Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kalle Klo skrev (48 minutter siden):

Oppgjøret etter WW1 var definitivt en tabbe. Kanskje man hadde et vindu i Russland mellom Gorbatsjov og Putin, men det er lett å være etterpåklok.

Er det virkelig så lett å være etterpåklok? 

Jeg mener at vi egentlig lærte en del etter WW1, etter WW2 og etter den kalde krigen, men disse lærdommene er helt fraværende i diskusjonene her.

Det sies at historien gjentar seg og jeg begynner å forstå hvorfor. Disse hendelsene er nå så lenge siden at det tydeligvis er meningen at vi skal lære det på nytt...

Mer konkret: Vi har en befolkning i Europa som blir stadig fattigere nå. Ytterligere enorme krigskostnader vil gjøre det verre. Historien tilsier at da at Europeere vil stemme for drastisk endring og det vil være en ny generasjon politikere som overtar et kraftig opprustet Europa.

Det sies at vi ligger noen år bak USA og ingen bør bli sjokkerte hvis vi får lignende ledere som i USA. Det sies også at ledelsen i USA har noen trekk som vi kjenner igjen fra europeisk historie og da har vi en "cocktail" som etter min mening er for spennende.

Kalle Klo skrev (48 minutter siden):

Den kalde krigen kunne veldig fort endt i katastrofe, jeg tror vi skal være glad at det ikke smalt.

Og det mener jeg vi bør ha lært av. USA blir ikke tryggere av at alle er bevæpnet og ingen Europa blir tryggere av at både Europa og Russland væpner seg til tennene. Samme hvor mye våpen vi kjøper kan Russland ødelegge hele kontinentet og det er et tap selv om vi skulle gjengjelde tjenesten. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Klassisk russisk talemåte: Ikke svare på direkte spørsmål, men konstruere dilemma med tilhørende motspørsmål.

Klassisk Simen1: Ikke stopp opp for å tenke. Stopp å tenke. 

La oss isteden kaste så mye bensin på bålet som mulig og håpe at det vil få bålet til å slokke...

Skrevet
Mag ne skrev (15 minutter siden):

Jeg tror ikke Putin vil ha fred.

Gulag var jo fred.. Det er den typen fred Putin ser for seg å utsette Ukraina for. Dette vet ukrainerne veldig godt og det er derfor de velger krig framfor gulag. Holodomor var også fred. Den freden Stalin skapte. Stalin, mannen som i meningsmåling etter meningsmåling i Russland blir kåret til verdenshistoriens største person.

Når @Orake1et snakker om fred på russiske premisser, så er det denne typen fred han/hun fronter.

• Liker 3
Skrevet
23 minutes ago, Orake1et said:

Og det mener jeg vi bør ha lært av. USA blir ikke tryggere av at alle er bevæpnet og ingen Europa blir tryggere av at både Europa og Russland væpner seg til tennene. Samme hvor mye våpen vi kjøper kan Russland ødelegge hele kontinentet og det er et tap selv om vi skulle gjengjelde tjenesten. 

Men vi i Europa blir i alle fall ikke tryggere om Russland er den eneste som væpner seg. Kravene Russland stiller til en avtale er ekstremt forutsigbare, alt dreier seg om å holde Ukraina svekket og uten partnere. Putin ønsker seg noen år på å bygge opp igjen styrken mens han vet at det er ekstremt lett for vestlige politikere å bruke penger på helt andre ting hvis de kan leve i en illusjon om at avtalen ikke bare har utsatt resten av krigen.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Orake1et skrev (25 minutter siden):

Mer konkret: Vi har en befolkning i Europa som blir stadig fattigere nå. Ytterligere enorme krigskostnader vil gjøre det verre.

Ja europa har blitt fattigere og det er i høy grad russlands skyld. Om vi ruster opp skikkelig vil ikke russerne tørre å prøve seg og da vil vi heller ikke få noen krig. Om vi ruster opp lite øker sannsynligheten for krig med russland drastisk og er det en ting vi kan være sikre på er det at krig er *mye* dyrere enn væpnet fred.

• Liker 2
Skrevet
Enceladus skrev (3 timer siden):

Screenshot2025-11-28at12-09-42RDT_20251128_0841528712667343718933055.jpg.4fabb909ff3a1a086813afafe185a76a.jpg(JPEG-bilde10161307piksler).png.3c2fcd4e5f0343db129c32b46a2456a0.png

Det er nøyaktig 32 dager og dermed anslagsvis litt over 32 000 casualties igjen av året. Det betyr at Russland ligger an til å runde 1,2 millioner casualties før nyttår.

- Russland kan stoppe invasjonen og tapene sine når som helst. Hver dag Putin velger å fortsette invasjonen så ofrer han rundt 1000 av sine egne landsmenns liv.

- Ukraina kan aldri stoppe å forsvare seg selv. Stopper de forsvaret så venter gulag, holodomor, folkemord. Ukrainerne vet dette så inderlig godt at de fortsetter krigen. Det er det klart minste av to onder. Den samme lærdommen har Polen, Latvia, Litauen, Estland, Finland og mange andre land.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...