Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Frisøren opplyste ikke at hun var uvaksinert


Gjest fd63a...17e

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes problemstillingen ver/er interessant, så jeg leste gjennom lov og forskrift.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-08-05-55

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-03-27-470

Det ser ut som at den plikten som eventuelt ligger på frisøren er å bruke mundbind, slik som vekommende faltisk gjorde,

Forskriftens paragraf 16, 3 ledd.

Quote

Plikten til å bruke munnbind i første ledd gjelder tilsvarende for virksomheter som tilbyr frisør-, hudpleie-, tatoverings- og hulltakingstjenester og lignende tjenester.

 

Lenke til kommentar
19 hours ago, KarvaBlad said:

Så vidt jeg har forstått, har det at man er vaksinert eller ikke null å si for smitte. Null. Du kan ha viruset i deg, og smitte andre med det i like høy grad, uansett om du er vaksinert eller ikke. Dette har ført til at mange sier at "vaksinen ikke virker."

Den eneste hensikten med vaksinen, er at man har mindre sannsynlighet for å bli alvorlig sjuk. Hvorfor er det bra? Jo, fordi da blir det færre sykehusinnleggelser. Man må se på de store tallene her. Det er mye bedre at 0,001% av befolkningen må legges inn på sykehus enn 0,01%.

Så til saken din: Det har ingenting å si for din mor om frisøren er vaksinert eller ikke. Grunnen til at det er egoistisk å ikke ta vaksine, er fordi det bidrar til å potensielt unødig ta opp sykesengplasser. Det er egoistisk å forbli uvaksinert hvis man ser på befolkningen under ett, fordi man da "stjeler"/opptar ressurser (sykesenger) som kunne blitt brukt til annet.

Smitter ikke i like høy grad når vaksinerte ikke blir like syke; gjerne over lengre tid, mer host/nys som sprer det mer. 
Jeg forstår poenget ditt men regnestykket ditt ligger langt ifra sannheten med null selv om alle kan smitte, der er jeg enig, men viktig å ha fakta når en presenterer ting, men hadde du nevnt en faktor som vaksinerte som går uten symptomer og smitter som også skjer hver dag blir regnestykket igjen annerledes, men fortsatt et stykke fra null effektivitet. 
Mange faktorer en må ta inn i dette.
 

Så ikke ta meg feil, bare en rettelse for ser vi er enig generelt. ☺️


 

Lenke til kommentar
34 minutes ago, vampyrica said:

Smitter ikke i like høy grad når vaksinerte ikke blir like syke; gjerne over lengre tid, mer host/nys som sprer det mer. 
Jeg forstår poenget ditt men regnestykket ditt ligger langt ifra sannheten med null selv om alle kan smitte, der er jeg enig, men viktig å ha fakta når en presenterer ting, men hadde du nevnt en faktor som vaksinerte som går uten symptomer og smitter som også skjer hver dag blir regnestykket igjen annerledes, men fortsatt et stykke fra null effektivitet. 
Mange faktorer en må ta inn i dette.
 

Så ikke ta meg feil, bare en rettelse for ser vi er enig generelt. ☺️


 

 

At vaksinerte skulle gå uten symptomer over lengre tid dersom de er smittet mener jeg hører hjemme i konspirasjons teorier eller paranoia

Hvordan skulle man liksom vite at man er smittet dersom man ikke har noe antydning til symptomer overhodet, ikke en gang en littt rennende nese selv uten nys og hosting?

Da virker jo myndighetenes anbefalinger heller litt rare

Der sies det jo at dersom du har antydning til smitte eller mistenker at du er smittet så anbefales en test

å ha mistanke at man er smittet er veldig vanskelig vurdering å ta med mindre du kjenner symptomer av ett eller annet slag

elller at du vet at du har utsatt deg for større risiko for å få smitte  pga trengsel eller sosialt samvær i større grupper samtidig som du reiser til områder med andre grupper for å ha sosialt samvær med dem.

 

Det man derimot si at dersom man er vaksinert så har man en mye større sjanse til å bli mindre syk enn alvorlig syk med vaksinen

Men dette er ingen garantier siden det tross alt finnes folk som har mindre motstandsdyktighet mot sykdommer eller kan ha underliggende sykdommer slik at effekten av vaksinen til disse blir mindre.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
2 hours ago, Lodium said:

 

At vaksinerte skulle gå uten symptomer over lengre tid dersom de er smittet mener jeg hører hjemme i konspirasjons teorier eller paranoia

Hvordan skulle man liksom vite at man er smittet dersom man ikke har noe antydning til symptomer overhodet, ikke en gang en littt rennende nese selv uten nys og hosting?

Da virker jo myndighetenes anbefalinger heller litt rare

«asymptomatisk» smitte er det eneste argumentet for allmen munnbindbruk og det meste av smittevernsrådene. Hvis asymptomatisk smitte finnes, spiller det heller ingen rolle om du er vaksinert eller ikke hvis du er smittebærende - som du selv sier vil du ikke vite om du er smittet og smittebærende hvis du er asymptomatisk.
 

Studier har vist at vaksinerte har like høy «peak viral load» under infeksjon som uvaksinerte. Hvis vaksinen bidrar til at du blir mindre syk, og dermed opplever mindre symptomer med samme «viral load», er det jo ikke helt utenkelig at en vaksinert kan spre viruset i et lengre tidsrom enn en uvaksinert, som da etter sigende skulle bli mer syk og dermed innse fortere at han er syk? Vaksinerte har høyere «viral clearance» da, som bidrar i andre retning. alt dette er bare spekulasjon selvsagt 😉

Endret av Per H
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (7 timer siden):

Trodde det var statens oppgave å sørge for nok sykesengplasser??

Antallet intensivplasser gikk utrolig nok ned under "pandemien".

Så kanskje man heller burde legge ansvaret hos dem som er i en posisjon til å gjøre noe med det.

Her er vi enige. Det er helt absurd at gjennom to år med pandemi, som vi VET krever høyere sengeplasskapasitet, så går antall sengeplasser ned. Det er utilgivelig av styresmaktene. I stedet for å stenge ned rubbel og bit av samfunnet, som vi vet koster avsindige mengder skattekroner for å kompensere for, så burde de jo begynne med det mest basale: flere sengeplasser!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Per H skrev (5 timer siden):

«asymptomatisk» smitte er det eneste argumentet for allmen munnbindbruk og det meste av smittevernsrådene. Hvis asymptomatisk smitte finnes, spiller det heller ingen rolle om du er vaksinert eller ikke hvis du er smittebærende - som du selv sier vil du ikke vite om du er smittet og smittebærende hvis du er asymptomatisk.
 

Studier har vist at vaksinerte har like høy «peak viral load» under infeksjon som uvaksinerte. Hvis vaksinen bidrar til at du blir mindre syk, og dermed opplever mindre symptomer med samme «viral load», er det jo ikke helt utenkelig at en vaksinert kan spre viruset i et lengre tidsrom enn en uvaksinert, som da etter sigende skulle bli mer syk og dermed innse fortere at han er syk? Vaksinerte har høyere «viral clearance» da, som bidrar i andre retning. alt dette er bare spekulasjon selvsagt 😉

Men i stede for spekulasjoner så har vi flere studier.
En har mindre sannsynlighet for symptomatisk sykdom med vaksine, en smitter mindre ved asymptomatisk sykdom.
Så med den kunnskap vi har nå så vil vaksine redusere smitte.

Lenke til kommentar
GJZwart skrev (14 timer siden):

På lik linje at ingen har noe med om du har stomi eller ikke, er omskåret, har pacemaker osv. Nei, dine helseopplysninger er privat.

Kan ikke sammenlignes iom man ikke blir smittet av dette. Det er mer om du har HIV eller andre ting som smitter - Så da mener du altså at det er privat så du vil ikke ha info fra den smittede om dette for denne infoen syns du du ikke har noe med ... ok, deg om det. 

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (6 timer siden):

Det er utilgivelig av styresmaktene. I stedet for å stenge ned rubbel og bit av samfunnet, som vi vet koster avsindige mengder skattekroner for å kompensere for, så burde de jo begynne med det mest basale: flere sengeplasser!

Sikkert sant, men hvem har egentlig ansvaret for at det utdannes sykepleiere som raskt går over til å jobbe for private klinikker?

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/y4GJ4r/haukeland-faar-ikke-fagfolk-til-nye-intensivplasser

Regjeringen har nok noe av ansvaret fordi de sier at helsearbeidere må jobbe mer effektivt (for at det skal lønne seg mest mulig, i en foretaksmodell). Og det virker ikke som om noen noensinne går den motsatte veien, fra det private næringsliv til offentlige sykehus. De slutter ikke med sine plastiske operasjoner og annet som de tilbyr på den private klinikken, for å gå over i en stilling som sykepleier eller lege på et offentlig sykehus. 

D0vendyret skrev (26 minutter siden):

- Så da mener du altså at det er privat så du vil ikke ha info fra den smittede om dette for denne infoen syns du du ikke har noe med ...

Hun spurte ikke på forhånd heller. Og ikke i frisørstolen, det var da slik at de kom tilfeldig inn på temaet?

Generelt kan en gå ut fra at en frisør er borti tvilsomme ting. Kanskje hun har barn med influensa. Hun tørker seg i baken, snyter seg, skifter kanskje bleier på noen kun timer før hun begynner på jobben. Kanskje hun kjører i en bil som er skitten innvendig. Men siden jeg ikke er hysterisk, må jeg akseptere disse tingene. Kan velge å ha håret så langt at jeg kan samle det i en hestehale og klippe den av. Er det disse eldre damene som insisterer på å ha håret kort, er det vanskeligere å klippe selv. Men også da kan de velge å bruke en barbermaskin som er innstilt på 9 mm. Blir litt av en "militærklipp", men Ok. Skal de ha det enkelt, så skal de ha det enkelt. 

Lenke til kommentar

Men i helsevesenet gir man jo opplysninger om man er vaksinert mot tuberkulose og MRSA-status når man starter i ny jobb, hvorfor skal ikke det gjelde koronavaksinen også? Og man er faktisk pliktig til å gjøre andre oppmerksom dersom de kan være smittet av seksuelle overførbare sykdommer.. opplysninger som kan redusere eller øker risikoen for smitte er så til ingen grader privat anliggende. Kunder får ikke tatt noe informert valg om hvem de vil velge som behandler uten denne informasjonen, og arbeidsgiver får ikke vite og kan ikke tilrettelegge for å minske risikoen for at sårbare pasienter blir smittet. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (34 minutter siden):

Men i helsevesenet gir man jo opplysninger om man er vaksinert mot tuberkulose og MRSA-status når man starter i ny jobb, hvorfor skal ikke det gjelde koronavaksinen også? Og man er faktisk pliktig til å gjøre andre oppmerksom dersom de kan være smittet av seksuelle overførbare sykdommer.. opplysninger som kan redusere eller øker risikoen for smitte er så til ingen grader privat anliggende. Kunder får ikke tatt noe informert valg om hvem de vil velge som behandler uten denne informasjonen, og arbeidsgiver får ikke vite og kan ikke tilrettelegge for å minske risikoen for at sårbare pasienter blir smittet. 

Det er helt klart en privat sak. Spesielt når det knapt er av betydning. Jeg hadde svart at jeg var fullvaksinert uavhengig av vaksine status om noen var så frekk å grave i mine personlige helse opplysninger. 

Lenke til kommentar
AndyDufresne skrev (2 timer siden):

Men i stede for spekulasjoner så har vi flere studier.
En har mindre sannsynlighet for symptomatisk sykdom med vaksine, en smitter mindre ved asymptomatisk sykdom.

En studie på nesten 10 mill. mennesker viste at viruset ikke smitter asymptomatisk. Det ble identifisert 1,174 nærkontakter av smittede uten symptomer, og ingen av dem testet positivt.

https://www.nature.com/articles/s41467-020-19802-w

Merkelig at dette ikke er mer allmenn kjent.

Endret av Sentinelle
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Jeg hadde svart at jeg var fullvaksinert uavhengig av vaksine status om noen var så frekk å grave i mine personlige helse opplysninger.

Tror nok at det er en del som gjør det, hvis de ikke ser det blir for vanskelig å opprettholde en slik historie. F.eks. hvis resten av familien kjenner til ens vaksinasjonsstatus. 

Lenke til kommentar
On 12/30/2021 at 10:01 AM, KarvaBlad said:

Så vidt jeg har forstått, har det at man er vaksinert eller ikke null å si for smitte. Null. Du kan ha viruset i deg, og smitte andre med det i like høy grad, uansett om du er vaksinert eller ikke. 

Dette er en utbredt misforståelse som bidrar til at folk lar være å ta vaksinen selv uten å være overbevist vaksinemotstander. Men det er direkte feil. 

Hvis du har tatt vaksinen, vil det i et normalforløp skje to ting: selv om du får smitte, vil den motarbeides fra første øyeblikk i kroppen. Det vil si at smitten ikke vokser på langt nær like raskt eller langt før den kommer under kontroll. Det vil si at du får færre symptomer. Og det vil si at smitten forlater kroppen din mye raskere. 

Dette gir direkte konsekvenser: 

- Som vaksinert har du smitten i kroppen kortere og derfor sprer du den til færre personer. 
- Mange flere har ingen eller svakere symptomer, og smitten sprer seg i liten grad asympotmatisk. Det betyr at den smitten du har ikke blir nyst utover, er i mye mindre grad på hendene dine, når ikke andre. 
- Når du smitter, har du mindre doser av smitte å spre. Fra begynnelsen av har det vært kjent at mengden smitte du mottar, bestemmer hvor raskt og hvor mye smitten får vokse i kroppen din før immunforsvaret får kontroll. 

Det er tre direkte faktorer som sier at en vaksinert som har smitten i kroppen i sum er tydelig mindre smittsom og smittsom i en kortere periode enn en uvaksinert.

 

15 hours ago, Sentinelle said:

Trodde det var statens oppgave å sørge for nok sykesengplasser??

Antallet intensivplasser gikk utrolig nok ned under "pandemien".

Så kanskje man heller burde legge ansvaret hos dem som er i en posisjon til å gjøre noe med det.

Det er kanskje det største problemet i hele epidemien. Men det skal sies at en av grunnene til at antall intensivplasser går ned er at noen av de teoretiske plassene ikke overlevde møtet med praksis. Sannsynligvis har vi bedre reell kapasitet nå - men bare midlertidig. Vi overforbruker helsearbeidere uten å kunne erstatte dem på sikt. Helsevesenet, skole og barnehager har nå seriøse rekrutteringsproblemer og med en vedvarende pandemi vil dette være et problem langt utover intensivplassene. 

 

Trådstarters spørsmål: 
Man kan ikke legge vekten på systemet på enkeltpersoner. Det er ikke lov å spørre en frisør om hennes helseinformasjon, og det er ikke opp til frisøren å bære vekten av problemstillingen. 

Det er derfor man velger en lovgivende forsamling og lar dem legge ned lover og reguleringer. Hvis man mener at frisører skal pålegges vaksinering, må det legges ned regulering om dette. Som vi så i 2020: frisører fikk reguleringer. Hvis man legger ned reguleringer, må de også håndtere de som ikke av medisinske årsaker kan ta vaksiner. Det samme gjelder uteliv, helsepersonell, taxisjåfører. Hvis man mener at de ikke skal få bestemme slike ting selv, må man snakke med politikerene sine. Man kan ikke begynne å holde en og en ansatt personlig ansvarlig for å bevege seg innenfor de rammene de har lov til, hvis det er rammene som er feil satt.  

Men det skal sies at strategien og reguleringene rundt smittevern ikke har som mål å beskytte enkeltpersoner som trådstarters mor mot smitte. Målet er å holde smitten så lav at den ikke overbelaster helsevesenet, samtidig som smittevernet ikke er så strengt at det ødelegger næringslivet og samfunnet. Det er en balansegang der måletallet er "kommer helsevesenet til å knele den neste toukersperioden?". Når politikerne de siste dagene har vært i krangel med barnehage- og skolepersonell er det fordi regler som de tidligere har påtvunget helsevesenet virker unaturlig strenge for skole- og barnehageansatte: at de får fritidskarantene samtidig som de må gå på jobb når de vet de kan være smittet pga kjent smitte i kohorten. De vil ha skolene og barnehagene åpne fordi samfunnet (og helsevesenet) trenger at foreldrene går på jobb. Det er vanskeligere å se for seg slike regler gjaldt for frisører - din mor kan fortsatt være aktiv med ustelt hår. Frisøren blir ikke pålagt restriksjoner som er strengere på kveldstid enn på dagtid. Når du går til frisøren kan du være trygg på at han/hun ikke har vært utsatt for noen kjent smitte - da hadde de vært hjemme i karantene, ikke bare hatt fritidskarantene. 

Endret av tommyb
Back to topic
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (19 minutter siden):

- Som vaksinert har du smitten i kroppen kortere og derfor sprer du den til færre personer. 

- Mange flere har ingen eller svakere symptomer, og smitten sprer seg i liten grad asympotmatisk. Det betyr at den smitten du har ikke blir nyst utover, er i mye mindre grad på hendene dine, når ikke andre. 
- Når du smitter, har du mindre doser av smitte å spre. Fra begynnelsen av har det vært kjent at mengden smitte du mottar, bestemmer hvor raskt og hvor mye smitten får vokse i kroppen din før immunforsvaret får kontroll. 

Det er tre direkte faktorer som sier at en vaksinert som har smitten i kroppen i sum er tydelig mindre smittsom og smittsom i en kortere periode enn en uvaksinert.

Savner kilder her.

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (22 minutter siden):

Savner kilder her.

Kan vel si at sykehusene er kilder her, siden de har skreket seg hese i media de siste ukene om at de uvaksinerte har det verst. Men med tanke på at vi egentlig ikke har noen vaksine mot omikron, kan en stille spørsmål ved rimeligheten i disse historiene. 

Lenke til kommentar
30 minutes ago, KarvaBlad said:

Savner kilder her.

Hvorfor det - betviler du at et immunforsvar som har antistoffer begynner tidligere å motarbeide en infeksjon? Resten kan utledes fra det, selv om alt jeg nevnte kommer fra tidligere forskningsrelaterte artikler i norske aviser. 

For asymptomatisk smitte, se kilde i posten til Sentinelle før meg. 
For de andre punktene to har jeg funnet fram noen kilder fra amerikanske universiteter relatert - selv om du hadde gjort det raskere selv. 
Kortere smitteperiode og mindre smittsom (Harward): 
Vaccinated who get breakthrough infections less contagious – Harvard Gazette

Quote

Vaccinated shed virus for shorter period of time, less likely to spread COVID

Mengde smitte i relasjon til alvorlig sykdom, fra UC (San Francisco): 
https://www.ucsf.edu/news/2020/07/418181/one-more-reason-wear-mask-youll-get-less-sick-covid-19

Quote

“The more virus you get into your body, the more sick you are likely to get,” she said.

 

Håper dette demper ditt savn noe. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frisøren er absolutt en idiot som ikke tar vaksinen, og da heller ikke bidrar i samfunnets felles innsats mot koronapandemien. Men vaksinestatus er en privat helseopplysning. En forventning om at frisører og andre i serviceyrker skal på eget initiativ opplyse om vaksinestatus til kunder er en farlig retning å ta samfunnet. Så det mener jeg absolutt ikke. Din mor kunne heller ha spurt om dette når hun bestilte time. Om hun ikke fikk ett svar hun var fornøyd med, kunne hun heller ha hørt med en annen frisør. 

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, D0vendyret said:

Kan ikke sammenlignes iom man ikke blir smittet av dette. Det er mer om du har HIV eller andre ting som smitter - Så da mener du altså at det er privat så du vil ikke ha info fra den smittede om dette for denne infoen syns du du ikke har noe med ... ok, deg om det. 

Dersom du skal ha sex med andre eller gjøre  blodoverføring

så har du plikt til å opplyse partneren eller helsevesnet om dette ja ellers blir det ett overgrep ifølge loverket så vidt jeg vet.

Men da er det strengt tatt ikke din egen sak lenger.

Det involværer da andre i dine avgjørelser på en ganske direkte måte

Du har da ikke sex med andre uten å spørre om det er greit på forhånd

dermed blir det med å ha sex med en smittsom sykdom egentlig litt det samme

Hiv smitter ikke på andre måter enn dette

Du smitter liksom ikke andre ved å ta deg en øl på en pub med hiv så du har ikke noen opplysningsplikt ovenfor bartenderen,, eieren av puben eller publikum så lenge du ikke skal gjøre en av disse to tingene jeg nevnte

Til forskjell så spør ikke folk  på forhånd om de vil mingle sosialt ute på byen

selv omk de er forkjølet eller ikke

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...