Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Radiosilence skrev (8 timer siden):

Jeg håper ikke du risikerer å bli sendt til fronten, ta vare på deg selv! Jeg ville nok vært litt forsiktig med å se russiske nyheter hver dag, det er et faktum at mennesker blir påvirket av propaganda, selv om de vet det er det. Det er klart det siver inn propaganda/feil informasjon i norske medier også, men å sitte å se på orkestrert sinna mennesker si hvor gal verden er hver dag gjør noe med hodet på folk, finner desverre det i USA også. 

Jeg er ikke russisk så skal i teorien ikke skje. Selv om det skjer merkelige ting enn det, så man skal ikke være for sikker. 

Russiske nyheter ser jeg mest på for å vite hva dem jeg prater med vet. For det er mye rar "info" som dukker opp der. Man må huske på at dem blir desverre hjernevasket fra tidlig alder. Husker jeg leste i en skolebok fra barneskolen, grunnet jeg var interessert å se hva dem lærte om historien og 2 verdenskrig.  Det var mye annerledes enn det vi i Norge lærte for å si det på den måten. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutes ago, engavif said:

Jeg er ikke russisk så skal i teorien ikke skje. Selv usker jeg leste i en skolebok fra barneskolen, grunnet jeg var interessert å se hva dem lærte om historien og 2 verdenskrig.  Det var mye annerledes enn det vi i Norge lærte for å si det på den måten. 

Ikke ulikt japanske skolebøker om andre verdenskrig: "Vi delte ut sukkerspinn og rosa enhjørninger til barn på barnehjem og plutselig, fullstendig uten provokasjon, slapp USA to atombomber på oss".

• Liker 4
Skrevet

Hva tenker dere om starten på denne videoen? Trump vil ikke gjøre som han har sagt offentlig i valgkampen, men støtte Ukraina. Det har Zelensky fått forsikringer om. Hva er troverdigheten til denne YouTube-kanalen ved navn Business Basics?

• Liker 3
Gjest I1RRS7FlJH
Skrevet (endret)
Mannen med ljåen skrev (18 minutter siden):

Hva tenker dere om starten på denne videoen? Trump vil ikke gjøre som han har sagt offentlig i valgkampen, men støtte Ukraina. Det har Zelensky fått forsikringer om. Hva er troverdigheten til denne YouTube-kanalen ved navn Business Basics?

Ikke lett å vite. Men JD Vance og broligarkene rundt ham(Musk, Sacks etc) har alle fremmet en "fredsplan" som er at Putin får alt han peker på. Med tanke på at Vance er en BigMac-meny unna presidentembedet så ser det ikke lyst ut.

JD Vance har også truet med å trekke USA ut av NATO om europeiske myndigheter regulerer kloakken på Twitter så det sier mye om hvilken verdi NATO har for det regimet. Tenk å slenge NATO  i potten for noe så bagatellmessig.

En blomst til Putin for en vellykket valgkamp.

Endret av uname -i
Skrevet

For min del har eg meir tru på julenissen.

Eg trur Trump vil bli enda bedre kompis med putler, Xi og Kim denne gangen enn sist gang. Han kjem ikkje til å ha så mange, om noen, som prøver å få han til å gjøre noe fornuftig denne gangen.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Konspirasjonsteorier er jo i vinden for tiden. Begge amerikanske partier fremstår som en parodi på seg selv. Hvem står eventuelt bak skuespillet? I hvilken grad betaler Putin og Xi begge partier for å så splittelse i det som kunne vært en harmonisk befolkning? 

I begynnelsen av videoen gir Trump Tyskland kjeft for at de gir Russland milliarder og gjør Europa avhengig av energien deres, mens USAs militære skal beskytte Tyskland mot Russland.

Innsiktsfullt, til å være en pro-russer med lav IQ.

Jeg er veldig spent på Trumps framtidige styre. I dette tilfellet håpet jeg på en regjering som ikke innfrir alle valgløftene. 

Kanskje det stemmer at han bare spiller skuespill for at Europa skal få ut fingeren og oppgradere militæret sitt. At han har rundlurt Putin også.

Ja, det ER URETTFERDIG at Uncle Sam skal beskyttes oss gratis mens vi finansierer Russland.

Nok konspi for i dag. Jeg tar av meg foliehatten nå.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 5
Skrevet

...Det ukrainske militæret frykter samtidig at Russland om få dager innleder en bakkeoffensiv i Zaporizjzja fylke sør i landet. De siste månedene har det vært relativt rolig ved denne frontlinjen. (...)
- Det kan begynne i nær framtid, vi snakker ikke engang om uker, vi venter at de kan skje hvilken dag som helst, sier Vladyslav Voloshyn, talsmann for det ukrainske militæret, til nyhetsbyrået Reuters.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-skje-nar-som-helst/82219761
Jeg vet ikke om Putin begynner å få hastverk, og av hvilken grunn.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden):

...Det ukrainske militæret frykter samtidig at Russland om få dager innleder en bakkeoffensiv i Zaporizjzja fylke sør i landet. De siste månedene har det vært relativt rolig ved denne frontlinjen. (...)
- Det kan begynne i nær framtid, vi snakker ikke engang om uker, vi venter at de kan skje hvilken dag som helst, sier Vladyslav Voloshyn, talsmann for det ukrainske militæret, til nyhetsbyrået Reuters.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-skje-nar-som-helst/82219761
Jeg vet ikke om Putin begynner å få hastverk, og av hvilken grunn.

Ser ut som om Putin venter på at Trump skal innta det ovale kontor og på en eller annen uforutsett måte skape en ny dynamikk i konflikten. Da gjelder det å ha best mulige forhandlingskort på hånden.

• Liker 3
Skrevet
Vokteren skrev (Akkurat nå):

Ser ut som om Putin venter på at Trump skal innta det ovale kontor og på en eller annen uforutsett måte skape en ny dynamikk i konflikten. Da gjelder det å ha best mulige forhandlingskort på hånden.

Det er fullt mulig at Trump i nær fremtid setter ned foten, fryser dagens grenser og innlemmer rest-ukraina i Nato.
Et nytt jernteppe som både EU, Ukraina og Russland sannsynligvis kan presses til å respektere.
EU kan innlemme rest-ukraina i unionen og Russland kan beholde noen russiskvennlige kvadratkilometer i øst-ukraina.
Taperen blir Ukraina som må gi opp sine høye idealer, men som for all fremtid blir beskyttet av Nato.
Taperen blir også Russland som har brukt enorme ressurser på å oppnå svært lite og på mange områder det motsatte av uttalte mål.

• Liker 1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (4 minutter siden):

https://www.tv2.no/nyheter/trump-har-snakket-med-putin-ba-ham-om-a-ikke-eskalere/17169179/

Telefonsamtalen mellom USAs påtroppende president og Russlands overhode fant sted torsdag, men først søndag ble det kjent for offentligheten.

Det er delte meninger om dette.

Russiske myndigheter avviser at Putin har snakket med Trump, slik avisen Washington Post meldte søndag.

https://www.nrk.no/urix/kreml-avviser-at-det-har-vaert-samtale-mellom-trump-og-putin-1.17120831

• Liker 2
Skrevet
Jalla21 skrev (22 minutter siden):

Det er delte meninger om dette.

Russiske myndigheter avviser at Putin har snakket med Trump, slik avisen Washington Post meldte søndag.

https://www.nrk.no/urix/kreml-avviser-at-det-har-vaert-samtale-mellom-trump-og-putin-1.17120831

Virker ikke som Dmitrij Peskov er helt med om dagen. Han sa jo at Putin ikke kom til å gratulere Trump med valget fordi USA er et fiendtlig land, før 3 timer senere så gratulerte Putin Trump med seieren under Valdai møtet. 

• Innsiktsfullt 3
Skrevet

For noen uker siden var det avisoppslag om at Trumps fly stod parkert nær russiske fly flere ganger. Er det sannsynlig at de ikke har samtaler? 

Hvis dagens russiske tapstall, som et ny rekord betyr at Putin har hastverk etter å ha snakket med Trump, hvordan konkluderer vi?

• Liker 2
Skrevet
torbjornen skrev (18 timer siden):

På same måten som med Kina er det trass alt viktig at dei har det offisielle standpunktet som dei har. Det kunne fort ha vore verre.

Kva folk flest meiner er ikkje relevant, anna enn at politikarane sjølvsagt må balansere folkemeininga opp mot viljen til å støtte Ukraina.

Når det gjeld Ungarn har dei ein statsminister som aktivt gjer alt han kan for å støtte Putin og å sabotere for Ukraina. Det er verre.

Det har ingenting å si så lenge Serbia ikke er blant landene som har sanksjonert Russland. Det går daglig fly fra Beograd til Moskva, du finner Z over alt, og majoriteten støtter Russland. Hvis du tror at Vucic er en Ukraina-supporter til tross for at han offentlig sier at de støtter deres territorielle integritet, så er du langt ute å kjøre.

Serbia er mye verre enn Ungarn når det kommer til deres russiske forhold, selv om Orban er direkte kjøpt og betalt av Putin, så har Serbia et kulturelt, historisk og politisk bånd med Russland som Europa aldri kan erstatte. Det er en av grunnene til at Serbia kan se langt etter EU-medlemskap. 

• Liker 4
Skrevet
2 hours ago, Mannen med ljåen said:

Konspirasjonsteorier er jo i vinden for tiden. Begge amerikanske partier fremstår som en parodi på seg selv. Hvem står eventuelt bak skuespillet? I hvilken grad betaler Putin og Xi begge partier for å så splittelse i det som kunne vært en harmonisk befolkning? 

Å så splittelse i USA er neppe så vanskeleg for utenlandske aktører, om dei prøver. (Og det gjer dei nok.) Splitt og hersk har ulike grupper brukt innad i USA lenge. Kvifor trur du all statestikk på økonomi i befolkninga er sortert først på "rase" i USA og ikkje først etter inntekt eller klasse som i europa?

Spørsmålet på kven som betaler for skuespillet ser du på oversikt over bidragsytarane til politikaranes valkamp. Mektige sponsorar betaler for det politiske skuespelet i USA.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

JEg tror at det russland ønsket seg av presidentvalget var internt kaos. Klar seier til Trump var i så måte ikke det de ønsket seg. Det ideelle fra russernes side ville nok vært en veldig marginal Harris-seier med mye klager, bråk og kanskje til og med opptøyer fra Maga-leiren.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (2 timer siden):

Det er fullt mulig at Trump i nær fremtid setter ned foten, fryser dagens grenser og innlemmer rest-ukraina i Nato.
Et nytt jernteppe som både EU, Ukraina og Russland sannsynligvis kan presses til å respektere.
EU kan innlemme rest-ukraina i unionen og Russland kan beholde noen russiskvennlige kvadratkilometer i øst-ukraina.
Taperen blir Ukraina som må gi opp sine høye idealer, men som for all fremtid blir beskyttet av Nato.
Taperen blir også Russland som har brukt enorme ressurser på å oppnå svært lite og på mange områder det motsatte av uttalte mål.

Om det blir slik vil Ukraina ikkje anerkjenne dei okkuperte områda som russiske. Den dagen det russiske regimet fell vil Ukraina kunne ta tilbake områda og få kontroll over dei rettmessige internasjonalt anerkjente grensene.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Skrevet
41 minutes ago, torbjornen said:

Om det blir slik vil Ukraina ikkje anerkjenne dei okkuperte områda som russiske. Den dagen det russiske regimet fell vil Ukraina kunne ta tilbake områda og få kontroll over dei rettmessige internasjonalt anerkjente grensene.

Ser også for meg at forventet levetid for diverse Quislinger i offentlig administrasjon i fylkene vil synke drastisk mens okkupasjonen pågår. For all del, det skjer mange drap allerede, og jeg tviler på at det avtar dersom en "fredsavtale" fratar Ukraina muligheten til å kjempe tilbake på konvensjonelt vis.

---

Noe helt annet: Jeg ser mye spekulasjon om hvor enkelt det vil være for Ukraina å anskaffe atomvåpen, men fint lite om hva de skal gjøre med dem når de først har dem.

Et angrep på Kreml tar kanskje knekken på Putin og andre topper, men Kreml ligger midt i en by med millioner av mennesker som ikke er legitime mål. Selv et ganske lite våpen på noen få kilotonn vil lage et omdømmeproblem som ikke engang First House kan fikse. 

Selv det "perfekte" målet, en russisk manøveravdeling i felt/et russisk fartøy langt uti Svartehavet, hvor man utelukkende griller legitime mål uten at en eneste sivilist går med, vil utløse et hylekor.

Uansett hvordan Ukraina smeller av bomben har de minimum to store problemer etterpå: 

- Russerne har også atomvåpen (hvorav opptil flere må forventes er funksjonsdyktige), og har nettopp fått legitimert sin egen bruk av dem.

- Ukraina har brutt atomvåpentabuet som har holdt siden 1945.

Jeg kan allerede høre hylekoret fra vaffeltanter som synes dødelig nedfall er uproblematisk så lenge det skyldes ordinær drift av kullkraftverk, men så snart noen fyrer et par kilo plutonium er det plutselig jevngodt med verdens undergang og kutt i sykelønnsordningen.

Tanker?

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...