Gå til innhold

VW-sjefen: Hvorfor er Tesla smidigere enn konkurrentene? Musk: Først og fremst fordi jeg er ingeniør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (18 timer siden):

Han kaller seg sjefsingeniør. Det stemmer. Det er noe han gjør på inn og utpust for å skape et image. Han har ingen teknisk utdannelse og det er null og niks som indikerer at han har drevet med ordentlig ingeniørarbeid.

Nei, han er sjefsingeniør. Han gjør reelt ingeniørarbeid i SpaceX. Jeg skjønner ikke hvorfor du alltid må lyve om Musk. Hva er poenget?

Sitat

Diess driver ganske sikkert ikke med noe ingeniørarbeid akkurat nå, men med hans massive erfaring og utdanning så tenker han nok som en.

Så ikke bare skal Musk alltid demoniseres og lyves om, men alle andre i hele verden skal behandles som om de alltid er mye bedre til alt enn Elon Musk.

LOL.

  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
18 minutes ago, hekomo said:

Nei, han er sjefsingeniør. Han gjør reelt ingeniørarbeid i SpaceX. Jeg skjønner ikke hvorfor du alltid må lyve om Musk. Hva er poenget?

Så ikke bare skal Musk alltid demoniseres og lyves om, men alle andre i hele verden skal behandles som om de alltid er mye bedre til alt enn Elon Musk.

LOL.

Det er lov å protestere med sannheter fra virkeligheten når han lyves opp som helgen av Elons vitner overalt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (2 minutter siden):

Tenk gjennom det én gang til.

Så du klarer ikke å forklare det?

Lynxman skrev (1 minutt siden):

Det er lov å protestere med sannheter fra virkeligheten når han lyves opp som helgen av Elons vitner overalt.

Protestere med hva, på hva? Benekter du det SpaceX selv sier? Så troll på et forum vet bedre enn SpaceX selv?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (20 timer siden):

Ja, den linken viser at Musk ikke er noen ingeniør. 

Herbert Diess er ikke bare ingeniør, han tok doktorgraden med automasjon som tema.

Vært fint om TU utviste et snev av kritisk sans. Med noen hundre tusen ekte ingeniører som abonnenter så bør de unngå å bidra til å vanne ut tittelen.

 

Nå tror jeg du skuffer mange TU lesere i fra indøk og realfag. 

Men uavhengig av hva du mener om saken er han ansatt som ingeniør og kan kalle seg selv ingeniør. Slik mange TU/nito lesere også gjør. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sitat fra side 3 om vakuum:

Quote

Another extreme is the approach, advocated by Rand and ET3, of drawing a hard or near hard vacuum in the tube and then using an electromagnetic suspension. The problem with this approach is that it is incredibly hard to maintain a near vacuum in a room, let alone 700 miles (round trip) of large tube with dozens of station gateways and thousands of pods entering and exiting every day. All it takes is one leaky seal or a small crack somewhere in the hundreds of miles of tube and the whole system stops working.
However, a low pressure (vs. almost no pressure) system set to a level where standard commercial pumps could easily overcome an air leak and the transport pods could handle variable air density would be inherently robust. Unfortunately, this means that there is a non-trivial amount of air in the tube and leads us straight into another problem.

Jeg skjønner heller ikke hva som er komisk med vakuumet. Men det er i alle fall ikke veldig 'vakuum-aktig' - kanskje som i 10-15 km høyde i atmosfæren? Da finnes jo millioner av kompressorer i flymotorer som fint greier å komprimere denne nesten-vakuum-luften til bruk i forbrenningskamrene og som pusteluft i kabinen.

Så hva er den gode latteren? Fungerer det ikke å løfte noe med et lufttrykk som er høyere enn omgivelsestrykk?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis man tror Musk er veldig smart eller en erfaren ingeniør så har man til gode å høre fyren snakke.

hekomo skrev (27 minutter siden):

 

Så ikke bare skal Musk alltid demoniseres og lyves om, men alle andre i hele verden skal behandles som om de alltid er mye bedre til alt enn Elon Musk.

LOL.

Jeg påpekte at Diess ikke bare har en ingeniørgrad, men også en doktorgrad mens en Musk som knapt har utdannelse har valgt å kalle seg selv sjefingeniør.

Neste gang du har et helseproblem og kan velge mellom å bli behandlet av en som bare kaller seg lege og en som faktisk har gjennomført medisinstudiet så står du selvfølgelig fritt til å gå for Musk-versjonen.

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, hekomo said:

Så du klarer ikke å forklare det?

Protestere med hva, på hva? Benekter du det SpaceX selv sier? Så troll på et forum vet bedre enn SpaceX selv?

Det er ikke vanskelig å se hvordan du kan forgude ham hvis selv det mest åpenbare må forklares. Jeg troller ingen.

Endret av Lynxman
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, trikola said:

Sitat fra side 3 om vakuum:

Jeg skjønner heller ikke hva som er komisk med vakuumet. Men det er i alle fall ikke veldig 'vakuum-aktig' - kanskje som i 10-15 km høyde i atmosfæren? Da finnes jo millioner av kompressorer i flymotorer som fint greier å komprimere denne nesten-vakuum-luften til bruk i forbrenningskamrene og som pusteluft i kabinen.

Så hva er den gode latteren? Fungerer det ikke å løfte noe med et lufttrykk som er høyere enn omgivelsestrykk?

Han snakker om 1 mbar /100 pascal. Det er tilnærmet utenfor atmosfæren, uansett hva propagandaen sier. 10-15 km oppe er 300-350 mBar, hvor rutefly flyr. Jeg kan love deg at verken fly eller luftputer fungerer i 1 mbar med midnre det er snakk om å løfte noen hekto... for ikke å snakke om alt det andre med systemet. Det er fantasiløsninger med "ski" som flyter på luft 0,5-1,3 mm fra veggene i 1200 km/t, og han har til og med måttet endre mening til hjul i ettertid, noe som ikke akkurat er praktisk i de hastighetene.

Jeg nekter å forklare det som for ingeniører er 2+2=4.

Endret av Lynxman
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Siterer igjen fra samme sted:

Quote

However, a low pressure (vs. almost no pressure) system set to a level where standard commercial pumps could easily overcome an air leak

Og dine "1 mbar/100 pascal" kommer herfra (side 12):

Quote

Just as aircraft climb to high altitudes to travel through less dense air, Hyperloop encloses the capsules in a reduced pressure tube. The pressure of air in Hyperloop is about 1/6 the pressure of the atmosphere on Mars. This is an operating pressure of 100 Pascals, which reduces the drag force of the air by 1,000 times relative to sea level conditions and would be equivalent to flying above 150,000 feet altitude. A hard vacuum is avoided as vacuums are expensive and difficult to maintain compared with low pressure solutions.

50 km høyde er mye men fortsatt bare halvparten av Karman-grensen som er grensen hvor aerodynamisk oppdrift fra vinger er definitiv slutt (høyde-rekord for jetfly: 37650 m og det var allerede i 1977), så ordentlig vakuum er det ikke. Da skulle man tro at også kompressorer er mulig.

Endret av trikola
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
38 minutes ago, trikola said:

Siterer igjen fra samme sted:

Og dine "1 mbar/100 pascal" kommer herfra (side 12):

50 km høyde er mye men fortsatt bare halvparten av Karman-grensen som er grensen hvor aerodynamisk oppdrift fra vinger er definitiv slutt (høyde-rekord for jetfly: 37650 m og det var allerede i 1977), så ordentlig vakuum er det ikke. Da skulle man tro at også kompressorer er mulig.

Vedder på at han fikk motorproblemer. I 37650 m er det langt mer enn 1 mbar.  Det er ca 123000 fot. Fra 100000 til 150000 fot går det fra 11 mbar til ca 1,3 mbar i følge "U.S. Standard Atmosphere", så 123 er nok over 5 mbar. Ikke engang U2 eller SR-71 klarer å fly der. Helikopteret på Mars flyr i ca 6,5 mbar tror jeg. Så vidt.

Beklager, men 1 mbar er så lite at det ikke er nyttig i denne sammenhengen. Det er nær perfekt vakkuum når det settes i sammenheng med et sånt system selv om det ikke er det som kalles perfekt vakuum i laboratoriesammenheng.

"It's just a hole in the ground"
It's just an air hockey table in a tube"

Hilsen ikke sivilingeniør, men erfaren tekniker.

Endret av Lynxman
  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Hvis man tror Musk er veldig smart eller en erfaren ingeniør så har man til gode å høre fyren snakke.

Jeg påpekte at Diess ikke bare har en ingeniørgrad, men også en doktorgrad mens en Musk som knapt har utdannelse har valgt å kalle seg selv sjefingeniør.

Neste gang du har et helseproblem og kan velge mellom å bli behandlet av en som bare kaller seg lege og en som faktisk har gjennomført medisinstudiet så står du selvfølgelig fritt til å gå for Musk-versjonen.

 

Rart Diess i det hele tatt vil snakke med fyren, hvis han er så tett i nøtta?

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/teslas-musk-dials-into-volkswagen-executive-conference-2021-10-16/

Endret av FiveInline
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (29 minutter siden):

Hilsen ikke sivilingeniør, men erfaren tekniker.

Jeg er sivilingeniør men veldig lite ved studiet mitt og karrieren etterpå har gitt meg spesielle forutsetninger for å forstå praktiske utfordringer med vakum.

Titler er bare det. Man kan ta en 5-årig høyere utdanning uten å være veldig smart og uten å få særlig «overblikk». Jo lengre studie, jo mer spesialisering.

Jeg har selvsagt møtt mennesker på studie og etterpå som har en enestående evne til å ta til seg kunnskap, å lære nye ting og å anvende kunnskapen på en moden, reflektert måte. Men det er altså på ingen måte et krav for å fullføre studiet.

-k

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...