Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sitat
Kl. 13.09 | av NTB-Reuters

Spania avlyser bestilling av israelsk ammunisjon

Spanias regjering har kansellert en kontrakt om kjøp av ammunisjon fra et israelsk selskap, opplyser en regjeringskilde.

Beslutningen om å kansellere millionkontrakten kommer etter press fra den venstreradikale partneren Sumar i koalisjonsregjeringen.

Spania har lenge vært kritisk til Israels politikk i de palestinske områdene, og lovet i oktober 2023 å stanse våpensalg til Israel på grunn av krigen mot Hamas i Gaza.

I fjor utvidet de løftet til også å omfatte våpeninnkjøp.

https://direkte.dn.no/nyhetsstudio/#164190

Kunne ein ikkje heller ha betalt og sendt ammunisjonen til Ukraina?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitat
Kl. 12.45 | av NTB-AFP

Kina satser stort på prosjekter i utviklingsland – USA kaster kortene

Donald Trumps regjering legger ned et amerikansk byrå som har investert milliarder i infrastruktur i utviklingsland – et område som Kina satser stort på.

Amerikanske Millennium Challenge Corporation (MCC) ble grunnlagt under republikaneren George W. Bushs presidentperiode i 2004 med tverrpolitisk støtte. Nå ser det ut til å være slutt, etter at Elon Musks såkalte effektiviseringsorgan Doge har pålagt en «betydelig nedbemanning».

MCC har finansiert alt fra veibygging til effektivisering av strømnett, i bytte mot løfter om bedring av styresettet. Mange byggeprosjekter vil nå trolig bli stående uferdige med mindre andre partnere overtar.

Kina satser på sin side store summer på slike prosjekter for å vinne allierte blant verdens framvoksende økonomier. Kinas president Xi Jinping lovet i september ytterligere 51 milliarder dollar i investeringer i Afrika de neste tre årene.

Til sammenligning har MCC investert 17 milliarder dollar siden starten i 2004, men flere store prosjekter var i gang.

https://direkte.dn.no/nyhetsstudio/#164189

Kina tenkjer langsiktig.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
torbjornen skrev (35 minutter siden):

«Vladimir STOP!", fortsetter Trump, og maner til en fredsavtale.

Trump kunne stoppet krigen på 24-timer som han trodde på, hvis han i stedet hadde gått all-in med krav/press på Putin, altså trussel om leveranser av kryssermissiler til Ukraina, strengere amerikanske sanksjoner og utestengelse av Russland fra bankenes SWIFT system.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet
1 hour ago, Mr.M said:

Trump kunne stoppet krigen på 24-timer som han trodde på, hvis han i stedet hadde gått all-in med krav/press på Putin, altså trussel om leveranser av kryssermissiler til Ukraina, strengere amerikanske sanksjoner og utestengelse av Russland fra bankenes SWIFT system.

Russland er stort sett stengt ute av SWIFT systemet, som er europeisk, ikkje amerikansk. Utviding av sanksjoner mot Russland betyr sanksjoner som også rammer hardt på vestleg side. Då gjenstår levering av langtrekkande våpen. Russland kan då svare med å til dømes gje Houtiane meir effektive sjømålsmissil. Ideelt eit eksportvåpen skreddersydd for Houtiane og ikkje brukt andre stader slik at det vanskeleg kan bevisast kvar våpna kom frå.

Skrevet
Mr.M skrev (2 timer siden):

kjære vene, akkurat med dette er de like ja. Og er kun det jeg setter "likhetstegn" ved.

mange andre land har vært i krig opp gjennom, utenat de begynner slik militærtrening for unger, så det er litt spesielt for nevnte land.

Er de det? Jeg vet det har vært kritikk mot Ukraina knyttet til at man tilbyr militær trening til barn, men meg bekjent er omfanget begrenset og på ingen måte verken like systematisert og obligatorisk som på russisk side. Sistnevnte har jo begynt å innføre dette i skolesystemet.

• Liker 1
Skrevet
Samms skrev (5 timer siden):

Det var ueinigheit mellom USA og europa i korleis oposisjonen i Ukraina skulle støttes. Victoria Nuland gjekk vel hardt ut og ignorerte invendingar frå europa i korleis dette skulle handterast. Litt mindre steg mot vest over lengre tid hadde kanskje kunne gjeve eit betre utfall for Ukraina.

Sjå ikkje bort frå at for ein del hauker i USA så var ein krig mot Russland eit heilt ok utfall av motsteningane mellom Ukraina og Russland. Haken for Ukraina er at desse haukane er på veg til å miste makt i USA og krigen er ikkje slutt.

Kanskje, men man kan jo også innvende at amerikanernes frustrasjon var berettiget når man ser hvor naiv den europeiske energipolitikken viste seg å være sett i lys av den autoritære utviklingen som har skjedd i Russland etter at Putin kom til makten. Det var jo ikke akkurat slik at Ukraina var det første nabolandet Russland gikk løs på militært.

I tillegg er det svært lite som tilsier at noen i det amerikanske maktapparatet ønsket en krig mellom Russland og Ukraina. I så fall hadde de gjort påfallende lite for å forberede landet på krigen. Dette med at Kyiv ville falle på 3 dager tilskrives ofte feilaktig russerne, men det var faktisk militære ledere i USA som spådde dette. (Russerne planla å bruke 10 dager)

• Liker 1
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (21 minutter siden):

Er de det? Jeg vet det har vært kritikk mot Ukraina knyttet til at man tilbyr militær trening til barn, men meg bekjent er omfanget begrenset og på ingen måte verken like systematisert og obligatorisk som på russisk side.

det er sant, russerne har tatt dette noen skritt videre og mer systematisert.

men poenget mitt var bare at tankegodset ikke er fremmed i noen av landene, og ikke så rart heller tatt historie med i beregning.

• Liker 1
Skrevet
rabler skrev (21 timer siden):

There's your problem!

Jeg har hørt noen episoder med Asle Toje opp gjennom og noen lenge før Ukraina-krigen, men har aldri helt latt meg rive med. Har dog gjort det siden mange jeg respekterer har vist han høy aktelse.

Ble ikke mer begeistret etter siste episode.

Skrevet
Sitat

Rutte om fredsforhandlingene: – Ballen ligger på den russiske banen nå

Publisert klokken22:37 iNato

Natos generalsekretær Mark Rutte sier at det er Russland som må komme seg videre i fredsforhandlingene med Ukraina.

– Det er noe på bordet nå, tror jeg, hvor ukrainerne virkelig spiller ball. Og jeg tror ballen ligger på den russiske banen nå, sa Rutte til journalister i Det hvite hus etter å ha møtt president Trump torsdag. Det melder nyhetsbyrået AFP. Han la til at alle i Nato er enig om at Russland er en langsiktig trussel mot Nato-territorium, og at USA fortsatt har forpliktelser til Nato.

Rutte beskriver møtet sitt med Donald Trump som et «godt møte».

Skrevet
Sitat
Kl. 17.48 | av Ola Magnussen Rydje

USA med Ukraina-krav til Putin

Ifølge kilder Bloomberg har snakket med skal USA fremme et krav til Russland og Vladimir Putin om at sistnevnte aksepterer at Ukraina får opprettholde egen hær og forsvarsindustri. 

Kravet er en del av USAs forsøk på fredsforhandlinger mellom Russland og Ukraina, etter Putins invasjon av landet for over tre år siden. 

Ifølge Bloomberg skal  spesialutsending Steve  Witkoff fremme kravet til russerne neste gang partene møtes. 

USAs angivelige krav går på tvers av Putins uttalte mål om at Ukraina ikke lenger skal ha et eget forsvar, skriver Bloomberg.

https://direkte.dn.no/usa-studio/#164202

Det er viktig at det ikkje blir lagt avgrensningar på Ukraina si evne til å forsvare seg i framtida. Kanskje kan eit godt ukrainsk forsvar også vere til hjelp dersom mogelegheita byr seg for å ta tilbake kontrollen over dei okkuperte områda f.eks. ved ein russisk kollaps.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ukraina må militariseres til tennene så fort det blir en våpenhvile/fredsavtale. 

Samtidig må britiske- og franske styrker umiddelbart sendes som en garanti mot ny invasjon. 

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Mbappe09 skrev (4 minutter siden):

Ukraina må militariseres til tennene så fort det blir en våpenhvile/fredsavtale. 

Samtidig må britiske- og franske styrker umiddelbart sendes som en garanti mot ny invasjon. 

Det kommer ikke til og bli noen våpenhvile uten at denne er skrevet av Putin til siste punktum.

Hvorfor skal Putin gi ved dørene, ingen land gjør noe som truer hans planer, ingen tør og hjelpe Ukraina. Bare masse pissprat og ingen makt.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
agvg skrev (21 minutter siden):

Det kommer ikke til og bli noen våpenhvile uten at denne er skrevet av Putin til siste punktum.

Hvorfor skal Putin gi ved dørene, ingen land gjør noe som truer hans planer, ingen tør og hjelpe Ukraina. Bare masse pissprat og ingen makt.

Enig i at det er for mye pissprat. Konkrete handlinger må skje raskt. 

• Liker 6
Skrevet
Dragavon skrev (18 minutter siden):

Eg trur desverre du har mye rett i dette.

russerene invaderte Ukraina fordi ingen stod opp for Ukraina etter at dei invaderte Krim og Donbass i frå 2014. Hadde dei møtt stål den gongen hadde dei ikkje invadert i 2022.

Ja, det er tragisk

Skrevet

Det som er tragisk er at om det ikke blir våpenhvile så tenker jeg som USA har sagt at dem trekker seg ut av alt med krigen. Da tenker jeg at det vil bety lettelser av enkelte sanksjoner. Når den ballen begynner å trille med lettelser, så er ikke veien lang for nye lettelser fra andre land og vips så er det minimale sanksjoner igjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...