du sier, Ruzzerne må flytte på seg hele tiden, ellers blir de lett tatt og resultatet er mindre avfyring og mer de-motiverte soldater - men med 2000 så tror jeg ikke de vil rekke å flytte på en god del av utstyret. Kun det som er motorisert

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (14 minutter siden):

Samtidig har økonomien i russland et vindu på 6 måneder hvor selskap som har trukket seg ut er nødt til å lønne tidligere ansatte

Medfører dette riktighet da? - Hørte McDonalds valgte å betale sine når de trakk seg ut, ikke at de måtte. (så forresten en av russerne som ble berørt ble intervjuet og han var veldig fornøyd med fri og samtidig få lønn)

Lenke til kommentar
3 minutes ago, D0vendyret said:

Medfører dette riktighet da? - Hørte McDonalds valgte å betale sine når de trakk seg ut, ikke at de måtte. (så forresten en av russerne som ble berørt ble intervjuet og han var veldig fornøyd med fri og samtidig få lønn)

Det er mulig du har rett med valgte. Har riktig nok sett flere selskap som har store avviklingskostnader der fordi de må lønne folk i x antall måneder. Min konklusjon var at det er i loven å betale dette noen måneder. De har ikke NAV så her ligger det store spørsmålet.

Lenke til kommentar
Gibblay skrev (24 minutter siden):

Det er mulig du har rett med valgte. Har riktig nok sett flere selskap som har store avviklingskostnader der fordi de må lønne folk i x antall måneder. Min konklusjon var at det er i loven å betale dette noen måneder. De har ikke NAV så her ligger det store spørsmålet.

Min arbeidsgiver solgte virksomheten til den lokale ledelsen. Så det er vel forskjellige utfall her. Hva summen ble er dog hemmelig. Tipper den var symbolsk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Nedward skrev (26 minutter siden):

Min arbeidsgiver solgte virksomheten til den lokale ledelsen. Så det er vel forskjellige utfall her. Hva summen ble er dog hemmelig. Tipper den var symbolsk.

Det samme gjorde bedriften jeg jobbet hos tidligere.

Problemet der er at den russiske delen sliter stort på grunn av sanksjonene. I alle fall hva jeg har hørt fra min tidligere kollega.

Lenke til kommentar

Som så ofte tidligere slår jeg litt kaldt vann i denne ensidige troen på en strak seier for Ukraina;

Ukraine’s high casualty rate could bring war to tipping point | Ukraine | The Guardian

Den russiske doktrinen, der en bare sender ut en masse granater som treffer helt tilfeldig, er effektiv i en annen forstand enn at de ikke treffer det de skal treffe, men at de ødelegger soldatene på den mottagende side av der denne artilleri ilden.

Begrepet "shell shock" ble utviklet under første verdenskrig og er en slags diagnose på soldater som ikke er fysisk skadet, men som har vært utsatt for det russerne nå holder på med i Ukraina. Tidligere ble dette karakterisert som feighet eller manglende kampmoral, men det er en slags PTSD lidelse som kan treffe selv den mest motiverte og tøffe soldat. Og jeg er redd for at der er tusenvis av disse i Ukraina nå. I bildet jeg limer inn nedenfor er soldaten også fysisk skadet, men det alvorligste symptomet "1000 meters blikket," der stakkaren bare stirrer langt frem og er umulig å kommunisere med. Og dette er en tung lidelse å hele.

Shellshock2 (cropped).jpg

 

Vi er vel alle enige om at krig er noe dritt. Men denne krigen begynner nå å smake av 1. verdenskrig og det ideotiet som lot seg utspille da.

 

Lenke til kommentar

Lurer på hva den reelle folkemeningen i Luhansk og Donetsk er nå jeg. (også før krigen) Det har jo kommet fram flere ting og de får merke det på kroppen hvem som gjør hva - det er ikke bare propaganda som virker/ikke virker lengre. Fronten er ett eksempel:

Edit: Tok sin tid, men nå avslutter IBM i Ruzzland og MS skalerer ned. 
Tilleggsopplysning: Kina nekter Ruzzland å bruke flyene de har stjålet fra vesten til å fly i Kina.

Ja, det er nok bedre å ta til våpen og forsvare seg enn å 'ta selvmord'  - Legionen for ett fritt Russland

Spoiler

 

Endret av D0vendyret
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...