Gå til innhold

Hvor mange fag kan man ta opp på 1 semester


oatly

Anbefalte innlegg

Hei. Har bestemt meg for å følge drømmen og bli lege.

Trenger da å ta opp 20 fag totalt for å være helt sikker på at jeg kommer inn. Det jeg lurer på er:

1) Hvor mange fag er det realistisk å ta opp per semester? 

2) Hvordan blir det praktiske rundt dette mtp. eksamensdatoer som evt kræsjer? Om jeg f.eks tar 7 fag et semester, vil ikke eksamene kræsje med hverandre, evt havne på samme dag? 

3) Hvor nyttig er privatistskolene? Jeg trenger seks i alle fagene jeg skal ta opp, og vurderer om det er verdt å betale for alle fagene kontra å lese selv, da jeg ikke vil risikere å bruke tilsammen 47k på å bare melde meg opp til eksamene, for å så ikke få det snittet jeg trenger. 

Måten jeg har lagt opp løpet foreløbig er:

Første Semester vår 2022

Eksamensfag

Samfunnsfaglig engelsk skriftlig

Samfunnsfaglig engelsk muntlig

Internasjonal engelsk skriftlig

Internasjonal engelsk muntlig

Engelsk VG1

Reiseliv og språk

Religion og Etikk

 

Andre semester høst 2022

Helårskurs (Disse fagene tar jeg hos privatistskole uansett)

S1 Matte

Kjemi 1

Fysikk 1

Biologi 1

 

Eksamensfag November

Historie

Historie og Filosofi

Samfunnsfag

 

Tredje semester vår 2023

Eksamen Juni

S1 Matte

Biologi 1

Kjemi 1

Fysikk 1

 

Fjerde semester høst 2023 (Tenker å ta et språkstudie her og for å få 2 ekstrapoeng)

Helårskurs privatistskole

Kjemi 2

Biologi 2

S2 Matte

 

Eksamensfag November

Naturfag 

1T Matte

2P Matte

 

Femte semester vår 2024

Eksamen

Kjemi 2

S2 Matte

Biologi 2

 

Det jeg er mest usikker på, er om jeg ikke bare skal bli ferdig med alle de ¨enkleste¨ fagene nå til våren. Altså å historie, hisfil og samfunnsfag sammen med de andre programfagene. Vet ikke om jeg klarer å få seks i alle da, blir 10 eksamener. 5 av fagene overlapper og er engelskfag, så disse er grei for meg, her skal jeg bare øke fra 5 til 6. Så er det hisfil og historie som overlapper, og resten er forsåvidt greie fag, men vet ikke om jeg klarer å få toppkarakter om jeg skal ha alle på en gang, kanskje flere på samme dag. 5 semester er jo ikke langt unna et helt VGS løp, så er nok fullt mulig. 

Tenker å bli ferdig med disse slik at jeg bare trenger å konsentrere meg om realfag fra høsten av. 

Noen som har erfaring med å ta opp så mange fag på en gang? 

Endret av oatly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. 

Mange fag har kun muntlig eksamen som feks samfunnsfag , historie og lignende. Her vil det neppe kræsje da eksamen her skjer lokalt. Men ved skriftlig eksamen så vil nok noe kræsje. Jeg vet feks at 1T/P ofte kolliderer med R1 og S1 eksamen.  Disse datoene her settes nasjonalt. 

Det anbefales å ta realfagene først faktisk. Så ville gjort motsatt av din plan. Realfagene er ofte det tyngste og kommer man seg over det blir resten mer overkommelig. Du trenger ikke 2p matte, man trenger enten R1 eller S1+S2. 1T kan derimot erstattes med 1P. Jeg ville ikke brukt tid på å ta opp engelsk programfag. Husk en full fordypning i realfag kansellerer dette og det ser du jo ut som du får til med de realfagene du planlegger.

Se her for å forstå hva jeg mener med det 

https://www.vilbli.no/nb/nb/no/realfag-fag-og-timefordeling/program/v.st/v.strea3----/p2#:~:text=Du må ha fordypning i,og biologi 1 og 2.

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (14 timer siden):

Hei. 

Mange fag har kun muntlig eksamen som feks samfunnsfag , historie og lignende. Her vil det neppe kræsje da eksamen her skjer lokalt. Men ved skriftlig eksamen så vil nok noe kræsje. Jeg vet feks at 1T/P ofte kolliderer med R1 og S1 eksamen.  Disse datoene her settes nasjonalt. 

Det anbefales å ta realfagene først faktisk. Så ville gjort motsatt av din plan. Realfagene er ofte det tyngste og kommer man seg over det blir resten mer overkommelig. Du trenger ikke 2p matte, man trenger enten R1 eller S1+S2. 1T kan derimot erstattes med 1P. Jeg ville ikke brukt tid på å ta opp engelsk programfag. Husk en full fordypning i realfag kansellerer dette og det ser du jo ut som du får til med de realfagene du planlegger.

Se her for å forstå hva jeg mener med det 

https://www.vilbli.no/nb/nb/no/realfag-fag-og-timefordeling/program/v.st/v.strea3----/p2#:~:text=Du må ha fordypning i,og biologi 1 og 2.

Hei. Har ikke hatt realfag tidligere. Ligger på P matte nivå fra vidergående, dog har jeg hatt mattematikk for økonomer på uni nivå og. Bygger ikke alle realfagene på T, S og R matte? Har egentlig lyst å gjør som du sier, er innteresert i realfag, spesielt fysikk og biologi, men er usikker på hvordan jeg skal legge opp løpet. Mener du å gjøre seg helt ferdig med alle realfagene og gå opp til eksamen i alle før jeg begynner på andre fag? :)

Lenke til kommentar

Skolen har fått nye læreplaner som fører til faglige endringer i eksamen. Sett deg inn i hvilke fag det gjelder for og undersøk om det er noen eksamener du burde få unnagjort før evt. endringer blir satt i verk. 

Spørsmålet om privatistskole handler mest om din evne til struktur og selvbeherskelse. De kan hjelpe deg med den biten, helt sikkert. De har ingen erfaring med nye eksamensformer de heller, så deres gjetting på hvordan eksamen blir er vel like god som din egen. 

Lenke til kommentar

Mange fag kan tas og læres opp som privatist. Jeg tok selv 11 eksamener i løpet av ett år, kombinert med andre fag jeg ikke kom opp i eksamen i. Du bør samle litt realfagspoeng. 
 

Helt og holdent opp til hvor arbeidsom og skoleflink du er. Kan være lurt å ta enkelte fag som vanlig elev, da som voksenopplæring eller tilsvarende. 

Endret av anon_83104
Lenke til kommentar
oatly skrev (13 timer siden):

Hei. Har ikke hatt realfag tidligere. Ligger på P matte nivå fra vidergående, dog har jeg hatt mattematikk for økonomer på uni nivå og. Bygger ikke alle realfagene på T, S og R matte? Har egentlig lyst å gjør som du sier, er innteresert i realfag, spesielt fysikk og biologi, men er usikker på hvordan jeg skal legge opp løpet. Mener du å gjøre seg helt ferdig med alle realfagene og gå opp til eksamen i alle før jeg begynner på andre fag? :)

Realfagene er uansett regnet for å være de tyngste ja. Som nevnt over her er det nye læreplanmål i de fleste fagene som nå er i ferd med å bli innfaset/er innfaset i de fleste fag nå. Det som er tingen er at R1/S1 erstatter 2P fellesfaget, 2P er altså ikke noe poeng i å ta. Men som jeg sa over her så er det et fett om man tar 1T eller 1P. 1P er regnet for å være litt lettere enn 1T, slik at man lettere oppnå en bedre karakter som jo er gjerne det man ønsker når man vil inn på medisin. 

Man kan høre med en rådgiver hos en av privatistskolene - de er ofte gratis å rådføre seg med. Evt det beste er evt en rådgiver hos din tidligere videregående skole som uansett ikke har noen interesse av å selge deg noe kurs av noe slag. Skader ikke å sende en mail og be om et møte tenker jeg da. 

Ellers det har ikke slått deg å studere medisin i utlandet? Mange skoler i Tsjekkia, Slovakia osv krever ikke noe formelt snitt eller realfagskompetanse i det hele tatt  - bare man består opptaksprøven som ofte er en blanding av kjemi, fysikk og biologi. Sjekk gjerne ANSA sine nettsider for hvordan man søker opptak til de studiestedene. Haken ved det hele da er at det er høye skolepenger.   Man kan også tidvis bli behandlet som dritt ved enkelte skoler så anbefaler å gjøre nøye research her. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du skriver heller ikke hva slags bakgrunn du har fra vgs eller annet - om du er minst 23 år og 5 års utdannelse eller arbeidserfaring kan man søke opptak under 23/5 regelverket som gjør at snittet ditt blir regnet ut fra færre fag. Dvs man kan kutte ut en del fag fra det fulle vitnemålet som feks religon og etikk, geografi, fremmedspråk og kroppsøving. Les mer om det her. Samordna Opptak gjør uansett sånn at du blir poengregnet etter det som gir deg best snitt  automatisk. 

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

Endret av William_S
Lenke til kommentar
oatly skrev (På 21.1.2022 den 9.20):

2) Hvordan blir det praktiske rundt dette mtp. eksamensdatoer som evt kræsjer? Om jeg f.eks tar 7 fag et semester, vil ikke eksamene kræsje med hverandre, evt havne på samme dag? 

Du vil fort risikere at fleire fag har lik eksamensdato.

Kabalen over eksamensdatoar blir lagt med utgangspunkt i elevar som går normaltid pluss at ein planlegg at dei som treng eit andre og tredje forsøk på konteeksamen kan gjere dette utan at det kolliderer med eksamensdatoen for fag som dei skal ta for fyrste gong.
Det er ikkje lagt opp til at kva som helst slags fagkombinasjon er mogleg å avlegge, du kan derfor risikere å få eksamenskræsj der du må velge kva eksamen du møter opp på.

Det som er viktig då er at du melder deg av faga som du ser du får eksamenskræsj på innan fristen slik at det ikkje tel som eit forsøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oatly skrev (På 21.1.2022 den 9.20):

Hei. Har bestemt meg for å følge drømmen og bli lege.

Trenger da å ta opp 20 fag totalt for å være helt sikker på at jeg kommer inn. Det jeg lurer på er:

1) Hvor mange fag er det realistisk å ta opp per semester? 

2) Hvordan blir det praktiske rundt dette mtp. eksamensdatoer som evt kræsjer? Om jeg f.eks tar 7 fag et semester, vil ikke eksamene kræsje med hverandre, evt havne på samme dag? 

3) Hvor nyttig er privatistskolene? Jeg trenger seks i alle fagene jeg skal ta opp, og vurderer om det er verdt å betale for alle fagene kontra å lese selv, da jeg ikke vil risikere å bruke tilsammen 47k på å bare melde meg opp til eksamene, for å så ikke få det snittet jeg trenger. 

Måten jeg har lagt opp løpet foreløbig er:

Første Semester vår 2022

Eksamensfag

Samfunnsfaglig engelsk skriftlig

Samfunnsfaglig engelsk muntlig

Internasjonal engelsk skriftlig

Internasjonal engelsk muntlig

Engelsk VG1

Reiseliv og språk

Religion og Etikk

 

Andre semester høst 2022

Helårskurs (Disse fagene tar jeg hos privatistskole uansett)

S1 Matte

Kjemi 1

Fysikk 1

Biologi 1

 

Eksamensfag November

Historie

Historie og Filosofi

Samfunnsfag

 

Tredje semester vår 2023

Eksamen Juni

S1 Matte

Biologi 1

Kjemi 1

Fysikk 1

 

Fjerde semester høst 2023 (Tenker å ta et språkstudie her og for å få 2 ekstrapoeng)

Helårskurs privatistskole

Kjemi 2

Biologi 2

S2 Matte

 

Eksamensfag November

Naturfag 

1T Matte

2P Matte

 

Femte semester vår 2024

Eksamen

Kjemi 2

S2 Matte

Biologi 2

 

Det jeg er mest usikker på, er om jeg ikke bare skal bli ferdig med alle de ¨enkleste¨ fagene nå til våren. Altså å historie, hisfil og samfunnsfag sammen med de andre programfagene. Vet ikke om jeg klarer å få seks i alle da, blir 10 eksamener. 5 av fagene overlapper og er engelskfag, så disse er grei for meg, her skal jeg bare øke fra 5 til 6. Så er det hisfil og historie som overlapper, og resten er forsåvidt greie fag, men vet ikke om jeg klarer å få toppkarakter om jeg skal ha alle på en gang, kanskje flere på samme dag. 5 semester er jo ikke langt unna et helt VGS løp, så er nok fullt mulig. 

Tenker å bli ferdig med disse slik at jeg bare trenger å konsentrere meg om realfag fra høsten av. 

Noen som har erfaring med å ta opp så mange fag på en gang? 

V 22 ser veeeeldig tøft ut! Sikker på at du kommer til å klare det? Historie er også et fag som går for å være fryktelig tungt, så du bør vel vurdere å flytte det til vårsemesteret 😊

Svar på spm 3: nå går jo ikke jeg realfag, men det er faktisk mulig å lese på fagene selv hvis du setter deg ned, leser og svarer på kompetansemålene. Selv oppnådde jeg 6er i et skriftlig fag uten å ha hatt faget før og uten undervisning, så alt er mulig bare man går inn for det. 

Er i samme situasjon som deg angående spørsmål om hvor mange fag det lønner seg å ta i semesteret, siden man må jo ha gode karakterer også, men jeg tenker det kan være lurt med en blanding av enkle og vanskelige fag 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (På 24.1.2022 den 8.13):

Du skriver heller ikke hva slags bakgrunn du har fra vgs eller annet - om du er minst 23 år og 5 års utdannelse eller arbeidserfaring kan man søke opptak under 23/5 regelverket som gjør at snittet ditt blir regnet ut fra færre fag. Dvs man kan kutte ut en del fag fra det fulle vitnemålet som feks religon og etikk, geografi, fremmedspråk og kroppsøving. Les mer om det her. Samordna Opptak gjør uansett sånn at du blir poengregnet etter det som gir deg best snitt  automatisk. 

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

Blir 21 i år, har vurdert 23/5 siden jeg uansett skal bruke to år på å ta opp. Det problemet jeg får med 23/5 er at alderspoengene faller bort, i tillegg til at norsk blir en utfordring å få seks i alle tre eksamene, og får jeg ikke det må jeg vente til jeg er 24-25 for å få alderspoengene. 

Lenke til kommentar
Pepsimax94 skrev (10 timer siden):

V 22 ser veeeeldig tøft ut! Sikker på at du kommer til å klare det? Historie er også et fag som går for å være fryktelig tungt, så du bør vel vurdere å flytte det til vårsemesteret 😊

Svar på spm 3: nå går jo ikke jeg realfag, men det er faktisk mulig å lese på fagene selv hvis du setter deg ned, leser og svarer på kompetansemålene. Selv oppnådde jeg 6er i et skriftlig fag uten å ha hatt faget før og uten undervisning, så alt er mulig bare man går inn for det. 

Er i samme situasjon som deg angående spørsmål om hvor mange fag det lønner seg å ta i semesteret, siden man må jo ha gode karakterer også, men jeg tenker det kan være lurt med en blanding av enkle og vanskelige fag 😊

Ja, har innsett at det blir litt mye på et semester. Satt meg derfor ned og regnet litt på de forskjellige fagene i karakterkalkulator, og som det ser ut nå jeg tar da heller opp 6 av fellesfagene og realfag til neste år. Mye 2ere og 3ere der så vil lønne seg mest i henhold til snittet for meg. Også greiere å bare forholde seg til 3 eksamener per semester. 

Hva tar du opp fag til? :)

Lenke til kommentar
oatly skrev (5 timer siden):

Ja, har innsett at det blir litt mye på et semester. Satt meg derfor ned og regnet litt på de forskjellige fagene i karakterkalkulator, og som det ser ut nå jeg tar da heller opp 6 av fellesfagene og realfag til neste år. Mye 2ere og 3ere der så vil lønne seg mest i henhold til snittet for meg. Også greiere å bare forholde seg til 3 eksamener per semester. 

Hva tar du opp fag til? :)

Ja, det vil jeg tro. Du må ta det i den rekkefølgen som du føler er best for deg, og ja, det er bedre å ta 3 fag pr semester enn å rævkjøre seg selv for hardt hvor du da kommer til å ende opp med for dårlige karakterer.

Jeg skal ikke komme med noen formaninger (?) om hva jeg synes du bør gjøre, men jeg minner om at dersom du tar opp Internasjonal engelsk (og jeg tror også samfunnsfaglig engelsk) vil du måtte ha både skriftlig og muntlig eksamen om jeg ikke tar feil. Du får heller ikke noe ekstrapoeng for de, som du vil få i biologi, informasjonsteknologi og andre realfag. Da ville jeg mye heller byttet ut disse med Psykologi 1 og 2 (veldig greie fag å lese seg til selv, som sagt så fikk jeg 5 i 1 og 6 i 2 (tok de to fagene samme semester) uten undervisning og uten å ha hatt fagene før). Sosiologi (vg2) og sosialkunnskap (vg3) som bygger på hverandre er også veldig fine fag å ta. Sosialkunnskap er noe enklere enn sosiologi føler jeg. Bio 1 har jeg hørt er greit å lese seg til selv, men hva vet jeg.  

For å øke snittet ytterligere har du mulighet til å ta enkeltfag/årsstudium på universitetet. Du må ikke ta årsstudium, men kan ta flere enkeltemner helt uavhengig av hverandre. Det sentrale her er at du består alle enkeltemnene og at det til sammen utgjør 60 stp for full pott. Da får du 2 ekstrapoeng på vgs vitnemålet, som også er en mulighet for å øke snittet til å komme inn der du vil. ASK Privatist er også en privatskole som er billigere hvis du skulle trenge undervisning (men de har ikke alle fagene du vil ta opp ser det ut som). Jeg har hvertfall gode erfaringer med dem i norsk. Lykke til ❤️

Tar opp fag for å komme inn på jussen :) 

Endret av Pepsimax94
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...