Gå til innhold

spille musikk fra pc til hifi anlegg


Oter

Anbefalte innlegg

hva er den letteste måten og spille av musikk fra pc til hifi anlegg?pc står desverre i et annet rom,og uten wifi.

har lagt opp kablet nett fra datarom til stue,hvor anlegget står.

har en eldre forsterker uten altfor mye utstyr,så må sikkert ha noe annet for og få spillt av fra pc,men hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg rakk akkurat ikke å svare før svaret over, men akkurat sånn som Mechablast foreslo duger...

Med "gammeldags" stereo uten nettverk hadde det vært like greit å legge opp en lang kabel med mini-jack i den ene enden (fra Line-out på lykortet - den "svarte") og vanlig phono i andre enden til forsterkeren..... Alternativt, hvis anlegget har HDMi, kan en slik kabel legges mellom enhetene, siden du da også kan dra film fra PC ut til TV....

Alternativt, hvis lommeboken trenger litt slanking, kan du sette opp en NAS i stua ved stereoanlegget/TV'en. og kopiere alt over dit. Selv har jeg en NAS som nevnt, koblet rett til ruteren så "alle" har tilgang til denne (trådløs router fra Altibox er bak TV/Stereo hos meg i stua). Da kan du koble TV direkte til NAS og med en trådløs mus også koblet til NAS'en kan du på TV'en manøvrere deg rundt på NAS'en og starte avspilling av hvilken mediefil du vil... Forutsetter også at du har en signalkabel fra TV til forsterker for litt mer guff i lyden...

Skal riktignok sies at "skrivebordet" og programmer på NAS'en ikke er som Windows, men en Linux - litt annerledes, men man finner ut av det.

Eller så kan du slå på stortromma og få tak i en liten https://www.komplett.no/product/1008775/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/barebone-m-hovedkort/intel-nuc-nuc7pjyh2-june-canyon# til å ha ved TV/Stereoanlegget.

Har sistenevnte løsning (ikke akkurat en sånn liten Intel-sak, men en mini-mini-selvbygger-PC) med full windows på. Denne har et skjermkort som faktisk lar meg spille spill i 4K på TV'en, og jeg har installert gode gamle Winamp 2.XX med plugins som blir klint opp over hele TV-skjermen.. All musikken ligger på NAS'en, men min mini-PC med Winamp leser/henter alle lydfiler inn i biblioteket fra NAS'en. På TV'en min ser det ut som vedlagte bilde, og lyden går over stereo'n...

 

 

TV.jpg

Endret av Tangent
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oter skrev (På 26.11.2021 den 22.05):

hva er den letteste måten og spille av musikk fra pc til hifi anlegg?pc står desverre i et annet rom,og uten wifi.

har lagt opp kablet nett fra datarom til stue,hvor anlegget står.

har en eldre forsterker uten altfor mye utstyr,så må sikkert ha noe annet for og få spillt av fra pc,men hva?

En brukt node 2i på finn.no til 2500kr vil kanskje være verdt det? Har en selv og synes den er genial. Legg musikken din på usb minnepenn eller lignende og plugg den i bak på node’en. Dette har fungert strålende for meg i alle fall. En ting skal sies og det er at jeg ikke har hatt så voldsomt mange låter på usb pinnen enda, så burde kanskje søke litt på nettet angående dette. Men det skal visst gå an å spille direkte fra pc’en også her tror jeg, men har ingen erfaring der.

Når sant skal sies så har jeg stort sett brukt min til å streame musikk fra Tidal/Spotify, til ett annlegg uten så alt for mange tilkoblings muligheter. Joa, har jo brukt minnepenn også som sagt, men med veldig innskrenket bibliotek i forhold til mange andre.

Kanskje ikke så mye til hjelp, men verdt å undersøke med mindre prisen ble i høyeste laget.

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Best pris på iFi Audio Zen Blue DAC'er & hodetelefon-forsterkere - Sammenlign priser hos Prisjakt

 

Jeg er veldig fornøyd med min Ifi Zen Dac V2, men jeg har laptop og lang usb kabel og kort avstand til anlegget.

Men Ifi Audio Zen Blue har bluetooth, om det er rekkevidde signal nok så er det kanskje en mulighet og koster ikke like mye som Node. Men du må jo ha blåtann på data da....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
FranZe skrev (På 30.11.2021 den 0.28):

En brukt node 2i på finn.no til 2500kr vil kanskje være verdt det? Har en selv og synes den er genial. Legg musikken din på usb minnepenn eller lignende og plugg den i bak på node’en. Dette har fungert strålende for meg i alle fall. En ting skal sies og det er at jeg ikke har hatt så voldsomt mange låter på usb pinnen enda, så burde kanskje søke litt på nettet angående dette. Men det skal visst gå an å spille direkte fra pc’en også her tror jeg, men har ingen erfaring der.

Når sant skal sies så har jeg stort sett brukt min til å streame musikk fra Tidal/Spotify, til ett annlegg uten så alt for mange tilkoblings muligheter. Joa, har jo brukt minnepenn også som sagt, men med veldig innskrenket bibliotek i forhold til mange andre.

Kanskje ikke så mye til hjelp, men verdt å undersøke med mindre prisen ble i høyeste laget.

 

Jeg kan anbefale å kjøpe en "mobil" hardisk på 500gb eller mer, da får du muligens plass til hele bibloteket ditt og kan spille av fra Node.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (30 minutter siden):

Jeg kan anbefale å kjøpe en "mobil" hardisk på 500gb eller mer, da får du muligens plass til hele bibloteket ditt og kan spille av fra Node.

Når en har en pc som TS har og samtidig node’n på nett så er det jo bare å spille av via nettverket, er dette jeg gjør selv. Men det finnes flere alternativer ja 😀

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...