Capslock 0 Report post Posted January 26 Hei, Håper det er noen med litt elektrisk kompetanse her, Fikk inn en splitter ny Samsung Kombi Vask og tørk maskin i går. Uten problemer, fikk vi skrudd på maskin, kalibrert, og kjørt en vask. Senere på dagen, fikk jeg lyst til å skru på maskin, men da gikk sikringen. Dro opp sikringen, og tenkte ikke over det. I dag tidlig kjørte samboer en vask, uten problemer. Da med varmekabler og lys på. Senere i dag, skulle vi skru på maskin, og da gikk strømmen igjen. Så vi koblet ut varmekabler, skrudde på maskina og kjørte en tørk. Ingen problem, tenkte derfor at det kunne være dette som var problemet. Litt senere, så prøvde jeg å skru på maskina, da gikk strømmen, uten varmekabler på. Så dette må ha vært tilfeldig? Tok ut støpselet, og en time senere tenkte jeg at jeg skulle ta støpselet i kontakta ved siden av, og akkurat når jeg satte inn støpselet, så gikk strømmen. Da var maskina av. Jeg har kontaktet support i Samsung, ettersom jeg har en liten tanke om at det kan være en jordfeil i selve maskina? Men dette er såklart bare synsing. Spør derfor her på forumet i tillegg, om det viser seg at maskina er flawless.. Quote Share this post Link to post
geir__hk 1140 Report post Posted January 26 Par spørsmål: Har du 230 eller 400V i huset ditt ? Har du tilgang på multimeter for spenningsmåling ? Hva står det på sikringen som går (hvis det er kombinert overstrøm og jordfeilautomat bør det være en indikator som viser hvilken funksjon som har trigget) ? Ta gjerne nærbilde av automaten. Quote Share this post Link to post
Capslock 0 Report post Posted January 26 (edited) Hvis jeg har forstått riktig, så 230v, det er sikringen for bad (nr8) som går. se bilder. EDIT; det er to forskjellige bilder, en i linken og en under. 30235772-C706-48CA-97AA-E3AF362D9C76_1_201_a.heic Edited January 26 by Capslock Quote Share this post Link to post
Hårek 2131 Report post Posted January 26 Nummer 6 ser ut som en jordfeilbryter, hva går den til? Nummer 8 er en vanlig sikring. Er det mulig å prøve en annen kurs (f.eks med skjøteledning)? Quote Share this post Link to post
kremt 7535 Report post Posted January 26 Jeg har en PC på en B10 kurs med 1300 watt psu. Denne slår ut sikringen både 1 og 2 ganger når den skal "lade opp" kondensatorene inne i den når den først får strøm. Quote Share this post Link to post
NULL 919 Report post Posted January 26 Ta et bilde av hele sikringsskapet og post her. Er det test-knapp på jordfeilbryter? Er denne jordfeilbryteren for en kurs eller flere kurser? Quote Share this post Link to post
Capslock 0 Report post Posted January 26 (edited) Det er to jordfeilbrytere i dette skapet. En som dekker hele anlegget, og en som dekker kurs 7 og 8. (Bad og evt. stikk ute på balkong) Det er test knapper på begge bryterne. Edit; ingen dum ide som nevnt over her med å prøve en skjøteledning fra annet rom. Edited January 26 by Capslock Quote Share this post Link to post
Hårek 2131 Report post Posted January 26 Da kan du vel se bort fra jordfeil, siden det er sikring som går og ikke jordfeilbryter. Som nevnt er det vel kjent at en PC kan slå ut type B automatsikringer ved oppstart. Ikke sikkert det problemet kan overføres til en vaskemaskin, men er vel en viss mulighet. Quote Share this post Link to post
Capslock 0 Report post Posted January 26 Men jeg tenker sånn, hvis det er overspenn, vil jeg kunne kjøre maskinen? For som jeg skrev over, så har vi kjørt maskin på vaskesyklus, 2,5t, full sentrifugering osv. og også en 5t!! tørke syklus..? Vil dette i det hele tatt være mulig om sikringene ikke er lagd for å tåle det vår maskin trenger...? Skulle vel trodd at dem ville gått flere ganger underveis, og eventuelt brent opp både stikk og sikring? Quote Share this post Link to post
Sirheadly 33 Report post Posted January 26 Ville ha prøvd på en 16A kurs eller C10 kurs og se om det forsatt er problem, såg nettopp ved min LG kombi vask og tørk at der er det C16 kurs. Quote Share this post Link to post
Capslock 0 Report post Posted January 26 Har nå funnet ut av maskinen 1900-2300w på vask og oppvarming, og 1600-1900w på tørk. Så ut i fra dette, så skal det jo holde med 10ampere..det er jo i grenseland skal vel sies.. Skjønner bare ikke hvorfor det er hipp som happ hvorfor maskinen tar strømmen. Den skal funke helt fint, også går det noen timer, så tar den strømmen.. Men aldri under syklus. Når strømmen går, så er det bestandig når jeg skrur på maskinen... Merkelig merkelig... Quote Share this post Link to post
vidor 5739 Report post Posted January 26 Det finnes ulik grad av treghet på sikringer, så du kan ligge i grenseland hva gjelder oppstartsstrøm. Ellers kan du sjekke om du ikke har mer enn du tror som går igjennom sikringen, som f.eks en liten ovn som er nok til at sikringen går når ovnen slår seg på samtidig som maskinen går. Quote Share this post Link to post
NULL 919 Report post Posted January 27 Så er det jo evt et spørsmål om det er noe annet på kursen. Men antar også at man har kjørt vaskemaskin på denne kursen tidligere, og at problemet oppstod nå ved ny maskin. Er vel sjeldent at eldre maskiner trekker mindre strøm enn nye, men såklart - den gamle var kanskje ikke en kombi? Er man sikker på at det ikke er noe annet som drar noe på kursen? Evt. noe som drar noe i perioder... Når man her sier at strømmen gikk når man skrudd på maskinen - ved å slå den på, eller starte en vask? Quote Share this post Link to post
Capslock 0 Report post Posted January 27 Ehm. Joda, har brukt vaskemaskin på samme kursen, men ikke kombi. Er ikke helt sikker på hvilken effekt den gamle har, men kan sjekke det ut for referanse for moroskyld. Det er litt hipp som happ når den tar sikringa. Men! Det skjer kun når jeg skrur på maskina, altså når jeg trykker på ON, for å få velkommen til maskina, velg program. Jeg synes det er litt rart, men kan nok tenke seg at den drar gang full pupp når man skrur på, ikke vet jeg.. Men er det noen her som vet om det er mulig å skifte sikring, (elektriker).. fra 10b til hakket over? Som dere ser på bildet, så står det 10b, 2x 1,5/2,5 i tverrsnitt. Kan jeg få en elektriker til å bytte sikring, eller må man legge opp ny kurs og full pakke.. og hva ville det kostet på estimert vil dere tro, om noen har vært borti lignende. Quote Share this post Link to post
Hårek 2131 Report post Posted January 27 Kan høres ut som den er reagerer på en spike, akkurat som det skjer med en PC. B10 kan byttes til C10. Type C er tregere, tåler bedre slike spikes. Før var det lov med 13A på 1.5 kvadrat. Du kan endre til 16A, men da må du bytte hele kablingen til 2.5. Quote Share this post Link to post
Powertrainer 473 Report post Posted January 28 Det er startstrømmen som tar sikringen din. Som hårek nevner her så har karakteristikk C en toleranse som tåler høyere startstrøm. Den blir brukt mye i motorforsyninger pga stor startstrøm. Det er antagelig nok å bytte til C10A Quote Share this post Link to post