Gå til innhold

Tester ut veiprising i Norge: – Blir mye mer rettferdig [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, Kajac said:

Nei takk. Og det er ganske selvmotsigende å skrive at dataene ikke sendes ut av bilen, og samtidig si at de er tilgjengelig for eieren via en app...

Kan jo være at data sendes via Bluetooth til brukerens app. Da fungerer det bare dersom brukeren er i eller nær bilen (men hindrer ikke at brukeren ser på de senere).

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (55 minutter siden):

Absolutt ALLE innbyggerne i landet er avhengig av at vei-infrastrukturen fungerer tilfredsstillende. Derfor hører denne utgiften til på skatteseddelen. Det er det mest fornuftige, rettferdige og økonomisk fornuftig.

Så hvorfor velges likevel en slik løsning?

Fordi det er stor forskjell på hvor mye man bruker de nybygde veiene. Og fordi veiprising eller bompenger også er et trafikkregulerende middel, f.eks få flere til å bruke andre transportmåter i byene. Eventuelt flytte kjøreturen litt slik at du havner utenfor det verste rushet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forsikringsselskapene kan samle inn eventuell veiprising, de samler allerede inn årsavgift/trafikkforsikringsavgift og forsikringsselskaper har informasjon om antall kjørte kilometer. Dette gir tilnærmet ingen kostnad , er uten noen form for ny teknologi og til minimal kost. De kan dele landet inn i soner basert på boadresse, om de vil ha differensierte priser. Sist og ikke minst, dette gir ingen person overvåking.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, JAmund said:

Forsikringsselskapene kan samle inn eventuell veiprising, de samler allerede inn årsavgift/trafikkforsikringsavgift og forsikringsselskaper har informasjon om antall kjørte kilometer. Dette gir tilnærmet ingen kostnad , er uten noen form for ny teknologi og til minimal kost. De kan dele landet inn i soner basert på boadresse, om de vil ha differensierte priser. Sist og ikke minst, dette gir ingen person overvåking.

Hvordan tenkte du at dette skulle erstatte bompenger som trafikkregulerende middel? Det er tross alt ikke bare de som bor i byene som kjører inn dit?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 minutter siden):

Det er det de vil dere skal tro. Men når biltrafikken synker som en konsekvens av bompenger griner politikerne over at bom-inntektene går ned. Man skulle tro de jublet, men det gjør de altså ikke. Dette har de vist utallige ganger dessverre.

Bompenger handler i realiteten kun om én ting, og det er å hente inn penger til kommune og stat. "Trafikkregulerende middel" er bare politikersnakk for å legitimere bompengene. Derfor er det helt legitimt å ønske at dette taes på skatteseddelen; du bruker tross alt veien enten du kjører, busser, sykler eller går.

Jeg har bodd i en del år i Trondheim, og jeg er ikke i tvil om at byen ble bedre å bo i pga Miljøpakken, bompengene og prosjektene som har ført til at det ble bedre for andre trafikkantgrupper enn bilistene. Og alt det som har skjedd i byen det siste tiåret ville definitivt ikke skjedd uten bompengene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, bruker-540634 said:

For en sinnsyk ide, men ikke uventet at det kommer fra AP.

Neste blir vel at dem bruker systemet til å automatisk sende ut bøter hvis man kjører over fartsgrensen, 24/7 overvåking.

Hva forventer folk da? Det var et massivt bompenge opprør, med et dedikert bompenge parti.  Mantraet var at man IKKE skal ha bompenger, men man skal ha alle veiene. Da må finansieringen endres, selv om det virker som en idiotisk endring.

Lenke til kommentar

Årsavgiften kreves jo inn via forsikringsselskapene, flertallet om ikke nesten alle disse baserer seg på en årllig KM lengde, de kunne jo bare brukt denne for beregning av årsavgift, og ved kontroll eller ulykke blir det avkorting el om du ligger "forran" innrapportert KM.

Det ville ikke kostet noe, du får avviklet autopass og vil jo spare mye i stedet for at alle skal ha en enhet som bruker strøm og koster 1-2000 kr ekstra i alle biler, det ville ikke gått utover personvern, men du ville fått en flat takst på kjørt distanse. Ja utland og privatvei ville også telt, men samtidig er jo bilen norsk registrert så tenker det har mindre betydning.

Føler mobiloperatører og andre lobylister jobber hardt for veiprising, men jeg ser bare fordyrende elementer og mer overvåking. Nei bruk bare KM direkte så er det jo bare å dele veikostnadene på antall rapporterte km også gir det en km pris.

tilføyd: Å det gir jo en billig veiprising som ikke benytter mobilkapasitet eller fører til økt overvåkning, og ikke trenger et avansert apparat for å beregne takstsoner, vedlikeholde ol.

Endret av St. Anders
  • Liker 4
Lenke til kommentar
OlaML skrev (1 time siden):

Dette kommer til å koste mye mer å drifte enn det bomselskapene gjør.

Tja, si ikke det..

Bompengeselskapene har absurd store utgifter. Enkelte av de går knapt rundt; alle penger samlet inn går til å dekke utgifter, og Staten står igjen med kr 0,-.

Hvordan det er mulig, forstår jeg egentlig ikke. Men titter man på regnskapstallene til disse selskapene, så vil man oppdage store utgifter til å dekke inn gjeld, lønn, ledelse, med mer. 

"Tilfeldigvis" er ymse politikere inne på eiersiden, eller valgt inn i styret, så vi trenger ikke å bekymre oss for vanstyre. De har god kontroll. Don't you worry ... 🤪🙈 

https://www.tu.no/artikler/overforbruk-av-bompenger/265348

Endret av qualbeen
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er jo ganske spennende, men også ganske tynt på faglig informasjon. Alt står og faller på hvor gode de tekniske løsningene er på sikkerhet, personvern, arkitektur osv. Her bør TU legge frem mer på det tekniske slik at man selv kan vurdere hvor bra løsningen er. Eller kanskje QFree kan legge ut litt mer på sine sider - der er det ganske tynt med info i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det ikke mange steder i Norge hvor vi trenger å trafikkregulere, kanskje i sentrum av Oslo og Bergen, samt noen få andre byer. Man kan behole de indre bomringene vi allerede har i de største byene og fjerne de resterende bomringene som popper opp som paddehatter og erstatte med mitt forslag over.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lobby-organisasjonen "Norsk Petroleumsinstitutt" har i mange år jobbet for å øke drivstoffsalget i Norge, bl.a. er veiprising en av endringene de har kjempet for i mange år. For noen år siden byttet de navn til "Drivkraft Norge", antakeligvis fordi det tidligere navnet ble for belastet og hørtes for fossilt ut, men målet er det samme, øke drivstoffsalget.

Sitat

 

Fyller du en liter bensin i dag, er 4,99 kroner av prisen veibruksavgift, og 97 øre CO2-avgift.

Veibruksavgiften skal dekke samfunnets kostnader i forbindelse med veislitasje, lokal forurensing, køer, ulykker og annet knyttet til bruk av bil.

Det er en urettferdig fordeling av avgiftene, mener Norsk Petroleumsinstitutt.

De tar til orde for veiprising basert på reell bruk. Det vil i tilfelle føre til at drivstoffet blir billigere, men at bruken av bilen blir dyrere – eller billigere, alt etter hvor du kjører.

https://www.tu.no/artikler/vil-spore-alle-biler-med-gps-og-gjore-bensin-og-diesel-billigere/350961

 

Å legge avgiftene mest på drivstoff er en enkel måte å fordele avgiftstrykket slik at de som har en gjerrig bil, kjører lite eller kjører økonomisk betaler mindre. Drivstoff Norge mener altså at dette er urettferdig og at de med små rimelige biler skal ta en større del av avgiftstrykket fra de med digre SUVer som bruker både en og to liter på mila. 
 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, qualbeen said:

Tja, si ikke det..

Bompengeselskapene har absurd store utgifter. Enkelte av de går knapt rundt; alle penger samlet inn går til å dekke utgifter, og Staten står igjen med kr 0,-.

Hvordan det er mulig, forstår jeg egentlig ikke. Men titter man på regnskapstallene til disse selskapene, så vil man oppdage store utgifter til å dekke inn gjeld, lønn, ledelse, med mer. 

"Tilfeldigvis" er ymse politikere inne på eiersiden, eller valgt inn i styret, så vi trenger ikke å bekymre oss for vanstyre. De har god kontroll. Don't you worry ... 🤪🙈 

https://www.tu.no/artikler/overforbruk-av-bompenger/265348

Det samme kommer til å gjelde med dette systemet, kanskje i større grad. Teknisk komplierte løsninger, vi trenger et par teknologidirektører, en personvernsdirektør, et par kommunikasjonsdirektører for å håndtere pressens stadig mer kritiske spørsmål...

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...