Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

En kompis er dømt for voldtekt.


Gjest 197d9...cbb

Anbefalte innlegg

Gjest 197d9...cbb

Jeg kuttet han ut som venn. Det er ikke lett. Vi hadde mange fine år som venner fra barneskolen. Vi delte mange opplevelser som sorger og gleder. Vi kjente hverandre i mer enn 20 år. Det er ingen tvil om at han er skyldig, han har på en måte tilstått. Mye rundt dette som at han ble truet osv. Det handler om gruppevoldtekt. 

Jeg sa til han at jeg aldri vil ha mer med han å gjøre. Hva vil skje om alle venner tar avstand fra ham som jeg gjør? Vil ham komme ut som et bedre menneske, eller som et verre? Hvor lojal skal man være? 

( jeg vet han ble truet på en måte. Derav fikk han mildere straff) 

Anonymous poster hash: 197d9...cbb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde selv ikke nølt et sekunder med å kutte ut en hvilken som helst relasjon - dersom vedkommende ble dømt for voldtekt. 

Svært få - kun de som har opplevd det selv, eller på nært hold - forstår hvor alvorlig en voldtekt er. En ting er selve handlingen alene. Men det verste er ofte det som skjer etterpå. Man "dreper" en liten del av personen. Ettervirkningene av en voldtekt kan ødelegge et menneske fullstendig. Så derfor; likestiller jeg faktisk voldtekt med drap i enkelte situasjoner. Spesielt om det var et overfallsvoldtekt.

Dette vet jeg fordi jeg selv har sett det - gjennom min jobb i psykiatrien og i barnevernet. Derfor kunne jeg aldri tilgitt en voldtektsforbryter. Aldri! Jeg tror det er svært vanskelig å beholde et godt vennskap med en person etter en slik hendelse uansett.

Ofte er voldtektsofferet en bekjent av vennegjengen. Så det å holde på et vennskap; kan også påvirke deg negativt. Fordi du blir "h*n som forsetter å støtte...". Norge er et lite land - og selv i de største byene; kan du risikere å bli konfrontert med dette - og som en konsekvens; er det kanskje du som mister venner. Fordi folk utstøter både deg og overgriperen. 

At h*n tar straffen sin - og deretter må bygge opp et helt nytt nettverk; er ikke uvanlig. Så jeg tenker det er en naturlig del av straffen. Om h*n kommer ut av det som et bedre menneske; tja... Det kan gå begge veier. Men det er på ingen måte ditt ansvar. Du er ingen "dårlig venn" om du lar skuta seile sin egen sjø. Noe du bør gjøre. Etter mitt skjønn. 

Du skriver "jeg vet han ble truet på en måte..." - Usikker på hva du legger i dette. Men tror du skal være ekstremt forsiktig med å forsvare vedkommende. Eller uskyldiggjøre en slik omstendighet. Det kan straffe deg hardt. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Vanskelig spørsmål. I utgangspunktet legger loven opp til at frihetsberøvelse og evt erstatningsbetaling skal være straffen og at når den er ferdig sonet så har man gjort opp for seg. Likevel er det slik at spesielt i sedelighetsforbrytelser er en vel så stor del av straffen det sosiale stigmaet man må leve med.

Jeg tror personer i din situasjon må føle litt på hva som kjennes greit og ikke, og at det varierer veldig fra person til person. Det er ikke automatisk slik at fordi noen har begått en forkastelig handling så er plutselig et vennskapet mellom dere verdiløst, men samtidig er det veldig forståelig om det oppleves som et stort tillitsbrudd også mot deg.

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 4a0cb...feb
Milhouse85 skrev (5 timer siden):

Jeg hadde selv ikke nølt et sekunder med å kutte ut en hvilken som helst relasjon - dersom vedkommende ble dømt for voldtekt. 

Svært få - kun de som har opplevd det selv, eller på nært hold - forstår hvor alvorlig en voldtekt er. En ting er selve handlingen alene. Men det verste er ofte det som skjer etterpå. Man "dreper" en liten del av personen. Ettervirkningene av en voldtekt kan ødelegge et menneske fullstendig. Så derfor; likestiller jeg faktisk voldtekt med drap i enkelte situasjoner. Spesielt om det var et overfallsvoldtekt.

Dette vet jeg fordi jeg selv har sett det - gjennom min jobb i psykiatrien og i barnevernet. Derfor kunne jeg aldri tilgitt en voldtektsforbryter. Aldri! Jeg tror det er svært vanskelig å beholde et godt vennskap med en person etter en slik hendelse uansett.

Ofte er voldtektsofferet en bekjent av vennegjengen. Så det å holde på et vennskap; kan også påvirke deg negativt. Fordi du blir "h*n som forsetter å støtte...". Norge er et lite land - og selv i de største byene; kan du risikere å bli konfrontert med dette - og som en konsekvens; er det kanskje du som mister venner. Fordi folk utstøter både deg og overgriperen. 

At h*n tar straffen sin - og deretter må bygge opp et helt nytt nettverk; er ikke uvanlig. Så jeg tenker det er en naturlig del av straffen. Om h*n kommer ut av det som et bedre menneske; tja... Det kan gå begge veier. Men det er på ingen måte ditt ansvar. Du er ingen "dårlig venn" om du lar skuta seile sin egen sjø. Noe du bør gjøre. Etter mitt skjønn. 

Du skriver "jeg vet han ble truet på en måte..." - Usikker på hva du legger i dette. Men tror du skal være ekstremt forsiktig med å forsvare vedkommende. Eller uskyldiggjøre en slik omstendighet. Det kan straffe deg hardt. 

Som kvinne og pårørende til flere kvinner, samt en mann, som har opplevd voldtekt, så er det befriende å se at noen ikke tar lett på voldtekt. Etter #metoo virker det som om mange menn og kvinner rett og slett har mistet empati for overgrep- og voldtektsofre, og altfor mange legger skyld på offeret. Når jeg så tittelen på tråden her, så tenkte jeg at jeg ikke burde gå inn i denne tråden, for det er sikkert mange som mener at trådstarter er en dårlig kompis og at "det er alltid to sider av en sak", og at noen kvinner anmelder voldtekt bare for gøy eller fordi de angrer på et samleie. Viktig å huske at 4 av 5 saker blir henlagt. Er man dømt for voldtekt, så er personen utvilsomt skyldig. 

Ville bare si at det settes pris på det. Trådstarter, jeg har selv hatt en kompis som ble dømt for voldtekt. Jeg kjente offeret godt. Tok avstand til evig tid. Dessverre tok ikke andre avstand, fordi de var så sikre på at han ikke hadde gjort det. Han manipulerte sine venner. Jeg kjente som sagt offeret. Det ødela hele livet hennes og hun ble aldri den samme dama igjen... :( 

Anonymous poster hash: 4a0cb...feb

Lenke til kommentar

Trådstarter, jeg støtter deg fullt og helt å kutte ut kontakten. Jeg har opplevd overgrep, og vold, som jeg har fysiske senvirkninger av, og naturlig nok psykiske senvirkninger; PTSD som jeg nå behandles for. Det jeg ble utsatt for førte til at jeg ikke klarte å begynne i drømmejobben min, jeg har mistet inntekt, det gjør det vanskelig for meg å gjøre det jeg har lyst til. I perioder har jeg vært alvorlig deprimert, og ikke ønsket å leve lengre, fordi jeg har ikke sett noen ende på angsten, anspentheten, skammen. Takk og lov for god hjelp av fastlege, psykolog, psykologspesialist/EMDR-terapeut og psykomotorisk fysioterapeut, og uventet støtte fra omgivelsene for at jeg nå ser et lys i enden av tunnelen. Men, det å overleve en voldtekt, det er ikke bare utrolig problematisk for den det gjelder, men også de rundt. Det påvirker ikke bare meg, men også familie og venner som jeg i perioder har skjøvet vekk ifra meg. Det påvirker min evne til å bidra i samfunnet, og det har føltes ekstra sårt å ikke kunne bidra i pandemien, er selv helsepersonell. 

Jeg har absolutt forståelse hvis du synes dette er vanskelig. Tror jeg ville gjort det samme som deg om jeg hadde hatt en kompis som hadde gjort det samme. Jeg tror dette er vanskelig for deg fordi handler kanskje ideen om det vennskapet dere hadde. Husk at det finnes masse flotte mennesker der ute som du kan danne nye vennskap med i fremtiden og at det uansett kunne vært at dere hadde vokst fra hverandre, sånn foruten denne hendelsen. Prøv så godt du kan å legge bort dårlig samvittighet ovenfor din tidligere venn, bruk heller den energien på pleie de andre gode vennskapene du har, og deg selv.Men tillat deg tid å sørge litt over et avsluttet vennskap. Det er lettere å gå videre om du tillater deg å kjenne de følelsene som dukker opp. 

Takk for at du tar avstand fra overgrep! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest d24ba...5c9

Du må velge hva som er rett for deg å velge. Å ta avstand er rett for deg her. Jeg kjenner jeg er litt redd for at de som begår voldtekter og faktisk tenner på det, altså de forskrudde, gjentar handlingene dersom de kommer ut og må lete etter nettverk fordi hodet deres ber de lete etter en kvinne de kan voldta. 
Kompisen din høres ut som en angrende synder som mente truslene han fikk var mer alvorlige enn handlingen han deltok i. Men situasjonen sett i ett, så kan han lett finne nytt nettverk etter at han er ute igjen. Det er ingen lojalitetskrav mellom venner hvor den ene gjør en kriminell handling. 

Anonymous poster hash: d24ba...5c9

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke du skal føle noe dårlig samvittighet for å kutte ut den dømte. Jeg har vært i en lignende situasjon og kuttet en perifer bekjent totalt etter at en serie voldtekter ble kjent. Offeret var og er fortsatt en perifer bekjent. Hun har slitt psykisk helt siden voldtektene som skjedde for veldig lenge siden. Jeg vil påstå at overgriperen ødela livet hennes og det finnes det ingen tilgivelse for.

Om vedkommende blir et bedre menneske av utfrysing er vel heller tvilsomt, men vedkommende skal jo leve et fritt liv etter soning så en eller annen form for terapi trengs nok, men det er som sagt ikke ditt ansvar. Overgriperen trenger nok en profesjonell terapaut uten tilknytning til saken. Overgriperen vil kanskje være å flytte til en annen landsdel etter endt soning og gå i terapi der, opparbeide kontaktnett osv. men det mener jeg er en dårlig løsning ettersom vedkommende slipper den sunne skepsisen fra samfunnet rundt. En skepsis som er sunn fordi den virker forebyggende mot nye voldtekter. Det er på ingen måte ditt ansvar å gi "voksenopplæring" i helt grunnleggende mellommenneskelig respekt, men du må gjerne holde et øye fra sidelinja med hva denne personen foretar seg i framtida og bidra til at overgriperens nye bekjentskaper også forebygger framtidige hendelser.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...