Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (9 minutter siden):

Det fremstår for meg helt uvirkelig at denne typen kanonfodder-mobilisering for en så tåpelig krig skal være mulig i vår tid.

Dette. Jeg tror det er derfor en del folk ikke engasjerer seg i konflikten, for at en annekteringskrig i Europa med folkemord som bakteppe virker så fullstendig fjernt og uvirkelig på oss.

Husker når Sovjetunionen invaderte Afghanistan (var ikke gamle poden, men allikevel), det skapte furore OL ble boikottet og folk gikk helt av skaftet. Nå er det snakk om å la Russiske idrettsutøvere få konkurrere under et nøytralt flagg, liksom. Og konflikten i Ukraina er langt mer alvorlig både i omfang, konsekvenser for omverdenen og ikke minst at det foregår i vår egen bakgård. Det er helt ufattelig at dette ikke har fått større konsekvenser for Russland enn det allerede har!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

Personlig mener jeg det er gode grunner til å revurdere forholdene våre til disse landene. Utviklingshjelp med unntak av nødhjelp, bør opphøre, og heller gå til å støtte Ukraina.

Jo du har absolutt et poeng, men samtidig er jeg litt engstelig for at Kina øyner en mulighet for å fylle vakuumet og få større innflytelse enn de allerede har. Men hvis noen av disse landene starter med å støtte Russland i ord eller handling, er jeg helt enig i at de kan seile sin egen sjø heretter om ikke bli direkte sanksjonert.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Jo du har absolutt et poeng, men samtidig er jeg litt engstelig for at Kina øyner en mulighet for å fylle vakuumet og få større innflytelse enn de allerede har. Men hvis noen av disse landene starter med å støtte Russland i ord eller handling, er jeg helt enig i at de kan seile sin egen sjø heretter om ikke bli direkte sanksjonert.

 

Jepp. Norge overfører jo også flere hundre millioner til Kina i året... et land som har et romprogram og bedriver storstilt opprustning. Idiotisk...

Heldigvis har også Kina sine egne problemer. Jeg bare håper økonomien deres overlever lenge nok til at denne krigen er over.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):


 

Skip? Ubåt? Eller bare en tank av et slag, kanskje?

pir%C3%B3mano-meme.gif

 

Haha, fantastiske nyheter! Klovnen Solovyov kommer til å sette morgenkaffen i halsen når han vokner opp til denne nyheten og komme med enda en tirade rundt atomvåpenbruk.

3 dagers spesialoperasjon btw!

Lenke til kommentar

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/09/12/195947713/russisk-soldat-28-vi-skjot-hverandre-for-a-komme-oss-vekk-fra-frontlinjen

Russisk soldat (28): – Vi skjøt hverandre for å komme oss vekk fra frontlinjen

"Ikke bare sendes russiske tropper inn i løvens hule for å slåss for noe de ikke forstår hvorfor de er med på. Hvis de prøver å unnslippe helvetet, risikerer de å bli skutt av sine egne."

"– Ja, jeg drepte ukrainere. Hvis du havner i en kjøttkvern, vil du overleve. Vi adlød bare ordre. Ukrainske krigsfanger ble torturert og drept. Det var ingen leire å sende dem til, og jeg ønsket ikke å begå krigsforbrytelser. En ting er å forsvare landet sitt, men en annen ting å forsvare en gjeng kriminelle som sitter i den russiske regjeringen, forteller 28-åringen til Aftonbladet."

  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Sitat

– Russland leter etter alle mulige måter å forlenge sin brutale krigføring i Ukraina. Møtet viser at Russland ikke har noen planer om nedtrapping. At Russland forsetter krigføringen sin får også konsekvenser for europeisk sikkerhet og forlenger alle de negative effektene krigen har for verden for øvrig, for eksempel når det kommer til matforsyning.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/4o86La/eksperter-om-moetet-mellom-kim-og-putin-farlige-og-desperate

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 timer siden):

Minst syv store eksplosjoner er hørt (antagelig flere Storm Shadow og sekundæreksplosjoner?) og har rokket det russiske skipsverftet i Sevastopol som ser ut til å være nærmest totalskadet, og vil utgjøre et stort problem for russerne som da må basere hele flåten sin lengre øst i Svartehavet, bort fra Krim, enten de vil eller ikke. Russiske skip krever veldig mye vedlikehold pga. alder og tilstand. Dette vil gjøre det lettere for Ukraina å angripe Krim i fremtiden via havet.

 

Dette er veldig positiv for ukrainerne, ettersom ødeleggelsene på tørrdokkanlegget og reparasjonsfasilitetene i skipsverftet i Korabelnaya-bukta er et meget hardt slag for den russiske svartehavsflåten som ikke lenge kan opprettholde sine krigsskipene i Sevastopol - dokkopphold er langt mer hyppig i krigstid - og det er ikke ledig plass annetsteds på den sørrussiske kysten. Ut fra det som kom fram, er en dieselelektrisk ubåt av Kilo-klassen, "Rostov-on-Don" og landingsskipet "Minsk" truffet. Tre andre krigsskip var i bukta da angrepet hendt.

Uklart om hva slags våpen var brukt, men mye tyder på Storm Shadow-kryssermissiler med forlenget rekkevidde gjennom britisk-fransk godkjennelse. For ukrainerne må ha disses tillatelse for å ha større rekkevidde enn 250 km på kryssermissilene. Og en ubåt med Kalibr-kryssermissiler er sterkt ettertraktet.

Det kan også betraktes som respons på Izmail-angrepene som skjer daglige tross voksende protester og funn av dronerester i rumensk grunn, i den siste natten var 44 Shahed sendt ut, 32 ble skutt ned. "Alle" ser at Putin i hans galskap bare vil fortsette og fortsette med å føre krig, og et møte med Kim fra Nord-Korea (Sør-Korea hadde i det skjult advart russerne mot dette) er et klart signal om at han aldri kommer til å høre på sunn fornuft, sammen med sinnssvake erklæringer av tydelige antisemittiske karakter. G20-møtet i India hadde gitt Putin et signal om at de kan slippe ham inn i varmen, tross Vestens protester, da ikke-Vesten nektet å høre på dem, men de kan ikke ignorere Putins destruktive atferd i det lengste. (Modi er i likhet med Putin en landstyv fordi han opphevet Kashmirs selvstyrestatus tross sterke protester, så han egentlig er av samme type som russeren)

Apropos det om Musk, etter avsløringen i forbindelse med arbeidet på biografien om ham har det oppstått oppstyr og debatt som endt med at kongressen har sagt at de vil sette ham under granskning, og DET er veldig alvorlig fordi når kongressen interesserte seg for privatfirmaer er det aldri av godt nytt. Musk kan ikke deaktivere Starlink om han ønsker det, ettersom det amerikanske militæret har overtatt ansvaret, og en slik desaktivisering fra hans side kan dermed betraktes som tillittbrudd - og da kan amerikansk lov trekkes inn. Privatpersoner etter amerikansk lov har ikke lov til å påvirke utenrikspolitiske affærer. Mange har blitt oppriktig surt på Musk - og forhåpentligvis vil aksjonærene og forretningspartnere toget opp og ta en meget seriøs alvorsnakk med ham. 

På felten fortsetter massakren av det russiske artilleriet. De hadde 820 Msta-S SP skyts, ved sist telling skal opptil 300 ha blitt ødelagt, det begynner å bli langt mellom disse skytsene som er svært viktig for kontraskytning som skulle uskadeliggjøre ukrainsk artilleri og beskytte egne bakkestyrker, og det sees at de stadig sendt inn eldre skyts, artillerivåpenet desimeres lik raskt som infanteritroppene. De nye spotterdronene har vist seg meget suksessrikt, ikke bare tok de ut artilleri og SAM, de fant og ødela tre Lancet-lag i løpet av liten tid. 

Men på felten sliter ukrainerne, i Popasnafronten fant de selvmordstropper akkurat som tyskerne hadde gjort under 2.vk, små tropper som sendes ut i rene selvmordsoppdrag for å holde stand og slåss til døden bare for å avløses av nye tropper - dette er ikke tvangsutsendte tropper, men tropper med seriøse mentale forstyrrelser hvor fatalismen helt overtok, som gjennom propaganda har blitt overbevist til å tro på heltedød og martyrideal. Disse er ekstraordinært vanskelig å eliminere. 

Sidesprang fra Kaukasus;

Modi i India som hadde tjent meget på Putins bekostning, det er oppstått skandale i Tyskland og Spania da det var oppdaget at inderne hadde solgt olje kjøpt på rabatt fra Russland videre til disses land, og i EU - også i Norge - har det blitt funnet ut at meget mange hadde brutt sanksjonene - har banet seg inn i Kaukasus. Han har nemlig tillatt storstils eksport av våpen, utstyr og annet til Armenia som nå kjøper alt de kunne kjøpe, fra India. 

Den store ironien i dette er at minst 84 155mm ATAGS skyts - basert på den svenske FH77 (Fälthaubits 77) - er under bestilling fra India. Vi vil altså se FH77-kloner i Armenia i den nære fremtiden. Armenerne knyttet ikke bare bånd til Vesten, de har etablert en forbindelse med India hvor Modi er veldig dypt interessant på å få innflytelse i møte med Erdogan som ikke oppfattes som en ærlig partner, og Iran hadde tross alt et nært forhold med India fra før. 

Den amerikansk-armenske øvelsen og Irans press har trolig satt Aserbajdsjan på hold. Og det er sett at det foregår en voldsom propagandakrig i sosiale medier ikke bare av aserbajdsjanerne/tyrkerne, men også av russerlojale krefter i hensikten om å betvile Armenias eksistensrett, i flere aserbajdsjanske twitterkontoer ("X" er dypt upopulært, Musk har en ekstrem besettelse omkring "X",) er Armenia blitt "Vest-Aserbajdsjan". 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Det ser ut til at dette skjedde akkurat samtidig som nedslagene i Sevastopol. Et litt pussig sammentreff med tanke på all støyen i det siste!

<snip>

Pussig sammentreff, ja. Men som @JK22 skrev i et tidligere innlegg var det nordlysaktivitet over den nordlige halvkule i natt som følge av en solstorm. Sånt kan lett ta ut satellitter, og kan dermed forklare tjenestebruddet. Det er en forklaring jeg finner plausibel.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...