Gå til innhold

Kyle Rittenhouse saken (Kenosha unrest shooting)


Anbefalte innlegg

jallajall skrev (1 time siden):

"White supremacy and racist murderer Kyle Rittenhouse".
Untitled-design---2021-11-28T131527.382.jpg

Det er en stor forskjell mellom student aktivister på et universitet og representativer på kongressen i Washington...  Rittenhouse er ingen helt, men heller en naiv idiot som ønsket å leke politi med et meget farlig våpen.

WASHINGTON (WIFR) - A recently introduced bill could award Kyle Rittenhouse with a Congressional Gold Medal.

Filed by U.S. Representative Marjorie Greene Taylor, the bill says Rittenhouse’s actions helped protect the Kenosha, Wisconsin community during a night of protests in August of 2020.

Rittenhouse was recently acquitted on murder charges after killing two and injuring a third during that August protest.

If the bill passes, Rittenhouse will join a list of recipients including people like Martin Luther King Jr., Winston Churchill and Nelson Mandela.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, jjkoggan said:

Eller republikanske politiketere i Washington som mener Rittenhouse ligner Nelson Mandela og Martin Luther King?

Ja hva er det største problemet, en lovlydig 17-åring som handler i selvforsvar, en random politiker som introduserer en bill, eller de som insiterer på å gjøre Rittenhouse og saken til rasebasert. Ser jo f eksempel hvordan Reid i MSNBC spyr ut propaganda hvor hun sammenligner Rittenhouse med en slave catcher eller hvordan hun passer på å gjøre et poeng ut av at Rosenbaum og Huber var jøder and such. Jeg tror de som er desperate etter å gjøre dette rasebasert representerer et større problem i nådagens USA enn en politiker som legger frem en bill.

Se annonsen til ASU. Er det i hele tatt noen som vet hva "white supremacy" og "rascist" betyr lenger.

Lenke til kommentar
jallajall skrev (7 timer siden):

Ja hva er det største problemet, en lovlydig 17-åring som handler i selvforsvar, en random politiker som introduserer en bill, eller de som insiterer på å gjøre Rittenhouse og saken til rasebasert. Ser jo f eksempel hvordan Reid i MSNBC spyr ut propaganda hvor hun sammenligner Rittenhouse med en slave catcher eller hvordan hun passer på å gjøre et poeng ut av at Rosenbaum og Huber var jøder and such. Jeg tror de som er desperate etter å gjøre dette rasebasert representerer et større problem i nådagens USA enn en politiker som legger frem en bill.

Se annonsen til ASU. Er det i hele tatt noen som vet hva "white supremacy" og "rascist" betyr lenger.

Du endret sammenlignelsen fra noe få elever på et universitet kontra en politiker i Washington til MSNBC.  Jeg ser ikke det Joy Reid sier som like farlig som Hannity-Carlson duoen og sin glorifisering av vigilantisme. 

At du beskriver Rittenhouse bare som en lovlydig 17 åring og ikke en farlig vigilante wannabe som lekte med ilden og drepte et par dumme mennesker som ikke trodde Rittenhouse ville bruke våpenet sitt sier mye.

Hele saken dreide seg rundt rase og politikk og ja, rase spilte en rolle i rettssaken, er jeg sikkert.  Jeg tviler sterkt at det var bare kriminalitet som motiverte Rittenhouse,  hvis han ikke leker politi i  høy kriminalitet områder som ligger ganske nær ham. 

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (10 timer siden):

Du kan klikke på bildet for å komme videre til linken.

Takk.

Student-organisasjoner er fri til å kreve hva det måtte være. Straff bør overlates til domstoler mens Universiteter bør fokusere på forskning og undervisning.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
The Very End skrev (På 22.11.2021 den 12.57):

jeg la med forskningsrapporter som kvantifiserbart viste til at våpen i konflikter fører til en eskalering (tror de nevnte 75% sannsynlighet om jeg ikke husker feil)

Jeg har allerede påpekt for deg hvorfor det er irrelevant i dette tilfellet: fordi vedkommende med våpen ikke var den som eskalerte situasjonen. Du må ha et sakelig motargument, det er ikke nok å hevde at våpen automatisk eskalerer en situasjon, for så å vise til data som viser at det er en korrelasjon mellom våpenbruk og eskalering av noen typer situasjoner. Det taler ikke deg i forsvar.

The Very End skrev (På 22.11.2021 den 12.57):

Det er forøvrig det vi sier, våpen vil automatisk eskalere en situasjon.

Dette er beviselig falskt fra dine egne datapunkter: hvis det er automatikk i at våpen eskalerer en situasjon (hvilken, alle?), så skulle man hatt et 1-til-1 forhold mellom våpenbruk og eskalering av situasjoner. Det har man ikke, til tross for at man har en sterk korrelasjon. Dette er også opplagt: Det er helt klart noe som tillater en situasjon å de-eskalere til tross for at man bærer våpen, da dette skjer hele tiden. Påstanden om hvorvidt våpen alltid, sannsynligvis eller bare noen ganger er med på å eskalere en situasjon, er altså helt på siden av det faktum at Rosenbaum - ikke Rittenhouse - eskalerte situasjonen mellom disse to. Videre i etterkant av skytingen av Rosenbaum, var det en menneske-mob som eskalerte situasjonen videre - igjen ikke Rittenhouse.

The Very End skrev (På 22.11.2021 den 12.57):

Edit: Jo flere våpen du drar inn i en allerede anspent situasjon, jo verre, da flere mennesker begynner å føle seg truet = økt eskalering. 

Du må gjerne argumentere mot våpenlover i stater i USA, men det er helt irrelevant til diskusjonen her. Husk at denne sidediskusjonen springer ut fra din påstand om at det er irrelevant hvorvidt Rosenbaum er aggressiv og eskalerer situasjonen mellom ham selv og Rittenhouse. Det er det ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, cuadro said:

Jeg har allerede påpekt for deg hvorfor det er irrelevant i dette tilfellet: fordi vedkommende med våpen ikke var den som eskalerte situasjonen. Du må ha et sakelig motargument, det er ikke nok å hevde at våpen automatisk eskalerer en situasjon, for så å vise til data som viser at det er en korrelasjon mellom våpenbruk og eskalering av noen typer situasjoner. Det taler ikke deg i forsvar.

Dette er beviselig falskt fra dine egne datapunkter: hvis det er automatikk i at våpen eskalerer en situasjon (hvilken, alle?), så skulle man hatt et 1-til-1 forhold mellom våpenbruk og eskalering av situasjoner. Det har man ikke, til tross for at man har en sterk korrelasjon. Dette er også opplagt: Det er helt klart noe som tillater en situasjon å de-eskalere til tross for at man bærer våpen, da dette skjer hele tiden. Påstanden om hvorvidt våpen alltid, sannsynligvis eller bare noen ganger er med på å eskalere en situasjon, er altså helt på siden av det faktum at Rosenbaum - ikke Rittenhouse - eskalerte situasjonen mellom disse to. Videre i etterkant av skytingen av Rosenbaum, var det en menneske-mob som eskalerte situasjonen videre - igjen ikke Rittenhouse.

Du må gjerne argumentere mot våpenlover i stater i USA, men det er helt irrelevant til diskusjonen her. Husk at denne sidediskusjonen springer ut fra din påstand om at det er irrelevant hvorvidt Rosenbaum er aggressiv og eskalerer situasjonen mellom ham selv og Rittenhouse. Det er det ikke.

Du forstår faktisk ikke hva jeg eller rapporten sier, og så er du freidig nok til å snakker om at jeg kommer med falske påstander (som faktisk er faglig begrunnet og argumentet fra rapporten og andre her inne).

Det er både useriøst, og lite nyttig å diskutere videre når du tydeligvis sidestiller dine meninger med fakta rundt våpens mekanismer i en presset situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (3 minutter siden):

Du forstår faktisk ikke hva jeg eller rapporten sier, og så er du freidig nok til å snakker om at jeg kommer med falske påstander (som faktisk er faglig begrunnet og argumentet fra rapporten og andre her inne).

Dette er bare tull, og du begrunner ikke påstandene dine på noen som helst måte. 

The Very End skrev (3 minutter siden):

Det er både useriøst, og lite nyttig å diskutere videre når du tydeligvis sidestiller dine meninger med fakta rundt våpens mekanismer i en presset situasjon.

Dette er også bare tull som du ikke begrunner på noen som helst måte, i tillegg er det en unødvendig ad-hominem.

Jeg tolker din useriøsitet som at du ikke er moden nok til å holde en voksen diskusjon. Du må gjerne motbevise meg.

Endret av cuadro
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Marjorie Taylor Greene nominates Kyle Rittenhouse for Congressional Gold Medal
https://www.fox5atlanta.com/news/marjorie-taylor-green-nominates-kyle-rittenhouse-for-congressional-gold-medal

Sitat

Georgia Congresswoman Marjorie Taylor Greene has nominated 18-year-old Kyle Rittenhouse to be awarded the Congressional Gold Medal.

The medal is the highest award from Congress and is given for distinguished achievements and contributions by individuals or institutions.

Sitat

If it's approved, Rittenhouse would join a list of recipients that includes people like Mother Teresa, George Washington, and Nelson Mandela.

Ikke at dette er blant det aller rareste Taylor Greene har gjort, men sprøtt er det læll.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Ikke at dette er blant det aller rareste Taylor Greene har gjort, men sprøtt er det læll.

Jeg oppfordrer til å sende respekt til <alle fløyer av Norsk politikk> for at de er så fornuftige. På tross av forskjeller i politikk og ett og annet feilsteg i skriving av reiseregninger så er det veldig langt ned til bunnen for alle fra Moxnes til Listhaug.

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
cuadro skrev (3 minutter siden):

Merkelig politisk utspill. Riktignok er det bare det disse medaljene er, men likevel.. Rittenhouse kan ikke sies å passe beskrivelsen av "distinguished achievements and contributions by individuals or institutions". Det er langt fra å ikke gjøre noe gale, til å gjøre noe bra.

Skal sies at Marjorie Taylor Greene sammen med noen av de andre "trumpistene" og QAnon-folkene i kongressen ikke virker å ha noe filter eller begrensninger i sine utspill eller hva de er villig til å gjøre. Da bruker de selvsagt denne saken for hva det enn er verdt slik at det pleaser Trump-velgerne de trenger.

knutinh skrev (1 minutt siden):

Jeg oppfordrer til å sende respekt til <alle fløyer av Norsk politikk> for at de er så fornuftige. På tross av forskjeller i politikk og ett og annet feilsteg i skriving av reiseregninger så er det veldig langt ned til bunnen for alle fra Moxnes til Listhaug.

Ja, det er langt ned til disse heldigvis. Taylor Greene, Boebert, Gaetz, for å nevne noen vil jeg si nesten er på samme nivå som Lysglimt. Men i kongressen sitter de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (22 minutter siden):

Han ville «protect a car deslership from being vandalized».  Leke politi, det var det han ønsket å gjøre 

Uff, utrolig leit at noen grep inn..  man må jo for all del la de fredfulle demonstrantene få vandalisere og stjele i fred. 

Hadde han lekt politi ville han bare stått og sett på, for det er jo i praksis det politiet gjør. 

Endret av MrL
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (5 minutter siden):

Uff, utrolig leit at noen grep inn..  man må jo for all del la de fredfulle demonstrantene få vandalisere og stjele i fred. 

Hadde han lekt politi ville han bare stått og sett på, for det er jo i praksis det politiet gjør. 

Eiendeler kan erstattes. Vandaler kan straffes. Menneskeliv lar seg ikke erstatte. Eget og andres. Jeg mangler trening i å håndtere slike situasjoner og ville derfor prøve å holde meg unna. Hvis det stod om liv ville jeg kanskje vurdere det annerledes - jeg er i prinsippet villig til å bruke våpen for å beskytte mine.

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...