Mars2029 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden skaftetryne32 skrev (30 minutter siden): Da har vi bare en løsning igjen? Bare en altså, absolutt ingen andre? Du har lov til din personlige mening, men din konklusjon virker jo ikke akkurat basert på fakta, den er tilsynelatende basert på lite annet enn tro? Vel nei det er ikke noe poeng, for jeg har ikke skrevet det du sier jeg har skrevet. Flott da er vi enig, det er ikke mulig å vite hvilken vei korrupsjonen i Ukraina har gått. Beklager for å ha misforstått deg. 1
torbjornen Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Sitat Det var ingen som stilte spørsmål til Saudi-Arabias mektigste mann, Mohammed bin Salman, om hvorfor han ikke gikk dress og slips slik de gjorde med Zelenskyj da han besøkte Det hvite hus i februar. Kanskje ikke tilfeldig, siden bin Salman lovet en trillion dollar i investeringer, sånn litt over bordet. https://www.nrk.no/ytring/utakk-er-trumps-lonn-1.17666059 4
Dudeliduu Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Simen1 skrev (19 minutter siden): Russland har ganske mye artilleri igjen, men de er tomme for noen av kalibrene (muligens 95 og 120 mm om jeg husker rett). Men også her går tapene nedover, rett og slett fordi de har færre operative artilleri på fronten til enhver tid. Tror du Russlands økonomi går strålende for tida? Eller på samme nivå nå som i fjor? Russlands økonomi går ganske dårlig for tida og dårligere enn for et år siden. De er ikke konkurs, men de tærer stadig hardere på reservene. Dette sliter på Russland, selv om russertroll vil hevde at "de er jo ikke tomme for penger, bare se på denne karen som har råd til X og Y". De sliter! Russland går aldri tom for "soldater". De kaster bare nye mennesker i kverna. Forskjellen på soldatene nå og før er at de er av lavere kvalitet, har mindre trening, lavere stridsevne og i større grad bare er kjøtt i kverna. Det viktige her er stridsevnen. Kvantum vs kvalitet og hvordan dette påvirker folkeopinionen i Russland. Putin beskytter seg selv ekstremt godt. Hvilke rykter finnes om at han snart skal snikmyrdes? Jeg har fulgt godt med i 4 år av denne 3-dagerskrigen og ennå ikke sett noe reelt om snikmord. Kun fantasier. Inkludert din. Det du flåser bort som wunderwaffe er i praksis en evolusjon av mange ukrainsk-utviklede våpen samtidig. Man skal være bra blind for å ikke se eller forstå at flere av de nye våpnene gir fordeler de ikke hadde før. Fordeler som kan dra krigen i Ukrainas favør raffineri for raffineri, og kraftverk for kraftverk. Det avgjør ikke krigen i dag eller over natta til i mårra, men det drar ting i riktig retning. Ukraina sliter også, men med andre ting enn Russland. Hvis du hadde fulgt med så ser du at Russland sliter alvorlig mye mer nå enn for et år siden. Ukraina sliter også mer. Men i litt lengre løp, tror jeg Ukraina har større utholdenhet. De har en helt annen motivasjon for å holde ut enn Russland. Ukraina kjemper en eksistensiell kamp og vet at en russisk seier betyr folkemord. Russerne kjemper bare fordi de har en pistol i nakken, ikke fordi de er genuint interessert i å berike Putin mer. Jeg kan garantere at jeg følger mer med enn dere som er her, med mindre dere også får tak i info andre steder. Ukrainas forsvar rakner. På ingen måte rask, men det går litt og litt opp i sømmene. Jeg sier på ingen måte at Russland har det flott, men hvis siste 12 månedene er noe å gå utfra har Russland likevel tiden langt mer på sin side enn Ukraina. Dersom Ukraina hadde prøvd å få en fredsavtale for et og et halvt år siden ville de hatt mye bedre muligheter. Samme om man sammenligner i dag med tolv måneder frem i tid. JK22 skrev (10 minutter siden): Det er ikke en pålitelig kilde. Det er bare en enslig mann fra krigsskolen, som er i opposisjon mot militære observatører som har gjort de samme observasjonene om at russeren er målrettet, brutal, lærevillig og utviklingsorientert - som alle med egne syn har kunne konstatere i løpet av fire år. Men disse som gjort sine observasjonene, er generelt mer optimistisk enn den ene mannen som artikkelen er basert på, med hensyn til ukrainsk tap, ukrainsk utholdenhet og russisk sendrektighet som ikke knyttes til teknikk, taktikk eller ledelse - men til kultur og soldatmentalitet i en hær hvor moral betyr svært lite hvor alle frykter hverandre - det er ikke uvanlig at medsoldater forråde, forgripe seg på og svikte hverandre, dette har vært gjentatte ganger vært sett at sårede myrdes av sine egne. Selv med de beste våpnene og de beste taktikkene er ikke russerne i stand til å bryte seg ut fra sin kultur som likestille makt med frykt, og at lykke ikke eksistere. Dette gjør dem dårligere enn resten av verden slik at det eneste de er god på, er å slite ned enhver - inkludert seg selv. Jeg hadde sagt Russland nærmere seg et bristepunkt. Det er små, men voksende tegn på krigsmotstand og likedan med at det begynner å forverre seg økonomisk sett fordi Putin hadde vist seg å være ekstremt kortsiktig, svært sløsende og sterkt megalomanisk under en tro om Russlands "mektighet" basert på størrelse, ressurser og antall. Denne megalomanien som er karakterisk for mange russerne i elitesjiktet, er i verste fall falskspill fordi Russland i 2025 er ikke den samme Russland som i eldre tid. Men; Ukrainas bristepunktet så ut til å være enda nærmere pga. vanskjøtsel, katastrofal mangel på strategisk visjon hos vestmaktene og Trumps svik som hadde fulgt til forverrelser for ukrainerne i 2024-25 helt siden han fikk republikanerne til å stenge ned våpenstøtten i en kritisk tidsperiode. Krigen smadrer begge; nå ser alle at Russland og Ukraina kan ikke krige i det endeløse. Det er interessant at du tolker ukrainske og russiske hærstyrker og kultur så forskjellig, når det i realiteten er nesten like store likheter som Norge og Sverige. Jeg mener bestemt at du forresten sa akkurat dette for et år siden også. Strengt tatt er det mindre tegn til Russlands bristepunkt nå enn det var da.
Dudeliduu Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden https://nypost.com/2025/11/23/opinion/harsh-reality-of-weakened-ukraine/ "Gennady Druzhenko reckons that of the 1,000-odd fellow military recruits in his training camp, he is the only one who is there willingly. The vast majority are conscripts, many of them old or unhealthy, press-ganged off the streets to plug the growing gaps in Ukraine’s front lines. His comrades’ morale could not get much worse, but in the wake of the corruption scandal last week engulfing Volodymyr Zelensky, the Ukrainian president, a new low has been reached. “Some of these guys are nearly 60 and it’s a tragedy that they’re being mobilized anyway,” Druzhenko told The Telegraph. “But now we have this huge corruption scandal, where people in government are stealing hundreds of millions of dollars, just at a point when ordinary Ukrainians are really struggling. Do you think that motivates them to defend a regime very similar to [Vladimir] Putin’s kleptocracy?”" "While Druzhenko’s comparison of Zelensky’s regime to Putin’s is perhaps rhetorical, it is fair to say even the Kremlin might have blushed over the unfolding scandal at Energoatom, the state nuclear power firm. Seven government figures, including Zelensky’s close associates, are under investigation for allegedly siphoning up to $100 million from contracting processes after detectives secretly recorded conversations. Among them is Timur Mindich, a former business associate of Zelensky’s, who fled abroad after being tipped off about his arrest warrant. In a country whose borders are heavily policed to stop draft dodgers fleeing, that was not a good look. Nor was the golden lavatory — allegedly found along with bags of money — in Mindich’s apartment or the reports that one of the accused complained of back pain from lugging the stacks of illicit cash around. The timing of the scandal, and its origins in the energy sector, could barely have been worse. Thanks to relentless Russian strikes on Ukraine’s power network, nearly half a million Ukrainians are currently without electricity, with Kyiv spending 10 hours a day without power. This winter could be Ukraine’s toughest ever. And rather than just blaming Russia, Ukrainians are now also blaming Energoatom, where the corruption allegedly stopped work to protect substations from air raids."
skaftetryne32 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Mars2029 skrev (21 minutter siden): Flott da er vi enig, det er ikke mulig å vite hvilken vei korrupsjonen i Ukraina har gått. Beklager for å ha misforstått deg. Jeg har ikke sagt noe om å vite, det er hva jeg sier, du sier at jeg har sagt at jeg vet, det stemmer ikke. Det er veldig mulig å å se en tydelig retning, det betyr ikke det samme som at jeg kan spå fremtiden eller at det vil fortsette, men retningen de prøver å ta er ganske tydelig, de har tatt mange aktive steg i den retning. Så nei jeg er ikke enig i det, jeg er uenig med deg når du sier at jeg sier at jeg vet, klart og tydelig? 2
Simen1 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden TTELPMOK skrev (10 timer siden): Dessverre. Men man må være realist. Hvis ikke dette stopper snart, så blir Ukraina totalt ødelagt. Du repeterer standard kreml-propaganda og ignorerer det større bildet. Hvis Ukraina "gir seg" så blir landet, folket og kulturen totalt ødelagt. Store deler av Ukraina er fortsatt beboelig og gjenoppbyggbart. Store deler av befolkningen lever vanlige liv med vanlige jobber. Det vil ikke skje under Russland - gulag venter. Ukraina har en sterk identitet og kultur - den vil totalt ødelegges dersom Ukraina "gir seg". I tillegg har vi de utenlandske ringvirkningene for Estland, Latvia, Litauen, Polen, Moldova, Romania, Norge og Finland. Dette ER 3. verdenskrig og Putin har ambisjoner om å ta Europa. Mange av oss har bare ikke skjønt ennå at Ukraina er den første brikken og at 2. verdenskrig ble en de facto verdenskrig før tapene var så høye som i denne krigen. Krigen har svært stort potensial til å spre seg videre. Kunne Europa klart å stoppe 2. verdenskrig i 1940-41 om man hadde reagert annerledes og tidligere? Kanskje, det får vi aldri vite. Men vi finner snart ut om vi klarer å stoppe 3. verdenskrig i Ukraina eller ikke. 5 1
Populært innlegg JK22 Skrevet 10 timer siden Populært innlegg Skrevet 10 timer siden Dudeliduu skrev (16 minutter siden): Det er interessant at du tolker ukrainske og russiske hærstyrker og kultur så forskjellig, når det i realiteten er nesten like store likheter som Norge og Sverige. Jeg mener bestemt at du forresten sa akkurat dette for et år siden også. Strengt tatt er det mindre tegn til Russlands bristepunkt nå enn det var da. Galt. Den ukrainske militærskulturen er vesensforskjellig, fordi de verdsette den enkelte soldaten i sterk kontrast til den russiske, og de har ikke den samme fryktmentalitet - du gjør en meget grov feil ved å kjøpe det russiske argumentet om ukrainsk og russisk er enten av samme kultur eller tett på hverandre, og likedan gjør en grov feil ved å tro nordmenn og svensker ikke er så forskjellig; det finnes dyptliggende vesensforskjeller som ikke kan enses, - og som alle innfødte i de to landene i deres underbevissthet er bevisst om. En hær reflektere samfunnet den kom fra. De to hærer er mer forskjellig fra hverandre enn hva du vil erkjenne. Russlands bristepunkt kan nå sees på horisonten, det var noe annet for ett år siden, da var det snakk om de militære ressursene - nå er det snakk om selve nasjonen. De russiske styrkene sliter med å bryte seg gjennom muren, selv om det vil ødelegge dem i prosessen, bare fordi Putin tror han kommandere et så stort land at han kunne ignorere konsekvensene - uten å fatte ordtaket - liten tue kan velte stort lass. Det er tydelig at du har allerede tatt parti for russerne. 12
Dudeliduu Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden JK22 skrev (Akkurat nå): Galt. Den ukrainske militærskulturen er vesensforskjellig, fordi de verdsette den enkelte soldaten i sterk kontrast til den russiske, og de har ikke den samme fryktmentalitet - du gjør en meget grov feil ved å kjøpe det russiske argumentet om ukrainsk og russisk er enten av samme kultur eller tett på hverandre, og likedan gjør en grov feil ved å tro nordmenn og svensker ikke er så forskjellig; det finnes dyptliggende vesensforskjeller som ikke kan enses, - og som alle innfødte i de to landene i deres underbevissthet er bevisst om. En hær reflektere samfunnet den kom fra. De to hærer er mer forskjellig fra hverandre enn hva du vil erkjenne. Russlands bristepunkt kan nå sees på horisonten, det var noe annet for ett år siden, da var det snakk om de militære ressursene - nå er det snakk om selve nasjonen. De russiske styrkene sliter med å bryte seg gjennom muren, selv om det vil ødelegge dem i prosessen, bare fordi Putin tror han kommandere et så stort land at han kunne ignorere konsekvensene - uten å fatte ordtaket - liten tue kan velte stort lass. Det er tydelig at du har allerede tatt parti for russerne. I din verden er det å ikke være på ukrainas side en direkte forlovelse med Putin. I den virkelige verden er det ikke slik. Jeg bryr meg svært lite om om begge parter, men helst skulle jeg selvfølgelig ønske at Ukraina vant. Helst skulle jeg også ønske at jeg arvet milliarder av en ukjent onkel. Jeg lever dessverre i den virkelige verden, og må istedenfor ta til takke med realitene som finnes. Det er bedre å være forberedt på det verste og istedenfor bli positivt overrasket om det er noe bra som skjer. Ukraina rakner. Russland sliter også, men ikke i nærheten like mye som Ukraina. https://nypost.com/2025/11/23/opinion/harsh-reality-of-weakened-ukraine/
Simen1 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Dudeliduu skrev (1 time siden): I din verden er det å ikke være på ukrainas side en direkte forlovelse med Putin. I den virkelige verden er det ikke slik. I den virkelige verden er det selvsagt det. Støtter man ikke Ukraina direkte/indirekte, så hjelper man Putin, hans tyrrani og mafiaoligarki. Veldig enkelt! Omtrent som å "ikke bry seg om politikk" og stemme blankt i tyske valg på 1930-tallet. Endret 8 timer siden av Simen1 7
torbjornen Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Russiske medier snakkar meir og meir om atomvåpen. https://www.nrk.no/urix/de-snakker-om-atomvapen-hele-tida-1.17660773 2
Dudeliduu Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Simen1 skrev (5 minutter siden): I den virkelige verden er det selvsagt det. Støtter man ikke Ukraina direkte/indirekte, så hjelper man Putin, hans tyrrani og mafiaoligarki. Veldig enkelt! Da er majoriteten av det norske folk putin-tilhengere med den logikken. For svært få bryr seg og direkte/indirekte støtter Ukraina. De færreste følger i det hele tatt med på krigen. De fleste er som meg og tenker at det hadde vært flott om Ukraina vant, men i det minste hadde det vært fint med fred.
Simen1 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Dudeliduu skrev (4 minutter siden): Jeg bryr meg svært lite om om begge parter, men helst skulle jeg selvfølgelig ønske at Ukraina vant. Du forstår åpenbart svært lite om begge parter. Tankesett, historikk, maktstruktur, intensjoner og metoder. Nei, det virker overhodet ikke som du ønsker at Ukraina vinner. Det du gjør er å smøre tykt på med skadelig kreml-propaganda som hjelper de til å oppnå sine mål. Som Trump. Dudeliduu skrev (8 minutter siden): Det er bedre å være forberedt på det verste og istedenfor bli positivt overrasket om det er noe bra som skjer. Det er forskjell på å være forberedt på det verste og å spre Putins narrativ til hans hjelp. Dudeliduu skrev (10 minutter siden): Ukraina rakner. Russland sliter også, men ikke i nærheten like mye som Ukraina. Det hadde vært veldig interessant å høre hvor du får dine inntrykk fra. Kan du nevne de viktigste mediene og kanalene du får dette inntrykket fra? 5
Marzo Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 1 hour ago, Dudeliduu said: Der fikk jeg kraftig Deja Vu fra to år siden. Artig at folk fremdeles venter på én av fem ting: Russland går tom for våpen og stridsvogner Russland får økonomisk kollaps Russland går tom for soldater Putin blir snikmyrdet Ukraina får en eller en annen form for Wunderwaffe. Dette er en "War of attrition". Det går sakte, men Ukraina taper. Har du noen formening om hvor mye materiell Russland vil trenge for å ta hele Ukranina? 4
Simen1 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) torbjornen skrev (1 time siden): Russiske medier snakkar meir og meir om atomvåpen. https://www.nrk.no/urix/de-snakker-om-atomvapen-hele-tida-1.17660773 Selvsagt. Det er ikke bare propaganda og press, men en stadig mer reell trussel. Putin-regimet er i en stadig vanskeligere situasjon etter å ha kjempet 4 år i en 3-dagerskrig og ikke klart å oppnå en brøkdel av det de tidlig og bråkjekt annonserte at de skulle ovenfor det russiske folket. Putin-regimet er trengt opp i et hjørne og stadig mer desperat. De første 3-3,5 årene var atomvåpen bare retorisk sabelrasling. Nå nærmer Russland seg den desperate retorikken "hvis ikke vi vinner så skal ingen vinne". Her er det egentlig bare en riktig ting å gjøre: Å "gå over lik" for å samle verden mot en felles fiende, Russland (og NK). Tross alle andre uenigheter må ALLE atommaktene stå sammen om å gi en svært streng advarsel om at hvis Russland (og NK) tyr til atomvåpen så vil ALLE midler bli brukt for å knuse Russland. USA, Kina, India, Pakistan, Fraknrike, Isralel må gi et ekstremt tydelig signal som ikke kan ignoreres av hverken Kreml eller det russiske folket. Jeg har sagt det siden i sommer. Russland er trengt opp i et hjørne som et villdyr uten noen vei ut. Det kan finne på å noe så irrasjonelt som å bite fra seg selv om det er suicidalt. Dessverre, atomkrig har kommet på agendaen og det finnes ingen annen utvei enn å forsøke å snakke Putin-regimet til fornuft. Direkte og via det russiske folket. Dette var den beste illustrasjonen jeg klarte i farta. AI forsto ikke navnet "Little boy" eller hvordan den kunne festes som en ryggsekk på ryggen eller lignende. Håper noen med bedre evner enn meg klarer å forbedre illustrasjonen av den suicidale kjernevåpensituasjonen. Endret 8 timer siden av Simen1 7
Simen1 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Dudeliduu skrev (18 minutter siden): Da er majoriteten av det norske folk putin-tilhengere med den logikken. For svært få bryr seg og direkte/indirekte støtter Ukraina. De færreste følger i det hele tatt med på krigen. Nei, jeg har inntrykk av at de fleste faktisk bryr seg, er svært opprørt over den russiske trusselen og støtter Ukraina. Dudeliduu skrev (19 minutter siden): De fleste er som meg og tenker at det hadde vært flott om Ukraina vant, men i det minste hadde det vært fint med fred. Det eneste reelle alternativet til en klar ukrainsk seier er folkemord. Ukrainerne vet det og de fleste her i tråden vet det. Nei, det hadde ikke vært fint med det folkemordet du kaller fred. Jeg må bare be deg lese dette om igjen, til du forstår det: Spoiler 7 1
Mars2029 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) skaftetryne32 skrev (50 minutter siden): Jeg har ikke sagt noe om å vite, det er hva jeg sier, du sier at jeg har sagt at jeg vet, det stemmer ikke. Det er veldig mulig å å se en tydelig retning, det betyr ikke det samme som at jeg kan spå fremtiden eller at det vil fortsette, men retningen de prøver å ta er ganske tydelig, de har tatt mange aktive steg i den retning. Så nei jeg er ikke enig i det, jeg er uenig med deg når du sier at jeg sier at jeg vet, klart og tydelig? Nå bare gjentar du bare deg selv, har allerede beklaget for å ha misforstått deg. For min del er det vanskelig å se en tydelig retning når de faktisk har blitt avslørt som korrupte og fikk store protester mot seg etter at de prøvde å få anti-korrupsjonsarbeidet under sin egen myndighet. De er også midt under en krig så jeg tenker jo at det som er blitt avslørt hittil kun er en brøkdel av omfanget. Men jeg må ærlig innrømme at jeg langt fra er noen ekspert på området. Endret 9 timer siden av Mars2029
skaftetryne32 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Mars2029 skrev (4 minutter siden): Nå bare gjentar du bare deg selv, har allerede beklaget for å ha misforstått deg. Du misforsto ingenting, det er litt av problemet, man misforstår ikke to helt forskjellige ord. I tillegg slengte du på denne meldingen👇, det er helt greit å påpeke at vi ikke er enige, når vi ikke er det, og du igjen legger ord i min munn å sier vi er det. Mars2029 skrev (1 time siden): Flott da er vi enig, det er ikke mulig å vite hvilken vei korrupsjonen i Ukraina har gått. 2
Mars2029 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden skaftetryne32 skrev (12 minutter siden): Du misforsto ingenting, det er litt av problemet, man misforstår ikke to helt forskjellige ord. I tillegg slengte du på denne meldingen👇, det er helt greit å påpeke at vi ikke er enige, når vi ikke er det, og du igjen legger ord i min munn å sier vi er det. Jo jeg misforsto. Når man skriver "Det går rette veien" så er dette for meg en ordlegging som sier at man er sikker i sin sak.
AtterEnBruker Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Simen1 skrev (1 time siden): Nei, det hadde ikke vært fint med det folkemordet du kaller fred. Vis skjult innhold Begrepet "negativ fred" burde innføres oftere i vokabulæret ang. dette temaet. 2 2
Populært innlegg Jarmo Skrevet 8 timer siden Populært innlegg Skrevet 8 timer siden Sitat Et stort ukrainsk drone- og rakettangrep i natt skal trolig ha slått ut det svært viktige overvåkingsflyet A-60 og andre militære fasiliteter som Russland er avhengige av i okkupasjonskrigen. https://www.abcnyheter.no/nyheter/ukrainsk-fulltreffer-mot-russisk-prestisjefly/1304434 7 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå