Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
20 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Johnson har tilsynelatende skjerpet seg. Støtte blir sannsynligvis vedtatt.

Tror ikke på støtte fra USA før hjelpepakken evt. er mottatt i Ukraina. I ti måneder har USA trenert våpen/ammo hjelp til Ukraina. Om de klarer løse kaoset i eget hus nå blir jeg positivt overrasket, men avventer med å slippe jubelen løs til det er kommet både ATACMS med klasebomber, Patriot systemer pluss skyts og kanskje også mer panser. Ser amerikanerne fabler om at hjelpen kan være i Ukraina innen en uke etter vedtak, men granater og missiler sender vel amerikanerne sjøveien og da snakker vi fort 6-8 uker bare i transit - eller i det minst 4 uker på krysning av atlantern. Men omtrent 8 uker vil nok være realistisk før hjelpepakken faktisk er levert til Ukraina. Så det som kanskje blir vedtatt i helgen er kanskje i Ukraina før sommeren....

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.economist.com/europe/2024/04/18/ukraine-is-ignoring-us-warnings-to-end-drone-operations-inside-russia

Ukraine is ignoring US warnings to end drone operations inside Russia

Its superdrones can reach targets as far away as Siberia

Jeg tror USA også forstår at Ukraina ikke kan stanse disse angrepene. Det er nok derfor de ikke protesterer hardere. Så man kan bare lure på hvem "protestene" egentlig var ment for. Konservative velgere?

https://www.newsweek.com/lukashenko-putin-belarus-front-war-1890070

Putin's Key Ally Reveals Why He Hasn't Launched Ukraine Invasion

Alexander Lukashenko has rejected the prospect of Belarus entering the war in Ukraine started by his closest ally, Vladimir Putin, because that would "play into NATO's hands."

Lukashenko er kanskje smartere enn han virker.

https://www.jpost.com/breaking-news/article-797851

US officials say Ukraine will get weapons in weeks once aid approved, Shmyhal says

Den som lever får se. Dessverre vil mange dø unødig i mellomtiden. Men jeg tror ikke Russland klarer å stable en skikkelig offensiv på bena i løpet i noen uker. I det minste håper jeg de ikke klarer det. Kanskje dette vil tvinge dem til å agere før de er klare. Det ville forhåpentligvis være positivt.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

https://www.politico.com/news/2024/04/18/burns-ukraine-aid-2024-00153129

Burns: Ukraine could lose by end of 2024

The stark warning from a top administration official comes as Kyiv worries about Russia’s looming summer offensive.

Jeg tror ikke noe på dette. Jeg tror disse dommedagsscenariene er designet for et amerikansk publikum. Ukraina er fremdeles bedre stilt nå enn 24.02.2022. Kanskje det er mente å lokke Russland til å gå på offensiv før de er klare.

• Liker 6
Skrevet (endret)

• Mike Johnson; "the support to Ukraine is too important, we can't play politics with this.The intel is real, russia could attack the Baltics, Poland or other NATO/allies". Det tok bare ti måneder??
  • De to Mig 29 i Ukraina som ble tatt ut av russerne var allerede kannibalisert og brukt som delefly. Stort sett bare skroget igjen. 
  • russiske spotte-droner skaper trøbbel for UA og når nesten ti mil inn bak fronten. Stort sett uten å bli oppdaget. En jobb for prototypen av Dragonfire  sammen med ennå bedre radar?
  • Flere Patriot systemer skal anskaffes til Ukraina, samt RST luftvern
  • Ukraina bygger droner med 300 km rekkevidde
  • UA fortsetter å sende droner inn i russland, og bruker nå høytflygende ballonger for overvåkning og dronekommunikasjon for LR droner. 
Endret av bojangles
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

https://www.theguardian.com/world/2024/apr/18/polish-man-arrested-over-alleged-russian-plot-to-assassinate-zelenskiy

Polish man arrested over alleged Russian plot to assassinate Zelenskiy

Poland’s national prosecutor says man was preparing to share security details of airport used by Ukrainian president

A Polish man has been arrested on allegations that he aided a plot by Russian intelligence services to assassinate the Ukrainian president, Volodymyr Zelenskiy, according to Polish and Ukrainian prosecutors.

The office of Poland’s national prosecutor said in a statement that the man, identified only as Pawel K, was accused of being prepared to pass airport security information to Russian agents and that he was arrested in Poland on Wednesday.

The man was seeking contact with Russians directly involved in the war in Ukraine and was expected to pass on detailed information about Rzeszów-Jasionka airport in south-eastern Poland, near the Ukrainian border, which is the gateway for international military and humanitarian supplies for Ukraine.

The airport, which is under the control of US troops, often serves international leaders and aid workers travelling in and out of Ukraine, and is frequently visited by Zelenskiy.

• Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)

vOKNlLw.jpeg

store russiske tap fortsetter. Både tap av panser, droner, artilleri og luftvern. Samt kjøretøy og personell. 

Endret av bojangles
  • Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet
bojangles skrev (1 time siden):

Tror ikke på støtte fra USA før hjelpepakken evt. er mottatt i Ukraina. I ti måneder har USA trenert våpen/ammo hjelp til Ukraina. Om de klarer løse kaoset i eget hus nå blir jeg positivt overrasket, men avventer med å slippe jubelen løs til det er kommet både ATACMS med klasebomber, Patriot systemer pluss skyts og kanskje også mer panser. Ser amerikanerne fabler om at hjelpen kan være i Ukraina innen en uke etter vedtak, men granater og missiler sender vel amerikanerne sjøveien og da snakker vi fort 6-8 uker bare i transit - eller i det minst 4 uker på krysning av atlantern. Men omtrent 8 uker vil nok være realistisk før hjelpepakken faktisk er levert til Ukraina. Så det som kanskje blir vedtatt i helgen er kanskje i Ukraina før sommeren....

Dette blir spekulativt men kan det tenkes at noe av hjelpen allerede befinner seg på en amerikansk base et eller annet sted i Europa? 

• Liker 4
Skrevet
Brother Ursus skrev (2 timer siden):

Foreløpig usikkert hva som har skjedd. Noen sier mekanisk feil, men halen er altså i fyr og flamme.

Tu-22M3 går ikke i spinn hvis det ene motoren får mekanisk feil. Her hadde den ene motoren som kom i brann, meget brått slukket mens den andre motoren ikke var tidsnok reversert, dette tyder på en meget uventet hendelse som kom svært brått på besetningen som var i stor høyde over Stavropol 600 km fra ukrainske stillinger. Disse bombeflyene skal kunne takle asymmetrisk motortap, men i denne tilfellen led flyet av større skader enn vanlig, ettersom besetningen ikke kunne opprettholde kontrollen. 

Motorene på Tu-22M3 er så varm at ethvert IR-missil på hundrevis av kilometer vil automatisk søke dem ut, og når ukrainerne hevdet å ha skutt ned dette må det forklares, var dette et forsøk på å påta seg noe som ikke var deres verk, eller hadde de klarte å plante et IR-missil i halen på Tu-22M3 flyet? Selv ikke S-200 missilet når så langt, og dette detoneres i nærheten fremfor ved direktetreff. Det er mulig at flyet var mye nærmere Ukraina, kanskje over Azovhavet i stor høyde, da det sluppet sin last mot Odessa og kan dermed være innenfor rekkevidden for S-200 missiler. Men da ville besetningen ha nødlandet i nærmere flybaser. 

2 Kh-22 missiler skulle ha blitt skutt ned. Dette kan tyder på et nytt batteri med ABM kapasitet i Odessaregionen. For flere dager siden var et Kh-22 funnet og visuelt dokumentert, da vist det seg at det hadde ikke krasjlandet, men styrt etter å ha blitt truffet av noe som tok ut den forreste delen av missilet. Dette var kanskje første gang et Kh-22 var skutt ned under krigen, og Patriot var ikke inn i bildet. Bare et missil er mer manøverbart enn Patriot, og det er Iris-T. Dette våpenet var så god, at man bare satt på ekstra booster for SLM opptil 40 km og SLX opptil 80 km.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Skrevet
bojangles skrev (2 timer siden):

vOKNlLw.jpeg

store russiske tap fortsetter. Både tap av panser, droner, artilleri og luftvern. Samt kjøretøy og personell. 

Vet man noe om antall på russisk anti-luft? Som i at har dem effektiv anti-luft når Ukraina begynner å operere F-16?

Det blir tatt ut S300 og S400 batteri jevnt og trutt. Ukraina har ikke et flyvåpenet pr. nå som utgjør noen betydelig trussel og de utfører etter alt og dømme lite tokt generelt, og ihvertfall ikke tokt noe særlig innover områder som er kontrollert av Russland. For meg ser det ut som at det som skjer nå er en slags forberedelse til en skikkelig offensiv med fly. Det er ventet rundt 60 F-16 levert til Ukraina i 2024, jeg vil tro at dem har en ganske klar plan for hva de skal brukes til allerede nå.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Nedward skrev (40 minutter siden):

Vet man noe om antall på russisk anti-luft? Som i at har dem effektiv anti-luft når Ukraina begynner å operere F-16?

Det blir tatt ut S300 og S400 batteri jevnt og trutt. Ukraina har ikke et flyvåpenet pr. nå som utgjør noen betydelig trussel og de utfører etter alt og dømme lite tokt generelt, og ihvertfall ikke tokt noe særlig innover områder som er kontrollert av Russland. For meg ser det ut som at det som skjer nå er en slags forberedelse til en skikkelig offensiv med fly. Det er ventet rundt 60 F-16 levert til Ukraina i 2024, jeg vil tro at dem har en ganske klar plan for hva de skal brukes til allerede nå.

Det kan tenkes at UA vil bruke F-16 til SEAD/DEAD oppdrag, altså Supress/Destroy Enemy Air Defense. Det finnes angivelig et system for såkalt "Towed Decoy" der bla. F-16 kan ha en tauet decoy bak seg som dermed reduserer risiko for at flyet tas ut av fiendtlig luftvern.
Jeg vet ikke om de F-16 som er donert til UA kan bruke disse, men det ville trolig hatt stor verdi for dem om de kunne ha brukt slike og på den måten brøytet vei for både Su-25 nærstøtte samt for forskjellige typer av drone- og kryssermissil-angrep mot russiske styrker.

PS! Etter det jeg forstår har F-35 en nyere generasjon av slike decoys integrert i flykroppen. DS!

Endret av <generisk_navn>
la til uteblitt tekst
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Ukraina har mye i pipelinen fremover:

• Diverse annen støtte(ting jeg har glemt, ting som leveres jevnt, og hemmeligholdt støtte)
  • USAs støttepakke dersom den blir vedtatt. Antakeligvis kan hjelpen fra USA komme iløpet av Juni/Juli. Denne kan bli enorm. Antakeligvis også ATACMS
  • F-16 kan antakeligvis fly i begrenset omfang i juni/juli
  • 4 til 8 Patriot-systemer donert av EU
  • Det Tsjekkiske artilleriammunisjonsinitiativet levers fra juni senest
  • Ukraina har mobilisert mange soldater til militæret
  • Frankrike vil sende flere SCALP/Stormshadow

Men all denne hjelpen ser ut til å komme i juni/juli. Det er egentlig for sent til at Ukraina skal kunne bruke det i en sommer-offensiv. Igjen er vi for trege. Ukraina rekker ikke å trene og utnytte dette utstyret så raskt, i en storstillt offensiv.

Hva tror dere Ukraina vil gjøre?
Jeg tipper de vil forsøke å bruke våpnene til evt små vinninger der det er mulig, og igjennom høsten og vinteren forsøke å drepe så mange russere som mulig, ødelegge Kerch-broen, og starte en offensiv våren 2025 mot et forhåpentligvis veldig svekket Russland.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ny tilskotsordning for å styrkje ukrainsk sivilt samfunn
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-tilskotsordning-for-a-styrkje-ukrainsk-sivilt-samfunn/id3035363/

Sitat

Sivilsamfunnet i Ukraina speler ei sentral rolle i å samle landet og byggje motstandskraft mot Russland sin angrepskrig. Noreg lanserer no ei ny søknadsbasert ordning for å støtte arbeidet deira og set av 70 millionar kroner.

– Det er heilt avgjerande å bevare og støtte opp om ukrainske institusjonar og organisasjonar for at Ukraina skal lykkast i motstandskampen mot Russland, i gjenoppbygginga av landet, i arbeidet med viktige reformer og i kamp mot korrupsjon, seier utanriksminister Espen Barth Eide. 

Ukraina har mange og veletablerte organisasjonar, særleg innanfor menneskerettar, demokrati, anti-korrupsjon og humanitærhjelp.  

– Noreg vil støtte den viktige rolla sivilsamfunnsorganisasjonane speler i Ukraina sin kamp for fridom og demokrati. I første omgang blir det sett av 70 millionar kroner til ordninga, seier utanriksministeren. 

Den nye tilskotsordninga skal styrkje ukrainsk sivilsamfunn og bidra til inkludering og openheit i gjenoppbygging og demokratisk reformarbeid. Dei ukrainske organisasjonane har ei viktig rolle i samfunnet, både som tenesteleverandør og som talerøyr for marginaliserte grupper.

• Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Drogin skrev (1 time siden):

...

Men all denne hjelpen ser ut til å komme i juni/juli. Det er egentlig for sent til at Ukraina skal kunne bruke det i en sommer-offensiv. Igjen er vi for trege. Ukraina rekker ikke å trene og utnytte dette utstyret så raskt, i en storstillt offensiv

...

Utstyret som USA vil levere er vel allerede produsert og klart. Dermed skulle man tro at Pentagon er ansvarlig for hvor det til en hver tid er lagret. Forhåpentligvis er tiden det tar fra kongressen bevilger til USA leverer mer styrt av hvordan USAs militære ledelse har tenkt og gjort enn av hva politikerne har syslet med. Og forhåpentligvis er USAs generaler mer på plass en Johnson og Co.?

Ukrainerne sliter jo med en ganske prekær mangel på ammunisjon og nå kan selv relativt små tidlige leveranser ha stor nytte.

Når du snakker om en ukrainsk sommer-offensiv så er jeg usikker på om det er det rette alternativet for Ukraina. Slik krigen er nå handler det om hvem som slipper opp for ressurser først. Og slik kan det komme til å fortsette. Om det skjer er det viktig at Ukraina ikke mister uforholdsmessig mange og har nok utstyr til fortsettelsen.

Jeg er i grunnen kommet til at å minimere tap uansett er nødvendig for ukrainerne. For selv om de skulle greie å kaste ut russerne og gjenopprette grensene fra 2014 så er neppe russerproblemet borte. Både de og alle vi andre I Europa må i all overskuelig fremtid ha den nødvendige militære kapasiteten. 

Men, drømmescenariet mitt er at ukrainerne greier å ødelegge Kerch-broen og komme så nær Azovhavet at russerne må trekke seg ut av Kherson oblat og sitte i en presset situasjon Krym. Jeg krysser fingrene. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...