jallajall Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 9 minutes ago, Kahuna said: Russiske droner over Polen er bare et pr-problem. Men vi kan godt be ukraina male 'flamingo'-missilene i polske farger. Foreløpig bare er pr-problem ja, men har vi ikke stadig hørt advarsler om hvordan Russland kan komme til å angripe andre land da?
Dragavon Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden jallajall skrev (3 minutter siden): Polen kan ikke belage seg på at dronene tar samme rute neste gang, det beskytter jo ikke Polen. Hvis du er polsk minister og skal overtale egen befolkning om at det er lurt å sende eget luftsvar ut av landet fordi Russland bare bløffer, så er det ikke sikkert at befolkning har like klokketro på det.. Det vil nok også fremstå ganske underlig for mange dersom NATO kommer frem til at at den beste løsningen for Polen er å redusere deres forsvar for å stryke et ikke-medlemsland's forsvar? Det er jo nettopp derfor russland sender droner over Polen. For å provosere frem slike ideer som du poster her. Gir vi Ukraina mere våpen får russland hendene fulle der. Det vil minske kapasiteten til slike provokasjoner. Men no er det ingen som har sagt at Polen ikkje skal forsvares. Alle eg har sett har uttalt at Polen må støttes og hjelpes, så kor du har det fra at Polen sitt forsvar skal svekkes forstår eg ikkje. 2
Kahuna Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden jallajall skrev (7 minutter siden): Foreløpig bare er pr-problem ja, men har vi ikke stadig hørt advarsler om hvordan Russland kan komme til å angripe andre land da? Nå gjør du virkelig ditt beste for å fremstå som kremlin-bot. 5 1
Simen1 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) jallajall skrev (10 minutter siden): Polen kan ikke belage seg på at dronene tar samme rute neste gang, det beskytter jo ikke Polen. Hvis du er polsk minister og skal overtale egen befolkning om at det er lurt å sende eget luftsvar ut av landet fordi Russland bare bløffer, så er det ikke sikkert at befolkning har like klokketro på det.. Det vil nok også fremstå ganske underlig for mange dersom NATO kommer frem til at at den beste løsningen for Polen er å redusere deres forsvar for å stryke et ikke-medlemsland's forsvar? Du lar deg altså spille med på Putins retorikk, altså retorikken om å kaste Ukraina under bussen, bare på grunn av nasjonal panikkangst? Polen har mer enn nok luftvern når og hvis det virkelig gjelder. Ukraina gjør fortsatt en utmerket jobb med å forsvare Polen, Norge og resten av Europa. Det er ingen grunn til å la seg forlede av Putins manipulasjon. Endret 7 timer siden av Simen1 3 5
jallajall Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 3 minutes ago, Dragavon said: Det er jo nettopp derfor russland sender droner over Polen. For å provosere frem slike ideer som du poster her. Gir vi Ukraina mere våpen får russland hendene fulle der. Det vil minske kapasiteten til slike provokasjoner. Men no er det ingen som har sagt at Polen ikkje skal forsvares. Alle eg har sett har uttalt at Polen må støttes og hjelpes, så kor du har det fra at Polen sitt forsvar skal svekkes forstår eg ikkje. Provosere frem hva slags ideer? Om å styke Polens forsvar? Det ble jo nettopp foreslått å sende polsk luftforsvar til Ukraina, er det virkelig så "uforståelig" at dette kan sees på som å svekke Polens eget forsvar?
Simen1 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden jallajall skrev (Akkurat nå): Det ble jo nettopp foreslått å sende polsk luftforsvar til Ukraina, er det virkelig så "uforståelig" at dette kan sees på som å svekke Polens eget forsvar? Prøv å se det fra Russlands side. Hva tror du svekker Russland mest: 1. Polsk luftvern som står og støver ned i Polen pga nasjonal panikkangst og "føre var", eller 2. Luftvern som jobber beinhardt mot Russiske angrep hver natt i Ukraina? Nå har vi jo forklart Putins limpinne med teskje-modus her, så hvorfor fortsetter du å gå på den? 4 4
jallajall Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 5 minutes ago, Simen1 said: Du lar deg altså spille med på Putins retorikk, altså retorikken om å kaste Ukraina under bussen, bare på grunn av nasjonal panikkangst? Polen har mer enn nok luftvern når og hvis det virkelig gjelder. Ukraina gjør fortsatt en utmerket jobb med å forsvare Polen, Norge og resten av Europa. Det er ingen grunn til å la seg forlede av Putins manipulasjon. Nei. Jeg har aldri snakket om å kaste Ukraina under bussen. Jeg har snakket om å forsvare Polen, dersom det er det de ønsker! Polen har kalt inn til NATO samtaler av en grunn. Dersom de ønsker mer beskyttelse av eget luftrom, så skal NATO hjelpe de med det. Dersom de mener at det beste for Polen og deres borgere er å beskytte ukrainsk luftrom enda mer, så hjelper vi også der.
jallajall Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 39 minutes ago, Simen1 said: Prøv å se det fra Russlands side. Hva tror du svekker Russland mest: 1. Polsk luftvern som står og støver ned i Polen pga nasjonal panikkangst og "føre var", eller 2. Luftvern som jobber beinhardt mot Russiske angrep hver natt i Ukraina? Nå har vi jo forklart Putins limpinne med teskje-modus her, så hvorfor fortsetter du å gå på den? Polen har bedt NATO om hjelp til å styrke eget luftrom og spurt om å få luftvern. Til og med Ukraina har sagt de skal hjelpe, og sender personell til Polen. Dersom du faktisk mener det beste forsvaret for Polen, og det beste svaret NATO kan komme med, er å sende luftvern UT av Polen til et ikke-medlemsland, så bør du kanskje vurdere å sende faktura til Russland, antar de betaler bra for undergraving av NATO. Når en NATO-alliert ber om hjelp skal de selvfølgelig få hjelp. 1
linux-fan Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden https://www.vg.no/nyheter/i/25QgXl/kystverket-har-konfiskert-russisk-fartoey Kystverket har konfiskert russisk fartøy Det russiske fiskefartøyet «Azurit» som har ligget til kai i Båtsfjord i nesten halvannet år, utgjør en sikkerhetsrisiko. Nå har Kystverket tatt over eierskapet. 4
TheKims Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden jallajall skrev (39 minutter siden): Polen har bedt NATO om hjelp til å styrke eget luftrom og spurt om å få luftvern. Til og med Ukraina har sagt de skal hjelpe, og sender personell til Polen. Dersom du faktisk mener det beste forsvaret for Polen, og det beste svaret NATO kan komme med, er å sende luftvern UT av Polen til et ikke-medlemsland, så bør du kanskje vurdere å sende faktura til Russland, antar de betaler bra for undergraving av NATO. Når en NATO-alliert ber om hjelp skal de selvfølgelig få hjelp. NATO har både personell og Jetfly i Polen som står klare, så de får hjelp. Hvor står det at Polen skal sende sitt luftvern til Ukraina forresten? Tror ikke jeg har lest om det noen plass. 1
jallajall Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 9 minutes ago, TheKims said: NATO har både personell og Jetfly i Polen som står klare, så de får hjelp. Hvor står det at Polen skal sende sitt luftvern til Ukraina forresten? Tror ikke jeg har lest om det noen plass. Og de har bedt om mer hjelp. Det ble luftet for noen poster siden at Polen burde sende luftvernet sitt til Ukraina siden det er nettopp dette Putin ikke ønsker.
Kanlu Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) TheKims skrev (13 minutter siden): Hvor står det at Polen skal sende sitt luftvern til Ukraina forresten? Tror ikke jeg har lest om det noen plass. Hvor villig NATO land er til å sende luftvern til Ukraina vil avhenge av to faktorer; 1. Økonomien rundt det (hvem betaler for det og hvor mye). 2. Hvor lav dekning kan vi selv ha på eget luftvern for så å etterfylle dette Det er er ingen tvil om at når NATO land sendte luftvern til Ukraina så har de tatt av eget operativt luftvern og etterfylt dette. Produksjonskapasiteten i vesten er så treg at Ukraina kan ikke sitte å vente på at det kommer nytt fra produsent; de må få inn så mye de kan av det vesten allerede har og da er det en medvirkende faktor hvor viktig disse landene selv mener disse luftvernsystemene som står der og støver - men likevel holder lufta trygg. Jeg har god grunn til å tro at dette var den aller største grunnen til at Russland krenket polsk luftrom for å binde opp en masse luftvern utstyr "i tilfelle" de skulle slå til. Russland visste allerede før dette angrepet at reaksjonen til NATO kom til å være sånn ca 0. Endret 5 timer siden av Kanlu 4
torbjornen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Eit liknande scenario er dersom det kjem ein dårleg fredsavtale som bind opp europeiske soldatar til å passe på Russland inne i Ukraina. Då har ein mindre å stille opp med dersom Russland går til angrep ein annan stad, som f.eks. Moldova.
Dragavon Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden jallajall skrev (15 minutter siden): Og de har bedt om mer hjelp. Det ble luftet for noen poster siden at Polen burde sende luftvernet sitt til Ukraina siden det er nettopp dette Putin ikke ønsker. No har eg lest igjennom alle dagens poster og det er ingen steder eg ser noen foreslå å svekke Polens forsvar. 3
jallajall Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 14 minutes ago, Dragavon said: No har eg lest igjennom alle dagens poster og det er ingen steder eg ser noen foreslå å svekke Polens forsvar. Jeg har sikkert misforstått, sier seg vel egentlig selv at det vil være galskap av NATO å flytte luftvern vekk fra Polen når de ber om mer etter at luftrommet deres har blitt krenket. Det er forhåpentligvis bred enighet om at Polens luftvern bør styrkes der Polen selv mener de trenger det.
torbjornen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Sitat Nato lanserer militæroperasjon i Øst-Europa Publisert som en viktig melding klokken17:08 iNato Nato vil styrke den militære tilstedeværelsen ved alliansens østflanke i Europa, sier Nato-sjef Mark Rutte. Operasjonen «Eastern Sentry» skal ha med ressurser fra allierte land som Danmark, Frankrike, Storbritannia, Tyskland og andre, sier Rutte ifølge Reuters. Nato har gitt ordre om at operasjonen skal starte allerede fredag kveld. En «sentry», eller en vaktpost, består av soldater og annet forsvar for å vokte og kontrollere et område. En toppkommandør i Nato sier den nye vaktposten skal bestå både av bakke- og luftstyrker. Natos østflanke inkluerer landene lengst øst i alliansen. Disse landene utgjør grenseområdet mot Russland. Østflanke-landene inkluderer Polen og de baltiske landene. ARTIKKEL Nato lanserer operasjon i Aust-Europa For meg ser dette ut som eit svar som ikkje reduserer støtta til Ukraina. Men det aukar heller ikkje støtta til Ukraina. 2
jallajall Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Kellogg er i Kyiv igjen. Gjør like bra nytte som luftvern, sier Zelenskyy. President Volodymyr Zelenskyy jokingly called U.S. President’s special representative for the war in Ukraine, General Keith Kellogg, "no worse an American air defense system than Patriot," noting that whenever he visits Kyiv, Russian attacks stop. "I want to thank General Kellogg. We knew that the U.S. had an air defense system stronger than Patriot. People really say this, General: every time you are here in Kyiv, residents can actually get some sleep. I wish you could travel to all the cities of Ukraine," Zelenskyy said, before adding: "We would like to have a few more such systems for our country." 1
torbjornen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden jallajall skrev (2 minutter siden): Jeg har sikkert misforstått, sier seg vel egentlig selv at det vil være galskap av NATO å flytte luftvern vekk fra Polen når de ber om mer etter at luftrommet deres har blitt krenket. Det er forhåpentligvis bred enighet om at Polens luftvern bør styrkes der Polen selv mener de trenger det. Ukraina treng luftvernet meir enn Polen. Det står vel ein del luftvern i Tyskland og andre land i Sentral- eller Vest-Europa? Noko av dette bør kunne flyttast til Ukraina, eller i det minste til Polen/Baltikum. Kan eit land som Ungarn ha noko å tilby? Orban er jo venn med Russland, og som vi ser er landet då heller ikkje utsett for russiske droner. Iallefall enn så lenge. Det er vel presidentval til våren. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå