Snowleopard Skrevet 10. april Skrevet 10. april (endret) Campervan med innredning vil nok lett bikke mill. men håper jo at en personbilutgave kan fås nærmer 500K enn 700K. Er den fleksibel, slik ID. Buzz ikke ble, så kan man gjerne doble som personbil, varebil og campervan med endel av løsningene som er visst tidligere i tråden. Kommer helt garantert noe 3dje-parts-innredninger som er spesifikt tilpasset denne. Og det er nok mer hva jeg er ute etter. Edit: Men med tanke på KIA sin prissetting i Norge, frykter jeg den fort kommer nærmere 800K når den er nogenlunde greit utstyrt... Virker som importøren ikke priser etter å selge masse biler. Endret 10. april av Snowleopard
Maskinfører Skrevet 12. april Skrevet 12. april Dubious skrev (På 9.1.2022 den 16.43): Når dere snakker om dårlig plass og sånt, så må jeg bare vise drømmen min når det kommer til "bobil". https://arctictrucks.no/produkt/alu-cab-canopy-camper-black/ Det er et kjempedyrt taktelt. Sånn ønsker jeg meg også på min Mitsubishi L200
Maskinfører Skrevet 12. april Skrevet 12. april Simen1 skrev (På 5.1.2024 den 16.39): Jeg tenkte mitt om prisen på den smale campervanen..: Hadde man kjøpt og pusset opp en Toyota Hiace for 100k så hadde man fått en godt innredet campervan i omtrent det samme formatet, men også penger nok til bensin flere hundre tusen km. Bensin ? Du må ha Hiace på Diesel 😊
Dubious Skrevet 12. april Skrevet 12. april Maskinfører skrev (5 minutter siden): Sånn ønsker jeg meg også på min Mitsubishi L200 Jeg har bestilt. Estimert uka etter påske. 1
Maskinfører Skrevet 12. april Skrevet 12. april Dubious skrev (Akkurat nå): Jeg har bestilt. Estimert uka etter påske. Gratulerer da får se om jeg får bestilt en gang også 😊
Snowleopard Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni Stortinget har vedtatt å endre vektgrensen for bobiler til 4 250 kg. Dvs, det er inkludert ev. tilhenger. Dagens regler tillater å kjøre bobil inntil 3 500 kg og hekte på en tilhenger på opptil 750 kg, totalt 4 250 kg, på B-lappen. Nå vil man fremover kunne velge om det er bil +henger eller bare bil som totalt kan bli 4 250 kg, da det ansees som sikrere og bedre at vekten legges til selve bobilen. De fleste som kjører bobil, har ingen behov for å trekke henger, men vektgrensene gjør at små bobiler i dag går over vektgrensen bare man fyller de opp med drivstoff, gass og vann i tankene, og da blir det lite igjen til mat, klær etc. Også for elektriske bobiler, vil en økt vekt kunne gi mulighet for større batterier, og fremdeles noe ekstra nyttelast, så dette er en gledens dag for alle oss som vil ha et elektrisk "hus på hjul". https://www.tv2.no/broom/endrer-bobil-regel-helt-meningslost/17802833/ 3 1 1
Snowleopard Skrevet 16. juli Skrevet 16. juli Snowleopard skrev (På 5.8.2023 den 18.17): Da har jeg fått kjøpt meg taktelt, så nå vurderer jeg salg av minst ett av de andre teltene mine, inkludert mitt Outwell Cortez Octagon som det er bilder av lengre bak i tråden. Med takteltet, kassettfri awning/markise (pakkes i liten pose) og Shelter-teltet mitt, er jeg godt ivaretatt nå... Men jeg fikk tak i en sånn levegg også. Da har jeg lagt takteltet ut for salg, og ser ut som det forsvinner i morgen, med en grei profitt. Dattera er blitt voksen, og ikke keen på flere campingturer nå, så da klarer jeg meg med campermode, og det andre utstyret jeg har, når jeg singel-camper...! Så får det heller bli en bil med enda mere plass enn den lille Kona'en min, neste gang, slik at jeg kan ha en liten "stue" i bilen om det er dårlig vær eller bare en liten rast langs veien!
Dubious Skrevet 16. juli Skrevet 16. juli Skulle jeg kjøpt meg ny bil så hadde det blitt Sprinter, eller lignende varebil. Taktelt er kjekt, men enda kjekkere å kunne bruke bilen uten å slå opp teltet. Bil bygd som bobil skal jeg ikke ha. Kanskje en isolert skapbil.
Snowleopard Skrevet 16. juli Skrevet 16. juli Sprinter blir for stor for meg. En ID. Buzz med camper mode hadde passet bra. Ikke for stor, ikke for liten. Kjører lite lokalt, så trenger ikke bybil, men ville gjerne hatt enda litt mer rekkevidde, og raskere lading. Håper på at Kia PV5 gir meg det jeg trenger, helst noe billigere enn Buzz'en...
Theo343 Skrevet 26. juli Skrevet 26. juli (endret) Er i den gata jeg tenker også @Snowleopard. Men titter litt på hva eks type biler som Xpeng G9 kan gi meg. I USA har man biler tilsvarende X9 som kan legge setene helt ned i flush med gulvet og snu forsetene. Det hadde vært ideelt for min del. Ståhøyde hadde vært ønskelig men ikke et absolutt must. Endret 26. juli av Theo343
Snowleopard Skrevet 26. juli Skrevet 26. juli Theo343 skrev (23 minutter siden): Er i den gata jeg tenker også @Snowleopard. Men titter litt på hva eks type biler som Xpeng G9 kan gi meg. I USA har man biler tilsvarende X9 som kan legge setene helt ned i flush med gulvet og snu forsetene. Det hadde vært ideelt for min del. Ståhøyde hadde vært ønskelig men ikke et absolutt must. Ja, det hadde vært idéelt! 👌
Thunderhead Skrevet onsdag kl 16:09 Skrevet onsdag kl 16:09 Er helt ny i bobilverden, og har nettopp kjøpt meg min første bobil. Førsteinntrykket etter noen hundre mil er at det er mye unødig støy inni den når man kommer litt opp i fart, dvs over 60 km/t. Med unødig mener jeg at det burde være overkommelig med enkle midler å dempe denne støyen. F.eks, når man kjører så vil det komme luft inn via klimaanlegget og da må tilsvarende menge luft bevege seg ut. På min bil er det gjort med å lage et par åpne slisser ved inngangstrinnet til bodelen. Slissene er rundt 10-12 mm brede og rundt 120 mm lange. Disse er skjult med et tynt lag med stoff, så de er ikke synlige uten at man ser grundig etter. I tillegg ender eksosanlegget rundt 50 cm unna disse slissene. Dette medfører at det kommer enormt med støy inn når man kjører som kommer fra vind/luft, dekk, eksosanlegget og ikke minst når det er våt vei. Selger sa at mange slengte ei pute eller en jakke nedi trinnet når man kjørte for å dempe støyen, og det hjelper faktisk veldig mye. Jeg tenker at siden dette er et enormt "støyhull", så må da vel noen ha funnet på noe annet enn å slenge ei pute nedi trinnet? Nå har jeg søkt både høyt og lavt, men har rett og slett ikke funnet noe om dette på nettet. Så, jeg har et par spørsmål, er dette vanlig, altså å ha et par lufteslisser i trinnet på bodelen (basert på selger som sa at "mange" slenger ei pute nedi)? Hvis dette er vanlig, er det noen som har gjort noen forbedringer på designet slik at det ikke slipper inn like mye støy? Har noen ideer om å lage en støyfelle på baksiden av trinnet, men det hadde vært fint med noen med erfaringer eller flere ideer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå