Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 8. august 2024 Populært innlegg Skrevet 8. august 2024 https://www.dagens.com/war/russian-helicopter-mistakenly-destroys-own-tanks-in-kursk Russian Helicopter Mistakenly Destroys Own Tanks in Kursk In a significant blunder, a Russian Ka-52 helicopter has destroyed a convoy of its own military equipment in the Kursk Oblast, near the border with Ukraine. The incident, which highlights the ongoing chaos and confusion within the Russian military, was reported by a Russian military blogger known as "Fighterbomber" on Telegram. Ser altså ut til at disse russiske lastebilene med T-62M som er sett ødelagt i flere videoer antagelig ble ødelagt av russerne selv. 6 1 5
Kalle Klo Skrevet 8. august 2024 Skrevet 8. august 2024 10 minutes ago, Brother Ursus said: Dette viser vel også én gang for alle hvor strukkede de russiske linjene og ressursene i realiteten er. De har klart å raske sammen nok til å forsvare linjene inne i Ukraina, men ikke til å forsvare den enorme grensen sin i manøvreringskrigføring. Og i manøvreringskrigføring var det kun én korrekt vei å gå - inn i Russland. Så får vi håpe Putler ikke beordrer taktiske atomvåpen. Men skal han bruke dem så er det nesten nå det må skje, som ukrainske styrker fremdeles er i samlede anstøt rundt små tettsteder, og landeveier, på grensen mot Ukraina. Det hadde jo vært noe å havne i historiebøkene for - Putin første i historien til å atombombe eget land... 3 2
Mannen med ljåen Skrevet 8. august 2024 Skrevet 8. august 2024 Det har foregått flere ganger før, i form av prøvesprengninger riktignok. 3
Dragavon Skrevet 8. august 2024 Skrevet 8. august 2024 Brother Ursus skrev (2 minutter siden): https://www.dagens.com/war/russian-helicopter-mistakenly-destroys-own-tanks-in-kursk Russian Helicopter Mistakenly Destroys Own Tanks in Kursk In a significant blunder, a Russian Ka-52 helicopter has destroyed a convoy of its own military equipment in the Kursk Oblast, near the border with Ukraine. The incident, which highlights the ongoing chaos and confusion within the Russian military, was reported by a Russian military blogger known as "Fighterbomber" on Telegram. Ser altså ut til at disse russiske lastebilene med T-62M som er sett ødelagt i flere videoer antagelig ble ødelagt av russerne selv. Nei, så leit.... 8
Simen1 Skrevet 8. august 2024 Skrevet 8. august 2024 Brother Ursus skrev (3 minutter siden): Har de nådd Rylsk-Lgov (russisk stavelse) motorveien, så inntar de snart både Rylsk og Lgov og atomkraftverket. Som også gjør det vanskelig for russerne å svare, i risiko for å skade kraftverket. Ble vi ikke enige angående okkupasjonen av Zaporizhzhia kjernekraftverk at det var en uhyre dårlig ide å militarisere et kjernekraftverk? Burde vi gå bort fra det prinsippet nå? 4
Brother Ursus Skrevet 8. august 2024 Skrevet 8. august 2024 1 minute ago, Simen1 said: Hvorfor tror du at dette er et godt tidspunkt for taktiske atomvåpen? Det virker helt meningsløst for meg å vende hele verdens reaksjoner mot Russland, for å gjøre noen forskjell langt ute på den russiske landsbygda. Putin bryr seg nok midt bak om disse bygdene. Det er ydmykelsen i forhold til landets innbyggere han bryr seg om og jeg tror ikke atomvåpen er noe som vil styrke hans posisjon i Russland. Det vil være dråpen som får det til å renne over for svært mange russere som hittil har vært passive. Atomvåpen kan utløse opprør eller borgerkrig. Fordi ukrainske styrker akkurat nå fortsatt er relativt samlede og etablerer baser. De står i småbyer og langs veier, langt unna Moskva-regionen. Jo lengre russerne venter, jo kjipere blir det for russerne selv. Det er klart han KAN gjøre det på et senere tidspunkt også, men det ville være enda sprøere. Derfor tror jeg det er nå eller aldri. Med mindre han blir koko når Der Untergang nærmer seg Moskva. Alternativet er at krigen i stadig større grad utkjempes på veiene mot Moskva og til slutt Moskva-regionen med konvensjonelle midler. Da ville russerne ta ytterligere stygge tap. 1
Brother Ursus Skrevet 8. august 2024 Skrevet 8. august 2024 1 minute ago, Simen1 said: Ble vi ikke enige angående okkupasjonen av Zaporizhzhia kjernekraftverk at det var en uhyre dårlig ide å militarisere et kjernekraftverk? Burde vi gå bort fra det prinsippet nå? Joa, altså, jeg tviler på at ukrainerne vil gjøre det russerne gjorde. Men bare det faktum at det er en atomkraftverk der betyr at man må være forsiktig med f.eks luftstøtte og artilleri. Om de faktisk er det, er en annen sak... Jeg er derimot helt sikker på at ukrainerne ikke vil sprenge det. Russerne vil sikkert hevde at det er det som er målet deres. 2
Kalle Klo Skrevet 8. august 2024 Skrevet 8. august 2024 4 minutes ago, Mannen med ljåen said: Det har foregått flere ganger før, i form av prøvesprengninger riktignok. Vanligvis ikke i bebodde områder. Meg bekjent har sivilbefolkning blitt utsatt for stråling/nedfall, men ingen har blitt drept i selve eksplosjonene.
Kahuna Skrevet 8. august 2024 Skrevet 8. august 2024 På en skala fra 1 til 10. Hvor tilfeldig er det at dette lille grenseraidet ble satt i gang bare dager etter at Ukraina fikk F-16? Jeg forventer ikke at F-16 kommer til å bombe Kursk snart, derimot vil det overraske meg veldig om de ikke flyr luftforsvarspatruljer typ sørvest for Sumy.. 4
Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 8. august 2024 Populært innlegg Skrevet 8. august 2024 2 minutes ago, Kahuna said: På en skala fra 1 til 10. Hvor tilfeldig er det at dette lille grenseraidet ble satt i gang bare dager etter at Ukraina fikk F-16? Jeg forventer ikke at F-16 kommer til å bombe Kursk snart, derimot vil det overraske meg veldig om de ikke flyr luftforsvarspatruljer typ sørvest for Sumy.. Det er nok en faktor, men antagelig ikke den største. F-16 kan imidlertid dekke ukrainske styrker med glidebomber og BVR fra over grensen. I øyeblikket plystrer Washington, London, Berlin og andre europeiske hovedsteder og titter andre veien, men på et tidspunkt vil de måttet definere "grenseområder" til Ukraina nærmere Zelensky har rett og slett kallt bløffene til både Vesten og Russland og staker ut en ny kurs i det som kan bli en historisk viktig hendelse både i denne krigen og verdenshistorien. 6 5
Brother Ursus Skrevet 8. august 2024 Skrevet 8. august 2024 Mange av disse vil også være avansementstropper og rekognisering, men likevel, det ser ut til å være veldig lite motstand nå. Kanskje de forbereder en ny linje... men hvor er den? I Kursk by? 1
bojangles Skrevet 8. august 2024 Skrevet 8. august 2024 (endret) 3 minutes ago, OMyren said: Forhåpentligvis slutt på krigen snart. Ja krigen kan være nårsomhelst. Det er bare for putin å kalle alle sine soldater hjem fra okkuperte områder i Ukraina så er det ikke mer krig. Slik det har vært helt tilbake til 2014 da russerne okkuperte Ukraina. Endret 8. august 2024 av bojangles 6 1
Simen1 Skrevet 8. august 2024 Skrevet 8. august 2024 Jeg er spent på min teori om lokale innbyggere vil bytte side til Ukraina som sin beskytter. Det kan være et vippepunkt som setter i gang en kjedereaksjon i Russland. Putin kan måtte forskanse seg i Moskva og måtte se Napoleon Bonaparte sitt bilde i speilet. Napoleon inntok som kjent Moskva i 1812, men forhindret fra forsyninger utenfra så ble det en kald vinter, byen ble brent og han måtte sulten, kald og utslitt bare vende nesen hjemover, med enorme tap. Putins der untergang er også et godt språklig bilde. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå