Gå til innhold

Keto eller Lavkarbo + Fasting


Anbefalte innlegg

Noen som sverger til Keto, eller LavKarbo og/eller Fasting?

Jeg har kjørt sånn periodvis fasting (intermittent fasting) i en god stund nå. Siden i fjor høst.
Stoppet opp med det før jul, og begynte nå igjen i midten av Januar med fastingen min.

Jeg begynte først med fasting hvor jeg hoppet over frokost. Deretter fasting hvor jeg hoppet over lunsj.
Deretter gikk jeg nærmere 16:8, 18:6, 20:4, og nå holder jeg på med en OMAD (One Meal A Day).
Jeg har ikke tenkt å holde på med OMAD for evig. Bare en liten periode, ut Mars. Deretter går jeg tilbake til 2MAD (2 Meals A Day) som er nærmere 18:6 fasting og kommer til å spise Lunsj og Middag, men ikke noe flere måltider enn det.

Jeg har ikke sverget av karbohydrater, men jeg prøver å holde antall karbohydrater lavt, maks 20%. Det er vel det som kalles for LavKarbo.
Jeg liker enkelte måltider med Korn alt for mye til å sverge av karbohydrater helt. Elsker Pasta, Pizza, Hamburger, og Ris til Wok. Dog skal det sies jeg spiser sjelden Pizza og Hamburgere (lager det mest selv, men omtrent 1 gang i måneden kjøper jeg ute), men ofte Pasta.

Fasting skal vist være bra for å unngå å få for mye insulinrespons, noe som kan hindre fettforbrenning, og lede til insulinresisten.
Jeg har tenkt en god stund nå om jeg skulle gå over til Keto. I videoer fra Youtube jeg har sett virker det som en veldig god måte å slanke seg på, men også for å forbedre insulinresistens. For 3 år siden fikk jeg beskjed at jeg lå i faresonen for Diabetes 2, og har siden trent mye for å hindre å få Diabetes 2, men jeg har aldri klart å komme meg unna faresonen.

Å gjøre Keto skal visstnok være veldig bra for å forbedre insulin sensitivitet (altså motsatte av insulin resistens).
I tillegg til å forbrenne mer fett, bedre helse (sies det), øke levealderen.

Jeg følger ofte med på videoer fra disse to herrene på Youtube som snakker mye om Keto og Fasting.
https://www.youtube.com/c/ThomasDeLauerOfficial
https://www.youtube.com/c/drekberg
 

Litt om meg. Litt overvektig, men også ganske kraftig. Har litt muskler, men også mye fett.
Så jeg driver hovedsakelig med fasting for å bli slankere. I tillegg trener jeg nå hver dag 45min-1time, mest styrketrening.
Høyde: 187 cm
Vekt: ca. 120 Kg
Fettprosent: ca. 40% (fra smartvekt)

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Annonse

[1] Random productId 5946071 from forum_326

Jeg gikk fra 108 kg til 90 kg (nåværende) på ca. et halvt år ved å bruke fasting. Jeg fikk utlevert en slanke/diabetesmedisin av fastlegen som heter Ozempic. Denne medisinen blokkerer et protein som utløser følelsen av sult. Dette har igjen gjort det mye enklere å moderere matinntaket samt faste. Den er litt dyr, ca. 1200 kr pr. mnd. med mindre du får den på blå resept, da koster den ca. 400 kr pr. mnd. Jeg er 183 cm høy og målet er å nå ca. 80 kg og holde meg der. Fastlegen min anbefaler fasting, kutte ut brød, melk og andre meieriprodukter, og sukker helt, og ha et moderat kjøttforbruk. Mer grønnsaker, salat, linser, nøtter og frukt, fisk etc.

Lenke til kommentar

Har noen brukt å måle Ketones som kroppen produserer for å sjekke hvorvidt man er i Ketose eller ikke?

https://www.apotek1.no/produkter/freestyle-precision-b-ketone-teststrimmel-10stk-913906p

Denne krever at man har en FreeStyle Precision, som nok koster endel penger. Jeg har ikke tenkt å måle dette hele tiden, men i begynnelsen kan det være greit å vite om man er kommet inn i ketose.

Lenke til kommentar

Keto er en livsstil, ikke en diett. Aldri gå på en diett. Det er hva jeg hører.

Jeg har lyst å prøve keto for å redusere fett+vekt, men jeg er alt for glad i diverse karbohydrater til å avsverge det for resten av livet.
Pasta, Ris, Potet og Brød er noe jeg vil fortsette med, men kanskje ikke til det ekstreme som jeg har spist hittil av disse matvarene.

Men det jeg vil unngå er å gå rett opp i fett+vekt etter at jeg har nådd min ideal fett+vekt.
Hvordan vil det fungere å kombinere Keto + LavKarbo? Jeg kan godt fortsette med Keto etterpå, men ikke 100% strikt.

Enkelte personer som trener veldig mye, kan spise nesten så mye karbohydrater dem vil, ettersom dem brenner det bort, men jeg har en veldig stillesittende jobb. Sitter ved PC 8 timer om dagen. Kun oppe for å hente kaffe eller dra på møte. Hjemme sitter jeg enten ved PC eller TV.
Derfor har jeg nå fått inn en rutine med trening 1 timer hver dag etter arbeid. Jeg trente veldig lite før, men en time trening hver dag er vel kanskje ikke nok til å unngå et hopp opp i fett+vekt når man eventuelt går av en Keto-diett og begynner å spise karbohydrater igjen.

 

Nå holder jeg på med en LavKarbo. Først 20% (100g) karbohydrater per dag, av maks 1800 kalorier.
Nå har jeg redusert dette til 10% (50g) karbohydrater. Fra hva jeg har lest, skal man over på Keto så må man redusere det til maks 5% (25g) karbohydrater for å gjøre det riktig.

I tillegg til LavKarbo som jeg holder på med nå, så gjør jeg også Periodevis Fasting. Først hoppet over Frokost, deretter Lunsj, og til slutt ikke lenger spise kveldsmat. Jeg spiser nå kun 1 måltid om dagen (middag), og er veldig mett etter bare omtrent 1000 kalorier etter å ha holdt på med sånn fasting i nesten 2 måneder nå.
Dette er et seriøst kolorisk underskudd for meg, som er vant til å spise mellom 2250-2500 kalorier om dagen.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Ok, for det første så vil jeg bare si ifra at du ikke må stole på smartvekten når det kommer til fettprosent. De er dessverre ofte unøyaktige og viser ofte for mye enn det som er realiteten.

Ikke holdt på med keto selv (selv om jeg spiste litt mat av en som pleide å lage slike måltider, han gikk på ketodiett). Prøvde lavkarbo + IM faste i 1,5 år. Ble syk av det, fikk problemer med gallestein og migrene, og oppdaget at jeg må spise hyppig og regelmessig (4. hver time for å unngå migrene), samt holde meg til fettfattig kost for å ikke utløse nye gallesteinsanfall. 

Jeg la om til middelhavskosthold, men med enn fettfattig vri. Spiser etter fast rytme. Dette får meg nedover i vekt.  Trener i tillegg daglig yoga og samt knebøy og pushup og går turer. Går ned sakte (maks 1 kg i uka) for å få til en endring som varer og ikke tape muskelmasse. 

Du må finne ut hva som funker for din kropp, men generelt sett er der enkleste ofte det beste. Tenk kosthold ut ifra noe du faktisk kan leve med resten av livet, for ellers går du opp igjen. Gå også sakte ned uansett hva slags kosthold du går for, for da er det lettere å holde seg der du ønsker. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
On 2/16/2022 at 7:51 PM, FrihetensRegn said:

Jeg gikk fra 108 kg til 90 kg (nåværende) på ca. et halvt år ved å bruke fasting. Jeg fikk utlevert en slanke/diabetesmedisin av fastlegen som heter Ozempic. Denne medisinen blokkerer et protein som utløser følelsen av sult. Dette har igjen gjort det mye enklere å moderere matinntaket samt faste. Den er litt dyr, ca. 1200 kr pr. mnd. med mindre du får den på blå resept, da koster den ca. 400 kr pr. mnd. Jeg er 183 cm høy og målet er å nå ca. 80 kg og holde meg der. Fastlegen min anbefaler fasting, kutte ut brød, melk og andre meieriprodukter, og sukker helt, og ha et moderat kjøttforbruk. Mer grønnsaker, salat, linser, nøtter og frukt, fisk etc.

legen min sier masse kjøtt og mest fett. litt usøte grønnsaker.

ingen basically brød eller andre karbs

Lenke til kommentar
On 2/16/2022 at 7:12 PM, DJViking said:

Noen som sverger til Keto, eller LavKarbo og/eller Fasting?

Jeg har kjørt sånn periodvis fasting (intermittent fasting) i en god stund nå. Siden i fjor høst.
Stoppet opp med det før jul, og begynte nå igjen i midten av Januar med fastingen min.

Jeg begynte først med fasting hvor jeg hoppet over frokost. Deretter fasting hvor jeg hoppet over lunsj.
Deretter gikk jeg nærmere 16:8, 18:6, 20:4, og nå holder jeg på med en OMAD (One Meal A Day).
Jeg har ikke tenkt å holde på med OMAD for evig. Bare en liten periode, ut Mars. Deretter går jeg tilbake til 2MAD (2 Meals A Day) som er nærmere 18:6 fasting og kommer til å spise Lunsj og Middag, men ikke noe flere måltider enn det.

Jeg har ikke sverget av karbohydrater, men jeg prøver å holde antall karbohydrater lavt, maks 20%. Det er vel det som kalles for LavKarbo.
Jeg liker enkelte måltider med Korn alt for mye til å sverge av karbohydrater helt. Elsker Pasta, Pizza, Hamburger, og Ris til Wok. Dog skal det sies jeg spiser sjelden Pizza og Hamburgere (lager det mest selv, men omtrent 1 gang i måneden kjøper jeg ute), men ofte Pasta.

Fasting skal vist være bra for å unngå å få for mye insulinrespons, noe som kan hindre fettforbrenning, og lede til insulinresisten.
Jeg har tenkt en god stund nå om jeg skulle gå over til Keto. I videoer fra Youtube jeg har sett virker det som en veldig god måte å slanke seg på, men også for å forbedre insulinresistens. For 3 år siden fikk jeg beskjed at jeg lå i faresonen for Diabetes 2, og har siden trent mye for å hindre å få Diabetes 2, men jeg har aldri klart å komme meg unna faresonen.

Å gjøre Keto skal visstnok være veldig bra for å forbedre insulin sensitivitet (altså motsatte av insulin resistens).
I tillegg til å forbrenne mer fett, bedre helse (sies det), øke levealderen.

Jeg følger ofte med på videoer fra disse to herrene på Youtube som snakker mye om Keto og Fasting.
https://www.youtube.com/c/ThomasDeLauerOfficial
https://www.youtube.com/c/drekberg
 

Litt om meg. Litt overvektig, men også ganske kraftig. Har litt muskler, men også mye fett.
Så jeg driver hovedsakelig med fasting for å bli slankere. I tillegg trener jeg nå hver dag 45min-1time, mest styrketrening.
Høyde: 187 cm
Vekt: ca. 120 Kg
Fettprosent: ca. 40% (fra smartvekt)

dr berg skiller visst ikke på god og dårlig forskning. 

Lenke til kommentar

Problemet med ketogene dietter er at de på sikt vil kunne gjøre at man taper unødig mye muskelmasse. Når kroppen skal bruke ketoner som energikilde vil den i tillegg til å tære på fett også i større grad tære på hardt opptjent muskelmasse. Mindre muskelmasse vil føre til dårligere forbrenning, spesiellt  hvileforbrenningen vil det gå relativt hardt ut over. Det vil også forsterke jojo- slankeeffekten i og med at man kan ende opp med en dårligere forbrenning. Denne problemstillingen har man ikke i samme grad hvis kroppen får tilstrekkelig med karbohydrater, da har man lett tilgjengelig energi i glykogenlagrene og kan i større grad gå på kaloriunderskudd uten at det går på bekostning av muskelmassen av betydningsfull grad. 

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (11 minutter siden):

Problemet med ketogene dietter er at de på sikt vil kunne gjøre at man taper unødig mye muskelmasse. 

Er ikke dette litt sannhet med modifikasjoner, da man MÅ miste muskelmasse når man går ned i vekt? Keto har ingen større tap av muskelmasse kalori for kalori enn "vanlig kost", men man mister endel vannvekt da 1g karbohydrat tar opp 3g vann. Men det får man igjen om man begynner å spise karbs igjen. Gikk Keto på en cut enstund og det funka fjell det :)

@DJViking Har fastet endel, anbefaler appen som heter "Zero". Jeg føler meg som en million på tredje dagen av en vannfasting (vann + elektrolytter) men jeg dreit i buksa, avføringen blir til vann rett og slett. Så det er den eneste bakdelen for meg, at man ikke kan stole på en promp. Men det føles helt ubeskrivelig, produktiviteten går igjennom taket, da hjernen er dopa av ketoner. Skikkelig deilig :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (22 minutter siden):

Er ikke dette litt sannhet med modifikasjoner, da man MÅ miste muskelmasse når man går ned i vekt? Keto har ingen større tap av muskelmasse kalori for kalori enn "vanlig kost", men man mister endel vannvekt da 1g karbohydrat tar opp 3g vann. Men det får man igjen om man begynner å spise karbs igjen. Gikk Keto på en cut enstund og det funka fjell det :)

@DJViking Har fastet endel, anbefaler appen som heter "Zero". Jeg føler meg som en million på tredje dagen av en vannfasting (vann + elektrolytter) men jeg dreit i buksa, avføringen blir til vann rett og slett. Så det er den eneste bakdelen for meg, at man ikke kan stole på en promp. Men det føles helt ubeskrivelig, produktiviteten går igjennom taket, da hjernen er dopa av ketoner. Skikkelig deilig :)

Derfor jeg skrev på sikt. Kortere perioder vil ikke ha samme konsekvensene. Hvis det funker for deg så et det jo bra👍. Det jeg ville få frem er at å gå i langvarig ketose kan være mer ugunstig for kroppssammensetningen enn en mer tradisjonell diett.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (2 timer siden):

Derfor jeg skrev på sikt. Kortere perioder vil ikke ha samme konsekvensene. Hvis det funker for deg så et det jo bra👍. Det jeg ville få frem er at å gå i langvarig ketose kan være mer ugunstig for kroppssammensetningen enn en mer tradisjonell diett.

Har du noen data på dette, der studien har mange personer over tid? Kunne vært interessant lesning, da det er mange som er i ketose i åresvis uten noen tilsynelatende store muskeltap :)

Lenke til kommentar

Støtter i utganspunktet IF. Det kan være smart å unngå veldig raske karbohydrater, og da spesielt brød. En kan godt spise litt ris, poteter og fullkornspasta, men jo raskere glykemisk indeks, jo mer burde mengden reduseres for å unngå for store peaker i blodsukkeret og påfølgene blodsukker-kræsj fordi en har for mye insulin sirkulerende i blodet.

Har selv brent meg på ren keto og mener dette ikke alltid er en god løsning. Fikk f.eks hjerteproblemer og urinsyre-gikt av det, noe som forsvant når jeg sluttet. Nå spiser jeg hovedsakelig vegetarisk og supplerer med små mengder animalia.

Jeg unngår vanligvis melk og hvete (høye allergi-verdier), men kan ta en baguette og spise en vaniljeis av og til, men dette er ganske sjelden. Kroppen kommer ikke med spesielt store protester på dette.

Fornuftige fastemetoder er mer i synk med hvordan vi er genetisk tilpasset, så det er nok en viktig komponent i dette. Hva som fungerer godt for deg i tillegg til dette må du bare eksperimentere med til du finner det kroppen din er mest på lag med, da dette vil variere fra person til person. Det er mange som generaliserer det som fungerer for dem selv, men det blir nødvendigvis ikke riktig for deg.

Generelt kan det være lurt å spise salater, spesielt om du prøver å følge keto og trenger å balansere ut og redusere kaloriene.

Edit: Kan være smart å kjøpe et blodsukker-apparat og teste deg på hvordan du reagerer på enkelte måltider. Mange opplever at de finner en eller to verstinger som har stor betydning når man kutter dem ut. Det er ikke alltid man kan kalkulere seg optimalt, så du sitter igjen med et fasit-svar på hvordan nettopp din kropp reagerer på det du spiser.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Mulig det har med lav antioksidant-status å gjøre da urinsyre faktisk fungerer som antioksidant. Urinsyre er ganske skarpt å ødeleggende, så en bør ikke ha mye av det i sirkulasjon. Når jeg gravde litt i problemet da jeg hadde det var vel konklusjonen at jeg fikk i meg for mye protein og at det påvirket nitrogen-balansen.

For meg satte det seg i venste stortå såpass mye at det var temmelig ubehagelig å gå på den.

Dette er jo egentlig en typisk aristokrat-sykdom som forekommer når en spiser for mye "rik" mat.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Har du noen data på dette, der studien har mange personer over tid? Kunne vært interessant lesning, da det er mange som er i ketose i åresvis uten noen tilsynelatende store muskeltap :)

Har dessverre ikke det for øyeblikket, men er ganske velkjent at en langvarig ketose kan øke kortisolnivået som kan øke muskelnedbrytningen, men det er selfølgelig ekstreme tilstander jeg snakker om her. Misforstå meg rett, jeg tror ikke de fleste har noen problemer selv om de er i ketose fra tid til annen.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, bshagen said:

@vidor Du fant ingen måte å unngå dette på, når du var i ketose? 

For meg anså jeg reaksjonene mine som såpass skumle at jeg kuttet det ut. Det hendte at jeg bare ble sittende urørlig flere minutter i bilen og følge med på hjertet som jeg synes oppførte seg rart da det ikke føltes riktig. Jeg spiste ikke så mange kalorier heller. Vanlig kjøtt-inntak før har fungert helt fint for min del, men da var det alltid med f.eks poteter og grønnsaker også. Ren ketose var definitivt ikke noe for meg.

Generelt bør en ikke spise for mye animalia fordi det pusher genene til at en lettere får kreftutvikling. Dette ble bl.a testet i China Study (verdens største ernæringsstudie) hvor de fant ut at Casein (melkeprotein) ga kreftutvikling hos mus når 20% av diettene deres bestod av det. De kunne også slå av denne effekten ved å gå ned til 5%. Så langt er det kun bevist at det er dyreprotein som har denne effekten.

Det som foreligger av forskning viser at en bør spise litt animalske produkter, men en bør begrense mengden for å unngå unødvendig sykdomsutvikling.

Lenke til kommentar

Jeg vil også mane til forsiktighet ved bruk av alle disse diettene. Kort sagt funker de ofte dårlig, og kan sette deg lengre tilbake snarere enn ta deg fremover.

Ved både ketose, lavkarbo og fasting, vil du slippe opp for energi, og brenne en del muskelmasse. Det er ikke gunstig.

I likhet med en annen her i tråden fikk jeg skrevet ut Ozempic, og det fungerte så bra at jeg kjøpte aksjer i selskapet. På Ozempic spiste jeg rett og slett som vanlig, men det ble plutselig mye lettere å styre porsjonsstørrelser.

Rådet jeg har er ikke populært, det er ikke trendy, og det er ikke kult. Men det funker. Spis mindre, tell kalorier, og løft vekter. På én og samme gang. Og gjør det til en vane. Ikke til en slankekur.

Har gått ned ca. 40kg fett og lagt på meg 10kg muskler på 1 år :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Høres ut som folk her har brukt Ketose som en snarvei og ikke en faktisk endring. Synd at man da skal "stemme imot" noe man regelrett ikke kan noenting om. Synd. Finnes haugevis av måter å unngå både muskeltap og for å forhindre urinsyregikt, men antar at dette er oppe og vedtatt som  *faktum* per nå. Keto er noe folk har drevet mer i 100år, dette er ingen ny "fad"

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...