Gå til innhold

BMW-sjefen advarer: Verden er ikke klar for elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Årlig elforbruk for en EU-husholdning er 3600 KWh. Det er akkurat nok til å drive en elbil. Så om Europa skal erstatte ICE biler med elbiler, må Europas produksjon av elkraft bortimot fordobles - det vil ta langt tid. I de fleste andre land vil overgangen ta enda lengre tid. Syntetisk drivstoff løser jo ikke problemet siden det vil kreve energi å produsere det, energi oftest i form av elkraft fra vind eller sol, og da er det jo langt mer effektivt å bruke elkraften direkte til å lade batteriet på en elbil.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (46 minutter siden):

Hvis BMW sjefen er så redd for at det skal produseres fossil-drevne biler i andre deler av verden,så kan han jo f.eks bygge noen fabrikker i de såkalte andre deler av verden slik at tyskerne henger med. 

Det gjør de allerede. BMW har bla fabrikker i Kina, og det har de hatt i mange år.

Endret av AL123
  • Liker 2
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 time siden):

Verden er klar men europeiske bil industrien ikke er klar skulle han sagt.

Derfor kineserne kommer til oversvømme markedet med el biler

Så spørs det om verden er klar for bruk og kast søppel fra Kina da...Europeisk bilindustri leder med et par symilssteg på resten av verden, så det går nok greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jag007 skrev (1 time siden):

Du forutsetter altså at strømproduksjon kun går til husholdninger, det betviler jeg sterkt.

Hvis vi ser på litt hjemmelige forhold, så gikk 0,43% av norsk brutto elproduksjon til elbiler i 2020.
Kilde, https://www.tu.no/artikler/sa-mye-strom-brukte-elbilene-i-fjor/507227

Og du forutsetter tydeligvis at typsik strømforbruk for husholdninger på kontinentet er lik det i Norge. Det er selvsagt ikke tilfellet. En gjennomsnittlig norsk husholdning bruker ca 16000kWh i året, og har et nett som er dimmensjonert for det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (24 minutter siden):

Virker som endel bør reise litt rundt i verden, og studere hvordan strømmen blir til, prisen på den og ikke minst distrubusjonsnettet.

Der de sliter med å distribuere strøm effektivt rundt, sliter man allerede med å distribuere bensin og diesel.

Riktignok er det nok enklere med en jerrykanne flytende drivstoff, enn å løpe rundt med et par-tre hundre kilo reservebatterier, men dersom vi fokuserer på områder hvor biler flest selges, så er det ingen store problemer med strømforsyning der. 

Ergo ville jeg ikke bekymret meg. Klarer vi å distribuere diesel rundt, så er det bare barnemat å distribuere elektrisitet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
The Very End skrev (Akkurat nå):

Sånn for ordens skyld, det å påpeke at industrien er råtten og farer med bullshit betyr ikke at den er irrelevant. Jeg erkjenner at de er en stor aktør, men det hindrer meg ikke fra å fordømme dem ut i fra et historisk perspektiv (det de har sagt og gjort).

Vel, nå skrev du vel irrelevant. Ordrett. Ellers tror jeg muligens at ditt historiske perspektiv er noe snevert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
MrAHB skrev (34 minutter siden):

Til de av dere som er aksjonærer i BMW, bruk stemmeretten deres, dere trenger en ny sjef, om dere ikke vil gå i Kodak/Nokia fellen.

Enda en som ikke har snøring på hva som skjedde med Nokia/Kodak. Forøvrig er det veldig vanskelig å se at ikke BMW er et sunt selskap. Og å stemme ut sjefen kan nok bli vanskelig. Du som har så god oversikt vet sikkert at BMW fremdeles er et familiekontrollert selskap der bare ca halvparten av aksjene omsettes.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
The Very End skrev (3 minutter siden):

Det er en forskjell å si at en persons personlige meninger er irrelevante og at en person faktisk er irrelevant, men dette vet jeg et du vet og egentlig bare ønsker å piske opp stemningen litt. Som nevnt, tysk bilindustri er definitivt aktuell, men hva de sier utad ville jeg nok ignorert da de ikke har troverdighet lengre. Husk, respekt og troverdighet er ikke noe man automatisk får eller kan beholde, den må fortjenes. 

Tjaa, hvis ikke tysk bilindustri er troverdige, hvem mener du er det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...