Gå til innhold

Tester ut veiprising i Norge: – Blir mye mer rettferdig [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Jeg er redd likevel at veiprising betyr dyrere, for alt for enkelt å legge på prisen på alle veier.

Det er flere gode argumenter MOT veiprising i tillegg til dette:

1) Unødvendig innsamling av data

2) Sikkerhetsrisiko

3) Muliggjør overvåkning av norske borgere i stor skala.

4) Teknologisk sårbart (hackere, jammere, ..)

5) Enda mer tvungen installasjon av noe som fordyrer bilene.

Hvis innsamlede data i hovedsak forblir i bilene forsvinner noen av disse ulempene

Massiv innsamling og lagring av data er heller ikke spesielt miljøvennlig. Energi forbrukes for å lagre data og til det som sørger for datainnsamling.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Dubious said:

GPS-jamming er ulovlig i Norge.

Alle som blir tatt med slikt burde få bilen beslaglagt. 

Ulovleg med GPS jammer ja.

Alle som har fått ein jammer festa på bilen burde få den indratt? Det blir då sport i å feste på politibiler, vegvesenbiler, biler til andre offentlege etater, bilen til naboen og dei elles du synenst er dust.😁

Aller mest gøy med jammeren festa på geviret til ein elg. Med solcelledrift slik at den berre er aktiv når sola skinner.😄

Ok, nokre prøver seg sikkert på jammer på eigen bil. Dei smarte sørger då for at berre avgiftsmottakaren i eigen bil blir påverka. Det kan vere greit at bilnavigasjonen fortsatt fungerer. 

Lenke til kommentar
nessuno skrev (1 time siden):

Atter en ny metode å melke befolkningen på. Ikke en eneste gang - aldri - snakkes det om å kutte utgifter (og ergo: skatter).

Du mener bortsett fra bilavgifter, som totalt sett har blitt omtrent halvert siden 2007.

Finnes det i det hele tatt noe annet som har fått så store avgiftslettelser de siste 15 årene?

spacer.png

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/47R7VV/oekende-elbilsalg-gjoer-skattefordelen-dyrere-koster-staten-30-mrd-i-aar

 

 

Endret av spiff42
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om det er avgiftskutt at staten får mindre inntekter pga elbiler (ennå) ikke har fått innført bilavgifter, betyr det også at om andelen skattebetalere i norge synker, så er det det samme som skattelette? Og betyr det at alt per definisjon er beskattet, og at alt som ikke er avgifter på har fått avgiftslettelser?

Endret av likferd
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fram til ca 2015 var salget av elbiler neglisjerbart så den nedgangen må skyldes andre ting, som f.eks nedgang i bilsalget eller gjennomsnittsprisen. Dippen i 2008-2009 skyldtes nok nedgang i salget på grunn av finansiell uro. Folk flesker ikke like fort til med bilkjøp når jobbene er mindre sikre. Fra ca 2015 til i dag har elbilsalget økt, fordi det har vært en villet politikk fra staten. De har "betalt oss" gjennom avgiftslettelser for å lydig høre på deres oppfordringer, som selvsagt har mange samfunnsøkonomiske gode sider også. En av gevinstene er at Norge skal høste godt av reduserte klimaavgifter i 20 år fremover fra hvert bilkjøp. En annen er luftkvalitet i byene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 timer siden):

Og elektrisitet koster mindre pr. enhet energi, så hvordan får du det tilsammen til å bety at det er en myte at avgiftsinntektene forsvinner? Etter din eget utsagn går det klart frem at med dagens struktur så forsvinner helt klart mye avgiftsinntekter.

Jeg tror du ikke fikk med deg andre avsnitt i mitt innlegg:

RJohannesen skrev (3 timer siden):

Så staten tapte mer avgiftsinntekter da vi byttet ut bensinbil med forbruk på 0,9 med dieselbil med forbruk på 0,5 enn da vi byttet dieselbilen til elbil, men da var det ingen som klagde over tapte inntekter. Rart det at klagingen bare kommer når det blir gjort miljøvennlige valg...

Det er altså som jeg skrev en myte at avgiftsinntektene forsvinner når folk lader strøm istedet for å fylle diesel. Avgiftsinntektene blir lavere riktignok, men de forsvinner ikke. Det er ingen voldsom endring heller, som jeg skrev var nedgangen i avgiftsinntekter større da vi byttet til diesel, men det er visst nå det er blitt et problem, for nå kan noen skylde på miljø når de vil legge på mer avgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
spiff42 skrev (2 timer siden):

Du mener bortsett fra bilavgifter, som totalt sett har blitt omtrent halvert siden 2007.

Finnes det i det hele tatt noe annet som har fått så store avgiftslettelser de siste 15 årene?

spacer.png

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/47R7VV/oekende-elbilsalg-gjoer-skattefordelen-dyrere-koster-staten-30-mrd-i-aar

 

 

Ah, yes, the avgift. We reduce teh avgift all the time.

 

Fra spøk til alvor - så må helheten taes med. For det førte er bilavgift en klassisk særnorsk nisseavgift der vi (var) bar-none. 

Ytterligere, om du ser på den virkelige utgiften som per dags dato er bompenger - så har den absolutt eksplodert. Og dette er bare halve saken - ikke bare har antallet bomstasjoner økt men også diverse "rushtidsvgifter".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (7 timer siden):

Penger betyr temmelig mye. Folk er overraskende villig til å stå i kø så lenge de slipper å betale for det. Jeg er ikke i tvil om at komboen pisk (bompenger) og gulrot (bedre sykkelveier og kollektivtilbud) har betydd ganske mye i Trondheim

 

Simen1 skrev (7 timer siden):

Bompenger er ikke et trafikkregulerende middel. Køer er trafikkregulerende. Blir det mindre kø så blir det mer effektivt å komme seg frem, så da velger flere bil. Blir det mer kø så opplever folk det som et større hinder og da velger de annerldes. Tog, flytte nærmere jobb, handle lokalt eller på nett i stedet for lengre unna, flytte arbeidstida osv.

I Bergen innførte de rushtidsavgift for en del år siden. Vesentlig dyrere å passere bom i rushtid, og samtidig satte de ned prisen utenfor rush. 

Effekten var veldig merkbar! Faktisk enda større enn politikerne hadde håpet på i utgangspunktet.

Fra å stå og stampe i kø, kom jeg plutselig hjem på kanskje 2/3 av tidligere tidsbruk?

Så jo; pris kan absolutt være trafikkregulerende. Hvertfall så lenge trafikantene får et reelt valg. 

Hadde det vært samme pris hele døgnet, ville ikke økt pris hatt samme effekt. 

Dessverre skal det sies at rush-avgift i Bergen ikke er koblet til reell trafikk. Kun noen klokkeslett (man-fre). 

Etter mange år med suksess valgte de plutselig å ta ned all pris-info, samt info om rushtida, og i stedet blir man henvist til en nettside. Dermed begynner effekten å dabbe av. Vi trenger jevnlig påminning, for å fortsette å unngå kjøring i rushtid. 

Så Bergen har i grunn begynt å ødelegge den gode løsningen de hadde. Dessverre er også denne kommunen, som så mange andre, avhengig av inntektene for å få sine budsjetter til å gå rundt. 

Jeg ønsker faktisk å betale vesentlig høyere skatt, dersom alle fiskale avgifter, bompenger, og mye annet rart fjernes over natta! (Selv om jeg liker færre biler på veien akkurat i peak hour. Å fordele trafikken litt utover morgen/kveld har dramatisk effekt! Ok, kanskje er jeg litt ambivalent vedr rushtidskostnader da. Hah!)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (21 timer siden):

Ah, yes, the avgift. We reduce teh avgift all the time.

 

Fra spøk til alvor - så må helheten taes med. For det førte er bilavgift en klassisk særnorsk nisseavgift der vi (var) bar-none. 

Ytterligere, om du ser på den virkelige utgiften som per dags dato er bompenger - så har den absolutt eksplodert. Og dette er bare halve saken - ikke bare har antallet bomstasjoner økt men også diverse "rushtidsvgifter".

Oversikten viser helheten, inkludert bompenger som mellom 2013 og 2020 økte fra ca 10 til ca 12 milliarder. Det kan absolutt ikke kalles en eksplosjon.

https://no.wikipedia.org/wiki/Bompenger

Endret av spiff42
Lenke til kommentar
spiff42 skrev (54 minutter siden):

Oversikten viser helheten, inkludert bompenger som mellom 2013 og 2020 økte fra ca 10 til ca 12 milliarder. Det kan absolutt ikke kalles en eksplosjon.

Oversikten viser helheten ja, men hvorfor tar du ikke med helheten selv? Fra 2,0 til 11,5 milliarder pålydende kroneverdi i følge helheten i tabellen. 5,75 ganger økning, eller 3,85 ganger når det justeres for inflasjon. Det har økt hvert eneste trinn til høyre i tabellen, med unntak av fra 2019 til 2020, av forståelige grunner. Gjennomsnittlig kjørelengde per personbil falt med 6,2% fra 2019 til pandemiåret 2020 og mye av det fallet skjedde nok i forbindelse med jobbkjøring inn og ut av bomringer, mens feriekjøring økte siden alle skulle på norgesferie. Norske ferger opplevde alle tiders pågang sommeren 2020.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (41 minutter siden):

Oversikten viser helheten ja, men hvorfor tar du ikke med helheten selv? Fra 2,0 til 11,5 milliarder pålydende kroneverdi i følge helheten i tabellen. 5,75 ganger økning, eller 3,85 ganger når det justeres for inflasjon. Det har økt hvert eneste trinn til høyre i tabellen, med unntak av fra 2019 til 2020, av forståelige grunner. Gjennomsnittlig kjørelengde per personbil falt med 6,2% fra 2019 til pandemiåret 2020 og mye av det fallet skjedde nok i forbindelse med jobbkjøring inn og ut av bomringer, mens feriekjøring økte siden alle skulle på norgesferie. Norske ferger opplevde alle tiders pågang sommeren 2020.

Takker og bukker.

Poenget ee uansett det samme: det skjer en [etter min mening] urimelig økning i de helhetlige utgiftene ifht gjennomsnittlig kjørt kilometer, uten at man får noe igjen som bilist.

Spesielt gjelder det sakens tema - bompenger - som teoretisk sett skal ha noe å gjøre med.... *drumroll* ... veier. Mens de facto sponser de sykkelveier, kollektivtransport og mye annet. En god del av dette er neppe statlig sett fra et nasjonalt perspektiv men heller kommunale bestemmelser om hvor pengene skal gå. Salt på såret blir da argumenteringen lagt til grunn; som er da "allmen nyttige tiltak" men som finansieres ikke av allmenheten men helt spesifikt av de der uforskammede rikingene som våger å kjøre bil i stedet for å sykle i regn/minusgrader med ungen i en sykkel-tilhenger, eller ikke finner seg i selv dagligdags pendling som tar x antall ganger lengre tid enn hva det tar å kjøre med bil.

Basert på slik kontinuerlig og progressiv melking av bilistene, basert på bomselakapenes fantastiske evne å ta en enorm del av bompengekaken selv som ren fortjeneste for den "viktige" tjenesten de gjør og basert på nylig eksempel med hvordan AMS gikk fra "enklere avlesing av strøm" til spotprising og nettleie effektrinn (og kanskje kommer reaktiv strøm å taes inn som ekstra påslag, industri må gjøre det i alle fall) så konkluderer jeg at at "rettferdig modell" med sporing av alle biler kommer til å først og fremst bety enda mer innkreving av bompenger i første rekken, samt sporing av bilister med alle mulige konseksvenser i andre rekken.

Jeg ser absolutt ingen grunner til å tro noe annet og jeg har historiske eksempler som støtter meg i denne tankegangen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Oversikten viser helheten ja, men hvorfor tar du ikke med helheten selv? Fra 2,0 til 11,5 milliarder pålydende kroneverdi i følge helheten i tabellen. 5,75 ganger økning, eller 3,85 ganger når det justeres for inflasjon. Det har økt hvert eneste trinn til høyre i tabellen, med unntak av fra 2019 til 2020, av forståelige grunner. Gjennomsnittlig kjørelengde per personbil falt med 6,2% fra 2019 til pandemiåret 2020 og mye av det fallet skjedde nok i forbindelse med jobbkjøring inn og ut av bomringer, mens feriekjøring økte siden alle skulle på norgesferie. Norske ferger opplevde alle tiders pågang sommeren 2020.

Og hvis vi går tilbake til 1985 så har bompenger steget uendelig ganger, så det er utrolig at ikke alle bileiere er ruinerte 😉

Det har vært en jevn økning i bompenger de siste 10 årene, ikke noen eksplosjon, og samtidig har nedgangen i avgifter totalt vært ca 10 ganger større enn økningen i bompenger. Problemet er hvordan endringen i utgiftene har slått ut for enkelte, og et argument for veiprising er større fleksibilitet for å unngå slike utslag. Men så fort bilavgifter diskuteres så trekkes slike enkelttilfeller frem som om det gjelder alle.

Endret av spiff42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...