Gå til innhold

Denne el-lastebilen har bufferstørrelse på batteriet tilsvarende to Teslaer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ET. skrev (32 minutter siden):

Du bør sjekke tallene dine Mathias. En Volvo FH 16 trekkvogn med diesel motor og semi tralle bruker ikke 27 liter på mila. Spesielt ikke med 40 tonn totalvekt. Tror det skal være et komma der, altså 2,7 liter pr mil.

Se der, ja! Glemte definitivt en komma der, mente selvfølgelig 2,7 liter per mil. Beklager feilen og takk for at dere påpekte det!

 

Vennlig hilsen Mathias Klingenberg, journalist i Teknisk Ukeblad 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan sjåføren velge når den skal kjøre rent elektrisk (f.eks på korte oppdrag med garantert lademulighet og tid) og når den skal starte fossilmotoren for å bidra med ekstra trekk-kraft opp bakker og for å lade opp batteriet f.eks på en lang tur uten ladestopp? Eller går alt dette automatisk og er lite fleksibelt for sjåføren?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Kan sjåføren velge når den skal kjøre rent elektrisk (f.eks på korte oppdrag med garantert lademulighet og tid) og når den skal starte fossilmotoren for å bidra med ekstra trekk-kraft opp bakker og for å lade opp batteriet f.eks på en lang tur uten ladestopp? Eller går alt dette automatisk og er lite fleksibelt for sjåføren?

Tror denne bare har el motorer

Lenke til kommentar
Trestein skrev (29 minutter siden):

Tror denne bare har el motorer

Du har helt rett. Jeg hang meg først opp i bruken av ordet buffer (om batteriet) og tenkte da at den var plugin-hybrid. Men jeg ser du har helt rett. Den kalles el-lastebil lengre nede i artikkelen og bufferen er visstnok 160 kWh på toppen av i tillegg til 380 kWh tilgjengelig batterikapasitet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Selv er jeg en elbil-entusiast. Men tungtransport har nok best av å gå på diesel noen år til fremover. Det er mye mindre å spare på slik tung last over så lange avstander. Det er mye smartere energimessig å øremerke batteriproduksjonen til vanlige elbiler som har det aller største potensialet å spare drivstoff. Så får tungtransporten komme etter når batteriene er blitt enda enklere å produsere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, utslippsbesparelse måles nok best i redusert salg av diesel og bensin. Personbiler står for nesten all bensinbruk. Diesel deles vel mellom personbiler og tungtransport omtrent halvt om halvt*. Så jeg tror tungtransporten har et stort potensiale for utslippsreduksjon. Man kan sikkert skylde litt på høy innkjøpspris, men jeg tror ikke det er hovedproblemet ettersom det kompenseres greit med drivstoffbesparelser. Jeg tror hovedproblemet er tilgang på både trekkvogner og ladestasjoner.

* Tenker da på salg fra bensinstasjoner og ser bort fra luftfart og skipsfart.

Lenke til kommentar

For lastebiler som skal kjøre langt vil vel en hybrid-motorisering passe godt?

Med stort nok batteri for bybruk og regenerering i lange nedoverbakker, og kraftig nok elmotor til akselerasjon. Det beste ville kanskje vært serie-hybrid hvor dieselmotoren går på optimalt turtall og lader batteriet, og elmotorene driver hjulene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (9 minutter siden):

Tesla Ukeblad klarer ikke å oppgi verdier i kWt i en overskrift og flere steder i teksten. Ilke vissste jeg at alle Tesla har samme batteripakke heller. Det er både pinlig og urovekkende at et blad for ingeniører bruker tulleparametete.

Jeg ser ikke slike feil i artikkelen (kW i stedet for kWh eller omvendt). Det er videre spesifisert at når det er snakk om dobbelt av Tesla, så tenker en på Model 3 og Y. Det ville du ha sett om du hadde lest artikkelen. Men du forutsetter kanskje at alle detaljer i en artikkel også skal finnes i overskriften? Da kunne en jo klart seg uten artikkelen og lest bare overskriften (som det ser ut som du har gjort)!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (14 minutter siden):

Jeg ser ikke slike feil i artikkelen (kW i stedet for kWh eller omvendt). Det er videre spesifisert at når det er snakk om dobbelt av Tesla, så tenker en på Model 3 og Y. Det ville du ha sett om du hadde lest artikkelen. Men du forutsetter kanskje at alle detaljer i en artikkel også skal finnes i overskriften? Da kunne en jo klart seg uten artikkelen og lest bare overskriften (som det ser ut som du har gjort)!

Hvor mange Polestar er en Tesla? Kan du regne det ut for meg? Trenger og å vite kvadratroten av Taycan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (2 timer siden):

Hvor mange Polestar er en Tesla? Kan du regne det ut for meg? Trenger og å vite kvadratroten av Taycan.

Synes det var et godt journalistisk og relevant poeng å sammenligne med Tesla her. Ditt forslag med Polestar mot Tesla er naturligvis av veldig liten interesse. Du har eller ikke kommentert din påstand om kW mot kWt. Skal jeg bare anta at det meste du skriver er tull?

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (2 timer siden):

Synes det var et godt journalistisk og relevant poeng å sammenligne med Tesla her. Ditt forslag med Polestar mot Tesla er naturligvis av veldig liten interesse. Du har eller ikke kommentert din påstand om kW mot kWt. Skal jeg bare anta at det meste du skriver er tull?

Klart det er elendig journalistikk i et teknisk tidsskrift å bruke tøyseverdier. Det er jo trist at det over hodet forsvares. Hva blir det neste? At en bruker Eiffeltårn per minutt som verdi for hvor fort et fly kan stige? Eller måle avstanden Norge USA i laks?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...