Gå til innhold

Brukererfaring ved kjøp av datakomponenter


Anbefalte innlegg

Hei

Har i alle år kjøpt mine komponenter hos komplett.no. Ser at det skjermkortet jeg ønsker å skaffe meg har de ikke inne. Det er det andre butikker som har. Disse butikkene er ukjente for meg så jeg er usikker på om jeg skal ta sjansen å kjøpe der. 

De butikkene jeg har sett på er cdon,  proshop og multicom. Noen som har erfaring med å kjøpe fra disse butikkene?

Kunne tenkt meg hva du kjøpte og god/dårlig service?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg rangerer dem slik, fra best til verst:

  1. Komplett. Har blitt dyrt i det siste, og fordelene i klubben deres er mindre og mindre verdt, men de ordner i det minste opp etter seg når de bæsjer på leggen. For det meste.
  2. Proshop. Bruker PostHvor og har en heller lite brukervennlig werbside, men til tider gode tilbud og ikke alt for ille på kundeservicesiden heller.
  3. NetOnNet. Du nevnte dem ikke, men for meg havner de her. Litt kjip kundebehandling til tider, men for det meste ikke ille nok til at jeg vil anbefale å styre unna.
  4. Multicom. Bryter norske fornbrukerlover på flere punkter, blant annet nekter de gjennomføring av dekningskjøp når de selv ikke klarer å levere bestilt vare til avtalt pris - selv nesten et år etter bestilling. I tillegg trekker de penger fra kortet i bestillingsøyeblikket (trekker, ikke reserverer), noe de ifølge loven ikke har anledning til å gjøre. Et stygt rykte mht kundebehandling ved returer gjør også at jeg holder meg unna denne sjappa.
  5. CDON. Lurendreiere av verste slag. Jeg har i flere år vært i konflikt med dem (les mer her) og har ennå ikke funnet ut om de gir faen i loven eller bare ikke forstår den - eller begge deler. Det blir en kald dag i Helvete før jeg bruker penger her igjen - med mindre jeg med sikkerhet vet at de går i tap på kjøpet. Måtte de brenne.
Endret av Aetius
  • Liker 4
Lenke til kommentar
FB.093090871808135 skrev (På 22.1.2022 den 15.11):

De butikkene jeg har sett på er cdon,  proshop og multicom. Noen som har erfaring med å kjøpe fra disse butikkene?

Kunne tenkt meg hva du kjøpte og god/dårlig service?

Fra CDON har jeg kjøpt to mobiler og annet småtteri jeg ikke husker nå. Rask levering, ingenting å utsette på de.

Fra Multicom har jeg kjøpt mye rart, men mest maskinvaresmåtteri til ATX-kabinetter. Inniblant litt lengre leveringstid pga. sending fra fjernlager, men dette var det også opplyst om på forhånd på nettsiden. Har også kjøpt mye nettverkskabel derifra. Rask levering, ingenting å utsette på de.

Fra Proshop har jeg kjøpt bærbar en gang og harddisk en gang. Rask levering, ingenting å utsette på de.

--

Jeg har reklamert på mye rart opp igjennom tidene. Sist ut er en Eaton UPS som har streiket 2 ganger til nå, hvor jeg har fått ny begge ganger. Hvis man opptrer ryddig og har en hyggelig tone hele veien løser det seg vanligvis raskt. Noen ganger må man purre litt på kundeservice, kanskje flere ganger, da er det veldig viktig å ikke miste besinnelsen! Er en stund siden jeg jobbet kundeservice selv, men jeg husker godt hvor urimelige og fæle mange kunder kan være.

Det er også greit å kunne forbrukerkjøpsloven så man kan forklare, på hyggelig vis, hvilke plikter og rettigheter hver part har. Som privatkunde står man sterkt i Norge, men det er ikke alltid at de som sitter med kundeservice i en butikk har lært dette godt nok. Da vil de ofte avvise deg. Et typisk tegn på dette er at de blander sammen garanti og reklamasjon, så de ber deg om kontakte produsenten direkte.

Lenke til kommentar

Proshop har sneglefart på levering til Trondheim.
Har i snitt tatt 2 uker å få noe levert.
Kjøpe 2 like harddisker, 1 på Netonnet og 1 fra Proshop.  Begge var på lager, men Netonnet brukte få dager, mens Proshop brukte 2 uker.  Raskeste jeg har fått noe fra Proshop var på like over en uke.

Komplett er som regel raskest.

Lenke til kommentar

"Det er også greit å kunne forbrukerkjøpsloven så man kan forklare, på hyggelig vis, hvilke plikter og rettigheter hver part har. Som privatkunde står man sterkt i Norge, men det er ikke alltid at de som sitter med kundeservice i en butikk har lært dette godt nok. Da vil de ofte avvise deg. Et typisk tegn på dette er at de blander sammen garanti og reklamasjon, så de ber deg om kontakte produsenten direkte."

Reklamasjon; Rettigheter en kunde har iflg norsk lov ved kjøp og salg av varer.

Garanti: Dette er utvidede rettigheter produsenten gir sitt produkt. 

Slik har jeg forstått forskjellen.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Ratleto said:

Dustinhome.no bør jo være med på en grei-butikk-liste.

Tja, de er nettopp ilagt dagbøter pga for treig levering. På et mer personlig erfaringsgrunnlag så lagret de passord i klartekst for noen år siden, og ble pissesure da jeg av den grunn ba dem om å slette min brukerkonto. Jeg handler ikke der med mindre jeg MÅ ha noe som INGEN andre har.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Aetius said:

Tja, de er nettopp ilagt dagbøter pga for treig levering. På et mer personlig erfaringsgrunnlag så lagret de passord i klartekst for noen år siden, og ble pissesure da jeg av den grunn ba dem om å slette min brukerkonto. Jeg handler ikke der med mindre jeg MÅ ha noe som INGEN andre har.

Ok, det med dagbøter har jeg ikke fått med meg.

Det var flere som gjorde det sånn, bl.a. Domeneshop. Gamle synder, tenker jeg.

Har hatt 2-3 returer til Dustinopp gjennom årene, og ikke hatt problemer med det, i alle fall.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange dårlige nettbuikker for pc deler? Det burde jo være veldig enkelt å ha en ryddig nettside og OK kundesupport, særlig når de selv selger pc!!!

En annen ting som slår meg er hvor lugubre disse navnene er. "Komplett" har jeg lang og god erfaring med. Men navn som "Proshop", "Dustinhome" og "NetOnNet" høres ikke tillitsfullt ut. Det er jalla-navn som like gjerne kunne vært brukt av disse falske svindel-butikkene fra andre verdensdeler.

Har handlet mye fra cdon og ikke hatt noe problem, men har heller ikke sent noe i retur eller hatt feil på det jeg har kjøpt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ratleto said:

Det var flere som gjorde det sånn, bl.a. Domeneshop. Gamle synder, tenker jeg.

Ja, at de sendte/lagret passord i klartekst og nå har ryddet opp i det er greit. Det jeg holder mot dem er hvor pottsure de ble FØR det ble ryddet opp i, da jeg ba dem om å slette min brukerkonto.

Lenke til kommentar

Vi har rammeavtale med Dustin via jobben. Selv om lagerstatus er 100+ i nettbutikken er regelen fremfor unntaket at de "tilfeldigvis" ikke har skjermene inne lenger etter at bestilling er lagt inn. Hvis man forviller seg til å skrive en e-post til de tar det i beste fall 1 til 2 uker før de svarer. 

Jeg har kjøpt diverse småting fra Dustin på privaten og det har kommet raskt. 

Jeg er kanskje alt for lojal mot Komplett. På de glade 90-tallet var de billig og det er de ikke lenger men de har til gjengjeld veldig stort utvalg og har vært greie å ha med å gjøre de gangene jeg har harr reklamasjoner / retur av varer. De er raske til å svare på henvendelser også. 

De andre som er nevnt i tråden her kjenner jeg til men har ikke brukt.

Lenke til kommentar
FB.093090871808135 skrev (På 22.1.2022 den 15.11):

Hei

De butikkene jeg har sett på er cdon,  proshop og multicom. Noen som har erfaring med å kjøpe fra disse butikkene?

Kunne tenkt meg hva du kjøpte og god/dårlig service?

Ingen dårlig erfaring med noen av de, men sjekk nøye før du bestiller.

Hos CDON er det som oftest på PC deler blitt en underleverandør. Det står oppgitt hvilken det er på sidene nokså synlig. 

Proshop er så å si danskenes svar på Komplett. Litt rotete side men greit så lenge alt går bra. Har hørt noen har hatt litt trøbbel med returer osv. Aldri hatt behov for å bruke kundeservice der selv. Men vær obs på lager. De har lokal lager, og leverandør lager, står nokså greit oppgitt. 

Multicom er også trygge, noen klager på kundeservice, men ikke hatt noe problem, ei heller når jeg har hatt behov for det der 1-2 ganger. De har også lokal lager og leverandørlager som står oppgitt nokså likt som hos Proshop.

Minuset med disse sidene og skjermkort er at de som regel står at de har på lager hos leverandør, og de lagerne er det hundrevis av andre nettbutikker som også benytter, så om det står på lager der så er du ikke sikker at du får tak i derfra, heller det motsatte slik situasjonen har vært i det siste.

Så anbefalingen er å kun se etter de som har på lokalt lager.

Både Dustin og Netonnet er også greie butikker. Begge er svenske.

Netonnet har også noen fysiske butikker i Norge, de som tidligere var Siba. Har vært veldig greie på returer.

 

Personlig så er Komplett, Proshop, Dustin og Netonnet null problem å handle ifra.

Multicom er greie hvis de har på lager, og CDON er jeg litt mer selektiv på elektronikk, og sjansen for at ting skal måtte reklameres på, på grunn av butikkene selger via dem.

Brukte som regel CDON for film og musikk her hjemme, helt til de endret søkemotoren sin som har ødelagt alt. Har nesten ikke handlet der siden de gjorde det.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (20 timer siden):

Proshop har sneglefart på levering til Trondheim.
Har i snitt tatt 2 uker å få noe levert.
Kjøpe 2 like harddisker, 1 på Netonnet og 1 fra Proshop.  Begge var på lager, men Netonnet brukte få dager, mens Proshop brukte 2 uker.  Raskeste jeg har fått noe fra Proshop var på like over en uke.

Komplett er som regel raskest.

Komplett har stort lager i Sandefjord.

Proshop har ofte varer på sentrallager, det står oppført forsendelsestid. 1-3 dager når varen er på lager, 4-6 dager og 6-10 dager når varene er på sentrallager eller leverandørlager. Har fått varer etter en dag og etter en uke. Når det har tatt en uke eller mer har varene kommet fra Danmark.

Netonnet er bra. 

 

Edit: Aliexpress fungerer også. Fikk nettopp en AMD CPU levert på 2 uker etter bestilling. Mange gode sjapper der.

 

Endret av NortonM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9JVihvHL

Jeg mener det er verdt å vente og betale noen ekstra hundrelapper på komplett så du slipper noe styr med kundebehandling - avhengig av hva du kjøper så klart. De har aldri stilt et spørsmål de tjue årene jeg har vært kunde og retur av varer går uten problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...