Gå til innhold

Smarthus ble dumt hus :-)


Anbefalte innlegg

I 2013 bygget Geir Thorstensen og familien seg et smarthus i Larvik som "skulle fungere optimalt i alle livets faser".
Anniken og Geir har bygget et hus fullt av smartteknologi (aftenposten.no)

Og det har fungert helt fint, helt til noe hacket seg inn i styringssystemet og laget et lite helvete:
"For en måneds tid siden forsvant varmen. Lamper og lys, som egentlig styres av bevegelse, var på hele døgnet. De pleier å kontrollere huset med mobiler og et kontrollpanel. Ingenting fungerte.
Garasjeporten var ute av drift og persiennene kunne ikke styres opp eller ned. Elektriske apparater i flere rom har pleid å skru seg av selv etter en tid uten bruk. Nå fungerer ikke engang stikkontaktene.
– Vi kunne ikke ha fullt lys på soverommet hele tiden. De første to dagene skrudde vi av sikringene for natten. Nå har vi laget en midlertidig løsning som gjør at vi kan skru av lyset i deler av huset, sier Thorstensen
."

Nå må alle styringskomponentene skiftes ut til den nette sum av ca 200.000 kroner 🙂

Smarthuset deres ble hacket: – Dummere hus får man ikke (aftenbladet.no)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv kjører jeg mentaliteten om at huset skal fungere som et vanlig hus ved brudd i kommunikasjon (om det er LAN/WAN/Z-wave/Zigbee/hjemmesentral osv). Eksempelvis har jeg flere bevegelses- og lyssensorer som styrer lys automatisk, men dersom kommunikasjonen med hjemmesentral er nede kan jeg fortsatt bruke bryterne på veggen som normalt.

Endret av NoTrace
  • Liker 4
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (36 minutter siden):

Selv kjører jeg mentaliteten om at smarthuset skal fungere som et vanlig hus ved brudd i kommunikasjon (om det er LAN/WAN/Z-wave/Zigbee/hjemmesentral osv). Eksempelvis har jeg flere bevegelses- og lyssensorer som styrer lys automatisk, men dersom kommunikasjonen med hjemmesentral er nede kan jeg fortsatt bruke bryterne på veggen som normalt.

Z-wave og Zigbee er jo noen av synderne her for selv om du fortsatt kan skru av og på lyset er alt av varme og lysstyring som er avhengig av klokka ubrukelige i det LAN forbindelsen er borte. Andre systemer derimot fungerer utmerket selv om LAN forbindelsen blir borte der kun app funksjonaliteten forsvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Z-wave og Zigbee fungerer uten LAN, forutsatt at de kan nå hjemmesentralen. Dersom hjemmesentralen krever LAN eller WAN for å fungere har man valgt feil hjemmesentral. Uansett er poenget at det ikke er livsnødvendig å kunne styre varmen, lys o.l. automatisk, så lenge man kan styre den manuelt om automatikken blir utilgjengelig...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt lysstyringssystem fungerer utmerket uten nett og varmestyringen krevet kun nett for oppsett, etterpå går den av seg selv og manglende nettilgang gjør kun at det ikke er mulig å gjøre endringer i gående programmer. Tar jeg strømmen av hubben går varmen i komfort temperatur.

Jeg har gått kurs på z-wave og det var ikke imponerende i forhold til hva jeg er vandt med. Desentralisert lokal logikk er det aller beste og skal man ha en eller annen hub med nettilgang skal det som kan gå parallelt med hubben gjøre det.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (2 timer siden):

Selv kjører jeg mentaliteten om at huset skal fungere som et vanlig hus ved brudd i kommunikasjon (om det er LAN/WAN/Z-wave/Zigbee/hjemmesentral osv). Eksempelvis har jeg flere bevegelses- og lyssensorer som styrer lys automatisk, men dersom kommunikasjonen med hjemmesentral er nede kan jeg fortsatt bruke bryterne på veggen som normalt.

Har ikke veldig mye "smart", men har passet på at alle mine "smarte" enheter  (som kan fjernstyres) også kan styres manuelt og kan også brukes selv om hjemmesentralen går ned. De bruker Z-wave som protokoll.
Hvis worst-case skjer og firmwaren i bryterne og styringenhetene skulle klare å bli fjernmanipulert (Noe jeg tviler på om er mulig), er det bare å flashe med siste firmware via fysisk plugg.
(Har også noen temperaturlesere som bruker 433Mhz, men disse er vel helt dumme og uansett så billige at de worst case bare er å bytte ut)

Lenke til kommentar

Smarthuset det dreier seg om benytter KNX og har en gateway for fjernstyrt tilgang til anlegget der hackere er beskyldt for å ha herpet kildekoden til komponentene på grunn av et for dårlig sikret nettverk.
Dette er forresten et anlegg som kan stå helt alene uten å være tilkoblet nett med kun tilgang via tablåer eller direktetilkoblet via et grensesnit fra PC.
Lesbar atikkel uten betalingsmur i veien.
https://www.adressa.no/bolig/i/BjmAVw/smarthuset-deres-ble-hacket-dummere-hus-faar-man-ikke

Endret av perpyro
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
keelling skrev (9 minutter siden):

Det er derfor kabel er løsningen; Den forhindrer at innholdet lekker..  En antenne er "villet" lekkasje.

Dette var et kablet anlegg tilkoblet grensesnitt for nettverk.
Hadde den ikke hatt grensesnitt for nettverk hadde dette aldri skjedd men det er enkelt å være etterpåklok men utgangspunktet er at KNX normalt er et robust og bra styresystem.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (1 time siden):

Dette var et kablet anlegg tilkoblet grensesnitt for nettverk.
Hadde den ikke hatt grensesnitt for nettverk hadde dette aldri skjedd men det er enkelt å være etterpåklok men utgangspunktet er at KNX normalt er et robust og bra styresystem.

Det er vel ikke robust at alle er koblet til trådløst?

Lenke til kommentar
keelling skrev (4 timer siden):

Det er vel ikke robust at alle er koblet til trådløst?

Nå er jeg ikke helt sikker på hvor du vil for KNX som dette dreier seg om er et trådbasert bussystem. Men siden du nevner trådløse systemer så er xcomfort sitt trådløse system sikkert fordi det benytter kryptert kommunikasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
perpyro skrev (På 9.8.2022 den 20.29):

Nå er jeg ikke helt sikker på hvor du vil for KNX som dette dreier seg om er et trådbasert bussystem. Men siden du nevner trådløse systemer så er xcomfort sitt trådløse system sikkert fordi det benytter kryptert kommunikasjon.

Ingen trådløse systemer er sikre. Derav brukes ledning/kabel. Forhindring av lekkasje...

Ang sikkerhet og komunikasjon(kryptering/koding/scrambling) drev jeg med dette i militæret, så kan litt om temaet..

 

Lenke til kommentar
keelling skrev (4 timer siden):

Ingen trådløse systemer er sikre. Derav brukes ledning/kabel. Forhindring av lekkasje...

Ang sikkerhet og komunikasjon(kryptering/koding/scrambling) drev jeg med dette i militæret, så kan litt om temaet..

 

Mulig millitæret greier å få tilgang til xcomfort systemet men kommunikasjonen er kun mellom enheter og eventuelt gateway der kommandoer og verdier kommuiserer mellom enhetene.
Men tviler på at dette er aktuelt for kackere å få gjort noe med.
Det du burde være bekymret for er alle enheter koblet opp mot nett og da hjelper ikke det om systemet er trådbaser, men det viste du vel.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (17 timer siden):

Mulig millitæret greier å få tilgang til xcomfort systemet men kommunikasjonen er kun mellom enheter og eventuelt gateway der kommandoer og verdier kommuiserer mellom enhetene.
Men tviler på at dette er aktuelt for kackere å få gjort noe med.
Det du burde være bekymret for er alle enheter koblet opp mot nett og da hjelper ikke det om systemet er trådbaser, men det viste du vel.

Bla bla bla....   

Trådløst er bokstavelig talt tankeløst.

Hilsen en tidligere tilknyttet sambandsregimentet , Distrikts Kommando Nord-Norge.

Hvert hjem burde ha ett kablet system, dvs ett lukket ledningsbasert system.

Som tidligere Microsoft ansatt Frank Klegg sier er kabel tryggere, raskere , billigere og mindre skadelig.

 

Endret av keelling
Lenke til kommentar
keelling skrev (4 minutter siden):

Bla bla bla....   

Trådløst er bokstavelig talt tankeløst.

Hilsen en tidligere tilknyttet sambandsregimentet , Distrikts Kommando Nord-Norge.

Det må være minst 30 år siden, eller med 30 år gammelt tankesett. Holdningene dine er helt på jordet og viser fraværende forståelse for utfordringen. 

 

Hilsen driftsingeniør telekommunikasjon og radio ISP, hvis det var om å gjøre å måle størrelse. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (2 minutter siden):

Det må være minst 30 år siden, eller med 30 år gammelt tankesett. Holdningene dine er helt på jordet og viser fraværende forståelse for utfordringen. 

 

Hilsen driftsingeniør telekommunikasjon og radio ISP, hvis det var om å gjøre å måle størrelse. 

I følge professor emeritus Martin Pall , er "wireless" det dummeste projekt som noen gang har skjedd i menneskets historie...

Så la oss møtes til en offentlig diskusjon? Hvor som helst og når som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...