Gå til innhold

Godstransport må gis lademuligheter


Anbefalte innlegg

Roger Moore skrev (4 timer siden):

Personbiler sparer ingenting på å kjøre svingete og kupert, de sparer på å kjøre sakte. Et element transportnæringen ikke kan ta hensyn til. De har frister, lover og regler å forholde seg til som privatpersoner ikke har.

Skulle ellers ønske at biler fikk mer aerodynamisk design, også trekkvogner. For trekkvognen står EU sine regler i veien.

At de må kjøre sakte er jo en konsekvens av at veien er svingete og kupert. Og transportnæringen må selvsagt ta hensyn til det, eller mener du at de ikke har tid til å forholde seg til fartsgrenser?

Den mest aerodynamiske trekkvogna pr. nå er vel Tesla Semi. Regler kan alltids endres. F.eks vel å tillate 2m lengre trekkvogner om trekkvogna er elektrisk. Da får man plass til en bedre soveplass også, og elektriske trekkvogner får en ekstra fordel. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 timer siden):

At de må kjøre sakte er jo en konsekvens av at veien er svingete og kupert. Og transportnæringen må selvsagt ta hensyn til det, eller mener du at de ikke har tid til å forholde seg til fartsgrenser?

Den mest aerodynamiske trekkvogna pr. nå er vel Tesla Semi. Regler kan alltids endres. F.eks vel å tillate 2m lengre trekkvogner om trekkvogna er elektrisk. Da får man plass til en bedre soveplass også, og elektriske trekkvogner får en ekstra fordel. 

Vi kan gjerne snakke om høna og egget innen fart og forbruk. Men utgangspunktet var for den profesjonelle transportbransjen. Der jeg påstår at for å kunne basere seg på lading under pålagt hviletid så trenger vi andre og mer forutsigbare veier.

Som elbilist og E39 og E18 som veier en kjøer i snitt en gang i måneden på et år så er jeg veldig klar over forbruket vest og øst for Kristiansand. Jeg er og klar over tidsbruken og lademulighetene vest og øst for Kristiansand. Etter Kristiansand  er det vel først på Ålgård en finner døgnåpen energistasjon med tilgang på lading for menneske og bil pluss en akseptabel dass.

Når det kommer til trekkvogner og aerodynamikk så er det et sånn punkt der jeg både ler av og frustreres over EU. Baklyktene på personbiler var vist nok et såpass energisluk at en påla at de skulle kunne være av på dagtid, men å endre reglene sånn at en kan få aerodynamiske trekkvogner og spare noen millioner liter diesel i året? Nei, det er farlig det.

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (12 minutter siden):

Vi kan gjerne snakke om høna og egget innen fart og forbruk. Men utgangspunktet var for den profesjonelle transportbransjen. Der jeg påstår at for å kunne basere seg på lading under pålagt hviletid så trenger vi andre og mer forutsigbare veier.

Næh, du trenger ikke forutsigbarhet på veiene for at det skal funke med lading av tungtransport. Du trenger kapasitet og god geografisk dekning. Og *kanskje* vi trenger litt mer fleksibilitet i tolkning av hviletidsbestemmelser.

Vi er på vei dit til for vanlige biler. Om du en kjører en Tesla Oslo-Kristiansand ligger superladerne så tett at du knapt trenger planlegge noe som helst lenger(under 3 mil mellom hver lader). I tilegg kommer ladere fra andre aktører. Om vi antar at ladebehovet for tungtransport treffer topp på et annet tidspunkt enn ladere for personbiler vil tungtransport og personbiler sannsynligvis kunne dele deler av infrastrukturen. Det vil si at på 'baksiden' av en ladepark for personbiler kan vi ha oppstillingsplass for tungtransporten. De bør nok ha separate ladere men kan sannsynligvis dele trafoer og nettilknytning.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (15 minutter siden):

Næh, du trenger ikke forutsigbarhet på veiene for at det skal funke med lading av tungtransport. Du trenger kapasitet og god geografisk dekning. Og *kanskje* vi trenger litt mer fleksibilitet i tolkning av hviletidsbestemmelser.

Vi er på vei dit til for vanlige biler. Om du en kjører en Tesla Oslo-Kristiansand ligger superladerne så tett at du knapt trenger planlegge noe som helst lenger(under 3 mil mellom hver lader). I tilegg kommer ladere fra andre aktører. Om vi antar at ladebehovet for tungtransport treffer topp på et annet tidspunkt enn ladere for personbiler vil tungtransport og personbiler sannsynligvis kunne dele deler av infrastrukturen. Det vil si at på 'baksiden' av en ladepark for personbiler kan vi ha oppstillingsplass for tungtransporten. De bør nok ha separate ladere men kan sannsynligvis dele trafoer og nettilknytning.

Er det noe jeg _ikke_ vil se så er det fleksibilitet rundt hviletidsbestemmelsene. Råskapen som hele tiden forsøker å bli presset inn i arbeidslivet skal bekjempes hver enste dag. Ellers så er jeg enig i at en trenger god kapasitet og god geografisk dekning.

 

Når jeg kjører langturer privat så planlegger jeg min kjørerute ut fra hvor det er dass og mat. Kjører bare elbil, kjører aldri Tesla.

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (3 minutter siden):

Er det noe jeg _ikke_ vil se så er det fleksibilitet rundt hviletidsbestemmelsene.

Hvordan tolker du dette for egen del? Begynner du pausen etter eksakt 4 timer og 30 minutter? Uansett hvor du befinner deg? Eller kan du tenke deg muligheten for å stoppe etter 3 timer og 57 minutter om du passerer en bra hvileplass da?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Hvordan tolker du dette for egen del? Begynner du pausen etter eksakt 4 timer og 30 minutter? Uansett hvor du befinner deg? Eller kan du tenke deg muligheten for å stoppe etter 3 timer og 57 minutter om du passerer en bra hvileplass da?

Jeg vil at bla. hvileplasser skal eksistere i et slikt mangfold, og veiene en kjører på er såpass forutsigbare at dette ikke er en problemstilling. Det er tross alt folk sin arbeidsplass vi snakker om, og da mener jeg at vi må lage så gode arbeidsforhold som mulig.

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (55 minutter siden):

Er det noe jeg _ikke_ vil se så er det fleksibilitet rundt hviletidsbestemmelsene. Råskapen som hele tiden forsøker å bli presset inn i arbeidslivet skal bekjempes hver enste dag. Ellers så er jeg enig i at en trenger god kapasitet og god geografisk dekning.

 

Når jeg kjører langturer privat så planlegger jeg min kjørerute ut fra hvor det er dass og mat. Kjører bare elbil, kjører aldri Tesla.

 

Kahuna skrev (49 minutter siden):

Hvordan tolker du dette for egen del? Begynner du pausen etter eksakt 4 timer og 30 minutter? Uansett hvor du befinner deg? Eller kan du tenke deg muligheten for å stoppe etter 3 timer og 57 minutter om du passerer en bra hvileplass da?

I dag så er det mange vogntog som stopper på nøyaktig 4,5 timer, og tar hvilen sin.
Mange strekker kjøretiden til maks, altså 9 timer, og parkerer vogntoget på første ledige plass, for å ta døgnhvilen.

Dette blir umulig med elektriske vogntog, og vi må dermed ha en mer fleksibel hviletidsordning.

Elbil kan ikke sammenlignes da dere ikke har kjøre- og hviletid.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Jeg snakket om at esla pleier å levere på spesifikasjoner på bilene sine. Det er forskjell på spesifikasjoner på en bil, og å gjøre noe ingen i verden har klart før med programvare.

Det kan de godt gjøre, men da må de som thunderfoot sier. Vente til teknologien er god nok. Ergo kom ikke semien ut i 2019, og spesifikasjoner annonsert i 2017 var kun håp og drømmer uten at noe produkt hadde vært testet til å nå tallene de lovet bort og tok penger for. 

Ergo ta uttalelsene med ei enorm klype salt, og forvent heller at de "glemmer" den store versjonen av Semi slik de kastet Plaid+, og heller lanserer ei 500kWh versjon med lovnader om at 800km versjon kommer "snart" om 3 til 6 måneder i årevis. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Og *kanskje* vi trenger litt mer fleksibilitet i tolkning av hviletidsbestemmelser.

Det er allerede under utredning sammen med forventet autonomi på hovedfartsårene. I USA så er jo de første førerløse turene utført allerede. På ei 1,500km rute så sparer man 10 timer uten hviletid som de kan ta underveis istedenfor. 

80%+ av ferdslene er på hovedfartsårene hvor man har godt med dekning for å planlegge hviletid sammen med geofenced autonomi. Sjåførene trengs for de resterende 20% ut til destinasjon/depot samt energipåfyll/lett vedlikehold osv. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
9 hours ago, Dubious said:

 

I dag så er det mange vogntog som stopper på nøyaktig 4,5 timer, og tar hvilen sin.
Mange strekker kjøretiden til maks, altså 9 timer, og parkerer vogntoget på første ledige plass, for å ta døgnhvilen.

Dette blir umulig med elektriske vogntog, og vi må dermed ha en mer fleksibel hviletidsordning.

Elbil kan ikke sammenlignes da dere ikke har kjøre- og hviletid.

Kravet er stopp etter maksimum 4,5 timer og maks 9 timer køyring.

Det er lov å stoppe etter  3 timar og 50 minutt og avslutte dagen etter 7,5 timar. Det er difor ikkje nødvendig med meir fleksibel køyre og kviletid med elektriske vogntog. Sjå heller på det som eir føring til å ikkje strekke køyre og kviletidsbestemmelsane maksimalt.

Lenke til kommentar
Samms skrev (2 timer siden):

Kravet er stopp etter maksimum 4,5 timer og maks 9 timer køyring.

Det er lov å stoppe etter  3 timar og 50 minutt og avslutte dagen etter 7,5 timar. Det er difor ikkje nødvendig med meir fleksibel køyre og kviletid med elektriske vogntog. Sjå heller på det som eir føring til å ikkje strekke køyre og kviletidsbestemmelsane maksimalt.

Problemet kommer dersom du trodde du hadde god margin til den ladestasjonen som nå er 10-15 minutter unna, fordi det kom en uventet hendelse eller kø som gjorde at du brukte opp marginen. Fleksibilitet kan derfor måtte tilsi at man får disp. til å kjøre de ekstra minuttene dersom man kan vise til slike hendelser.

Da får man stoppet ved ladested og kan ta den fulle hvilen der, fremfor å måtte stoppe før denne ladestasjonen for å overholde reglene, og så likevel må ta en halvtime/times ekstra pause til lading bare noen minutter etter at man har fått lov å begynne å kjøre igjen.

Så må man samtidig sørge for at en disp ikke strekkes alt for langt, og man prøver å kjøre f.eks. en hel times tid ekstra for å prøve å ta igjen tapt tid.

Lenke til kommentar
Samms skrev (3 timer siden):

Kravet er stopp etter maksimum 4,5 timer og maks 9 timer køyring.

Det er lov å stoppe etter  3 timar og 50 minutt og avslutte dagen etter 7,5 timar. Det er difor ikkje nødvendig med meir fleksibel køyre og kviletid med elektriske vogntog. Sjå heller på det som eir føring til å ikkje strekke køyre og kviletidsbestemmelsane maksimalt.

Det var det jeg skrev...

Det er lov, men da kommer en ikke langt, og svært få kommer til å kjøpe elektrisk vogntog for langkjøring med dagens hviletid.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Snowleopard said:

Problemet kommer dersom du trodde du hadde god margin til den ladestasjonen som nå er 10-15 minutter unna, fordi det kom en uventet hendelse eller kø som gjorde at du brukte opp marginen. Fleksibilitet kan derfor måtte tilsi at man får disp. til å kjøre de ekstra minuttene dersom man kan vise til slike hendelser.

Da får man stoppet ved ladested og kan ta den fulle hvilen der, fremfor å måtte stoppe før denne ladestasjonen for å overholde reglene, og så likevel må ta en halvtime/times ekstra pause til lading bare noen minutter etter at man har fått lov å begynne å kjøre igjen.

Så må man samtidig sørge for at en disp ikke strekkes alt for langt, og man prøver å kjøre f.eks. en hel times tid ekstra for å prøve å ta igjen tapt tid.

Det enklaste hadde kanskje vært å endre køyre og kviletida til også ha eit kilometer ledd. Veldig ofte er snittfarten på veg i Norge over distanse 60km/t. Innfør krav om kvile etter 4,5 time/ 250km og ein dag på 9 timar /500km så er problemet med å strekke køyretida i stor grad eliminert, kravet til maks kilometer slår inn før.

Lenke til kommentar
Samms skrev (5 minutter siden):

Det enklaste hadde kanskje vært å endre køyre og kviletida til også ha eit kilometer ledd. Veldig ofte er snittfarten på veg i Norge over distanse 60km/t. Innfør krav om kvile etter 4,5 time/ 250km og ein dag på 9 timar /500km så er problemet med å strekke køyretida i stor grad eliminert, kravet til maks kilometer slår inn før.

Det kommer mer og mer krav om førermonitorering sammen med assister og autonomi. Man kunne heller utnyttet den delen for det, og brukt hviletidsforandringer som et ledd i økt kjøpelyst mot batteri og hydrogen elektrisk tungtransport da slike assister + fint kan gjøre det enklere å kjøre over 4,5 timer imo. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...