Gå til innhold

Keto eller Lavkarbo + Fasting


Anbefalte innlegg

Keto, lavkarbo og IF gir vel omtrent doblet risiko for tidlig død fra hjertesykdom. Antagelig øker de risiko for en del andre ting også.

Ganske sprøtt, fordi man trodde tidligere at enhver vektnedgang ville være å foretrekke for helsen skyld.

Personlig bruker jeg plantebaserte proteinpulvere som mellommåltider eller "pre-meals". De ekstra proteine fører til at jeg får i meg mer enn nok proteiner til å løfte vekter, at blodsukkeret er mer stabilt, og at jeg ender opp med å spise mange færre kalorier.

Er ikke veganer, men liker veganske proteinpulvere da de er renere og har langt mindre sjans for kontaminasjon. Meieriprodukter og særlig whey inneholder tross alt mye dritt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Brother Ursus said:

Keto, lavkarbo og IF gir vel omtrent doblet risiko for tidlig død fra hjertesykdom. Antagelig øker de risiko for en del andre ting også.

GIR de økt risiko for dette, eller er det noe man tyr til fordi man er langt ute i faresonen?
Causation != Correlation, etc 

Lenke til kommentar
On 3.6.2022 at 9:53 PM, Outlier616 said:

I likhet med en annen her i tråden fikk jeg skrevet ut Ozempic, og det fungerte så bra at jeg kjøpte aksjer i selskapet. På Ozempic spiste jeg rett og slett som vanlig, men det ble plutselig mye lettere å styre porsjonsstørrelser.


Har gått ned ca. 40kg fett og lagt på meg 10kg muskler på 1 år :)

Ozempic virker på en svært sammensatt måte som neppe forstås helt foreløpig og melkes for det det er verdt inntil stoffet mest sannsynlig trekkes fra markedet, slik som vanligvis skjer med effektive slankemidler historisk, men fortvil ikke, for det kommer sannsynligvis sammensatte legemidler med ca 3x effekten etter hvert hvis de blir godkjent.

Semaglutid (GLP-1 antagonist) som er i Ozempic etc etterligner et stoff som kroppen selv produserer når du spiser, men normalt er dette kun aktivt i relativt kort tid. Semaglutid gjør slik at noe kroppen er vant med er forbigående signal blir skrudd på så lenge en har semaglutid i sirkulasjon. Kroppen oppfatter dette som unormalt og responderer med kvalme for at du skal få ut noe den anser som unormalt. Folk rapporterer også dette som en svært vanlig bivirkning.

Problemet slik jeg ser det er at du setter kroppen i en sulttilstand hvor du får den til å bryte ned ca 50% protein. Når en begynner å bli litt opp i årene er dette noe en absolutt ikke vil skal skje og en vet heller ikke om langtidsvirkningene.

Jeg tror personlig at problemet ligger i maten folk spiser og levesettet ellers og at Ozempic på mange måter gjør at folk fortsetter som før når man tar Ozempic, men har fått med meg at mange kutter ut fettholdige matvarer fordi det byr dem imot.

Det viktigste for å styre dette er maten og deretter trening. 90% av det du finner i en dagligvarebutikk er industriprodukter laget for best mulig inntjening og ikke helsen din. 10% er naturlige og gode produkter som er helsebringende og som du bør kjøpe.

Det som er litt paradoksalt med Ozempic er at det foreskrives av helsepersonell fordi det ligger i rettingslinjene, men samtidig er dem veldig mot ulike fasteteknikker som menneskeheten har holdt på med lenge historisk.

Jeg har også gått ned 40 Kg med tilnærmet faste. Det eneste jeg fikk i meg var blågrønn-algen chlorella og et par kapsler Omega-3 daglig. Jeg sluttet når kroppen mer eller mindre sendte chlorellaen sakte opp i retur i spiserøret til slutt. Normalt sett må en finne seg en balanse etterpå, ellers er det ekstremt lett å gå opp igjen. Det er derfor man må stå på Ozemic lengre enn en kur, ellers går en ofte opp mer enn en gikk ned hvis ikke kostholdet tilpasses.

Lenke til kommentar
vidor skrev (55 minutter siden):

Jeg har også gått ned 40 Kg med tilnærmet faste. Det eneste jeg fikk i meg var blågrønn-algen chlorella og et par kapsler Omega-3 daglig. Jeg sluttet når kroppen mer eller mindre sendte chlorellaen sakte opp i retur i spiserøret til slutt. Normalt sett må en finne seg en balanse etterpå, ellers er det ekstremt lett å gå opp igjen. Det er derfor man må stå på Ozemic lengre enn en kur, ellers går en ofte opp mer enn en gikk ned hvis ikke kostholdet tilpasses.

Hva slags produkt er det?
Er det noe måltidserstatter? Hva jeg kan finne er det kun et kosttillskudd.
https://natur.no/chlorella-tabletter-okologisk
https://sunkost.no/supernature-chlorella-tabletter
https://sunkost.no/sun-chlorella
https://www.proteincompany.no/no/foodin-korean-chlorella-powder-120-g

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
4 hours ago, DJViking said:

Hva slags produkt er det?

Det nærmeste du får tak i i dag er Sun Chlorella, men jeg brukte et identisk produkt fra Best Effekt (ca 1/7 av butikkpris), som de nå ikke forhandler lengre (kom fra akkurat samme fabrikken, så samme råvare). De solgte det i anonyme store aluminiumsposer til en gunstig pris. Sun Chlorella kommer i små pakninger og er mye mye dyrere. Sun Chlorella tror jeg saksøkte Best Effekt.

Jeg tok 15 stk 250 grams tabletter daglig. Var vel rundt 2012 mener jeg å huske.

Det viktigste er hva du spiser etter at du har gått ned. Det er veldig lett å falle tilbake i gammelt spisemønster igjen og da er det rett opp i vekt igjen for de aller fleste. Statistisk sett er også dette svært vanlig, og det er det som fører til jojo-slanking.

Produktet er oppknust chlorella alger i tabletter som består av proteiner, vitaminer og mineraler. Dette er et kosttilskudd som er 100% naturlig og ikke inneholder noe syntetisk, så derfor jeg brukte det for å understøtte kroppen med litt næring.

Hadde null sultfølelse og bra med energi, så noe funket i alle fall. Jeg gikk i ren ketose og ketostix som måler ketoner ble så mørke de kunne bli. Folk skjønte ikke bæra når jeg aldri spiste.

Skal sies at jeg prøvde et ærlig forsøk på keto før dette, men det var ikke kroppen min (spesielt hjerte) helt enig med, så det ble stoppet. Burde vel ha spist mer fett og mindre protein og supplert med grønnsaker og salater. Reagerte også på melkeprotein så all osten burde nok også vært kuttet.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (23 timer siden):

Keto, lavkarbo og IF gir vel omtrent doblet risiko for tidlig død fra hjertesykdom. Antagelig øker de risiko for en del andre ting også.

Ganske sprøtt, fordi man trodde tidligere at enhver vektnedgang ville være å foretrekke for helsen skyld.

Her tror jeg du må komme med noe forskning tror jeg, for tror det ville være rimelig store overskrifter om «gir dobbelt så høy risiko» som en slags fasit. Husk også at det er nyanser i alt, spiser man masse sukker så er man også innenfor en viss forhøyet risiko for sykdommer og tidlig død, og det er jo da innenfor «den vestlige kosten/normalkost». 
 

Så hvor langt er et tau sånn egentlig? Du kan kjøre en super clean keto med bare dønn sunn mat, som man kan gjøre i hvilken som helst diett. Men kjører du bare bacon og drikker fett så er det klart at man antagelig dauer fortere :p 

Lenke til kommentar
2 hours ago, bshagen said:

Her tror jeg du må komme med noe forskning tror jeg, for tror det ville være rimelig store overskrifter om «gir dobbelt så høy risiko» som en slags fasit. Husk også at det er nyanser i alt, spiser man masse sukker så er man også innenfor en viss forhøyet risiko for sykdommer og tidlig død, og det er jo da innenfor «den vestlige kosten/normalkost». 
 

Så hvor langt er et tau sånn egentlig? Du kan kjøre en super clean keto med bare dønn sunn mat, som man kan gjøre i hvilken som helst diett. Men kjører du bare bacon og drikker fett så er det klart at man antagelig dauer fortere :p 

 

 

https://www.bhf.org.uk/informationsupport/heart-matters-magazine/news/behind-the-headlines/intermittent-fasting

According to the researchers' presentation (PDF, 373KB, 1 page), people who limited their eating window to less than eight hours a day had a 91 per cent (almost double) increased risk of dying from heart and circulatory diseases, compared to those who had a more typical eating window of 12 to 16 hours.


Folk som spiser IF er antagelig mer opptatt av helse enn gjennomsnittet. De spiser også sansyneligvis færre karbohydrater.

Likevel økte altså risikoen med det doble når man kortet ned på spisevinduet - antagelig fordi man spiser fler kalorier på kortere tid.

Stort sett alt i ernærings og helse- forskning viser nå at dette koker ned til inflammasjon. Man får mer inflammasjon av en kyllingfilét eller et stykke fisk enn en halvannen liter Coca-Cola.

Ikke misforstå. Cola er ikke sunt. Men karbohydrater har nesten ikke toksisitet og har relativt lav inflammasjon og du kan brenne dem om du er i kaloribalanse. Alle typer fett og animalske proteiner er derimot sterkt inflammatoriske.

Lenke til kommentar

Jeg har sett noen Youtube-videoer som mener den studien er bare tull og at det hadde ikke noe med selve fastingen å gjøre for de som døde i den studien.

 

Det er viktig med flere kilder. Det er så mye motstridene forskning der ute.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...