Gå til innhold

Reversering av regionsreformen, kostnader


Anbefalte innlegg

Forvarere av regjeringen Solbergs famøse regionreform hyler over kostnadene ved å reversere reformen.

Kritikken burde heller rettes mot de som i sin tid iverksatte dette upopulære og udemokratiske tiltaket. Dette var uten tvil en av hovedårsakene til regjeringsskiftet.  Kostnadene for gjennomføringen av en tullete reform som ikke hadde livets rett, er det ingen som snakker om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjokolade1 skrev (13 timer siden):

Hva er problemet med reformen? Hvilke negative konsekvenser har den hatt som forsvarer å bruke enda mer penger på en reversering?

Spør fordi jeg oppriktig lurer.

Du får heller spørre om hva man forsøkte å oppnå ved å lage nye regioner som har lite til felles. Kostnadene ved etablering og i form av politikerforakt ble ganske formidable. Høyre har lenge promotert en fornuftig sammenslåing av kommuner og nedbygging av fylkeskommunen. I stedet laget Solberg mastodontfylker på tegnebordet via udemokratiske metoder.

Lenke til kommentar

Dette er altså en sak jeg ikke har satt meg så veldig nøye inn i. Allikevel er jeg ganske trygg på at hensikten med reformen var å spare penger. Selv om det kostet mye penger å etablere nye regioner, er det ikke dermed sagt at denne kostnaden ikke spares inn igjen på sikt. Det har jeg altså ikke noe grunnlag for å uttale meg om, det er kanskje for tidlig å konkludere. 

Ellers virker det som du ikke har noe godt svar på spørsmålet mitt. Om reformen har skapt politikerforakt, blir ikke forakten noe mindre fra den del av befolkningen som mener det er galskap å bruke enda mer penger på reversering. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har fylkeskommunen fått mindre betydning med åra?  

Noen ganger er det fordel med sentralisering der avstanden til saksbehandlere og brukere er stor og reglstyrt. For mye "nærhet" over lang tid kan lett føre til former for korrupsjon og vennskaps-baserte beslutninger.   Skal tanta til din nabo og juridiske motpart drive offentlig sakshandling ifm en sak, så forsvinner fort objektiviteten 🙂

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kunne enkelt kvittet seg med hele fylkeskommune og splittet de få oppgavene de har mellom kommune og stat:

https://www.ung.no/demokrati-og-valg/652_Fylkeskommunens_oppgaver.html

Problemet med sammenslåingen som ble gjort, var at ingen ville det. Og de greide heller ikke å effektivisere driften, altså minske årsverkene. Og hvis de nå splitter, så greier de nok også å måtte opprette flere stillinger, slik at det blir enda flere årsverk enn det var før sammenslåingen. Det minste vi trenger mer av i Norge er flere administrative stillinger i Stat, fylke og kommune. Vi har allerede dobbelt så mange i slike stillinger allerede som Sverige har, som også har dobbelt så mange innbyggere. Slikt fungere ikke økonomisk i lengden.

Og riktig som noen har påpekt andre steder når Vedum så pent sa at Staten tar regningen. Det er samme om det er Stat eller Fylke som tar regningen, pengene kommer fra det samme stedet uansett, og det er vanlige folks lommebøker. Nok ett bevis på at våre politikere rett og slett er evneveike når det kommer til økonomi.

Har sett det i den samme slåtte kommunen jeg bor i. Ingen mistet jobben, selv om det var mange like stillinger.

Alt som var billigere i den ene kommunen fikk samme pris som den dyreste kommunen, og der hvor de var ca like i pris, så ble prisene satt opp. Slik at alt har blitt dyrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje fylkene kunne reduseres til noe symbolsk noe? En slags "kart-referense"/benevnelse på et område?

F.eks. "Trøndelag" kan vel eksistere uten fylkeshus og administrasjon?  Sier en at en bor i "Trøndelag" så vet en at avstanden til Bergen er relativt stor etc. Slikt er nyttig.

Lenke til kommentar

Jeg kom ikke på noen kjente fylkespolitikere med markante saker på agendaen. Hva gjør de?

I tillegg til en geografisk definisjon så kunne kanskje fylkene ha en funksjon som naturlige valg-kretser (i Stortingsvalg)?  Kanskje den billigste løsningen?

Det kunne bli en interessant prosess å definere naturlige valg-kretser slik at forskjellige regioner ble rimelig representert og ikke bare overkjørt av de mest folkerike delene av landet.

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Jeg kom ikke på noen kjente fylkespolitikere med markante saker på agendaen. Hva gjør de?

I tillegg til en geografisk definisjon så kunne kanskje fylkene ha en funksjon som naturlige valg-kretser (i Stortingsvalg)?  Kanskje den billigste løsningen?

Det kunne bli en interessant prosess å definere naturlige valg-kretser slik at forskjellige regioner ble rimelig representert og ikke bare overkjørt av de mest folkerike delene av landet.

 

Det er verdt å merke seg at Oslo har beholdt sin status. Og hva er de reelle kostnadene ? Stillingene, bygningsmassen, folkene og oppgavene er fortsatt uendret. Bytte av noen skilter og omtegning av organisasjonskartet er en lav pris ift å bli overkjørt i en udemokratisk sentraliseringsprosess.Høyre har snakket med 2 tunger i dette stormløpet…..

Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 6.1.2022 den 9.50):

Du får heller spørre om hva man forsøkte å oppnå ved å lage nye regioner som har lite til felles. 

Hvilke regioner har lite til felles? Har Vest Agder et annet språk eller kultur enn Aust Agder? Er Telemark primært ortodokse kristne, mens Vestfold er Shia muslimer? 

Det er ikke store kulturelle forskjeller mellom fylkene som har blitt slått sammen (i hvertfall ikke så store at samarbeid ikke er mulig). Jeg mener at det er et svakt argument imot fylkessammenslåing i Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (16 timer siden):

Hvilke regioner har lite til felles? Har Vest Agder et annet språk eller kultur enn Aust Agder? Er Telemark primært ortodokse kristne, mens Vestfold er Shia muslimer? 

Det er ikke store kulturelle forskjeller mellom fylkene som har blitt slått sammen (i hvertfall ikke så store at samarbeid ikke er mulig). Jeg mener at det er et svakt argument imot fylkessammenslåing i Norge. 

Samarbeid er vel og bra, men hvilke av fylkeskommunens oppgaver er uegnet til å håndteres av enten staten eller av en større kommune ? Tiden for 3 forvaltningsnivåer i Norge er forbi. Regionsreformen har latt et unødvendig forvaltningsnivå vokse seg enda større, stikk i strid med fornuft og uttalte mål…

Lenke til kommentar
Inspector skrev (8 timer siden):

Samarbeid er vel og bra, men hvilke av fylkeskommunens oppgaver er uegnet til å håndteres av enten staten eller av en større kommune ? Tiden for 3 forvaltningsnivåer i Norge er forbi. Regionsreformen har latt et unødvendig forvaltningsnivå vokse seg enda større, stikk i strid med fornuft og uttalte mål…

Er enig men ser da ikke poenget med å gå tilbake til de gamle fylkene. Er litt som å gå tilbake i utviklingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (2 timer siden):

Er litt skam å snu hvis snuoperasjonen koster 100-vis av millioner. Jeg ser  på sammenslåing som en begynnelse på slutten av fylkeskommunen. Å reversere dette er mot sin hensikt. 

I så fall en merkelig vei mot målet å bygge opp fylkeskommunen som en mastodont…

Lenke til kommentar
Inspector skrev (59 minutter siden):

I så fall en merkelig vei mot målet å bygge opp fylkeskommunen som en mastodont…

Er billigere enn å ha en masse små fylker, som koster mer enn de smaker mener jeg. Jeg håper at utviklingen blir at disse blir avløst over tid, og dermed får kommunene ansvarsområdet til fylkene. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fylkene har ulike utfordringer så derfor må folk svare for sitt fylke. 

Innlandet er større enn Danmark i areal, at det skal være et fylke der mesteparten av avgjørelsene blir tatt langt unna folk er en ulempe.

I innlandet er det ikke noe samarbeid og det er altfor mye strid til til tvangsekteskapet vil fungere.

Fylkeskommunedirektøren fra Bærum er partisk så det holder pga. en rolle han hadde  før fylkessammenslåingene av Oppland og Hedmark, og han automatisk fikk fylkeskommunedirektørjobben og belaster fylkeskommunebudsjettet med over 2 mill. i året i lønn og godtgjørelser. Altfor mange byråkrattopper i Innlandet har høyere lønn enn regjeringsmedlemmene. De har allerede laget en vegadministrasjon som er blitt et byråkrati der de går i gang med ting uten å ha peiling stedene. Det virker som at de bare setter seg foran et kart og får en ide, uten å sjekke om kartet stemmer med terrenget. Protester fra innbyggere og yrkessjåfører er de både døve og blinde for og vegadministrasjonen sitter selvsagt langt unna i det andre fylket og toer sine hender.

Fylkespolitikere med "Apekatt"oppførsel vil virkelig få merke det når de skal smiske med velgere som de i dag omtaler på nedlatende måter. De som ikke vil ha Innlandet fylkeskommune blir sett på som om de ikke vet sitt eget beste. De glemmer at det bare er halvannet år til kommune-og fylkestingsvalget og da er det på tide å ta et oppgjør med fylkespolitikere som er mest opptatt av å beskytte sine egne nyvunnende posisjoner. De er for feige til å møte folk i nettdebatter av redsel for å få spørsmål der svarene ikke er innlærte. I stedet spyr de ut debattinnlegg i alle lokalavisene før de stenger seg inne på kontorene sine igjen.

Det er er blitt en mer giftig tone mellom innbyggera i Innlandet. Før var det mer godmodig erting og mobbing på øst og vestsiden av Mjøsa.Nå som det handler om makt, penger og offentlige arbeidsplasser, så blir tonen en helt annen og det skaper gnisninger når alt blir skjevfordelt.  Det er ingenting som tyder på at idyllen vil senke seg i Innlandet. Vi er et for stort fylke med for store forskjeller, og udugelige fylkespolitikere som tror at å rakke ned på motstandera av storfylket er veien å gå.

I innlandet har vi hatt naturlige regioner pga. Sykehusplasseringene og sykehustilhørighet. De kunne blitt brukt som regionsentre og heller slått sammen kommuner. I min region ville vi ikke trengt mer enn 2-3 kommuner på ca 100 000 innbyggere, og vi kunne utvidet regionen, uten at det hadde ført til mye splid pga. bra samarbeidsklima og viktige saker som vi allerede har mye samarbeid om. 

Erna Solberg ville egentlig ha en kommunereform og jeg tror at hun kunne ha lykkes med det HVIS hu hadde invitert kommunene og innbyggera til å tenke nytt. Tvangssammenslåing av fylkene er trolig grunnen til at hu ikke fikk en 3.statsministerperiode.

Når noen snakker om hva det vil koste å løse opp fylkene igjen, så vær klar over at Høyre og FRP, som har brukt mye penger og skapt mye splid i befolkningen på tvangssammenslåingene, vil kvitte seg med fylkeskommunene ! I partiprogrammene til Høyre og FRP for 2021-2025 står det klart og tydelig at de vil ha større kommuner og at oppgavene som fylkeskommunene har i dag kan overføres dit.Hvor mye penger skal Høyre og FRP bruke på reformene sine ? Nå vil de fortsatt bruke mye penger på det de er i mot : Fylkeskommunene !

Jeg ønsker større kommuner, ikke fylkeskommuner, og jeg tror at i de fleste tilfellene kunne innbyggerne og politikerne funnet gode løsninger sammen. 

Høyre og FRP har mista all troverdighet når det gjelder fylkes/region/kommunereform. Jeg kan bare si hva jeg mener er best for vårt område, jeg vil ikke blande meg inn i hva Viken bør gjøre, men jeg ser hvordan problemene skapes når Hemsedal og Østfold skal tvinges til å leve sammen. Maktbalansen blir helt feil og det kan økonomiske prioriteringer bli også. Fjellregionene har andre utfordringer enn de som bor i byene i Akershus og Østfold.

Endret av Mentos2
Lenke til kommentar
On 1/7/2022 at 1:50 PM, AndersT2 said:

Problemet med sammenslåingen som ble gjort, var at ingen ville det. Og de greide heller ikke å effektivisere driften, altså minske årsverkene. Og hvis de nå splitter, så greier de nok også å måtte opprette flere stillinger, slik at det blir enda flere årsverk enn det var før sammenslåingen.

De kan jo ikke effektivisere i en omstillingsprosess som krever mer arbeidskraft enn ellers. Effektiviseringen ser man neppe før 3-5 år om fylkene fortsetter som de er. 

Det virker som om de fleste som klager knapt nok vet hva fylkeskommunen gjør. 

Hva er det som har endret seg som setter disse voldsomme følelsene i sving annet enn noen nye navn på et skilt?

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...