Gå til innhold

Høyere strømpriser gjør solenergi mer lønnsomt [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå gjør nettselskapene sitt beste for å øke nedbetalingstiden igjen ved å øke fastleddet på nettleien. Det hjelper lite å ha netto kraftoverskudd om sommeren, når det holder med en time over 5KW for å få økt nettleien med 200 kroner. Og det er vanskelig å unngå hvis man for eksempel lader elbil samtidig som varmtvannstanken slår inn. Trodde ideen med ny nettleie var at de som var flinke til å planlegge forbruket skulle få lavere nettleie. I stedet får kun de som er ekstremt disiplinerte, og har liten bolig, beholde samme nettleie, mens de fleste andre må betale mye mer enn før.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, EIH said:

Trodde ideen med ny nettleie var at de som var flinke til å planlegge forbruket skulle få lavere nettleie.

Energileddet blir jo lavere.

Og totalfortjenensten til nettselskapene som har monopol i sitt område er nettopp derfor regulert: øker de fastleddet må energileddet gå ned.

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke at en for de med mest penger og en enebolig at de kan investere i solkraft, vi har fremdeles en sistuasjon der vannkraften har blitt urimelig og unødvendig dyr bare for at spekulanter skal får tjene seg søkkrike på det generasjonene før oss har bygget opp.

Endret av Roger Moore
Lenke til kommentar
1 hour ago, trikola said:

Energileddet blir jo lavere.

Og totalfortjenensten til nettselskapene som har monopol i sitt område er nettopp derfor regulert: øker de fastleddet må energileddet gå ned.

At energileddet bli lavere oppfyller ikke lovnaden om at nettleie skulle bli billigere.

Tallene her er basert på Elvia sine priser.
Bor i leilighet, ingen fjernvarme, har beskjeden peak fra før. Lader ikke elbil. De siste 11 månedene har jeg vært over 5kW i en mnd (Januar 2020), ellers ligger peak rundt 2.8kW - 4.0kW.


Jeg har regnet meg bakover i 2021 og sett på konsekvensen. Så langt i år hadde det kostet  305,77 kr mer med ny nettleiemodell. Er mellom 4% og 14% dyrere hver måned.

Jeg kan nok klare å gjøre noe med den 5kW peaken i Januar, da er det 90 kr spart.
Å komme meg under 2kW blir ikke lett uten å investere i mye automatisering, for å spare 60 kr i mnd? Den investeringen får jeg aldri igjen.

Edit, skrivefeil.

Endret av MegaMann2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes informasjonen i artikkelen idealiserer inntjeningen for mye.

Tallene kan ha noen relevans for helt ideelt plasserte anlegg, men for mer gjennomsnittlige anlegg mener jeg regnestykket blir nesten meningsløst.

Kan bruke mitt eget anlegg som illustrasjon. Jeg har en anlegg som er ganske likt det som er diskutert i artikkelen (mitt er 9,8kwh). Det har en , antagelig gjennomsnittlig god plassering – vender på skråtak (12 grader helling) – retning vest-sørvest – noe topografi, biologi og bygning som roter til litt (skygger) i vinterhalvåret.

85% av produksjonen er på månedene april – august

15% er i sept+okt+ mars

5% er november – februar.

Med andre ord er de høye vinterprisene (som vi ser nå) på strøm helt irrelevante. Pristoppene morgen / ettermiddag vår/høst er også irrelevante da produksjonen vår/høst bare er midt på dagen.

Det er prisen kl 10.00 – 16.00 i sommerhalvåret som er den klart tyngste prisen som dette må veies mot. Det å tro at denne skal nå kr 1,50 (spotpris ekskl avgifter som figuren nevner) er helt utopisk.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (6 timer siden):

Det hjelper ikke at en for de med mest penger og en enebolig at de kan investere i solkraft, vi har fremdeles en sistuasjon der vannkraften har blitt urimelig og unødvendig dyr bare for at spekulanter skal får tjene seg søkkrike på det generasjonene før oss har bygget opp.

Spekulantene i dette tilfellet er i såfall de norske politikerne som allerede i 2013 planla og meldte fra om at norske strømpriser skulle opp rundt 2020 for at "grønn" tullekraft som sol- og vindkraft skulle bli lønnsom:

Tord Lien vil ha dyrere strøm - Tu.no

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (15 timer siden):

Det hjelper ikke at en for de med mest penger og en enebolig at de kan investere i solkraft, vi har fremdeles en sistuasjon der vannkraften har blitt urimelig og unødvendig dyr bare for at spekulanter skal får tjene seg søkkrike på det generasjonene før oss har bygget opp.

Jo det hjelper faktisk om de som kan installerer solceller på takene sine, for strømmen de produserer erstatter annen dyr kraft og gir lavere priser for alle. Det handler om tilbud og etterspørsel  vi har nå høy etterspørsel og høye priser, med mindre forbruk eller mer produksjon vil prisene gå ned.

Lenke til kommentar
Sitat

Høyere strømpriser gjør solenergi mer lønnsomt

Det er fort gjort å regne dagens rekordpriser som varige, men det er neppe realistisk. Et solcelleanlegg betaler seg ned over X antall år og da er det jo prisen på sol-strøm vs spotpris de aktuelle timene som gjelder. Hvis vi f.eks får kjøpt solstrøm fra Tyskland til dumpingpris hver sommer så må jo solcelleanlegget konkurrere mot tilnærmet gratis og da er det ikke sikkert det går i pluss noen sinne. Dagens rekordpriser er man pent nødt til å kjøpe selv om man har solcelleanlegg, fordi det er mørketid, så solcellene kan i praksis ikke konkurrere akkurat nå. (ok, i Sør-Norge gir det sikkert litt inntjening)

 

Lenke til kommentar
18 hours ago, ErikEH said:

Korreksjon/edit - anlegget er 9,6kwp. Produserer ca 8.000kwh pr år.

 

Hvordan bruker du strømmen du får inn via solcellepanelene? Har du en form for strømstyring som kun tapper batteriene når det er dyrest strøm? Hvor stor batteribank har du tilkoblet systemet?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

>Theo343

>"Hvordan bruker du strømmen du får inn via solcellepanelene? Har du en form for strømstyring som kun tapper batteriene når det er dyrest strøm? Hvor stor batteribank har du tilkoblet systemet?"

-> Solceller er så å si alltid koblet rett inn i "sikringsskapet" uten batteri. Kommersielle batteriløsninger er svært sjeldne, grisedyre og er ikke i nærheten av å lønnsomhet for 'folk flest'.

Strømmen fra solcellene må brukes der og da, resten selges til spotpris til strømleverandøren. Det lønner seg å bruke mest mulig selv (da sparer man også nettleie og elavgiften). Jeg har utendørs basseng (med tidsstyrt sirkulasjonspumpe og varmepumpe som er satt opp til å kjøre på de tidspunktene solcellene typisk har høyest porduksjon), samt elbil der lading kan styres ihht til strømproduksjonen. Selv da klarer jeg bare å bruke ca 70% av strømmen selv; resten blir solgt til spotpris (som er nokså lav om sommeren, var vel ca 2 øre i fjor og 60 øre i år).

 

Lenke til kommentar
ErikEH skrev (9 minutter siden):

>Theo343

>"Hvordan bruker du strømmen du får inn via solcellepanelene? Har du en form for strømstyring som kun tapper batteriene når det er dyrest strøm? Hvor stor batteribank har du tilkoblet systemet?"

-> Solceller er så å si alltid koblet rett inn i "sikringsskapet" uten batteri. Kommersielle batteriløsninger er svært sjeldne, grisedyre og er ikke i nærheten av å lønnsomhet for 'folk flest'.

Strømmen fra solcellene må brukes der og da, resten selges til spotpris til strømleverandøren. Det lønner seg å bruke mest mulig selv (da sparer man også nettleie og elavgiften). Jeg har utendørs basseng (med tidsstyrt sirkulasjonspumpe og varmepumpe som er satt opp til å kjøre på de tidspunktene solcellene typisk har høyest porduksjon), samt elbil der lading kan styres ihht til strømproduksjonen. Selv da klarer jeg bare å bruke ca 70% av strømmen selv; resten blir solgt til spotpris (som er nokså lav om sommeren, var vel ca 2 øre i fjor og 60 øre i år).

 

Akkurat, du har basseng som du bruker solvarmen til å varme opp. Hva skal andre folk bruke overskuddet til? Kanskje du har installert et kraftig airconditionanlegg også?

For andre mennesker, som ikke har basseng, er det i vintermånedene vi bruker og trenger strøm. Et solcelleanlegg nord for Dovre vil være 99% verdiløst i de kaldeste og mørkeste månedene.

Lenke til kommentar

Det var jo akkurat det som er poenget mitt (

Den posten du har kommentert på er liten korreksjon til en lengre post der det er poenget mitt - de aller fleste solanlegg har nesten ingen produksjon om vinteren og regnestykket i artikkelen er helt urealistiske. (Se rett over den du kommenterte på...).

Bruker forøvrig aldri aircondition. Bassenget er også isolert og bruker nokså lite strøm i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
EIH skrev (På 3.12.2021 den 7.30):

Nå gjør nettselskapene sitt beste for å øke nedbetalingstiden igjen ved å øke fastleddet på nettleien. Det hjelper lite å ha netto kraftoverskudd om sommeren, når det holder med en time over 5KW for å få økt nettleien med 200 kroner. Og det er vanskelig å unngå hvis man for eksempel lader elbil samtidig som varmtvannstanken slår inn. Trodde ideen med ny nettleie var at de som var flinke til å planlegge forbruket skulle få lavere nettleie. I stedet får kun de som er ekstremt disiplinerte, og har liten bolig, beholde samme nettleie, mens de fleste andre må betale mye mer enn før.

Solkraft på taket hjelper deg med dette. Om du monterer f.eks en Tibber Pulse og en Easee ladestasjon kan du lastbalansere ladestasjonen mot hovedsikringen. Da kan du sette et tak på f.eks 5kW, slik at ladestasjonen aldri vil bidra til at totalforbruket til huset overstiger 5kW. Men det kan fort bli treg lading av det, om du bruker mye strøm til annet. Med 10kW solcellepaneler på taket kan du dra på med 7,4kW lading så lenge det er sol uten å komme i nærheten av 5kW forbruk fra nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ErikEH skrev (På 3.12.2021 den 10.20):

Synes informasjonen i artikkelen idealiserer inntjeningen for mye.

Tallene kan ha noen relevans for helt ideelt plasserte anlegg, men for mer gjennomsnittlige anlegg mener jeg regnestykket blir nesten meningsløst.

Kan bruke mitt eget anlegg som illustrasjon. Jeg har en anlegg som er ganske likt det som er diskutert i artikkelen (mitt er 9,8kwh). Det har en , antagelig gjennomsnittlig god plassering – vender på skråtak (12 grader helling) – retning vest-sørvest – noe topografi, biologi og bygning som roter til litt (skygger) i vinterhalvåret.

85% av produksjonen er på månedene april – august

15% er i sept+okt+ mars

5% er november – februar.

Med andre ord er de høye vinterprisene (som vi ser nå) på strøm helt irrelevante. Pristoppene morgen / ettermiddag vår/høst er også irrelevante da produksjonen vår/høst bare er midt på dagen.

Det er prisen kl 10.00 – 16.00 i sommerhalvåret som er den klart tyngste prisen som dette må veies mot. Det å tro at denne skal nå kr 1,50 (spotpris ekskl avgifter som figuren nevner) er helt utopisk.

 

Hmm, her gir sept+okt+mars over 20% av totalen, 9% i mars. November til februar er 7%, hvorav nesten halvparten er i februar.

Dog er mitt anlegg delt på to takflater som vender hhv. sør-øst og sør-vest, så det kan nok forklare litt av forskjellene. Jeg får også spredt produksjonen over større deler av dagen enn et anlegg som står rett sør.

Anlegget er på 15,2kWp og produserer typisk 13.000kWh i året (har opplevd fra 12.000 til drøye 14.000). 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 4.12.2021 den 1.36):

Det er fort gjort å regne dagens rekordpriser som varige, men det er neppe realistisk. Et solcelleanlegg betaler seg ned over X antall år og da er det jo prisen på sol-strøm vs spotpris de aktuelle timene som gjelder. Hvis vi f.eks får kjøpt solstrøm fra Tyskland til dumpingpris hver sommer så må jo solcelleanlegget konkurrere mot tilnærmet gratis og da er det ikke sikkert det går i pluss noen sinne. Dagens rekordpriser er man pent nødt til å kjøpe selv om man har solcelleanlegg, fordi det er mørketid, så solcellene kan i praksis ikke konkurrere akkurat nå. (ok, i Sør-Norge gir det sikkert litt inntjening)

 

Husk at for private solcelleanlegg så sparer man også nettleie for den delen av strømmen man bruker selv. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Amor Justitae skrev (13 timer siden):

Akkurat, du har basseng som du bruker solvarmen til å varme opp. Hva skal andre folk bruke overskuddet til? Kanskje du har installert et kraftig airconditionanlegg også?

For andre mennesker, som ikke har basseng, er det i vintermånedene vi bruker og trenger strøm. Et solcelleanlegg nord for Dovre vil være 99% verdiløst i de kaldeste og mørkeste månedene.

Jeg har stort anlegg (15,2kWp) og ikke noe basseng.  Bruker ca. 40% selv og eksporterer 60%. Jeg får bra betalt for eksporten da, har fastprisavtale på 110 øre for inntil 8000kWh i året. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ErikEH skrev (På 3.12.2021 den 10.20):

Synes informasjonen i artikkelen idealiserer inntjeningen for mye.

Tallene kan ha noen relevans for helt ideelt plasserte anlegg, men for mer gjennomsnittlige anlegg mener jeg regnestykket blir nesten meningsløst.

Kan bruke mitt eget anlegg som illustrasjon. Jeg har en anlegg som er ganske likt det som er diskutert i artikkelen (mitt er 9,8kwh). Det har en , antagelig gjennomsnittlig god plassering – vender på skråtak (12 grader helling) – retning vest-sørvest – noe topografi, biologi og bygning som roter til litt (skygger) i vinterhalvåret.

85% av produksjonen er på månedene april – august

15% er i sept+okt+ mars

5% er november – februar.

Med andre ord er de høye vinterprisene (som vi ser nå) på strøm helt irrelevante. Pristoppene morgen / ettermiddag vår/høst er også irrelevante da produksjonen vår/høst bare er midt på dagen.

Det er prisen kl 10.00 – 16.00 i sommerhalvåret som er den klart tyngste prisen som dette må veies mot. Det å tro at denne skal nå kr 1,50 (spotpris ekskl avgifter som figuren nevner) er helt utopisk.

 

Men vil ikke feks «solkonto» fra fjordkraft løse dette problemet?

Hentet fra fjordkraft.no:

«Med  Solkonto kan du selv velge når du vil benytte overskuddstrømmen din. Det betyr at du kan spare opp strøm om sommeren og bruke den om vinteren.

På din Solkonto kan du velge å spare opp overskuddstrømmen din hvis du ønsker det. Du kan nå bestemme selv når du vil benytte deg av den ekstra strømmen du har produsert. Du kan spare opp strøm i inntil 18 måneder, uten noen begrensning. Det er opp til deg om du ønsker å ta ut strømmen med en gang eller spare den til en høy strømregning senere.»

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...