Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver spør om årsak til tilbakedatert sykemelding


Leatherass

Anbefalte innlegg

Hei,

Usikker på om denne hører hjemme under juss eller jobb.

Jeg har siden 21.12 vært ute av stand til å jobbe. Skyldes en personlig hendelse (familiemedlem prøvd å ta selvmord, sier det er pga meg) og ting har vært vanskelig for meg.
Jeg ga arbeidsgiver beskjed om at det var noe personlig og at min mentale helse var sterkt på virket, uten å gå i detaljer. Hatt god dialog med min nærmeste leder og har også fortalt henne konkret hva det er. 

Når dette skjedde, så ringte jeg legekontoret mitt. Der fikk jeg beskjed om at jeg måtte bestille time. Fikk ikke time før 26.01.
Rundt 5-10 januar presset arbeidsgiver på for at jeg skulle få levert sykemelding, så jeg kontaktet på nytt legekontoret. Der fikk jeg e-konsultasjon med legen, hvor jeg ble sykemeldt frem til 26.01. Har siden vært innom og fått ny sykemelding.

 

Nå har jeg fått et spørsmål fra HR hos arbeidsgiver, hvor de skriver: 
"Ser av sykemeldingen din for perioden fra 21.12 at den er tilbakedatert med nesten en måned (dato sykmeldingen ble skrevet er 17.01). Vi får ikke opp dato for første kontakt, og legen din har heller ikke utdypet hvorfor den er tilbakedatert i så lang tid uten ytterligere kommentar. Hadde vært fint om du kunne utdypet dette, i den grad det lar seg gjøre? 😊"

 

Stusser over at de spør og lurer på om de har lov til å spørre om det, samt hva de eventuelt kan trenge informasjonen til?
Får umiddelbart inntrykk av at de stiller spørsmålstegn ved sykemeldingen min. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leatherass skrev (21 minutter siden):

Når dette skjedde, så ringte jeg legekontoret mitt. Der fikk jeg beskjed om at jeg måtte bestille time. Fikk ikke time før 26.01.
Rundt 5-10 januar presset arbeidsgiver på for at jeg skulle få levert sykemelding, så jeg kontaktet på nytt legekontoret. Der fikk jeg e-konsultasjon med legen, hvor jeg ble sykemeldt frem til 26.01. Har siden vært innom og fått ny sykemelding.

Du forklarer det helt fint her. Ville bare sagt det til de. 

Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (33 minutter siden):

Det er så enkelt som det de skriver i setningen: "Vi får ikke opp datoen for første kontakt [mellom deg og fastlegen din]...". De trenger altså å sikre seg at du faktisk hadde kontakt med fastlege  innen rimelig tid etter at fraværet ditt startet, slik at de vet at ting er ihht lovverket. Det holder her at du har bestilt time.

Vet ikke om jeg er helt enig, men OK.
Om legen tilbakedaterer, så er jo det i henhold til lovverket kun lov å gjøre om kontakten har vært før, så forstår ikke hvorfor de spør.

Men velger å gjøre som brukeren over foreslår og svarer det. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Leatherass said:

Vet ikke om jeg er helt enig, men OK.
Om legen tilbakedaterer, så er jo det i henhold til lovverket kun lov å gjøre om kontakten har vært før, så forstår ikke hvorfor de spør.

Men velger å gjøre som brukeren over foreslår og svarer det. 

Det er i utgangspunktet ikke lov å tilbakedatere, så forstår veldig godt at de spør - særlig når det ikke bare er snakk om et par dager, men en hel måned.  

Lenke til kommentar

En skal ikke tilbakedatere rent praktisk, men det er nok en del skjønn innenfor det som blir gjort av legene som er fornuftig alikevel, noe også denne tråden greit viser. Bare lever fra deg det du har rent teknisk som f.eks log på mobiltelefonen din. Det trenger nødvendigvis ikke å være mer avslørende enn det

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (10 timer siden):

Det er i utgangspunktet ikke lov å tilbakedatere, så forstår veldig godt at de spør - særlig når det ikke bare er snakk om et par dager, men en hel måned.  

Det er klare regler på hva som er lov og ikke lov å tilbakedatere, og det er og uansett en leges vurdering.
Syns derimot det er helt merkelig hvordan dette systemet fungerer. I reglene for unntak, så står det om lege ikke har tid til å ta i mot deg (maks 1-2 dager) 

Jeg bestilte legetime 21.12. Første ledige var 26.01
Om jeg f.eks hadde en influensa som går over egenmeldingsperiode, hvordan er det meningen at jeg skal oppfylle kriteriene for å få en sykemelding da? 

Legekontoret tar ikke timebestillinger pr telefon, kun via nett. 

Bare atter et eksempel på at fastlegeordningen ikke fungerer. 

Lenke til kommentar

Legekontorer har alltid akutt-timer tilgjengelig. Du får time på dagen dersom du ber om det. En sykemelding er selvsagt noe som skal prioriteres, da dette er noe man trenger umiddelbart. 

Du har nok bestilt time til en alminnelig konsultasjon, og de blir tildelt når det er ledig. Hos mitt legekontor har det enkelte ganger vært opp mot to måneder ventetid på dette. Men når det haster har jeg alltid fått time på dagen.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (35 minutter siden):

Legekontorer har alltid akutt-timer tilgjengelig. Du får time på dagen dersom du ber om det. En sykemelding er selvsagt noe som skal prioriteres, da dette er noe man trenger umiddelbart. 

Du har nok bestilt time til en alminnelig konsultasjon, og de blir tildelt når det er ledig. Hos mitt legekontor har det enkelte ganger vært opp mot to måneder ventetid på dette. Men når det haster har jeg alltid fått time på dagen.

Selvfølgelig har du rett i det. Men hvordan skal man vite?
Ringer legekontoret - automatisk telefon som sier at du må bestille timer på nett.

Logger inn på nett nå igjen (helsenorge) f.eks. Står ingenting om akutte timer eller sykemeldinger. Står bestill time. Velger det, får opp et alternativ i mars som første ledige. 

Går jeg til nettsiden til legekontoret, så er det et alternativ om "nettbasert konsultasjon" hvor det står at det er over 1 ukes ventetid. Står også: telefon stengt, legekontor stengt. 

Helt håpløst.

Måten jeg fikk denne sykemeldingen på, var at arbeidsgiver pushet, jeg dro innom på dropin (da jeg tilfeldigvis også vet at de praktiserer dette) - da fikk jeg beskjed om at de IKKE hadde dropinn lenger, men at jeg kunne ta en konsultasjon på nett og at de skulle gi beskjed til min lege, så hun skulle se på det samme dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man gir folk muligheten til å ta av hastetimene på nett så går dem nok til folk som bare vil ha time fort slik at det blir misbruk av disse timene og at de som virkelig trenger dem ikke får dem. Dette er en av grunnene til av leger bruker skjønn og ikke er paragrafryttere.

Lenke til kommentar
vidor skrev (13 minutter siden):

Hvis man gir folk muligheten til å ta av hastetimene på nett så går dem nok til folk som bare vil ha time fort slik at det blir misbruk av disse timene og at de som virkelig trenger dem ikke får dem. Dette er en av grunnene til av leger bruker skjønn og ikke er paragrafryttere.

Ja, og jeg er helt enig i at de trenger en eller annen løsning på det, for om ikke så blir det som du sier.
Føler bare at det er håpløst for oss forbrukere. 

Hadde jeg fått snakket med noen som kunne pekt meg i riktig retning for å få en sykemelding, så hadde det jo vært greit. Men avvist på telefon, avvist på nett, bestilt time og får ingen "advarsler" om sykemelding når jeg først får time er i utgangspunktet uaktuelt. 

Om jeg hadde møtt opp 26.01, møtt en lege som sa nei, hva hadde jeg gjort da? 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk dette svaret fra arbeidsgiver:

"Grunnen til at vi spør er fordi det er uvanlig lang tilbakedatering av sykemelding, og at det er ønskelig at vi får et lite innblikk i hvorfor prosessen har blitt slik. Jeg har vært i samtale med NAV vedrørende ditt tilfelle, og når en sykemelding er tilbakedatert i så lang tid, er det en egen behandlingsprosess hos NAV. Legen har oppgitt informasjon til NAV om hvorfor den er tilbakedatert. Din sak er fortsatt til behandling, og ved innvilgelse vil vi få beskjed gjennom Altinn."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Leatherass said:

Det er klare regler på hva som er lov og ikke lov å tilbakedatere, og det er og uansett en leges vurdering.
Syns derimot det er helt merkelig hvordan dette systemet fungerer. I reglene for unntak, så står det om lege ikke har tid til å ta i mot deg (maks 1-2 dager) 

Jeg bestilte legetime 21.12. Første ledige var 26.01
Om jeg f.eks hadde en influensa som går over egenmeldingsperiode, hvordan er det meningen at jeg skal oppfylle kriteriene for å få en sykemelding da? 

Legekontoret tar ikke timebestillinger pr telefon, kun via nett. 

Bare atter et eksempel på at fastlegeordningen ikke fungerer. 

Som i alle bransjer, så finnes det dårlige aktører. Det betyr ikke at hele bransjen er feil.
Pasienter må være flinkere til å bytte vekk fra fastlege kontor som omtrent ikke har kontaktpunkter inn eller ledig tid.

https://tjenester.helsenorge.no/bytte-fastlege?

Ps. Jeg vet at det ikke er mye å velge mellom mange steder..

 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (12 minutter siden):

Som i alle bransjer, så finnes det dårlige aktører. Det betyr ikke at hele bransjen er feil.
Pasienter må være flinkere til å bytte vekk fra fastlege kontor som omtrent ikke har kontaktpunkter inn eller ledig tid.

https://tjenester.helsenorge.no/bytte-fastlege?

Ps. Jeg vet at det ikke er mye å velge mellom mange steder..

 

Enig i det.
Samtidig så hjelper jo alltid det kun i etterkant, ikke der og da. Har jeg en situasjon og for første gang opplever at mitt fastlegekontor, så er det jo jeg som sitter på risikoen, selv om jeg kan bytte til neste gang. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...